Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3421132 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27800 Gepost op: 24-09-2016, 21:12:39 »
Dus?
Ik lig nu lekker met de I pad op bed :D

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27801 Gepost op: 25-09-2016, 11:02:12 »
Hoe zou mijn nieuwe tv in mijn woonkamer staan?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27802 Gepost op: 27-09-2016, 22:05:22 »
Waarom heeft de Belgische fabrikant van snelverbandjes de 10cm maat verkeerd om opgerold (en dit ook nog eens op de verpakking gezet) ???
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27803 Gepost op: 27-09-2016, 22:31:08 »
kon je nu niet in de rol kijken ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27804 Gepost op: 27-09-2016, 22:45:08 »
kon je nu niet in de rol kijken ?

::ohno::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27805 Gepost op: 27-09-2016, 23:04:59 »
of de windows update die ik net gehad heb ook een verbetering is.. tot nog toe ben ik niet echt blij..
er was eens......

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27806 Gepost op: 27-09-2016, 23:05:37 »
het zaakje stinkt ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27807 Gepost op: 27-09-2016, 23:18:25 »
mn startscherm ziet er anders uit, de kleuren zijn flets..  >:(
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27808 Gepost op: 28-09-2016, 14:50:22 »
Zou de roze/rode radijs compleet z'n uiterlijk door het telen hebben verkregen, of ook dergelijk al in het wild hebben gegroeid?

Kan me namelijk geen reden verzinnen waarom je energie zou steken in het aanmaken van kleur.. als knolgewas, onder de grond.
Offff zou het principe zijn dat wanneer een radijs volgroeid is, z'n kopje net boven de grond uit komt. Dat dat aanlokkelijk rood is voor planteneters; en dat die dan al etend de hele plant meenemen - om op die manier wat geografische genen-verspreiding te verkrijgen?
Klinkt een beetje vergezocht, aangezien een radijs net zo goed op locatie kan worden verorberd..
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27809 Gepost op: 28-09-2016, 15:43:51 »
Omg dat is best n goede vraag.

Waarom heb ik me dat nog nooit afgevraagd?
Bedankt EB
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27810 Gepost op: 28-09-2016, 18:48:20 »
Zou Aapje's actie in Den Haag zijn doorgedrongen tot Edith Schippers?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27811 Gepost op: 28-09-2016, 19:28:24 »
Omg dat is best n goede vraag.

Waarom heb ik me dat nog nooit afgevraagd?
Bedankt EB

Dat is echt zo raar met dingen die normaal zijn. Iets heel vergelijkbaars:

In trouw is er elke week een kleine rubriek van Jelle Beumer, bioloog directeur van het Natuurhistorisch museum in Rotterdam, over dieren. En die is soms vermakelijk, soms interessant en informatief..
Maar pas geleden schreef hij over hoe hij met een vogelkenner door natuurgebied liep. En zich ineens hardop afvroeg waarom zwanen spierwit zijn. Wat voor evolutionair voordeel heeft dat.
Ze hadden geen idee.

Heb nog wat op internet rond gezocht, maar ook daar vond ik geen verklaring.

Raar toch. Niemand staat er ooit bij stil. Want je weet het al van jongs af aan.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27812 Gepost op: 28-09-2016, 20:25:46 »
Dan vallen ze niet op in een sneeuwlandschap.  ;D

Over zwanen gesproken, ik sprak gisteren nog met iemand uit Australië. Hij werkt daar in een soort natuurpark. Ook hij had veel zwanen daar. Meesten zijn zwart (die vallen dus niet op in de nacht) met een enkele witte er tussen. Wit is daar zeldzaam.
Hier bij ons is het net andersom. Wij hebben veel witten, maar de zwarten zijn hier juist zeldzaam.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27813 Gepost op: 28-09-2016, 20:44:32 »
Dingen in de evolutie hebben ook vaak temaken met dat eigenschappen gewoon geen negatief effect hebben.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27814 Gepost op: 29-09-2016, 19:01:52 »
Eh sure, maar zou dat hier ook het geval zijn?
Sowieso als het positief noch negatief is, dan zou je toch een verspreiding verwachten tussen soortgenoten?



Dacht, maar misschien herinner ik het verkeerd, dat kleurstof redelijk ingewikkeld was, en dus probably vrij veel energie kost voor onze grote vrienden de radijzen.
Zwanen zijn weliswaar geen vleeseters, dus wat dat betreft geen camouflage nodig - maar ze zijn ook niet bepaald.. apex herbivores ;) dat helemaal niets op hen jaagt. Dus dan lijkt een gedekte kleur toch handig.
Vind het ook gewoon vreemd omdat ik verder niet echt spierwitte dieren ken die niet in een sneeuwomgeving leven [albino exemplaren daargelaten].



Maar bij beide kan het wellicht ook zijn dat de eigenschap toevallig meelift op een andere eigenschap die wel positief is. Offf dat het vroeger eerder wel een positief nut had, dat dat inmiddels weg is - maar dat het inmiddels niet een substantieel nadeel is, zodat het niet is verdwenen.
I don't know, misschien was er eerst een radijs-lijkende plant die sterk giftig was. Dat die door dieren altijd werd uitgegraven om te mijden, dat de radijs een vergelijkbarar uiterlijk heeft overgenomen, waarna de andere plant is uitgestorven.
Ofzo.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27815 Gepost op: 29-09-2016, 20:23:01 »
Lepelaar, zilverreiger. ;)

Knobbelzwaan is een standvogel, maar voor de soorten die broeden in arctisch gebied en hier overwinteren (met name wilde en kleine zwaan) kan ik me best voorstellen dat wit zijn voordelen heeft (of in ieder geval niet nadelig is).

De zwarte zwanen die je hier ziet zijn trouwens ook Australische (of in ieder geval afkomstig van het zuidelijk halfrond), ontsnapt uit watervogelcollecties en verwilderd. Uit zichzelf komen die hier niet.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27816 Gepost op: 30-09-2016, 08:51:06 »
Lepelaar, zilverreiger. ;)

Goed punt  ::bravo::

Kan me voorstellen wanneer je als vogel op vis jaagt, dat wit dan een handige kleur gaat zijn als camouflage.
Door de breking van het licht, en zeker met een grijze lucht als achtergrond.

--

Sure, als je een deel van het jaar in sneeuw of ijsgebied zit, lekker wit doen  :P

Maar knobbelzwanen dan..

Heh, nieuwe theorie.
Ze zijn wit als voortplantings-macho ding. Kijk, ik ben zo groot, ik heb geen camouflage nodig.
Maar de vrouwtjes zijn het ook.

Ah well, wat maakt het uit..  :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27817 Gepost op: 30-09-2016, 13:26:45 »
Kan me voorstellen wanneer je als vogel op vis jaagt, dat wit dan een handige kleur gaat zijn als camouflage.
Door de breking van het licht, en zeker met een grijze lucht als achtergrond.

Ook goed punt ::ok::. Doet meteen aan meeuwen denken. Die dan weer grijs / donkerder zijn van boven zodat ze minder opvallen tegen het water? Bij orka's en huiszwaluwen schijnt lichte onderkant / donkere bovenkant in ieder geval te maken te hebben met minder zichtbaar zijn tegen een lichte respectievelijk donkere achtergrond. Visarend past ook in dat rijtje.

Knobbelzwaan misschien ooit arctische trekvogel geweest (of afstammend van), standvogel geworden en nooit een reden gehad om de kleur aan te passen. Het zijn in ieder geval wel de grotere vogels die overwegend wit zijn (ooievaar is er ook nog een), dus minder gevoelig voor predatie.

Enige overwegend witte zangvogeltje wat ik kan bedenken, is (het mannetje van) de sneeuwgors, maar daarbij zegt de naam eigenlijk al genoeg (broedt in het hooggebergte).

Onder de steltlopers heb je dan nog de kluut. Is wel een van de grotere, maar daar kan ik dan toch geen goede reden voor bedenken. :P
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27818 Gepost op: 30-09-2016, 23:19:56 »
Leuk en interessant om te lezen hdd en Duncton.  ::bravo::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27819 Gepost op: 30-09-2016, 23:22:39 »
Moet Niek niet even geweldig nieuws melden ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.