Auteur Topic: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?  (gelezen 15830 keer)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #20 Gepost op: 4-02-2012, 10:57:51 »
oke, grappig idee, het zal natuurlijk wennen zijn aan de ploegen die volgens mij gewoon in eredivisie horen maar er uit zouden vallen

ik zou dan wel voor een competitie van 20 teams kiezen, en dan 12 nederlandse ploegen en 8 belgische
meer omdat de top in nederland veel breder is
persoonlijk zou ik dan ook eisen als Bene, dat we meer ploegen europa in mogen sturen voor die competities!!
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #21 Gepost op: 4-02-2012, 11:03:36 »
Dat laatste is inderdaad een MUST want het gaat er per slot van rekening om dat we meer aansluiting hebben toch ?

20 teams is ook prima !

- PSV
- AJAX
- AZ
- Feyenoord
- Twente
- Heereveen
- Utrecht
- Groningen
- Vitesse
- Roda JC
- Ado den Haag
- NEC

- Anderlecht
- Racing Genk
- Club Brugge
- Standaard luik
- AA Gent
- Cercle brugge
- Kortrijk
- Mechelen
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #22 Gepost op: 4-02-2012, 11:46:25 »
Ik weet niet of het een verbetering zou zijn voor het voetbal. Misschien aan de top wel, maar hoe moet het geregeld gaan worden in de divisie's eronder? En daarbij: ik denk niet dat men (als voorbeeld) in Enschde warm loopt voor een wedstrijd tegen Kortrijk of Mechelen, waar een wedstrijd tegen Heracles en op zich ook De GRaafschap juist interessant is.

Trouwens, ik neem aan dat de beste Nederlandse ploeg gewoon kampioen van Nederland is en de beste Belgische kampioen van België.

Ze zouden deze samenwerking overigens eerst eens bij de damescompetitie moeten gaan uitproberen. En dat schijnt er daadwerkelijk aan te komen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #23 Gepost op: 4-02-2012, 12:53:33 »
ik denk niet dat men (als voorbeeld) in Enschde warm loopt voor een wedstrijd tegen Kortrijk of Mechelen,
Laat het nu net in Mechelen een.....Nederlander zijn  ::) ::)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #24 Gepost op: 4-02-2012, 12:58:30 »
;D mooie beelden ::ok::

bene liga  ik vind het prima. Eerlijk interesseert het me niet zo. Gaat het niveau omhoog ? Ik denk het niet. Zoveel meer geld komt er denk ik niet beschikbaar. Daarbij zullen het aantal risico wedstrijden toenemen, aangezien iedere Nederlandse topclub supportersvereniging een soort dwarsverband heeft met een Belgische...
Dan maar geen uitsupporters meer toelaten ?
Oké das een goed idee.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #25 Gepost op: 4-02-2012, 18:28:56 »
Ik zeg, ondanks dat het een aardig idee is toch nee. We zullen meer topwedstrijden krijgen, dat sowieso want de volgende topclubs zijn er sowieso bij: (daarnaast ontlopen de topclubs uit beide landen elkaar niet zoveel)

1. PSV
2. Ajax
3. Twente
4. AZ
5. Standaard
6. Genk
7. Club Brugge
8. Anderlecht
Dan nog wat subtoppers erbij:
9. Groningen
10. Vitesse
11. Heerenveen
12. Ado
13. Heracles
14. Feyenoord
15. Gent
16. Mechelen
17. Cercele Brugge
18. KV Kortrijk

Maar waar ik op tegen ben is dat de clubs die normaal in de hoogste divisie spelen, neem een NAC of Roda die altijd middenmoot spelen (plek 13 tot 8 ) automatisch een divisie lager spelen tegen een OHL Leuven of een Excelsior. En dus misschien wel met een beetje pech jaren in de divisie daaronder blijven hangen en geen wedstrijden tegen de echte top meer spelen. Een wedstrijd van Roda tegen Ajax zal meer publiek trekken dan tegen Lierse SK of RKC Waalwijk. Dit heeft dus als gevolg dat de stadions op het tweede BENE niveau leger worden, clubs minder inkomsten ontvangen en dus clubs alsnog in de financiële problemen blijven hangen. Je wordt dus als middenmoter uit België of Nederland gedwongen tot degradatie naar het tweede BENE niveau en veel meer wedstrijden tegen onaantrekkelijke clubs dan in de huidige situatie. Daarnaast wordt het voor zowel clubs uit de Belgische Tweede klasse als uit onze eerste divisie (jupiler league) nog lastiger om het hoogste niveau te bereiken en door te groeien als club.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2012, 18:39:05 door mollenvanger21 »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #26 Gepost op: 6-02-2012, 14:38:05 »
Ik denk dat een wedstrijd in België tegen Feyenoord aansprekender is dan tegen Twente of AZ...
Ich bin ein Bärliner!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #27 Gepost op: 14-02-2012, 18:50:02 »
Bij de vrouwen is het er  ::jaja:: ::jaja::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #28 Gepost op: 15-02-2012, 10:36:07 »
Bij de vrouwen is het er  ::jaja:: ::jaja::
Inderdaad! In het eerste gedeelte spelen de 8 Belgische en 8 Nederlandse teams 2 maal tegen elkaar, en vervolgens spelen de 4 beste Belgische en Nederlandse teams verder. De 'afvallers' spelen dan in de B-pool. De beste Nederlandse en de beste Belgische ploeg mogen vervolgens Europacup spelen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #29 Gepost op: 15-02-2012, 16:07:58 »
vrouwen en voetbal ::ohno::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #30 Gepost op: 15-02-2012, 16:23:08 »
vrouwen en voetbal ::ohno::
Ik moet zeggen dat ze beter kunnen voetballen dan menig mannenteam uit zeg maar de topklasse...
Ich bin ein Bärliner!

Online Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #31 Gepost op: 13-06-2020, 11:13:57 »
Misschien dit topic eens terug bovenhalen?

Het huidige plan is een competitie van 18 clubs, 8 Belgische en 10 Nederlandse clubs.
« Laatst bewerkt op: 13-06-2020, 11:17:10 door Vermoljoen »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #32 Gepost op: 13-06-2020, 11:36:09 »
NEE NEE en nog eens NEE.

Argumenten voor:
- Meer topwedstrijden
- meer inkomsten
- Hoger niveau
- Andere clubs kunnen nu kampioen Eredivisie worden

Argumenten tegen:
- Reisafstanden (Heerenveen - Eupen bijvoorbeeld, daar zitten clubs niet op te wachten en de kijker ook niet)
- Topwedstrijden voor kleinere clubs vallen weg  neem bijvoorbeeld RKC die altijd vol huis hebben tegen Ajax, Feyenoord, PSV)
- De divisie eronder is zowel in NL als Bel waardeloos (ook voor de kijkers)
- De divisie daaronder nog minder (want je krijgt dan Bene league, daaronder Eredivisie, Keuken kampioen Divisie en Bene league, Pro League en die gekke tweede divisie met 8 clubs)
- Europese ticketverdeling hoe zit dat?
- Alle aandacht zal uit gaan naar de Bene Liga, inkomsten voor de divisies eronder zijn lager, want minder interessant  ???

Waar ik wel voorstander van ben is het Amerikaanse model (east v.s west play-offs, maar dan NL/BEL)

Stap 1. NL en BEL werken elk hun eigen competitie af (met 16 clubs, willen ze hier in NL ook naartoe). Zodat je een landskampioenschap houdt.

Stap 2. De top 4 van beide landen spelen een final 8 knock-out toernooi (play-offs dus) waarbij de nummer 1 van NL tegen de nummer 4 van Bel speelt

Stap 3. De winnaar van de knock-out games is de kampioen van de Beneliga.

Voordeel: toch nog steeds die extra topwedstrijden, alleen dan aan het einde. 9 van de 10 keer zijn PSV, AZ, Ajax en Feyenoord namens Nederland erbij. Dat zou incidenteel een ander team als Utrecht/Vitesse kunnen zijn. En vanuit de Pro League heb je wat meer clubs die daarvoor meedingen: Club, Anderlecht, Genk,Antwerp, Standaard, Gent.

Voordeel 2: de eigen competities blijven gewaarborgd

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #33 Gepost op: 13-06-2020, 11:39:29 »
Tja, wat is een topwedstrijd? Ik denk echt niet dat men in Amsterdam of Alkmaar echt warm zal lopen voor een wedstrijd met Genk of Gent. Net als andersom. Ik waag het ook te betwijfelen of de supporters daar wel interesse in hebben. Velen zien liever een wedstrijd tegen Fortuna of Heracles, dan tegen Gent of Genk. En dat zal in België wel precies hetzelfde zijn. Het is ook niet voor niets dat de DamesBeNeLiga gesneuveld is...
Ich bin ein Bärliner!

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #34 Gepost op: 13-06-2020, 12:47:13 »
Ik zie geen voordelen aan de hele bene Liga. Niet als vervanging van de competitie en  ook niet als extra strijd.

Voor de beleving van de fans is het een draak  van een constructie. Een uitwedstrijd In het altijd leuke Luik of Charleroi, daar zit de harde kern op te wachten ,eh not.

Verder denk ik dat het voor de ordehandhaving en de regelgeving eromheen al helemaal een ondoenlijke zaak is.

Dus wie zou er beter worden van de beneliga? 

Het idee dat bv psv , Ajax en feyenoord dan meer hoogstaande matches zouden spelen  getuigt voor mij van een te gemakkelijke instelling dat dit soort clubs het Niveau in Nederland ontgroeid zou zijn .

Voor mij gewoon houden zoals het is, misschien een afslankimg van het aantal teams in de eredivisie naar 16, maar verder vind ik het hier zo slecht nog niet.

Dat clubs uit italie spanje engeland en duitsland europees zoveel beter scoren ligt aan de hoogte vd clubkas. En de kwaliteit op het veld die daarmee gekocht wordt.

« Laatst bewerkt op: 13-06-2020, 12:51:07 door Tarbozan »

Offline Ricardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #35 Gepost op: 13-06-2020, 17:54:41 »
Ik ben gedeeltelijk voor. Ik vind dan wel dat het 2de niveau ook internationaal is. Het argument dat niemand op de "lange" afstanden wacht, ben ik het niet mee eens. De afstand is max. 450 kilometer, dat terwijl in Duitsland de afstand al gauw 750km is.(Hamburg-München)(Freiburg-Berlijn)
Så hva gjør vi nå?

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #36 Gepost op: 13-06-2020, 19:25:22 »
Ik als fan ga liever naar heereveen dan naar Antwerpen voor het voetbal. Dus mijn comment had niet zo zeer Met afstand te doen, maar Met beleving. Een match tegen rsc anderlecht laat mijn willem ii hart echt niet harder kloppen . Dan heb ik liever de broertjes uit Waalwijk om te pesten.


Ik heb echt niet een argument voor gelezen Waarvan Ik denk , ja daar zit wat in. Dus waarom dit veranderen.



Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #37 Gepost op: 13-06-2020, 21:25:12 »
Ik vind het systeem van MV wel goed. Beste van beide werelden  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #38 Gepost op: 14-06-2020, 00:09:16 »
Voor mij blijft het toch ook eerder een BÈHNEE-Liga.
FC Groningen - Sint Truiden als Europa League-duel hartstikke leuk.  ::ok::
Maar niet in een gezamenlijke competitie.  ::ohno::

En ik wil ook nog gewoon een FC Emmen - Ajax!

Met een BENE-Liga wordt het topvoetbal wel erg beperkt tot de regio's waar de topclubs van beide landen spelen.
« Laatst bewerkt op: 14-06-2020, 00:10:52 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #39 Gepost op: 15-06-2020, 18:01:15 »
In het mannenvoetbal zou ik gewoon de twee aparte competities houden.
Bij de vrouwen is het al eens geprobeerd en niet gelukt, maar daar zijn de niveauverschillen binnen eigen competitie wel zo groot dat je eigenlijk niet met meer dan 8 ploegen een competitie kan spelen, dus dan is het wellicht wel fijn om wat meer variatie in ploegen te krijgen
Wit is ook een kleur!