Auteur Topic: Het LOTR-topic  (gelezen 36686 keer)

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #140 Gepost op: 11-10-2003, 18:22:45 »
Tssss, er zijn van een boek een paar films gemaakt en hupsakkee: het wordt gelijk in de TV-Kamer gegooid. Het hoort in het literatuur-forum thuis! (Of was dat er nog niet?)  ;)

Tokien schreef LOTR als een soort persiflage op de samenleving waarin hij leefde en dat was nu niet de tijd van de economische hoogtij en dus van het deftige taalgebruik..(dit is niet mijn mening, maar is een wetenschappelijk onderzoek geweest waarop iemand is afgestudeerd))(je kunt maar ergens op afstuderen).

Tolkien zegt zelf in zijn voorwoord dat hij totaal geen bijbedoelingen heeft met het verhaal en er helemaal geen moraal of zo je wil een persiflage in zit.
Ook al is er iemand op afgestudeerd die anders beweert, als de schrijver zelf dit zegt en het zijn enige bedoeling het verhaal gewoon te zien als een verhaal en niet meer of minder dan respecteer ik dat.

Maar ik snap er nog niets van: wat heeft economische hoogtij en deftig taalgebruik met elkaar te maken?

Als het toch over de film gaat, ik heb al gehoord dat die LOTR-marathon's overal al uitverkocht zijn, ik ga dan wel gewoon een paar week later, ook prima. :)

Offline @miesh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Heartbreak.. :*)
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #141 Gepost op: 11-10-2003, 22:48:18 »
Ik ga deze vakantie in de Silmarillion beginnen.. :) Ben benieuwd of ik dr doorheen kom..!

Verder ben ik natuurlijk superbenieuwd naar ROTK, dit gaat gewoon het beste verfilmde deel worden denk ik.! De trailer alleen al.. egt supermooi enzow.. Ik hoop dat de marathons nog niet helemaal zijn uitverkocht.. denk het niet, en dan moet het natuurlijk ook nog mogen van mn ouders omdat we hier in Emmen toch geen marathons hebben zou ik dus naar Groningen moeten.. Heb dr al errug zin in.!
« Laatst bewerkt op: 11-10-2003, 22:50:40 door @miesh »
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #142 Gepost op: 14-10-2003, 00:16:35 »
Ik ga deze vakantie in de Silmarillion beginnen.. :) Ben benieuwd of ik dr doorheen kom..!

Ooeh! Dapper hoor! Meldt het maar als je er doorheengekomen bent; dan wil ik het ook wel proberen. :)

Citaat
Verder ben ik natuurlijk superbenieuwd naar ROTK, dit gaat gewoon het beste verfilmde deel worden denk ik.! De trailer alleen al.. egt supermooi enzow.. Ik hoop dat de marathons nog niet helemaal zijn uitverkocht.. denk het niet, en dan moet het natuurlijk ook nog mogen van mn ouders omdat we hier in Emmen toch geen marathons hebben zou ik dus naar Groningen moeten.. Heb dr al errug zin in.!

De marathons in Gr. zijn zo dat ze elke avond 1 film uitzenden, dus verdeeld over 3 avonden. Bij Pathé iig. Vind ik zelf niet zo tof, elders begin je al smiddag's en zit er eten bij inbegrepen enzo, dat lijkt me leuker...

Offline Gone

  • Forumlid
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #143 Gepost op: 14-10-2003, 19:37:32 »
De trailer alleen al.. egt supermooi enzow.. Ik hoop dat de marathons nog niet helemaal zijn uitverkocht.. denk het niet, en dan moet het natuurlijk ook nog mogen van mn ouders omdat we hier in Emmen toch geen marathons hebben zou ik dus naar Groningen moeten.. Heb dr al errug zin in.!

Als je een beetje verder wilt rijden (of gereden worden), ga dan naar Drachten: daar is namelijk wel een marathon! Neem anders gewoon je ouders mee!  ;D

Succes met de Silmarillion... en alvast applaus als je het einde haalt..  ::)

Offline Sammie

  • Forumlid
  • Sammie is back
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #144 Gepost op: 27-10-2003, 22:36:52 »
Hé ik heb nu deel 1 en 2 gezien, maar ik vraag me af. Zal ik de boeken gaan lezen? Welke zijn beter? Film of de boeken. De films vind ik niet echt bijzonder, ik vermaakde me met het kijken maar écht super vond ik het niet.

En dan heb ik nog een vraagje: Als alle flms uit zijn gebracht komt er dan ook een SE,LE,CE met alle 3 delen icl hoop extra's?

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #145 Gepost op: 27-10-2003, 23:36:25 »
Tuuuurlijk is het boek beter! Als je bereid bent om zulke boeken te lezen dan. Lees het en oordeel zelf zou ik zeggen...

En aangezien alles uit de kast wordt gehaald om LOTR commercieel uit te melken zal er vast wel een special special edition komen.

Ik heb trouwens nu ook de Silmarillion liggen en wel in het engels en is een uitgaven bijna 30 jaar oud en komt van de 'officieele uitgevers': George Allen and Unwin. Echt een schitterende uitgave, hij is dus niet mij, maar van iemand die m uit een ervenis heeft...
Ik zet m eerst in de boekenkast om ervan te genieten voordat ik m lees denk ik. :)

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #146 Gepost op: 28-10-2003, 09:51:27 »

Hé ik heb nu deel 1 en 2 gezien, maar ik vraag me af. Zal ik de boeken gaan lezen? Welke zijn beter? Film of de boeken. De films vind ik niet echt bijzonder, ik vermaakde me met het kijken maar écht super vond ik het niet.


de films zijn spectaculair. Je rolt van het ene spectakel in het andere.
De films zijn ook (vind ik) een goede weergave van het boek. Daar bedoel ik mee dat de "film" die ik voor me zag bij het lezen van het boek, heel erg lijkt op de bioscoopfilm.
Maar daar houdt het mee op. Een film geeft gebeurtenissen weer, je kijkt van buiten naar binnen ahw. Als je het boek leest zit je er midden in. In die zin is het boek zoveel meeslepender dan de films.
In de film is noodzakelijkerwijs een selectie van scenes gemaakt. Het boek gaat veel dieper op de zaken in, en is daardoor spannender, beklemmender, enger.

Ik vind de films een mooie aanvulling op het boek, geen vervanging ervan.
« Laatst bewerkt op: 28-10-2003, 09:54:22 door idefix »
we're back :(

Offline @miesh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Heartbreak.. :*)
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #147 Gepost op: 28-10-2003, 16:24:30 »
Neem anders gewoon je ouders mee!  ;D

Succes met de Silmarillion... en alvast applaus als je het einde haalt..  ::)
Jaah ik heb gevraagd of ze mee wouden naar een marathon.. maar neej :( En ik mag ook niet met vrienden.. dus 't zal dr wel niet meer van komen... :(

Ooeh! Dapper hoor! Meldt het maar als je er doorheengekomen bent; dan wil ik het ook wel proberen. :)
Hehe... Nou ik ben iig dr nog steeds in aan het lezen... (btje tijdgebrek om lang te gaan lezen) ik krijg hem zeker wel uit.. :) Vind het een erg mooi boek,, heel anders natuurlijk als dé triologie maar zeker niet supermoeilijk door te komen.. Het eerste verhaal, het scheppingsverhaal is wel ff erg moeilijk geschreven.. maar dat is maar 20 bladzijdes ofzow... dus daar moet je gwn ff doorkomen... Verder tis egt superkoel om de geschiedenis van Midden-Aarde te lezen (en de geschiedenis van de Elven en de Mensen, over Morgoth en Sauron enz enz),, hoe verder je in het boek komt hoe meer bekende namen je tegenkomt..

Ik zal later iig wel melden als ik hem echt uit heb... (dan mag je dr zelf in gaan beginnen.. ;) ) ben benieuwd naar het verhaal in de Silmarillion over "de Ringen van Macht".! :) (dat verhaal staat btje in het eind van het boek...)

Ik heb trouwens nu ook de Silmarillion liggen en wel in het engels en is een uitgaven bijna 30 jaar oud en komt van de 'officieele uitgevers': George Allen and Unwin. Echt een schitterende uitgave, hij is dus niet mij, maar van iemand die m uit een ervenis heeft... 
Ooh leuk dat je zo'n mooie uitgave hebt (geleent)... :D ik heb gwn zo'n nieuwe versie van de bieb geleent... ::) In de Ban van de Ring hebben we hier wel thuis in een erg oude uitgave.. :)
« Laatst bewerkt op: 28-10-2003, 16:26:38 door @miesh »
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het LOTR-topic
« Reactie #148 Gepost op: 1-11-2003, 22:57:22 »
Jaah ik heb gevraagd of ze mee wouden naar een marathon.. maar neej :( En ik mag ook niet met vrienden.. dus 't zal dr wel niet meer van komen... :(
ga je toch met Bertha! ;)

Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re: Het LOTR-topic
« Reactie #149 Gepost op: 8-02-2004, 21:44:43 »
Voor iedereen die genoten heeft van de films en ook wil lachen.

www.henkstyle.com Een strip over LOTR in leuke style

Offline @miesh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Heartbreak.. :*)
Re: Het LOTR-topic
« Reactie #150 Gepost op: 8-02-2004, 22:05:16 »
Een echte fellowshipper! ;) Ik ken 't al, is erg koel. ;D
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Het LOTR-topic
« Reactie #151 Gepost op: 9-02-2004, 15:30:09 »
Als je Henk uithebt kun je aan Fraud of the Rings, van SEV beginnen op: http://cartoons.sev.com.au/index.php?catid=33
Take a glorious bite out of the whole world

Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re: Het LOTR-topic
« Reactie #152 Gepost op: 9-02-2004, 15:59:33 »
Een echte fellowshipper! ;) Ik ken 't al, is erg koel. ;D

Ik ben pas net begonnen bij TFOTR, dus ben wel ff bezig