Poll

Heb jij je scooter of brommer al geschouwd?

Nee, maar ik ga het zo snel mogelijk doen
1 (33.3%)
Nee, en ik wacht er zo lang mogelijk mee
1 (33.3%)
Ja, ik wil geen risico lopen dat ik te laat ben
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Auteur Topic: Je scooter of brommer schouwen  (gelezen 30838 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Je scooter of brommer schouwen
« Gepost op: 17-08-2006, 18:39:36 »
Schouwen van je voertuig is noodzakelijk, wil je er na 1 januari nog op kunnen rijden.

Veel voertuigen hebben nog hun oude verzekeringsplaatje van 2006, en nog erger, van 2005 of eerder.

Wat niet iedereen weet, is dat de schouw na 31 oktober in plaats van rond de 15 euro, minimaal 100 euro gaat bedragen, en dat je daarvoor een afspraak moet maken bij het RDW. Bovendien is het dan een strenge keuring, terwijl de schouw slechts oppervlakkig gebeurt. Dat bedrag is exclusief registratie bij het postkantoor, exclusief uitreksel uit het bevolkingsregister (voor wie geen rijbewijs heeft!!), en exclusief de plaat zelf.

Laten jullie het op zijn beloop, of ga je er snel werk van maken, als je de schouw nog moet laten doen?

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2006, 16:13:54 »
Ben ik ff blij dat ik geen scooter of brommer heb

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2006, 16:27:28 »
As je er nu een zou kopen, zit het kenteken er al standaard bij, maar je betaalt een hogere prijs voor je voertuig.

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2006, 23:56:15 »
As.......... blablabla

As is verbrandde turf Jos!  :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #4 Gepost op: 19-08-2006, 08:48:39 »
Je moest eens weten: door 1 vergeten lettertje heb ik 3 weken extra op mijn eigen kentekenplaat moeten wachten. De ezels van het schouwbedrijf hadden mijn framenummer verkeerd opgeschreven, en wilden me voor alle extra kosten laten opdraaien. (schouw 15 euro, postkantoor 22,50....).

zmaar tegelijkertijd: het kan dus gebeuren dat er een probleem is, met de schouw, of wat dan ook, en daar moet je dus op inspelen.

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #5 Gepost op: 19-08-2006, 08:56:30 »
....

Het was als een geintje bedoeld  ;)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #6 Gepost op: 19-08-2006, 09:39:07 »
Vandaar ook dat ik in de lach schoot, toen je me op die ene letter attent maakte. Ik dacht meteen: je moest eens weten hoeveel tijd dat ene lettertje me heeft gekost.

Mijn framenummer begint met WKM, en ze noteerden dus: KM........

Briefwisseling, diverse telefoontjes naar het RDW, en tussen het RDW en het schouwbedrijf......drie keer in werktijd van de ene naar de andere kant van de stad.

1 lullig lettertje (maar kan wel een wereld van verschil maken, moest ik tot mijn ergernis ondervinden)

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #7 Gepost op: 20-08-2006, 15:39:28 »
beet je overdreven als je mij vraagt, een schouw op een scooter ;)

maar neem aan dat je t over een soort van APK-keuring hebt? vind ik t heel terecht, die dingen horen ook veilig te zijn, want ze kunnen lelijke ongelukken veroorzaken  ::vergroot::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #8 Gepost op: 20-08-2006, 18:07:16 »
maar neem aan dat je t over een soort van APK-keuring hebt? vind ik t heel terecht, die dingen horen ook veilig te zijn, want ze kunnen lelijke ongelukken veroorzaken  ::vergroot::

Nee, het is geen soort APK voor bromfietsen. Alle bromfietsen (en scooters) moeten voorzien worden van een kenteken en daarom moeten ze worden geschouwd. Het is dus geen technische keuring maar een soort registratie.

(zie ook RDM site)
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #9 Gepost op: 20-08-2006, 21:30:05 »
beet je overdreven als je mij vraagt, een schouw op een scooter ;)

maar neem aan dat je t over een soort van APK-keuring hebt? vind ik t heel terecht, die dingen horen ook veilig te zijn, want ze kunnen lelijke ongelukken veroorzaken  ::vergroot::
Het is een eenmalige administratieve aktie, om het bestand van scooters en brommers in ons land in kaart te brengen, maar 1 op de dertig krijgt een echte keuring, en dan kijken ze echt alles na.

Door een medische ingreep enkele jaren terug, ben ik aangewezen op een Spartamet voor mijn werk, en ook die vervoermiddelen moeten eraan geloven. Het heeft zeker twee jaar geduurd voor de politiek zover was, dat ze ook fietsen met hulpmotor hieronder lieten vallen. Maar dat laatste heeft voor mij ook een voordeel: nu ben ik eindelijk van het jarenlange gezeur van mijn werkgever af, die mij fietsvergoeding wil geven omdat die de Spartamet als fiets beschouwt.

@test: je hebt voor 29/30e gelijk, die 1/30e slaat dus op een echte keuring. Ieder schroefje, elk kabeltje, en vooral de technische staat van het vervoermiddel in zijn geheel wordt dan nauwgezet bekeken.

Of het op de lange duur echt effect heeft, zal de toekomst moeten uitwijzen. Het is bedoeld als middel om onder meer diefstal tegen te gaan. Maar het blijkt kinderlijk eenvoudig te zijn de platen te ontvreemden. Een goede tip is dan ook, de plaat vast te klinken met pop-nagels, in plaats van in de houder te schuiven. Let wel op waar je dat doet: de merktekentjes moeten herkenbaar zijn.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #10 Gepost op: 26-08-2006, 12:53:42 »
Uit de gegeven stemmen is af te leiden dat er nog niet veel animo is om de nieuwe kentekenplaat aan te vragen. Het loop misschien niet zo'n vaart, denken jullie misschien, maar in feite heb je nog maar 2 maanden nu.......


Overigens, los van dit alles: het huidige bromfietscertificaat gaat op termijn verdwijnen. Tot 1 oktober kun je er nog een aanvragen volgens het huidige model, en als je voor 1980 geboren bent, kan dat zonder theorie-examen af te leggen.

Uiteindelijk zal het certificaat helemaal vervangen worden, ook de huidige, door een exemplaar dat het uiterlijk en de vorm krijgt van het auto-rijbewijs. Bij mijn weten zal iedereen tegen die tijd een theorie-examen moeten gaan afleggen, ook degenen die nu al een certificaat hebben.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #11 Gepost op: 26-08-2006, 21:10:49 »
Uit de gegeven stemmen is af te leiden dat er nog niet veel animo is om de nieuwe kentekenplaat aan te vragen. Het loop misschien niet zo'n vaart, denken jullie misschien, maar in feite heb je nog maar 2 maanden nu.......

Misschien zit de doelgroep niet op dit forum, of maken ze zich niet druk omdat hun ouders wel betalen :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #12 Gepost op: 26-08-2006, 21:22:31 »
Ik vrees het laatste ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #13 Gepost op: 28-09-2006, 11:24:19 »
*Schop*

Toch maar even omhoog halen.

Hier in Maastricht zijn inmiddels wachtlijsten bij schouwbedrijven waar je voorheen zo kon binnenlopen. Dus mensen merken wel dat de deadline in zicht komt.

Het is nu een andere collega van mijn overkomen dat ie een verkeerde plaat kreeg aangeleverd, en nu moet ie opnieuw een week wachten voor dat in orde is.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #14 Gepost op: 5-11-2006, 17:59:38 »
Dit bericht is een paar dagen te laat omhoog gehaald.

Offline eddy123

  • Forumlid
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #15 Gepost op: 26-04-2010, 09:32:14 »
hallo ik heb een vraagje over dat helen schouw gebeuren ik heb hier staan een puch maxi s en een malaguti phantom f12 die puch maxi heefd wel een kenteken en die malaguti niet kan ik niet die kenteken van de puch op de malaguti zetten en dan zorgen dat er op me papieren ook staan malaguti ofz iets dus wel het kenteken houden maar dan de papieren over laten zetten naar de andere scooter..?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #16 Gepost op: 26-04-2010, 16:38:41 »
Ik denk dat je ze beide moet laten schouwen. Let op: dat kan niet meer bij een (brom-)fietshandelaar. Daarvoor moet je naar de dichtstbijzijnde vestiging van het RDW. Het i een prijzig grapje, daar mag je op rekenen (ze schouwen niet meer administratief, hetgeen wil zeggen dat ze nagaan of het voertuig niet als gestolen geregistreerd staat, maar voeren een strenge technische keuring uit. Vandaar ook de hogere prijs, en je bent het te keuren voertuig ook zeker langer kwijt dan de 20 minuten die er tot een jaar of 4 geleden voor stonden.

Het overschrijven van het kenteken van de Puch op de Malaguti is een minder groot probleem, dat kan je voor zover ik weet nog steeds op een postkantoor (of postagentschap met uitgebreide bevoegdheden). Dat laatste is ook niet zo heel duur. Voortaan zal het kenteken dus bij je Malaguti horen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Laat even weten hoe je het hebt pgelost.

Is de Puch hgeschouwd, en is er een kenteken op afgegeven? Dan volstaat het laten schouwen van de Malaguti.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #17 Gepost op: 26-04-2010, 17:21:30 »
Voor alle duidelijkheid: correcties en/of aanvullingen zijn uiteraard welkom, Edyy heeft immers niets aan een onvolledig en/of onjuist antwoord

Offline eddy123

  • Forumlid
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #18 Gepost op: 26-04-2010, 18:12:46 »
dus als ik het goed begrijp kan ik de kentekens overlaten zetten maar dan is de puch kentekenloos en dan hoef ik de malaguti niet weer te schouwen omdat die de legalen kenteken van me puch heefd alleen moet ik met de papieren van de puch naar het postkantoor en dan zetten ze de kenteken op me malaguti..? want want je al zij om je scooter te laten schouwen ben je maanden kwijt en als er 1 fout is betaal je eigenlijk voor niks en this idd duurder geworden ja dus ik dacht mis kan dit ook en is mis ook veel beter

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Je scooter of brommer schouwen
« Reactie #19 Gepost op: 26-04-2010, 18:22:26 »
misschien kun je, om teleurstellingen te voorkomen, contact opnemen met de Rijksdienst voor het wegverkeer. Je kunt daar je vragen voorleggen, en zij zegen je hoe je moet handelen, en wat het precies kost.

Wat ik wel weet, is dat je veel meer kwijt bent dan een paar tientjes (ik betaalde in 2006 iets minder dan 30 euro voor een schouw, plus bewijs van goed gedrag bij de gemeente (dat moet als je niet in het bezit bent van een autorijbewijs).

maar kijk eens HIER. Deze site helpt je vast verder. Geef de juiste kenmerken door van beide voertuigen (ik neem aan dat de puch gewoon de keuring heeft gehad, en de Malaguti (nog) niet. Als dat zo is, moet dat wel nog gebeuren, anders kan er niets worden overgeschreven.  Maar jij weet precies hoe het zit. De RDW helpt je er verder mee.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2010, 18:23:58 door Bodejos »