Auteur Topic: Schooltopic  (gelezen 525644 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schooltopic
« Reactie #1840 Gepost op: 5-09-2016, 21:44:09 »
kijk deze wiki eens Ow wat fijn Lukie4!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1841 Gepost op: 5-09-2016, 22:04:31 »
Het inderdaad best ingewikkeld. Zal ik een poging doen om het uit te leggen? Ik begin gewoon vooraan. Vanaf 5 jaar moeten kinderen verplicht naar school. Ze beginnen op de basisschool. Hier zit je tot en met je 12de (je begint in groep 1 tot en met groep 8 ). Hier leer je de basis dingen zoals rekenen, lezen en schrijven. Als je in groep 8 zit maak je een toets die bepaald hoe "inteligent" je bent en in overleg met je docent wordt er een richting gekozen voor het voortgezet onderwijs. Vanaf je 12de ga je dus naar het voortgezet onderwijs aka middelbare school.
De hoogste leerweg is het VWO (voortgezet wetenschappelijk onderwijs). Deze richting duurt 6 jaar en een diploma van het VWO geeft je toegang tot de universiteit. Het VWO heeft twee sub-richtingen Atheneum en Gymnasium. Beide richtingen zijn het zelfde, alleen heb je op het Gym nog de klassieke talen als Grieks en Latijn.
Daaronder komt de Havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs). Deze richting duurt 5 jaar en geeft je toegang tot het HBO (hoger beroeps onderwijs) wat vergelijkbaar is met een bachelor van de uni, alleen duurt deze dan 4 jaar.
Daaronder komt het Vmbo (voortgezet middelbaar beroeps onderwijs). Deze richting duurt 4 jaar en geeft toegang tot het MBO (middelbaar beroeps onderwijs) met beroepsopleidingen zoals kinderdagverblijfleidster of timmerman o.i.d. Hier wordt het ingewikkeld want hier hebben we veel verschillende mogelijkheden: Vmbo-theoretisch is het "hoogste" en geeft toegang tot MBO niveau 4 opleidingen. Daaronder komt Vmbo-kader en geeft toegang tot MBO niveau 3 opleidingen. Daaronder zit Vmbo-basis en geeft ook toegang tot MBO niveau 3 of 2. En het aller laagste is Vmbo-leerwegondersteunend en deze mensen komen meestal in het praktijkonderwijs terecht (bijvoorbeeld leren schoffelen o.i.d. Deze studenten hebben vaak heel veel begeleiding nodig).

Als je vmbo-T bijvoorbeeld hebt afgerond heb je ook de mogelijkheid om een stapje hoger te gaan dus naar de havo in dit geval. Zo kun je zelf bepalen hoe ver je wilt door leren en welke beroepen je dus kunt gaan uitvoeren.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schooltopic
« Reactie #1842 Gepost op: 5-09-2016, 22:08:17 »
sorry even verbeteren.
alles klopt behalve het allerlaagste. Dat heet praktijkonderwijs.

VMBO Leerwegondersteunend is een normaal VMBO diploma (dus B, K of T) alleen in kleinere klassen en met iets meer ondersteuning. Geeft dus gewoon toegang tot MBO 4, 3 of 2.


Voor de rest chapeau ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1843 Gepost op: 5-09-2016, 22:16:09 »
sorry even verbeteren.
alles klopt behalve het allerlaagste. Dat heet praktijkonderwijs.

VMBO Leerwegondersteunend is een normaal VMBO diploma (dus B, K of T) alleen in kleinere klassen en met iets meer ondersteuning. Geeft dus gewoon toegang tot MBO 4, 3 of 2.


Voor de rest chapeau ::ok::

Thanks voor de verbetering, dat wist ik niet :)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Schooltopic
« Reactie #1844 Gepost op: 6-09-2016, 17:30:00 »
Dank Koemba en Lukie!
2024: wie is de Mol?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schooltopic
« Reactie #1845 Gepost op: 6-09-2016, 17:39:35 »
Kijk, de beste keuze :P ;D. Dan is 5 VWO zeker leuk om te geven dat gaat al een beetje meer de diepte in.

Over een week heb ik het al over de aerobe dissimilatie van glucose. Genieten  ;D
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schooltopic
« Reactie #1846 Gepost op: 6-09-2016, 18:17:12 »
gesundheit!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schooltopic
« Reactie #1847 Gepost op: 6-09-2016, 19:42:03 »
Over een week heb ik het al over de aerobe dissimilatie van glucose. Genieten  ;D

Dat klinkt bijna even leuk als het uit je hoofd leren van de citroenzuurcyclus :D


edit: hold on, of is dat er een deel van? Man, dit is te lang geleden om te herinneren :P
« Laatst bewerkt op: 6-09-2016, 19:49:56 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1848 Gepost op: 6-09-2016, 21:13:05 »
Dat klinkt bijna even leuk als het uit je hoofd leren van de citroenzuurcyclus :D


edit: hold on, of is dat er een deel van? Man, dit is te lang geleden om te herinneren :P

Chapeau hdd!!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Schooltopic
« Reactie #1849 Gepost op: 6-09-2016, 21:16:39 »
Ik wil ook les krijgen van meester Nieky ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1850 Gepost op: 6-09-2016, 23:22:21 »
Over een week heb ik het al over de aerobe dissimilatie van glucose. Genieten  ;D

Oh jeej. Die namen zijn nog best moeilijk om allemaal te onthouden :o Lang leve Binas ;D (of hebben ze die tegenwoordig niet meer?)
« Laatst bewerkt op: 6-09-2016, 23:25:04 door Koemba »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Schooltopic
« Reactie #1851 Gepost op: 7-09-2016, 12:49:27 »
Over een week heb ik het al over de aerobe dissimilatie van glucose. Genieten  ;D
Laten we dat eens gaan googelen. Ik heb werkelijk geen enkel idee waar ik hierbij aan moet denken...
Ich bin ein Bärliner!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Schooltopic
« Reactie #1852 Gepost op: 7-09-2016, 19:53:05 »
Leuk Nieky! Veel succes in de klas! ::ok:: ::ok::
Biologie heb ik qua cijfers niet zulke goeie herinneringen aan... maar de lessen waren wel altijd heel gezellig. ::jaja::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schooltopic
« Reactie #1853 Gepost op: 7-09-2016, 19:56:01 »
ja niks zegt gezellig als
de aerobe dissimilatie van glucose
en
de citroenzuurcyclus
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Schooltopic
« Reactie #1854 Gepost op: 7-09-2016, 20:28:39 »
Klinkt als een deel uit een recept van HHB :D
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Schooltopic
« Reactie #1855 Gepost op: 7-09-2016, 20:46:15 »
De docent en de klas waren vooral heel gezellig. ;D

De submicroscopische bouw van cellen, met onder meer mitochondrium, Golgi-systeem, ribosomen, endoplasmatisch reticulum etc., is ook al zo'n leutig onderwerp. ::pinokkio:: ::hypocriet::

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Schooltopic
« Reactie #1856 Gepost op: 7-09-2016, 20:54:32 »
aerobe dissimilatie van glucose

citroenzuurcyclus

submicroscopische bouw van cellen, met onder meer mitochondrium, Golgi-systeem, ribosomen, endoplasmatisch reticulum etc


En ineens weet ik weer waarom ik biologie heb laten vallen.

 ???  ???  ???  ???

Ik kan me eigenlijk alleen de "Sexuele Voorlichting" nog herinneren van biologie. Een typisch voorlichting waarbij we een gestyleerde koeienkop op het bord te zien kregen wat de geslachtsorganen van een vrouw moest voorstellen. Het was erg schokkend.  ::oink::

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Schooltopic
« Reactie #1857 Gepost op: 7-09-2016, 21:21:21 »
vond biologie altijd super leuk!! Wat me het meest is bijgebleven is een proefje met PTC of je wel of niet proevend bent. Dat was onderdeel van de erfelijkheidsleer. Ik ben dus niet proevend terwijl de halve klas echt zat te kokhalzen zo bitter vonden ze het.
er was eens......

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Schooltopic
« Reactie #1858 Gepost op: 8-09-2016, 00:06:57 »
Ik vond biologie een leuk vak, heb er ook examen in gedaan :). Vaak interessante dingen als jezelf prikken om te kijken wat van bloedgroep je hebt bijvoorbeeld, ecologie natuurlijk ::love::, genetica ;D. Het enige wat ik niet leuk vond was het ontleden van oogballen en harten enz. Dan was ik vaak net op dat moment eventjes ziekjes ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schooltopic
« Reactie #1859 Gepost op: 8-09-2016, 00:29:20 »
Jezelf prikken of andere dingen met bloed zijm tegenwoordig allemaal verboden ;)
En ontleden is ook steeds lastiger. Regels bij slachthuizen zijn stuk strenger geworden, waardoor we nauwelijks iets kunnen krijgen.

Blijft de spuugproef (amylase aantonen in speeksel) over. Dat is ook altijd lekker smerig ;D
You'll never walk alone