Auteur Topic: Godsdienst/Levensbeschouwing...  (gelezen 20986 keer)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Gepost op: 22-05-2008, 18:19:40 »
ik ga 16 dagen met oost europa zending, we hebben een 10-daagse feestweek voor de straatkinderen daar, in de eerste plaats om hen een leuke week te geven maar ook om ze door de activiteiten heen over God's liefde voor hen te vertellen  :)

Vreselijk vind ik het altijd die dubbele bodems. ::niet-ok::

Ga ze òf een leuke tijd bezorgen òf bekeren, maar niet eerst lekker masseren om ze vervolgens te bekeren.

Trouwens hoe verkoop je God's 'liefde' eigenlijk aan mensen die het zo slecht hebben. Volgens mij valt dat niet te verkopen. ::ohno::
Geniet nooit met mate...

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2008, 15:00:06 »
Vreselijk vind ik het altijd die dubbele bodems. ::niet-ok::

Ga ze òf een leuke tijd bezorgen òf bekeren, maar niet eerst lekker masseren om ze vervolgens te bekeren.

Trouwens hoe verkoop je God's 'liefde' eigenlijk aan mensen die het zo slecht hebben. Volgens mij valt dat niet te verkopen. ::ohno::

ik ga niemand bekeren, door de activiteiten heen hen liefde geven is heel iets anders dan bekeren.

aandacht geven, misschien een luisterend oor en plezier maken, dat is de hele bedoeling. ik zie die dubbele bodem niet.
verkopen? neehoor, die liefde hoef je niet te betalen.

en de ervaringen van die kinderen zijn naar ik weet alleen positief, ze schijnen er al het hele jaar naar uit te kijken. en ik ben blij dat ik er aan mee kan helpen  ::jaja::


waar ik overigens wel moeite mee heb: mensen die een korte periode vrijwilligerswerk doen en daarna weer weg gaan.
daarom bestaan er ook amper werkvakanties met kinderen, die hebben langdurig contact nodig, niet continue nieuwe mensen.

maar deze kinderen komen al het hele jaar door in een opvang, wij als nederlanders komen het team wat daar fulltime werkt versterken.
maar goed, dat heeft niets met die dubbele bodem van jou te maken.



@vief: dat meisje heb ik gezien op de mfd, maar ik ken 'r niet hoor  :)
« Laatst bewerkt op: 23-05-2008, 15:05:11 door Lautjuh »

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2008, 16:00:17 »

@vief: dat meisje heb ik gezien op de mfd, maar ik ken 'r niet hoor  :)
Dat is Elise ;).
Eliza is weer iemand anders (ja het is verwarrend :P)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2008, 14:31:34 »
ik ga niemand bekeren, door de activiteiten heen hen liefde geven is heel iets anders dan bekeren.

aandacht geven, misschien een luisterend oor en plezier maken, dat is de hele bedoeling. ik zie die dubbele bodem niet.
verkopen? neehoor, die liefde hoef je niet te betalen.

Dit zei je in je eerste post:
Citaat
in de eerste plaats om hen een leuke week te geven maar ook om ze door de activiteiten heen over God's liefde voor hen te vertellen

Dat vind ik een dubbele bodem. Vertellen over God's liefde is volgens mij heel wat anders dan die kinderen liefde geven. En volgens mij heeft vertellen over God's liefde de bedoeling hen voor jouw geloof te winnen oftewel te bekeren.

Daarbij had je het er over dat je met de "oost europa zending" meeging. En wat heeft zending tot doel?
Geniet nooit met mate...

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2008, 14:35:02 »
Test, worden arme mensen er slechter van als ze God leren kennen en ze daaruit hoop en kracht kunnen putten?
(afgezien van de discussie of die God bestaat of niet...)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2008, 14:46:50 »
Test, worden arme mensen er slechter van als ze God leren kennen en ze daaruit hoop en kracht kunnen putten?
(afgezien van de discussie of die God bestaat of niet...)

Kan ik net zo goed vragen of ze er beter van worden. ::)

Ik denk persoonlijk van niet. Mensen die in slechte omstandigheden verkeren, zijn beïnvloedbaar. Om ze op zo'n moment van zwakte voor je geloof te winnen, vind ik not done. Dat moet je doen als ze niet beïvloedbaar zijn en een goed gefundeerde keus kunnen maken.

Maar goed, ik denk dat deze discussie eigenlijk niet in dit topic thuishoort.
Geniet nooit met mate...

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2008, 15:14:15 »
bladiebla
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2008, 15:15:08 »
bladiebla

Is dit Godslastering? :P

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2008, 15:17:50 »
Is dit Godslastering? :P

 ::rofl:: nee, ik moest een openingspost hebben voor ik die discussie hierheen kon slepen ::)

ben weer weg hier ::zwaai::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2008, 16:35:56 »
Kan ik net zo goed vragen of ze er beter van worden. ::)

In plaats van het uitzichtloze bestaan van deze mensen hebben ze nu iets om zich op te richten. Je kunt uit de Bijbel hoop en kracht putten, hoe slecht je het ook hebt.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2008, 16:49:19 »
In plaats van het uitzichtloze bestaan van deze mensen hebben ze nu iets om zich op te richten. Je kunt uit de Bijbel hoop en kracht putten, hoe slecht je het ook hebt.

Ik snap dat jij dat als gelovige zegt. En misschien snap je dat ik dat als niet gelovige niet vindt. Lijkt me verder niet echt zinvol om over te discussieren. Wordt alleen maar welles/nietus. ;)

Waar het mij in eerste instantie om ging is de verhulde manier waarop dit gaat. De dubbele bodem zoals ik het noem. Dit is iets wat ik vaak ook in EO programma's zie. Daar kan ik niet tegen. Lautjuh ontkent dit. Als ik jouw reactie zo lees Willem, jij niet. Of ben ik mis?
Geniet nooit met mate...

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2008, 17:05:03 »
Ik ben niet echt gelovig, maar ik heb wel heel veel respect voor de mensen die dat wel zijn.
Alhoewel, ik doe wel een heel klein beetje aan gelovig, want als ik bij Hockey een doelpunt heb gemaakt, of als de wedstrijd net begint sla ik een kruisje op mijn borst en hoofd en doe ik een kusje naar de lucht, zo draag ik elke wedstrijd en goal op aan mijn opa.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2008, 17:25:46 »
Er is wel een heel groot verschil tussen dubbele bodem of niet.

Hier in Enschede is er elk jaar AIA (Athletes in Action).
Daar komen kinderen en de middelbare jeugd altijd sporten, maar ze weten ook wel heel duidelijk dat het een evangelisatie project is!
Er word nooit verborgen gehouden. Vaak komen ze sporten en horen dan dat het meer is dan alleen sporten en worden daar alleen maar nieuwsgierig van.

Vooral richting Test, denk ik dat je er zelf misschien eens bij moet zijn? Het dubbele bodem dat jij noemt is vaak inderdaad het gevoel dat je bij EO programma's krijgt (ik heb er ook een hekel aan hoor, dat nep-gedrag), maar in de echte wereld, waar het realistisch is, daar gaat het er vaak een stuk helderder en leuker aan toe hoor ;)
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2008, 17:38:02 »
Waar ik persoonlijk een probleem mee heb, is als mensen al gelovig zijn, bekeerd worden omdat ze niet het goede geloof hebben. Tja, dat kan zijn, maar begin dan eerst eens met de mensen die nergens in geloven, in plaats van arme mensen in het buitenland, die net toevallig een klein beetje anders geloven. Niet dat ik zeg, dat iemand hier zich daar mee bezig houdt hoor. Gewoon projecten van de kerk om straatkinderen te helpen, daar lijkt me niet zoveel mis mee.  ;)

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2008, 17:41:01 »
Ow yeah, het 'verkeerde geloof'....
Ik weet niet hoor, als God zo vergevend is, wat kan het hem dan schelen op welke manier je gelooft? al die verschillende kerken hier in Nederland.... er zijn volgens mij meer kerken dan ik cd's heb (en dat zijn er veel!)
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #15 Gepost op: 25-05-2008, 17:50:52 »
 ::jaja:: Precies. Iedereen gelooft in dezelfde God en dat lijkt me het belangrijkst en welke profeten, dicipelen en gebruiken en rituelen er dan bij betrokken zijn, dat lijkt me van minder belang. Daarom snap ik ook nooit zo goed waarom bijvoorbeeld Oosters Ortodoxe gelovigen nog eens een keer bekeerd zouden moeten worden. Ze geloven toch al in God, dat is toch al genoeg lijkt me?

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #16 Gepost op: 25-05-2008, 18:30:36 »
Ik snap dat jij dat als gelovige zegt. En misschien snap je dat ik dat als niet gelovige niet vindt. Lijkt me verder niet echt zinvol om over te discussieren. Wordt alleen maar welles/nietus. ;)

Waar het mij in eerste instantie om ging is de verhulde manier waarop dit gaat. De dubbele bodem zoals ik het noem. Dit is iets wat ik vaak ook in EO programma's zie. Daar kan ik niet tegen. Lautjuh ontkent dit. Als ik jouw reactie zo lees Willem, jij niet. Of ben ik mis?

Uit jouw woorden kan ik opmaken dat jij het bekeren van iemand ziet als 'iemand winnen voor je religie', oftewel: een vorm van eigenbelang. Zo moet je het echter helemaal niet zien.
Voor een christen is zijn/haar geloof het belangrijkste wat er is. Door het geloof wordt je gered van de eeuwige dood (om het zo maar ff zwartwit te zeggen). Dat men vervolgens probeert dit geloof aan iemand anders door te geven, is dus een daad van pure liefde! Je wil ervoor zorgen dat die ander ook gered wordt, terwijl jij er verder niet beter van wordt.

En ja, dubbele bodems, je zou er inderdaad heel boos of verontwaardigd om kunnen worden. Bedenk echter wel dat deze Westerse samenleving bij voorbaat al niks wil weten van God. Want "God is kut, hij verbiedt je te neuken voordat je bent getrouwd, hij zegt dat je elke zondag psalmen moet zingen in de kerk en hij heeft een hekel aan homo's". Is het dan heel gek dat mensen hun boodschap dan verpakken in leuk programma of iets dergelijks. Dan bestaat er tenminste nog een gering kansje om je boodschap te laten doorkomen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #17 Gepost op: 25-05-2008, 20:44:14 »
Ik wilde me eerst niet mengen in deze discussie.

Mijn mening over geloof wordt vaak als erg zwart-wit gezien, maar sluit eigenlijk voor het grootse deel aan bij die van Test en anderen die hun twijfels over het nut van het geloof hier uiten. Ik zoek geen steun bij jou Test, maar je weet wat ik ermee bedoel te zeggen.

Wat ik aangeef is: waarom willen gelovigen in het algemeen (en daarbij val ik niemand persoonlijk aan), maar niet accepteren dat mensen ook hypergelukkig kunnen zijn zonder geloof in god of noem maar op, in hun leven.

Wat mij vooral stoort in deze houding, is de vanzelfsprekendheid waarmee wordt aangenomen dat een mens het als een gemis ervaart, of moet ervaren, wanneer ie niet gelovig is. Wat nou, gemis? Ik richt me op een andere manier op de wereld dan een gelovige, dat is alles. Maar is dat dan per definitie verkeerd?

Ik zet op zondag weleens de televisie vroeg aan, omdat ik naar dat muziekprogramma wil kijken van de VPRO.

Dan kom ik bij het zappen onwillekeurig bij Nederland Zingt uit. Ik krijg dan echt last van plaatsvervangende schaamte, en jeuk op niet nader te omschrijven plaatsen, als ik die ''zalvende'' teksten voorbij zie schuiven. Het zal allemaal best, maar zingen is echt niet alleen voorbehouden aan gelovigen. "De here houdt ook van jou", is de boodschap. Het zal me worst wezen, eerlijkgezegd.

Enkele weken geleden was er een ondernemer uit Hillegom op televisie, een of andere voormalige bakker die daar in zijn chocolaterie ook ''het woord'' meegeeft aan zijn klanten. Voor mij een reden om mijn bonbons een deur verderop te gaan kopen. Ik wil niet ongevraagd worden geconfronteerd met deze boodschap. Wanneer die man beweert dat ie de recepten van de here zelf ingegeven krijgt, dan denk ik: voel je eens aan je hoofd, die recepten bestaan al tientallen jaren.

Mensen zien een vloek vaak als godslastering. Ik zie een vloek als vrije meningsuiting. Ik ga echt niet tot tien tellen als ik op mijn duim sla, en dan ''he, toch'' roepen. Wat ik op zo'n moment roep, is helemaal niet bedoeld als godslastering, maar ik roep simpelweg het eerste dat in me op komt.

Ik heb het eerder gezegd: ik stel vrijheid van meningsuiting op een hoger plan dan vrijheid van godsdienst. Die laatste kan onderdeel van het eerste zijn, andersom is per definitie onmogelijk.

Ik zeg dit, zonder de gelovige medeforummers te willen beledigen. Wat een gelovige als vanzelfsprekend ziet: 'god bestaat, en je moet je leven naar hem richten', is niet vanzelfsprekend voor iemand die zelf verantwoordelijk wil zijn voor zijn doen en laten.

Ben ik een slecht mens, omdat ik niet in god geloof? Dacht het toch niet. Ik sta klaar voor mensen, waarvan ik vind dat die mijn (mentale) steun kunnen gebruiken, maar baseer dat op gezond verstand. Daar heb ik geen godsdienst voor nodig.

 

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #18 Gepost op: 25-05-2008, 20:59:11 »
Ik voel me om een of andere reden toch een beetje gedwongen hier op te reageren.

Je zegt dat gelovigen niet kunnen accepteren dat niet gelovigen ook gelukkig kunnen zijn.
Dat lijkt mij heel sterk, elke christen/moslim/jood die zijn geloof beleeft, zal het hoogstens verbazend vinden. Geen enkele zal het onacceptabel vinden!

verder ben je nogal hypocriet bent door te zeggen dat je je bonbons maar een deurtje verder koopt omdat die bakker jou iets waar je niet de behoefte aan hebt, toch mee wilt geven.
Daarentegen, jij wilt wel het recht om te kunnen (mogen) vloeken, zonder dat iemand zich daar aan mag storen!
Van jou beschrijving bekruipt mij zelfs het gevoel van een enorm groot egoisme eigenlijk.

Ook wil je vrijheid van meningsuiting boven vrijheid van godsdienst. Dit is natuurlijk onmogelijk. Aangezien ze heel duidelijk aan elkaar gebonden zijn. De vrijheid van godsdienst is namelijk wel een vorm van vrijheid van meningsuiting, andersom is net zo goed waar.

Uiteindelijk claim jij
Ben ik een slecht mens, omdat ik niet in god geloof? Dacht het toch niet. Ik sta klaar voor mensen, waarvan ik vind dat die mijn (mentale) steun kunnen gebruiken, maar baseer dat op gezond verstand. Daar heb ik geen godsdienst voor nodig.
Hier krijg ik een beetje de kriebels.
Zou je niet liever laten zien dat je zo open staat voor anderen?
Door bijvoorbeeld niet zo af te geven op de geloofsovertuiging van anderen?
Of zou je niet beter een ander laten vertellen dat je een goed mens bent?
Let wel, ik twijfel niet aan jou goedheid, maar laat je daden spreken. Het zelf roepen dat je goed bent, helemaal op deze manier, spreekt meer van hoogmoed en hooghartigheid dan van goedheid!


Maar, waar ik mij nu in jou hele tekst aan erger is dat jij eigenlijk alleen maar zegt dat je omgeving, wie dan ook, rekening met jou mening moet houden, maar andersom lijk je weinig begrip te kunnen of willen opbrengen.
« Laatst bewerkt op: 25-05-2008, 21:15:37 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #19 Gepost op: 25-05-2008, 21:01:12 »
Ik heb het eerder gezegd: ik stel vrijheid van meningsuiting op een hoger plan dan vrijheid van godsdienst. Die laatste kan onderdeel van het eerste zijn, andersom is per definitie onmogelijk.

Ik haal alleen dit stukje even aan, want het is me toch een lap tekst ::) maar vrijheid van meningsuiting op een hoger plan? dan begrijp ik niet goed waarom je mensen die geloven 'aanvalt' :-\\
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.