Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 163899 keer)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Kip Slachten
« Reactie #40 Gepost op: 20-05-2006, 16:00:14 »
Citaat
En dan die onnozele domme antwoorden die ik krijg, ze lezen niet eens aandachtig wat ik schreef!

kunnen mensen alleen maar goed lezen als ze jou gelijk geven, zosten?

weet je, ik reageer wat laconiek op jou berichten omdat die naar mijn mening wat ge-exalteerd overkomen. ik trek me eerder het leed aan van oorlogswezen, misbruik van kinderen, de honger in de wereld en al dat andere vreselijks dat mensen elkaar aandoen. en zo zijn er waarschijnlijk meer forummers die weer andere zaken erger vinden dan de haan van robinson.

maar ook ik vond het niet prettig om naar te kijken en deze aktie had van mij zeker niet gehoeven.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Kip Slachten
« Reactie #41 Gepost op: 20-05-2006, 17:02:16 »
weet je, ik reageer wat laconiek op jou berichten omdat die naar mijn mening wat ge-exalteerd overkomen.
ik trek me eerder het leed aan van oorlogswezen, misbruik van kinderen,
de honger in de wereld en al dat andere vreselijks dat mensen elkaar aandoen.
maar ook ik vond het niet prettig om naar te kijken en deze aktie had van mij zeker niet gehoeven.

De honger in de wereld is rechtstreeks gerelateerd aan én wordt mede instand gehouden door het overmatig consumeren van vlees ..en dan met name uit de bio-industrie.. door mensen zoals wij, ofwel mensen uit de rijkere landen.
Vele oorlogen komen voort uit armoede... hetgeen je ook weer kunt relateren aan onze overconsumptie.

Dus als je jezelf daar druk om maakt dan zou je eens kunnen kijken wat je daar aan kunt doen... door simpelweg jezelf te verdiepen in onze bio-industrie en de wijze waarop wij met onze dieren ..en dus de rest van de wereld.. omgaan.


Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Kip Slachten
« Reactie #42 Gepost op: 20-05-2006, 17:43:36 »
In tegenstelling tot de vissen die ze vangen en daar hoor je nooit iemand over.
Die doen er trouwens heel wat langer over om te sterven ook; ze raken verstrikt in een net en sterven een langzame en pijnlijke dood.
Iedereen die zich hier kwaad maakt om het lijden van de haan, had dat dus ook moeten doen om het sterven van al die vissen, anders ben je in wezen inconsequent.
(net als vegetariërs die wel vis eten)
Ook jou heb ik nog niet gehoord over de vissen trouwens,
of ben je zelf soms ook ook zo'n nep-vegetariër die wel vis eet?


Dat heeft KD helemaal niet goed gezegd Wolkje.!

KD... Het is toch opvallend hoe mensen die zelf weinig tot niets doen aan onze collectieve wereldwijde barbaarsheid.. het niet kunnen laten om te trappen naar mensen die wel hun steentje bij willen dragen.

Ik heb namelijk nog nooit iemand die biologisch vlees eet.. maar wel "gewone" melk drinkt...
of iemand die geen vlees eet.. maar wel vis... of andersom...
of iemand die wèl vlees eet.. maar toch dierproefvrije cosmetica gebruikt...
of iemand die weloverwogen bij de diervriendelijke HEMA koopt in plaats van bij V&D...
of iemand die Remia sauzen eet (de enige sauzenproducent die scharreleieren gebruikt) inplaats van een ander merk..
of iemand die wat dan ook doet om zijn (kleine) steentje bij te dragen aan een betere wereld...
op zo'n flauwe wijze horen reageren.

Het zou namelijk hetzelfde en net zo flauw zijn als ik tegen iemand die in de gehandicaptezorg werkt.. zou zeggen: 'Lekker consequent ben jij zeg.. je doet toch ook niets voor bejaarden.. of voor kinderen.. dus waarom wel voor gehandicapten dan?'

Als je één steentje in het water gooit.. veroorzaakt dat golfjes die zich verder en verder uitbreiden.  Meerdere steentjes geven dus meerdere gofjes.  Als iedereen dus een klein steentje bij zou dragen zouden de golfjes zich dus nog verder verspreiden.. en uiteindelijk een megagolf veroorzaken.

Hou me ten goede KD.. ik ken je niet en weet dus je motivatie om zo te reageren ook niet.  Maar ik ben wel nieuwsgierig geworden naar het waarom.   En daarom mijn vraag:  'Wat doe jij KD.. welk steentje draag jij bij...?'  'Of draag jij geen steentje bij.. maar ben je wel een "neptrapper"?'

Ik denk dat de "leus" van Marianne Thieme  -van de Stichting Wakker Dier en van de Partij voor de Dieren- 
hier wel gepast is:  'Beter inconsequent goed... dan consequent fout!'


« Laatst bewerkt op: 20-05-2006, 17:58:09 door Novitia »

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Kip Slachten
« Reactie #43 Gepost op: 20-05-2006, 17:56:13 »
bedankt Novitia! ::zwaai::

ge-exalteerd overkomen betekent dus ietwat ziekelijk overbrengen/reageren?
Ach, veganisten kunnen serieus tegen een duwtje hoor! we zijn al wat gewend om jullie spiegeleffecten te verwerken!  ::trots::
Waarom voelen sommige mensen zich meteen aangevallen? Ik hoef helemaal geen gelijk te krijgen? Dat intressrt me niet...het gaat gewoon over respect hebben voor andere dieren (wij zijn trouwens ook dieren hé)! Ook deze dieren willen leven net als wij. Ik kan me perfect inleven hoe dit dier zich moet voelen op zo'n moment (net als vorig jaar toen die aziaat werd onthoofd) en jullie maken er een akkefietje van? Alsof dieren gewoon een product zijn!
Wat ik er dus erg aan vind is, dat het echt nutteloos is.
Je hebt geen enkel dier nodig om te overleven euh eten! Simpel!

BTW Onze manier van consumeren zal sneller eindigen dan je denkt. Het moet wel.

Offline Emiel.B.

  • Forumlid
Re: Kip Slachten
« Reactie #44 Gepost op: 20-05-2006, 22:48:18 »
ik blijf me verbazen dat mensen zich hier zo over op kunnen winden..
en ik ga me er ook aaan irriteren

oke het is zielig, maar zoals die jennifer zegt: ik slaap er niet minder op.

maar er zijn wel ergere dingen hoor

maar goed dat is mijn  mening



*wacht af op de tientallen tegenberichtjes*

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Kip Slachten
« Reactie #45 Gepost op: 20-05-2006, 22:58:06 »
Buiten het feit dat het doden van die kip op dat moment totaal onnodig was kan ik zeggen dat 1 kilo vlees tussen de 8 en 12 kilo graan kost, of soja zo je wilt. Voor soja gaan hele regenwouden verloren. In the new Scientist stond onlangs nog dat een kilo quarterpounder 94000 liter water vraagt. In Europa kost vlees wel minder water dan in Amerika maar toch ook nog wel enkele 10duizenden liters. Een kilo graan of soja vraagt al 2000 liter water. Dus alleen al daaraan gaat tussen de 16000 en 24000 liter water per kilo vlees aan op om een dier te voeden. Er is geen noodzaak om dierenlijken (aas, want het is al enkele uren oud) te eten. Het groeiende aantal gezonde vegetariërs/veganisten tonen dit aan. Natuurlijk heb je weleens een ongezonde vegetariër /veganist ertussen maar dat is net als bij sommige ongezonde vleesteters een kwestie van te weinig variatie in de voeding, of een ruig leven, rondhangen in kroegen en zo. Heeft verder niets van doen met het feit dat ze geen vlees eten. Dus kunnen we tot de conclusie komen dat dierenlijken (aas)eten niet nodig is en dat deze vorm van consumptie bijdraagt aan leed voor mensen, dieren en milieu. Waarom blijven gebruiken dan? Puur egoïsme, het genot van de smaak, die per slot van rekening voor het grootste gedeelte tussen de 2 oren rondhangt. Sigaretten zijn ook niet lekker maar het lekker vinden wordt aangeleerd. Ik weet dat het niet lekker is, als 14 jarige heb ik ook een jaartje gerookt en de eerste sigaret was smerig, later ging het wel maar ben er toch mee gestopt. Vlees is in eerste instantie ook niet lekker, en okee, de meeste groentes ook niet, maar het is aangeleerd. Ik luste eerst geen noten en ook geen olijven, maar nu wel. Kwestie van wennen. En rauwkost vond ik maar niks, maar nu ben ik er dol op. Het is maar een tip om op makkelijke wijze (je hoeft niet extra te werken of geld weg te geven) een hele hoop minder schade aan mens dier en natuur te doen. Oh ja, voordat jullie daar weer mee komen, ik weet ook wel dat een eskimo niet veel anders kan dan vlees eten. Kom daar niet mee, die ken ik al. We wonen hier in het rijke Europa waar alles kan groeien en niet op de Noordpool of in de woestijn of in de bergen. Die mensen kunnen niet anders. Wij wel. Oh ja, ik ben veganist, dus vragen of ik mayonaise gebruik met eieren van legbatterijen heeft geen nut want ik eet geen mayonaise maar veganaise, zonder eieren. En ik eet ook geen vis, dat doet geen enkele vegetariër en ieder die zegt dat ie vis eet en zegt vegetariër te zijn, die is verkeerd ingelicht .Dus dat hebben we ook al gehad.

Groentjes,

Willem

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Kip Slachten
« Reactie #46 Gepost op: 20-05-2006, 23:05:33 »
Hou me ten goede KD.. ik ken je niet en weet dus je motivatie om zo te reageren ook niet.  Maar ik ben wel nieuwsgierig geworden naar het waarom.   En daarom mijn vraag:  'Wat doe jij KD.. welk steentje draag jij bij...?'  'Of draag jij geen steentje bij.. maar ben je wel een "neptrapper"?'

Ik denk dat de "leus" van Marianne Thieme  -van de Stichting Wakker Dier en van de Partij voor de Dieren- 
hier wel gepast is:  'Beter inconsequent goed... dan consequent fout!'

Een heel bericht aan mij gericht... :o Wat een eer... :)

Het waarom? Heel simpel:
ik blijf me verbazen dat mensen zich hier zo over op kunnen winden..

Welk steentje ik bijdraag aan het welzijn van de dieren?
Ik ben lid van  het WNF, niet meer, niet minder. Ik eet vlees ja, heerlijk!  ::ok::

'Beter inconsequent goed, dan consequent fout' is een mooi citaat, maar ik zie niet in waarom een vegetariër/veganist beter is dan iemand die vlees eet. Als jij je er beter bij voelt, moet je het vooral doen, maar ga niet lopen roepen dat jij een wereldverbeteraar bent en ik een 'barbaar'. 'Onze collectieve wereldwijde barbaarsheid'... Waarom zo pessimistisch?  ???
Je kunt me trouwens ook niet wijs maken dat alle ellende in de wereld, de hongersnood in Afrika en de oorlogen in de wereld allemaal het gevolg zijn van het  feit dat wij vlees eten... Ik vind complottheoriën best leuk, maar dat is belachelijk.

BTW Onze manier van consumeren zal sneller eindigen dan je denkt. Het moet wel.

Ooit van Malthus gehoord? We zijn imiddels twee eeuwen later en zijn theorie is een flop gebleken.  ::)


Ik besef dat we het nooit eens zullen worden over de vraag of vlees eten goed of fout is. Maar je zult je erbij neer moeten leggen dat lang niet iedereen dezelfde opvatting heeft over vlees eten als jullie, dus als je je druk gaat maken over elk tv-programma waarin dieren opgepeuzeld worden, dan kun je er maar beter een full-time job van maken.

Trouwens... Wat is in hemelsnaam een 'neptrapper'?  ???
« Laatst bewerkt op: 20-05-2006, 23:11:53 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kip Slachten
« Reactie #47 Gepost op: 21-05-2006, 01:17:16 »
Trouwens... Wat is in hemelsnaam een 'neptrapper'?  ???
Iemand die doet alsof ie trapt, maar het niet écht doet  ;D  ;D  ;D

Maar tjongejonge zeg, wat een ophef over een kip. Begrijp me goed, ik vond het ook niet nodig om dat beestje zó te laten lijden. Maar kom op, het is een kip. Er zijn toch wel ergere dingen in deze wereld?

Wat ik me trouwens wel afvraag... als je als vegetariër/veganist een hond of kat hebt als huisdier, wat geef je zo'n beestje dan te eten? Of ben je dan ook tegen het houden van huisdieren ofzo? Beetje offtopic misschien, maar ik vraag me serieus af hoe dat zit?


Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Kip Slachten
« Reactie #48 Gepost op: 21-05-2006, 11:44:40 »
Iemand die doet alsof ie trapt, maar het niet écht doet  ;D  ;D  ;D

Maar tjongejonge zeg, wat een ophef over een kip. Begrijp me goed, ik vond het ook niet nodig om dat beestje zó te laten lijden. Maar kom op, het is een kip. Er zijn toch wel ergere dingen in deze wereld?

Wat ik me trouwens wel afvraag... als je als vegetariër/veganist een hond of kat hebt als huisdier, wat geef je zo'n beestje dan te eten? Of ben je dan ook tegen het houden van huisdieren ofzo? Beetje offtopic misschien, maar ik vraag me serieus af hoe dat zit?

Hallo Iris,

Niet iedereen wordt uit dezelfde overweging vegetariër of veganist.. gelukkig maar, want als we allemaal hetzelfde waren zou het zo saai worden. 
Sommigen worden het omdat ze vinden dat wij niet het recht hebben andere dierensoorten ..dan wij.. te gebruiken voor:  ons genot.. of vermaak.. of ons eten.. ofwel hen te behandelen als dieren die minder waard zijn of minder voelen dan wij.   Anderen worden het vanuit gezondheidsoverwegingen.. of uit denken vanuit hun visie op de natuur. 

Ook is er een steeds groter wordende groep mensen die geen vlees -meer- eet.. omdat ze vinden dat we te ver zijn doorgeslagen in de wijze waarop wij "onze" dieren "houden".. zoals in de bio-industrie.  Tot deze laatste groep behoor ik.. al weet ik ook dat vlees en andere dierlijke producten zoals wij die nu eten (overdaad en bio-industrie) absoluut niet goed voor onze gezondheid is.  Dit wordt wetenschappelijk steeds meer aangetoond.. steeds meer hoogleraren over de hele wereld vertellen ons dit.. en verenigen zich in politieke partijen.. in Nederland is dat de Partij voor de Dieren.. en in België de GAIA

Als antwoord op jouw vraag:  'Wat geef je jouw huisdier te eten.'
Een hond en een kat zijn roofdieren.  Dat kun je zien:  1- aan hun gebit.. zij hebben snijtanden.. een gebit dat gemaakt is om prooien -vlees- te verscheuren.  En niet zoals wij platte kiezen.. ofwel tanden die gemaakt zijn om -groente / planten- te kauwen.. zoals een olifant of koe.  Wij kauwen ons eten fijn voor wij het inslikken... een roofdier scheurt het vlees en slikt het in hele brokken in. 
Je kunt het ook zien:  2- aan het darmstelsel.  Een roofdier heeft een kort darmstelsel waar het vlees goed door heen kan gaan.. en een andere darmwand.  Wij hebben een heel lang darmstelsel.. dat niet gemaakt is om vlees te verwerken.  Het vlees hoopt  zich hierin op en veroorzaakt op den duur allerlei darmklachten.  Ook is onze darmwand niet bestand tegen bepaalde bestandelen van vlees en sommige dierlijke producten.. zoals melk. 
Darmkanker staat in de top 5 van doodsoorzaken in de rijkere landen.  Men heeft wetenschappelijk aangetoond dat dit komt door onze overdadige eetgewoonten.. zo is melk aantoonbaar zeer slecht voor onze darmen.. en is zelfs uit de voedselswijzer.. de schijf van 5.. verwijderd.

Een vegetariër die dit weet en die goed voor zijn hond of kat wil zorgen zal zijn roofdier dan geven wat hij hoort te eten.. en dat is vlees.!  Sterker nog als je een poes geen vlees geeft.. wordt hij op den duur ziek en kan zelfs dood gaan.   Een vegetariër die dat niet doet.. is in mijn ogen fout bezig en heeft wat mij betreft de verkeerde motivatie.  Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Vriendelijke groet

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Kip Slachten
« Reactie #49 Gepost op: 21-05-2006, 12:13:57 »
Citaat
Dat kun je zien:  1- aan hun gebit.. zij hebben snijtanden

Ik heb ook snijtanden hoor! Helaas geen scheurkiezen zoals roofdieren ze wel hebben. Er zijn apensoorten (waar de mens nauw aan verwant is) die dus wel omnivoor zijn. Ik ga er vanuit dat de mens van nature ook vlees eet. Onze darmen zijn in verhouding niet zo lang als een herbivoor en ik herkauw echt niet hoor ;)
Erg kort door de bocht om te stellen dat het leed in de wereld veroorzaakt wordt door het eten van vlees. Mij lijkt de hebzucht, machtswellust en superioriteitsgevoelens van de diverse bevolkingsgroepen een groter probleem. En geloof me: niet alles wat in de wereld gebeurt is de schuld van het rijke westen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline MiSs Stefanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kip Slachten
« Reactie #50 Gepost op: 21-05-2006, 12:19:53 »
Mensen zijn er om zoal vlees en plantaardige dinggen te eten. Dus aan ieder zelf de keus wat ie eet. En ik ben trouwens ook vegetarier en al wel 7 jaar.....

Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Kip Slachten
« Reactie #51 Gepost op: 21-05-2006, 12:35:28 »
Hallo Willem,

Ik had net Iris geantwoord toen ik jouw bericht zag. 
Zo zie je maar weer.. zoveel mensen.. zoveel soorten.. zoveel ideeën.  Jij bent veganist.. ik ben een 'niet-vleeseter'.  Jij geeft je hond geen vlees.. ik mijn katten wel.! 
Onze motivatie en overweging is dus anders.  Maar ons doel is hopelijk hetzelfde.. dwz dieren een beter bestaan te geven en zo uiteindelijk dan ook de mensen en de wereldbol.

Althans ik hoop dat je dat doel hebt.. zo ja.. dan is het handiger om je toon iets te matigen.  Je legt er nogal veel passie in.. met gevolg dat de ander zich afsluit voor je argumenten.. immers zij moeten zich verdedigen voor de aanval.  Het lijkt er namelijk op dat jij de levensstijl van een 'niet-veganist' afwijst.. en dat je er vanuit gaat dat zij jouw levenswijze afwijzen. 

Dat uitgangspunt is zeker niet de mijne.  Ik ga er niet vanuit dat mensen zonder meer iemand afkeuren.. en vind dat iedereen mag leven zoals hij of zij dat wenst.. en dat we elkaar daarover onze mening mogen geven.. maar wel onderbouwd met redelijke en respectvolle argumenten. 

Jouw toon schiet zijn ...of mag ik even wat egoïstisch uitgedrukt zeggen... mijn doel voorbij.

Niet vervelend bedoeld, met vriendelijke groet.


Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Kip Slachten
« Reactie #52 Gepost op: 21-05-2006, 12:36:32 »
Een hond is een alleseter die uitstekend vegetarisch kan eten. Een kat is een duidelijke vleeseter maar je kunt die eventueel wel vegetarisch eten geven mits er taurine aan het eten is toegevoegd. Je kunt wel zeggen dat het niet zo hoort en zo, maar een hond en een kat horen ook eigenlijk niet in huis. Een hond kan eventueel met mensen samenleven mits hij binnen en buiten kan gaan wanneer hij wil. Een kat hoort niet in 
Europa en niet in huis, want het is normaal een solitair dier. Komt oorspronkelijk denk ik van egypte. Maar hij hoort zeker niet in huis.Verder is altijd de vraag, waarom heeft een kat meer recht om door ons in leven gehouden te worden dan een koe of varken? Welke meerwaarde heeft hij? Het meeste katteneten heeft als basis rund en varkensvlees en dat klopt niet met wat een kat normaal eet. Wat wij doen is hoe dan ook zeer onnatuurlijk. Dus eventueel iemand die zijn kat geen vlees geeft maar met taurine verrijkte middelen doet niet meer "verkeerd" dan iemand die zijn kat varkens en rundsvlees geeft. Het is hoe dan ook niet natuurlijk dat te geven en ook niet natuurlijk die dieren in huis te houden.

Groentjes,
Willem Hulscher

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kip Slachten
« Reactie #53 Gepost op: 21-05-2006, 13:04:13 »
Niemand heeft het er over dat een vegetariër/veganist beter is. We hebben alleen beter nagedacht. Ik vraag alleen maar dat jullie ook nadenken. Er is maar een manier om de wereld beter maken, het probleem is dat je dan een stukje hedonisme en een stukje eigendunk moet opgeven. Maar als dat te moeilijk is, tja.......... Het gaat niet om slecht of goed, het gaat om bewustzijn.Misschien ook wel om het onstijgen van ons dier zijn.We zitten nu op een kruising waar we kunnen blijven hangen in ons half dier zijn of doorgroeien naar een volwaardig mens. Het heeft niets te maken met of dat goed of slecht is hoor. Wil je dier blijven, dat is okee. Maar kom niet af dat je beter bent dan die kip. Kom niet af dat je iets aan het wereldprobleem wilt doen als het niet wil doen.Zeg dan gewoon dat het je geen bal kan schelen dat een ander verhongert, dan ben je in ieder geval eerlijk naar jezelf en je gesprekspartner. Als je vlees eet alleen omdat je het lekker vind doe je niet meer dan wat een kip of een varken doet. Als je geen inlevingsvermogen hebt, tja, dan werk je gewoon mee aan de ellende van anderen. Daar kan ik ook niets aan doen hoor. Maar dat is jullie probleem verder.  Kijk maar wat je doet hoor.

Ik heb toevallig een hond ja, die eet vegetarisch. Er is speciale voeding daarvoor op de markt. Als de hond dood gaat neem ik geen nieuwe nee. Ik vind het maar niets dat ik het beestje aan de lijn moet houden gelijk een gevangene. Ze zal niet echt ongelukkig zijn , nee dat niet. Omdat ze eraan gewend is. Maar ik wil ook niet meer aan heel die handel meewerken waar in mensen denken dat een dier handelswaar is. Het is ook een vorm van slavernij. Net als indertijd de zwarte medemens was. Er zullen toen ook wel 'eigenaars' zijn geweest die goed waren voor hun slaven, de meeste denk ik wel, maar wil dat dan zeggen dat je die handel in stand moet houden?

Salaat,

Willem
Laat ik voorop stellen dat ik respect heb voor jou keuze om veganist te zijn.
Maar verder stuit deze post me toch wel erg tegen de borst. Je zegt dat het niet gaat om goed of slecht, maar ik krijg toch het idee dat jij denkt dat je beter bent dan mensen die wel vlees eten. Want in feite stel jij, dat mensen die wel vlees eten geen inlevingsvermogen hebben en niet nadenken. Dat vind ik wel erg kort door de bocht en zelfs denigrerend.

Ik denk dat de meeste mensen hier wel nadenken over deze dingen en ook wel inlevingsvermogen hebben. Maar je kunt ook teveel nadenken natuurlijk. Nogmaals, alle respect voor jouw keuze van manier van leven. Maar denk je echt dat het zin heeft, en dat jij in je eentje de wereld kunt verbeteren?? Natuurlijk kun je dan zeggen 'als iedereen maar zo zou denken, dan komt alles goed'. Maar dat lijkt me een ideaalbeeld wat gewoon niet realistisch is, omdat het nou eenmaal niet gaat gebeuren dat iedereen zo gaat denken.

Persoonlijk richt ik me dan ook liever op 'klein leed', dan op het 'wereldleed'. Om maar op de huisdieren terug te komen; ik haal bv. liever 2 katten uit het asiel om hun zo een beter leven te geven, dan dat ik helemaal geen katten heb omdat ik 'deze handel niet in stand wil houden'. 'Deze handel' wordt namelijk tóch wel in stand gehouden door anderen, en dat zal ook zo blijven. Daarom kies ik ervoor om wel aan deze handel mee te werken, i.p.v. me er helemaal niet mee te bemoeien.







Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Kip Slachten
« Reactie #54 Gepost op: 21-05-2006, 13:08:14 »
Ik heb ook snijtanden hoor! Helaas geen scheurkiezen zoals roofdieren ze wel hebben. Er zijn apensoorten (waar de mens nauw aan verwant is) die dus wel omnivoor zijn. Ik ga er vanuit dat de mens van nature ook vlees eet. Onze darmen zijn in verhouding niet zo lang als een herbivoor en ik herkauw echt niet hoor ;)
Erg kort door de bocht om te stellen dat het leed in de wereld veroorzaakt wordt door het eten van vlees. Mij lijkt de hebzucht, machtswellust en superioriteitsgevoelens van de diverse bevolkingsgroepen een groter probleem. En geloof me: niet alles wat in de wereld gebeurt is de schuld van het rijke westen.

Hallo Ibung

Vlees eten met mate en van een biologisch of in het wild levend of gevangen dier is anders dan eten uit de bio-industrie.. dat is waar ik naar verwees.

Natuurlijk wordt níet alle! leed veroorzaakt door het eten van vlees..  of door het rijke westen.!  Maar wel heeft onze overdaad en hebzucht en wat jij verder noemde er een directe invloed op.. en staat het rechtstreeks met elkaar in verband.

Ik zal zoveel mogelijk bij de kip blijven   ;)
en me in een voorbeeldje beperken tot de hebzucht naar.. en overdaad aan vlees in onze vlees- en bio-industrie:

Ons veevoer bestaat uit soja en granen...  deze soja en granen komen uit derdewereldlanden.   "Onze" dieren ..bestemt voor de vleesindustrie.. eten dus miljoenen tonnen graan uit de derde wereld op.  Terwijl gelijktijdig de inwoners van die arme landen sterven van de honger.. zij zouden die granen maar wat graag zelf eten.

Neem daarbij dat plantaardig voedsel per hectare ongeveer tien maal zoveel eiwitten als vlees levert.  Dan heeft dat ongelofelijk veel invloed op het voedselprobleem in de wereld.

Áls Nederlanders hun vleesconsumptie één jaar lang met slechts 10% zouden verminderen... ofwel een dagje per week of om de week geen vlees zouden eten... 
dan zou er minstens 12 miljoen ton..!  graan voor menselijke consumptie vrij komen.  Dat is genoeg om zestig miljoen mensen te voeden.!!

Dit is geen verzinsel maar een simpel rekenkundig feit.  En zomaar één voorbeeldje.

Vriendelijke groet.


Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Kip Slachten
« Reactie #55 Gepost op: 21-05-2006, 16:26:24 »
Ik ben niet boos hoor ::ohno::
Ik reageer alleen maar omdat ik graag alles binnen de juiste proporties wil zien. En een belerend vingertje werkt als een rode lap op een stier bij mij. ::joehoe::
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Kip Slachten
« Reactie #56 Gepost op: 21-05-2006, 17:40:59 »
Ik ben niet boos hoor ::ohno::
Ik reageer alleen maar omdat ik graag alles binnen de juiste proporties wil zien. En een belerend vingertje werkt als een rode lap op een stier bij mij. ::joehoe::

Hallo Ibung,

Ik ben blij dat je niet boos bent   ::bravo::
Ik ben ook niet boos... het zou jammer zijn als we op dit mooie forum boos op elkaar gaan "zitten" zijn  ::jaja::

Maar wie wees er dan met een belerend vingertje?  Zosten naar mijn mening niet.. ik reageerde op jou en KD omdat ik vond dat jullie nogal flauw naar Zosten toe reageerden.. wat "aanvallend" en "pesterig"  ::)

Of wees ik met mijn vingertje?  Zo ja... dan was, is dat niet mijn bedoeling.   Ik reageerde ook op jou omdat jouw redenatie echt niet klopt.  Je zei namelijk tegen Zosten dat je jezelf om andere zaken druk maakt... maar als dat zo is dan kun je aan die zaken echt al heel veel doen... door alleen maar bewust te eten en bewust inkopen te doen echt. 
En als we allemaal iets doen.. één klein dingetje maar.. uit bijvoorbeeld die verschillende voorbeelden die ik gaf ..hoe klein het ook lijkt.. dan is het totaal heel veel.

Ik hoop dat mensen even naar de site van wakker dier  willen gaan.  En naast het lezen van de tekst ook moedig durven zijn en wat filmpjes aanklikken. 

Dat is mijn wens van vandaag   ::jaja::
   
Vriendelijke groet.

(edit:link verwijderd)
« Laatst bewerkt op: 27-05-2006, 00:26:57 door Stormpie »

Offline Wolkje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kip Slachten
« Reactie #57 Gepost op: 21-05-2006, 18:06:00 »
Het komt nu op mij over dat de niet-vlees eters zichzelf als de goede zien, en de vleeseters als de slechte. Jullie proberen ons helemaal te overtuigen hoe erg het allemaal wel niet is, en begrijp me niet verkeerd, ik vind het vaak ook heel erg. Maar ik eet wel vlees, en het is niet zo dat ik niets goeds doe en nooit mijn steentje bijdraag of dat ik een neptrapper ben. Mijn vriendje is al 5 jaar vegetariër en ik niet, en we hebben er nooit problemen over, ik denk dat het een kwestie is van elkaar's standpunt respecteren en proberen van elkaar te leren.
Do you want to go to the Seaside?

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Kip Slachten
« Reactie #58 Gepost op: 21-05-2006, 19:07:02 »
ik vind het prachtig die discussie hier, hahahahaha...
en door oa die zosten? whohahahha....
ik heb wel de indruk dat er, (al is het nu nog niet meteen) toch iets van het lampje zal branden! Eerlijk gezegt heb ik net zo gereageert vele jaren terug. Toen dacht ik ook zo van die extremen zijn nuts. Of zo wil ik echt niet leven, da's saai. Maar ... na een tijdje kom je die dingen zo nu en dan tegen. Onbewust ga je toch anders beginnen denken! Het bewuste zal naar boven komen! Dus het lampje zal beginnen branden.... en hoe dan ook als je eerlijk bent met jezelf dan geef je het nadien toch toe!
Dus al die carnivoorkes hier, zullen hoe dan ook tegen elke wil in beïnvloed zijn en wie weet zo snel mogelijk veranderen (pro-vegans)!  ::oink::
enne ... aan die paar respectvolle helpers, bedankt!  ::bravo::

Wat betreft "saai"? Bedoel je saai eten?
Meestal vragen de 'gewone' mensen dit tegen me.
En dan antwoord ik, jullie eten toch ook alle dagen brood, hesp, kaas, vlees enz da's toch ook saai en altijd hetzelfde?
En... wij hoeven niet elke dagen naar de winkel of bij de bakker en beenhouwer aan te schuiven! Een groot voordeel voor mij! En nog nooit in al die jaren heb ik zuivelvrije voeding moeten wegsmijten wegens vies geworden, zuur of over datum ... ::rofl::

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Kip Slachten
« Reactie #59 Gepost op: 21-05-2006, 19:36:57 »
Hoi Wolksken,
dat je elkaars mening respecteer vind ik wel tof!  ::jaja::
Maar de mening van al die vermoorde dieren dan?  ::ohno::

Btw ...enne bij ieder glas melk hoort ook een biefstuk!  ::hypocriet::

link verwijderd door moderator




« Laatst bewerkt op: 21-05-2006, 19:53:19 door Bakkertje »