Auteur Topic: Godsdienst/Levensbeschouwing...  (gelezen 20984 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #20 Gepost op: 25-05-2008, 21:12:00 »
@ Jos

- waarom is een vloek het eerste wat uit jouw mond ontsnapt als je op je duim slaat? Er zijn toch ook andere woorden te gebruiken om uiting te geven aan jouw schrik en pijn en zo? Waarom dan iets wat mensen kwetst? Sh*t roepen lucht ook op!

- die mensen die hun verhaal over God kwijt willen, die uiten toch ook gewoon hun mening? Ik zie niet waarin vrijheid van Godsdienst verschilt van vrijheid van meningsuiting ???
Keep calm and eat chocolates!

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #21 Gepost op: 25-05-2008, 21:15:04 »
- waarom is een vloek het eerste wat uit jouw mond ontsnapt als je op je duim slaat? Er zijn toch ook andere woorden te gebruiken om uiting te geven aan jouw schrik en pijn en zo? Waarom dan iets wat mensen kwetst? Sh*t roepen lucht ook op!
maar daar kan je op dat moment toch niks aan doen. je denkt toch niet na voordat je dat zegt?
je moet het langzaam eraf trainen
Menno is gek

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #22 Gepost op: 25-05-2008, 21:16:31 »
maar daar kan je op dat moment toch niks aan doen. je denkt toch niet na voordat je dat zegt?
je moet het langzaam eraf trainen

Wat eraf kan, is er ooit aangekomen. Waarom is dat dan gebeurd?

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #23 Gepost op: 25-05-2008, 21:17:06 »
dit vind ik een mooie zin:

Dat men vervolgens probeert dit geloof aan iemand anders door te geven, is dus een daad van pure liefde! Je wil ervoor zorgen dat die ander ook gered wordt, terwijl jij er verder niet beter van wordt.

verder heb ik niet zo veel met geloof, maar ik vind dit erg mooi gezegd ::ok::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #24 Gepost op: 25-05-2008, 21:18:39 »
Wat eraf kan, is er ooit aangekomen. Waarom is dat dan gebeurd?
er langzaam aangetraind, maar dat is echt onbewust gebeurd, hiervoor zei ik altijd "pokke" en toen werd het opeens GVD, maar hoe dat kwam ???
Menno is gek

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #25 Gepost op: 25-05-2008, 21:22:45 »
Daar heeft Menno zeker een punt, vloeken leer je aan.

Het is net als elk willekeurig stopwoord. Zoals ik nu bijvoorbeeld heel vaak "BOOOYAAAAHHHH" roep, omdat ik dat vaak hoor in een tekenfilm die ik vaak kijk.

Maar net zo goed gaat dat voor andere stopwoorden... je leert ze ergens van aan, en ze verdwijnen soms weer langzaam.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #26 Gepost op: 25-05-2008, 21:25:48 »
Maar net zo goed gaat dat voor andere stopwoorden... je leert ze ergens van aan, en ze verdwijnen soms weer langzaam.

net als nagelbijten :-[
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #27 Gepost op: 25-05-2008, 21:33:32 »
@ Jos

- waarom is een vloek het eerste wat uit jouw mond ontsnapt als je op je duim slaat? Er zijn toch ook andere woorden te gebruiken om uiting te geven aan jouw schrik en pijn en zo? Waarom dan iets wat mensen kwetst? Sh*t roepen lucht ook op!

- die mensen die hun verhaal over God kwijt willen, die uiten toch ook gewoon hun mening? Ik zie niet waarin vrijheid van Godsdienst verschilt van vrijheid van meningsuiting ???
Dat eerste: ik zeg niet dat er per definitie als eerste een vloek uit mijn mond ontsnapt. Het kan ook iets heel anders zijn dan een vloek. Maar ik bedoel ermee te zeggen dat het niet als godslastering bedoeld is, als het WEL een vloek is.

Verder: vrijheid van godsdienst vind ik prima, maar die vrijheid hoort voor mij ook in te houden dat het geaccepteerd wordt om nergens in te geloven. En dat is echt niet altijd het geval. Het begrip ''godsdienstvrijheid'' houdt dit dus al expliciet in: de vrijheid om in god te geloven (onder welke vorm van religie dan ook), of niet in god te geloven.

Ik keur ook helemaal niet alles af wat een gelovige doet. Ik zeg dus: ik ervaar het niet als een gemis om nergens in te geloven, ik laat me dat gevoel ook niet opdringen.

@FS: mijn reactie hier is ook een reactie op jouw bericht:

Openstaan voor andere meningen hoort dus geen eenrichtingsverkeer te zijn. Wat ik aangeef: ik zal accepteren dat er gelovigen zijn (van welke signatuur dan ook), ik verwacht dan ook dat mijn opvatting om nergens in te geloven, mijn doen en laten te baseren op mijn gezond verstand, eveneens wordt geaccepteerd.

En nee, FS: het is geen hoogmoed. Ik wilde ermee uitdrukken, dat ik er voor anderen wil zijn, zonder dit aan de ''kapstok'' religie/geloof op te hangen. Alsof je alleen goed voor een ander kunt zijn door het geloof in je handelen en adviezen te betrekken. Dat is een nuanceverschil.

Natuurlijk: anderen mogen over mij oordelen. Maar mij VERoordelen, omdat ik nergens in geloof (hetgeen mij helaas te vaak ten deel is gevallen), dat accepteer ik van niemand.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #28 Gepost op: 25-05-2008, 21:35:08 »
Ik kan alleen maar zeggen dat je mij niet wilt begrijpen, of gewoon niet goed hebt gelezen.

Niet de moeite waard om verder op te reageren



Judgement is onto Him, who has the power and knowledge to separate good from bad. Let those who doubt Him, be measured by their own way of measuring.

Ik veroordeel niemand, ik geef mijn mening over de jouwe, dat is discussie.
« Laatst bewerkt op: 25-05-2008, 21:39:52 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #29 Gepost op: 25-05-2008, 21:38:48 »
Natuurlijk: anderen mogen over mij oordelen. Maar mij VERoordelen, omdat ik nergens in geloof (hetgeen mij helaas te vaak ten deel is gevallen), dat accepteer ik van niemand.

Sorrie Jos, maar dat heb ik niemand zien doen. En als je je in een discussie mengt kun je ook tegengas verwachten volgens mij :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #30 Gepost op: 25-05-2008, 21:46:01 »
"De here houdt ook van jou", is de boodschap. Het zal me worst wezen, eerlijkgezegd.
Ach, wees maar blij dat het Hem worst is of het jou worst is of niet :P
« Laatst bewerkt op: 25-05-2008, 21:51:20 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #31 Gepost op: 25-05-2008, 21:46:08 »
dat is jammer firesphere. over religie discussieren is heel ingewikkeld zo te zien en het lijkt erop dat men de ander probeert te overtuigen van zijn eigen gelijk. de discussie is op deze manier ook te algemeen en we kunnen alleen maar aangeven wat ons gevoel daarbij is. jos probeert dat ook volgens mij.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #32 Gepost op: 25-05-2008, 22:57:27 »

Sorrie Jos, maar dat heb ik niemand zien doen. En als je je in een discussie mengt kun je ook tegengas verwachten volgens mij :)
Tegengas mag over en weer, ook tegen mij. Maar ik bedoelde dat veroordelen meer in het algemeen. Maar je hebt gelijk, het blijft een lastig thema.


Heb besloten me na het bericht dat ik nu hier neerzet niet meer in dit topic te mengen. Ik gaf, net als iedereen hier, mijn mening weer. Ik heb begrepen, mijn mening was over the top. OK.

FS: het spijt me dat ik je die indruk heb gegeven. Ik gaf (voor meer mensen) een mening weer, die velen al eerder gelezen hebben. Sorry, dat is niet mijn bedoeling geweest.

Ik luister wel naar de mening van anderen. Omdat ik geen ruzie wil (dit topic ligt nu eenmaal erg gevoelig), heb ik besloten mijn laatste reactie weg te halen.

Dit doe ik deels uit mezelf, maar deels ook omdat ik weldegelijk luister naar mensen die met argumenten komen, waarom ik dit beter niet had kunnen doen. Geloven-niet geloven: deze discussie zal over en weer steeds opnieuw tot onbegrip leiden.

Het spijt me oprecht als ik mensen tegen me in het harnas heb gejaagd doordat ik alleen mijn mening gaf. Het was niet de bedoeling dit verhaal naar mij toe te trekken. Ik vind slechts dat beide meningen naast elkaar moeten kunnen bestaan. Dat de indruk is ontstaan dat ik slechts erop uit ben om gelovige mensen onderuit te halen, vind ik heel erg. Is ook niet mijn bedoeling.

Mensen die me langer kennen, weten dit.
« Laatst bewerkt op: 25-05-2008, 23:01:17 door Bodejos »

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #33 Gepost op: 25-05-2008, 23:06:37 »
Ik weet niet precies waarvoor je je excuses aanbied. Jou tweede reactie was wat mij betreft overbodig, daarom voelde ik niet de behoefte om er op te reageren.

Ik geef gewoon mijn mening, dat is discussie. Ik vraag je niet je te excuseren voor je mening, absoluut niet.

Wel vind ik dat je je misschien een keer wat genuanceerder mag opstellen vaak.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #34 Gepost op: 26-05-2008, 16:38:46 »
En toen was een op zich interessante discussie doodgebloed...


Iemand nog iets toe te voegen over Vrijheid van Meningsuiting en Vrijheid van Geloof?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #35 Gepost op: 26-05-2008, 16:39:30 »
::jaja:: Precies. Iedereen gelooft in dezelfde God en dat lijkt me het belangrijkst en welke profeten, dicipelen en gebruiken en rituelen er dan bij betrokken zijn, dat lijkt me van minder belang. Daarom snap ik ook nooit zo goed waarom bijvoorbeeld Oosters Ortodoxe gelovigen nog eens een keer bekeerd zouden moeten worden. Ze geloven toch al in God, dat is toch al genoeg lijkt me?
Ik wil toch weer hier naar terug, dus ik reageer hier even op ;)


Nou ja, ik denk dat het moeilijk word om Moslims en Christenen op 1 lijn te plaatsen qua hoe zij God zien. Of het dezelfde is durf ik alleen maar mijn eigen mening over te geven, en dat is "nee, ze zijn niet dezelfde"

Maar waar het om gaat is inderdaad of je gelooft of niet, Lau gaat actief evangeliseren. Dat toont liefde, want geloof me, evangeliseren is echt niet iets wat je 'zomaar voor de leuk' doet. Het is echt een enorme inspanning, die vaak meer teleurstelling brengt dan blijdschap.

De manier waarop, ben ik het mee eens. Iemand die niet weet dat je een heel leuk persoon bent, zal ook niet naar je luisteren.

En het juiste geloof, is een kwestie van geloof ::tandpastasmiley::
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #36 Gepost op: 26-05-2008, 16:49:14 »
En toen was een op zich interessante discussie doodgebloed...


Iemand nog iets toe te voegen over Vrijheid van Meningsuiting en Vrijheid van Geloof?

Ik geloof het niet.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #37 Gepost op: 26-05-2008, 16:53:18 »
Leuk dat je dit aanhaalt FS. Toevallig sprak mijn man (katholiek) laatst eens met 2 collega's (1 moslim en 1 (vrijgemaakt?) gereformeerd) over God/Allah, en zei hij dat hij dacht dat het uiteindelijk allemaal om dezelfde figuur gaat. De moslimcollega was het met hem eens, de gereformeerde absoluut niet. Volgens hem is er maar 1 God, blijkbaar geloven alle andere gelovigen niet in de echte of zo?

Om een rare vergelijking te maken: Sinterklaas en Santa Claus zijn in wezen toch ook dezelfde figuur, Amerikaanse en Nederlandse kindjes geloven toch eigenlijk in hetzelfde?

Ik denk dat er 1 God is. Ik zie die Godsfiguur wellicht een beetje anders dan iemand die een ander geloof aanhangt. Maar een deel van de verhalen van het Jodendom, het Christendom in al zijn vormen en de Islam komen gewoon overeen, en dat 'bewijst' voor mij dat we uiteindelijk allemaal in dezelfde figuur geloven, wellicht ieder met een andere interpretatie.

@ KD: leuke woordspeling, je wordt scherp op je 20ste  ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #38 Gepost op: 26-05-2008, 16:55:14 »
Ik geloof het niet.

 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ..... Humor  ;D

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #39 Gepost op: 26-05-2008, 16:57:02 »
Leuk dat je dit aanhaalt FS. Toevallig sprak mijn man (katholiek) laatst eens met 2 collega's (1 moslim en 1 (vrijgemaakt?) gereformeerd) over God/Allah, en zei hij dat hij dacht dat het uiteindelijk allemaal om dezelfde figuur gaat. De moslimcollega was het met hem eens, de gereformeerde absoluut niet. Volgens hem is er maar 1 God, blijkbaar geloven alle andere gelovigen niet in de echte of zo?

Om een rare vergelijking te maken: Sinterklaas en Santa Claus zijn in wezen toch ook dezelfde figuur, Amerikaanse en Nederlandse kindjes geloven toch eigenlijk in hetzelfde?

Ik denk dat er 1 God is. Ik zie die Godsfiguur wellicht een beetje anders dan iemand die een ander geloof aanhangt. Maar een deel van de verhalen van het Jodendom, het Christendom in al zijn vormen en de Islam komen gewoon overeen, en dat 'bewijst' voor mij dat we uiteindelijk allemaal in dezelfde figuur geloven, wellicht ieder met een andere interpretatie.

@ KD: leuke woordspeling, je wordt scherp op je 20ste  ;D
Ik bedoel het niet als dat het verschillende zijn, maar in de geloofsvorm die toch wel echt heel erg afwijkt, mijn fout, beetje onduidelijk was ik even....
I'm not a complete idiot; some parts are missing