Auteur Topic: Schaatsen  (gelezen 32037 keer)

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: Schaatsen
« Reactie #20 Gepost op: 20-01-2006, 13:48:30 »
maar t was wel erg klungelig, de nederlanders die elkaar blessures bezorgen, de amerikanen moeten zich rot hebben gelachen
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

anoniem 10311

  • Gast
Re: Schaatsen
« Reactie #21 Gepost op: 23-01-2006, 09:36:34 »
Citaat van: ANP
De Nederlandse schaatsers zullen tijdens de Olympische Winterspelen geen gebruik maken van de gloednieuwe Swift Skin II-pakken. Uit onderzoek van de kledingfabrikant is gebleken dat er bij de vervaardiging van de outfit een productiefout gemaakt.

Die pijnlijke blunder is niet meer op tijd te herstellen. Op het onderbeen is een zogenoemde mesh-laag binnenstebuiten op het pak gezet. ,,Dat is niet met het blote oog te constateren'', verduidelijkte Nike-woordvoerder Stephan Lub. ,,We hebben deze week tests gedaan, waarna we op deze productiefout zijn gestuit.'' Omdat het geavanceerde pak niet zomaar in elkaar wordt genaaid, is de kledingfabrikant niet bij machte om voor Winterspelen foutloze Swift Skin II-outfits af te leveren.

De blunder kwam overigens aan het licht toen op het EK allround in Hamar de Oranje-schaatsers klaagden over de 'traagheid' van het Swift Skin. De Oranje-equipe trok na 500 meter de outfit al uit. De Nederlandse, Amerikaanse en Noorse schaatsers zullen daarom in Turijn in de oude pakken uit 2002 aan de start verschijnen. ,,We voorzien onze klanten van zowel de oude als de nieuwe outfit'', aldus Lub. ,,Ze mogen zelf de keuze maken.''

Debacle

Na het debacle van Hamar lijkt dat niet moeilijk te zijn. Dat bevestigt KNSB-topsportcoördinator Ab Krook: ,,De kans is groot dat we de oude pakken gebruiken.''

De Amerikaanse kledinggigant wordt op die manier in ernstige verlegenheid gebracht. Nike investeerde veel tijd en geld om een 'snel' schaatspak te ontwikkelen. Vier jaar lang werd er aan het Swift Skin gewerkt, alleen al in de windtunnel werd de outfit liefst negenhonderd uur getest. Door één productiefout zijn al die onderzoeken voorlopig voor niets geweest.

Offline Sjappie

  • Winnaar pool ER 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schaatsen
« Reactie #22 Gepost op: 26-01-2006, 09:08:02 »
Lekkere blunder zeg. Vond de pakken wel mooi, maar ja, als ze niet hard gaan :)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schaatsen
« Reactie #23 Gepost op: 27-01-2006, 19:38:03 »
Simon Kuipers mag naar Turijn 8)

Offline Marloezzel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schaatsen
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2006, 22:25:52 »
Simon Kuipers mag naar Turijn 8)
Jaaaa gelukkig wel ::tandpastasmiley::

anoniem 10311

  • Gast
Re: Schaatsen
« Reactie #25 Gepost op: 30-01-2006, 17:54:57 »
Veldkamp toch naar Turijn

Schaatsbelg Bart Veldkamp start op 11 februari bij de Winterspelen van Turijn op de 5000 meter. Het Belgisch Olympisch Interfederaal Comité heeft hem alsnog aangewezen. Er bestond lange tijd twijfel over zijn deelname.

Het betekent dat Veldkamp voor de vijfde keer deelneemt aan de Winterspelen net als Rintje Ritsma. De eerste drie keer schaatste Veldkamp als Nederlander en de laatste twee keer, in Nagano 1998 en in Salt Lake 2002, deed Veldkamp dat voor België.

Veldkamp, winnaar van het goud op de 10 kilometer in 1992, moest aan meerdere voorwaarden voldoen. Zondagavond nog besloot de overkoepelende organisatie ISU de limiet voor de 5 km aan te scherpen van 6.42 naar 6.36. Daar had Veldkamp met zijn 6.35,55 op de EK allround in Hamar aan voldaan.

Ook moesten nog twee landen een startplaats inleveren, voordat België in aanmerkingen kwam. Het afgelopen weekend werd duidelijk dat Finland en Frankrijk dat hadden gedaan. In december, bij wereldbekerwedstrijden in Turijn, kondigde Veldkamp zonder terughoudendheid aan dat hij niet meer naar de Spelen ging. "Zoals ik nu schaats heeft het geen zin meer." Kort later ontdekte hij dat hij een virus had en besloot hij het alsnog een kans te geven.

bron: NSE nieuwsbrief / Talpa site

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Schaatsen
« Reactie #26 Gepost op: 11-02-2006, 11:31:38 »
Oproep aan de nederlandse kenners :

Ik als Belgische weet alleen dat jullie nederlanders uitblinken in het snelschaatsen. Als ik het snelschaatsen eens bekijk dan ken ik namen zoals Rientje Rietsma,Bart Veldkamp en Falko Zandstra.(ik vond die wel knap  ::schaam::)
Maar ik heb enkele vragen aan jullie :

Wat is een klapschaats en wat zijn de voordelen tov een gewone schaats
Is het best in de binnen of buitenbaan te schaatsen en wordt dit ook geloot ?

Bedankt voor jullie antwoorden

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schaatsen
« Reactie #27 Gepost op: 11-02-2006, 13:39:01 »
hihi Millesime, ik heb bij Falko Zandstra op school gezeten en ja hij was toen erg knap, nu is hij absoluut geen spijker meer, zoals hij altijd werd genoemd, de jaren hebben hem goed gedaan ;)

Met een klapschaats kan de rijder meer druk op ijzer uitoefenen waardoor je meer snelheid kunt maken...heb ik me alten vertellen hoor toen ik nieuwe schaatsen ging kopen....dat is het voordeel tov en gewone schaats :)....wist je dat de klapschaats van oorsprong bedoeld was voor het kunstrijden, maar dat dat totaal niet haalbaar was.?

Bij het langebaanschaatsen, dus de langere afstanden maakt het op zich niet zoveel uit of je nu de binnen- of buitenbaan hebt. Maar bij de kortere afstanden zoals de 500 meter maakt de schaatser zoveel snelheid, in de binnenbocht dat hij/zij vanwege die snelheid moeite heeft om in de baan te blijven, met als gevolg dat hij/zij of onderuit gaat of de tegenstander hindert, indien die vlak achter de schaatser schaatst, wat tevens weer kan leiden tot diskwalificatie.
De binnenbocht zorgt tijdens de kortere afstanden dus voor meer snelheid vanwege de kortere passen die men daarin neemt.
Aangezien de 500 meter altijd twee keer geschaatst wordt tijdens een wedstrijd start elke deelnemer altijd 1 keer in de binnen- en 1 keer in de buitenbocht, om de kansen gelijk te houden. Bij andere afstanden wordt er geloot wie in de binnenbaan start en wie in de buitenbaan start.

ik hoop dat je er iets aan hebt Millesime  :)



Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Schaatsen
« Reactie #28 Gepost op: 11-02-2006, 13:59:32 »
leuk en ik hoop echt voor jullie dat NL wat medailles haalt. Als Rocca maar goud haalt in de slalom...
Zag je de opening gisteren ?

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Schaatsen
« Reactie #29 Gepost op: 11-02-2006, 17:38:23 »
Met een klapschaats kan de rijder meer druk op ijzer uitoefenen waardoor je meer snelheid kunt maken...heb ik me alten vertellen hoor toen ik nieuwe schaatsen ging kopen....dat is het voordeel tov en gewone schaats :)....wist je dat de klapschaats van oorsprong bedoeld was voor het kunstrijden, maar dat dat totaal niet haalbaar was.?

Het voordeel lig vooral in de afzet. Ik heb het even opgezocht:

Citaat
Klapschaats
Halverwege de jaren tachtig bedacht men aan de faculteit Bewegingswetenschappen (van de VU in A'dam) dat een schaats waarvan de schoen vrij kon draaien ten opzichte van het schaatsijzer, zou kunnen leiden tot een enorme verbetering van de schaatsprestaties.

Het duurde ruim tien jaar voordat deze schaats door topschaatsers serieus werd genomen. Maar toen sneuvelde dan ook ineens alle wereldrecords. Sinds de Olympische spelen van Nagano in 1998, rijdt de gehele wereldtop op deze scharnierende schaats.

Waarin schuilt nu precies het voordeel?
Het voordeel van de klapschaats ten opzichte van de conventionele Noor schuilt niet zozeer in het wel of niet kunnen uitvoeren van een enkelstrekking aan het eind van de afzet, zoals werd verwacht. Ook het verschil in ijswrijving blijkt niet doorslaggevend. Onderzoek toont aan dat het verschil te wijten is aan de ligging van het draaipunt tussen de voet en de ondergrond.

Als de enkel wordt gestrekt op klapschaatsen, dan draait de voet rond het scharnier van de schaats dat onder de bal van de voet is geplaatst. Op de vaste schaats draait de voet rond het puntje van het schaatsijzer dat ver voor de punt van de teen is gelegen. Dit ver naar voorgelegen draaipunt maakt van de voet een grote hefboom die maar moeilijk in beweging kan worden gezet. Hierdoor kan de schaatser minder effectief afzetten.

Men zou kunnen zeggen dat schaatsers lange tijd op te grote voet hebben geleefd.

bron: http://www.fbw.vu.nl/preview/klapschaats.html
Geniet nooit met mate...

Offline JvB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schaatsen
« Reactie #30 Gepost op: 11-02-2006, 18:29:25 »
5.000 m heren,zaterdag:          
  1. Chad Hedrick (VS)        BR 6.14,68
  2. SVEN KRAMER                 6.16,40
  3. Enrico Fabris (Ita)         6.18,25
                                       
  4. CARL VERHEIJEN              6.18,84
  5. Arne Dankers (Can)          6.21,26
  6. BOB DE JONG                 6.22,12
  7. Shani Davis (VS)            6.23,08
  8. Oystein Grødum (Noo)        6.24,21
  9. Lasse Saetre (Noo)          6.25,15
 10. Eskil Ervik (Noo)           6.26,91
 11. Ivan Skobrev (Rus)          6.27,02
 13. Bart Veldkamp (Bel)         6.32,02
                                       
de eerste medaille is binnen ::bravo::
Bekijk elke week de WIDM Vodcast! Te vinden via www.WieIsDeMol.com/vodcast/.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Schaatsen
« Reactie #31 Gepost op: 11-02-2006, 18:39:58 »
Vergeet het diploma niet ::bravo::
er was eens......

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: Schaatsen
« Reactie #32 Gepost op: 11-02-2006, 18:41:49 »
Jammer dat ze onze afstand hebben afgenomen(maar bij de 10 km gaat dat hem niet lukken, arrogante amerikaan) Fabris is door de leidng van het schaatsen aan een medialle geholpen
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schaatsen
« Reactie #33 Gepost op: 11-02-2006, 18:44:31 »
Chad Hedrick arrogant ::oink:: nee hoor Chad gelooft in zichzelf dat is niet arrogant toch? :P
Hij kon giga op zijn bek gaan door te zeggen dat hij die gouden medaille wel zou winnen, de nederlanders waren daar voorzichtiger in, maar persoonlijk vind ik Chad dus niet arrogant ::ohno::

Jammer voor Carl Verheijen ::hug::, maar wat heeft mijn oud streekgenoot Kramer het toch fantastisch gedaan zeg....helemaal toppie ::bravo::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: Schaatsen
« Reactie #34 Gepost op: 11-02-2006, 18:45:32 »
Chad Hedrick arrogant ::oink:: nee hoor Chad gelooft in zichzelf dat is niet arrogant toch? :P
Hij kon giga op zijn bek gaan door te zeggen dat hij die gouden medaille wel zou winnen, de nederlanders waren daar voorzichtiger in, maar persoonlijk vind ik Chad dus niet arrogant ::ohno::
Geef mij maar liever de Nederlandse mentaliteit: steek je kop niet boven eht maaiveld uit ;)
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Schaatsen
« Reactie #35 Gepost op: 11-02-2006, 18:49:44 »
Dat voordeel is echt heel vervelend. De enige manier waarop je dat kan ondervangen is de deelnemers afgesloten houden van degenen die al gereden hebben. Maar, ook de Nederlanders hebben dit voordeel wel eens gehad. Maar, het blijft gewoon jammer.
er was eens......

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Schaatsen
« Reactie #36 Gepost op: 11-02-2006, 18:59:04 »
Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik heb zo het idee, dat de 10 kilometer ook een prooi wordt voor Amerika.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Schaatsen
« Reactie #37 Gepost op: 11-02-2006, 19:15:09 »
Ook de prestatie van onze schaatsbelg was er een om je petje voor af te nemen. Doe het hem maar eens na op je 38ste nog zo'n tijd neerzetten!!
Echt heel knap! ::bravo::
er was eens......

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Schaatsen
« Reactie #38 Gepost op: 11-02-2006, 19:18:37 »
Ook de prestatie van onze schaatsbelg was er een om je petje voor af te nemen. Doe het hem maar eens na op je 38ste nog zo'n tijd neerzetten!!
Echt heel knap! ::bravo::

BRAVO! :D Wie die Belg ook mag zijn ... :-[
2024: wie is de Mol?

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schaatsen
« Reactie #39 Gepost op: 11-02-2006, 19:24:00 »
BRAVO! :D Wie die Belg ook mag zijn ... :-[
::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
het is een schaatsbelg van Nederlandse afkomst MC...en hij heet Bart Veldkamp ;D
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!