Auteur Topic: 40 of 36 uur?  (gelezen 10897 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
40 of 36 uur?
« Gepost op: 29-10-2008, 23:13:40 »
Ik heb een arbeidscontract van 36 uur per week, maar in de praktijk komt dat neer op 8 uur per dag, en 40 uur per week werken, waar dan per 4 weken twee compensatiedagen tegenover staan.

Eigenlijk moeten die ook in de periode waarin ze worden opgebouwd, worden opgenomen. Maar dat is dus niet gebeurd. Dit staat echter los van mijn vraag.

Wanneer ik 1 week, of 2 of 3 weken verlof moet opnemen, moet ik per week dan 40 uur inleveren, of 36 uur? Daarover is in mijn omgeving een felle discussie ontstaan.

Ikzelf was van mening dat het 40 uur is, omdat je anders geen ADV-rechten opbouwt. Maar er wordt ook gezegd dat die redenatie niet klopt.

Wie kan het me met goede argumenten uitleggen? Raadplegen van de websites over de arbeidstijdenwet, heeft me het juiste antwoord niet opgeleverd.

Ik vraag dit, omdat het uiteraard in de verloftoekenning op jaarbasis een week (5 werkdagen) verschil uitmaakt.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2008, 23:33:48 »
wat kom jij toch altijd met ingewikkelde zaken.  :P

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #2 Gepost op: 30-10-2008, 08:08:46 »
Zijn je 2 compensatiedagen op vaste dagen of niet? Ik heb bijv. een assistente die om de week op donderdag vrij is om zo op 36 uur te komen. Ze werkt dus de even week 32 uur en de oneven week 40 uur. Het aantal vrije dagen dat ze opneemt hangt dan af van hoeveel ze die week zou moeten werken.

Is je compensatiedag niet op een vaste dag, dan neem je 36 uur op bij een vrije week.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #3 Gepost op: 30-10-2008, 10:29:30 »
Mijn boerenverstand zegt dat je inderdaad 36 uur zou moeten inleveren.

Ten eerste omdat dat aantal gewoon in je contract staat. ::vergroot::

Ten tweede hierom. Normaal bouw je dus extra vrije dagen op omdat je feitelijk meer werkt dan dat in je contract staat. Neem je vrij en lever je het aantal uur in dat in je contract staat (dus 36 uur) dan bouw je weliswaar geen ADV op, maar je houd ook meer vrije dagen over (per week dus 4 uur tov als je 40 uur inlevert) Feitelijk is het dus lood om oud ijzer. Of je levert meer vrije dagen in en bouwt dan ADV op of je levert het aantal uren dat in je contract staat in en bouwt geen ADV op, maar houd wel meer vrije dagen over.
« Laatst bewerkt op: 30-10-2008, 10:31:56 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #4 Gepost op: 30-10-2008, 14:35:07 »
Ik hoop dat jullie gelijk hebben, want dan holud ik ruim over voor de komende vier weken.

Normaalgesproken is het zo dat de ADV moet worden opgenomen in de periode waarin deze wordt opgebouwd. Dat houdt bij mij in dat ik in 4 weken op basis van mijn contract 2 dagen op MOET nemen. Ben ik 4 weken ziek, dan bouw ik niets op, maar ik raak ook niets kwijt. Immers, wat ik niet heb, kan ik niet kwijtraken.

Maar bij mijn werkgever is het zo, dat ze jaren geleden die ADV op dezelfde manier zijn gaan behandelen als verlof. En er is ook een praktische reden, ik kan door de aard van mijn werk niet op een vast moment vrij nemen, bijvoorbeeld iedere vrijdagmiddag.

Ik werk 40 uur, bouw daarmee per week 4 uur op, en op jaarbasis zou dat dus 208 uur moeten zijn, Nu zit daar een verschil in, omdat ze kennelijk een regio-regeling hebben, met carnavalsmaandag en -dinsdag. Die hoeven we niet als vrije dag op te nemen, maar daar staat tegenover dat die twee dagen wel worden verrekend met het tegoed. Lood om oud ijzer, sigaar uit eigen doos, dus..

In mijn optiek is het dus zo: om een week vrij te krijgen, lever je 36 plus 4 uur in, en zo staat het op het verlofoverzicht (40 uur, staat er dus).

Als jullie gelijk hebben, wat ik eigenlijk wel hoop, heb ik nog heel wat verlofuren tegoed, en komt de werkgever heel wat aan het verrekenen.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2008, 18:51:50 »
kun je niet te raden gaan bij je vakbond? en als je dan gelijk hebt dan gaat de bond ook nog bemiddelen voor je.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2008, 19:08:16 »
Heb advies ingewonnen bij het Juridisch loket. Het beroerde is, wanneer ik gelijk heb, dat het mijn werkgever vele tienduizenden euro's gaat kosten. Het risico dat ze mij er dan op aankijken, is me toch echt te groot (ik ben niet bij een bond aangesloten overigens, weet niet eens hoeveel dat kost (en ik moet binnenkort al flink gaan bezuinigen).

Aan de andere kant, als het klopt, doen ze veel mensen tekort.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #7 Gepost op: 30-10-2008, 19:11:20 »
Misschien met meerdere collega's eens aankaarten? Zodat ze niet jou alleen daarop kunnen aanspreken?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #8 Gepost op: 30-10-2008, 19:22:11 »
goed idee.

Zal ik zeker doen.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #9 Gepost op: 30-10-2008, 20:45:22 »
(en ik moet binnenkort al flink gaan bezuinigen).

Tip 1: Niet (of minder) meebieden bij de veiling op de MFD.

 ;)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #10 Gepost op: 30-10-2008, 20:47:53 »
Tip 1: Niet (of minder) meebieden bij de veiling op de MFD.

 ;)
Ik beperk me tot het op een na laatste bod, voortaan.......... ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #11 Gepost op: 31-10-2008, 15:12:11 »
Personeelszaken bij mijn werkgever geeft aan dat er meer vragen over die verloftoekenning zijn geweest, en dat ik niet de enige was met vragen.

Ik zat met een effectief verschil van 20 uur (7 uur in de plus, tegenover 13 in de min).

Nu zeggen ze daar dat het toegekende verlof niet door 7,2, maar door 8 gedeeld moet worden, en dat ik niet recht op 25 dagen heb, maar op 22,5 dag. Daarmee zou het verschil op papier tegen elkaar wegvallen, en zou het dus kloppen wat ze hebben gedaan. Maar dan snap ik het nog steeds niet helemaal, want ergens wordt dat ADV-tegoed uit opgebouwd, en dat is door het 4 uur per week werken, waar die uren tegenover staan. Of je nu 4 uur salaris of 4 uur verlof krijgt, is om het even, lijkt me. Mijn CAO szegt dat ik een contract heb van 36 uur per week, dus ergens klopt dit niet.

Zie ik dan toch iets over het hoofd, dat op de een of andere manier verklaarbaar is? Ze zeggen gewoon dat er 8 uur per dag wordt afgeschreven omdat daaruit het ADV-saldo wordt opgebouwd.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2008, 21:05:03 »
Als jij 40 uur werkt en er maar 36 uitbetaald krijgt zodat je om de 4 weken 2 vrije dagen betaald mag opnemen (en dat zijn geen vakantiedagen), dan vind ik dat je ook 40 uur vrij moet nemen als je een week vrij neemt ;D En als je dat niet doet dan ben je die maand niet 2 dagen vrij, maar maar anderhalf ::)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2008, 21:23:38 »
ik ben niet bij een bond aangesloten overigens, weet niet eens hoeveel dat kost

ongeveer 15 euro per maand, maar dat is het wel waard :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #14 Gepost op: 16-11-2008, 21:25:44 »
Het risico dat ze mij er dan op aankijken, is me toch echt te groot

ik ben niet bij een bond aangesloten overigens, weet niet eens hoeveel dat kost
Hoezo jou aankijken, als je in je recht staat, dan sta je in je recht, simpel als dat. Dat je er op word aangekeken is toch echt niet jou zaak, aangezien het de eigen schuld van de baas is als hij fout handelt.


Lid van FNV kost 15.20 per maand. Denk er wel om, dat deze mensen gratis juridische hulp geven, korting op een advocaat als je die nodig hebt.
Deze korting kun je weer laten doorberekenen in een goedkopere rechtsbijstandsverzekering of zelfs deze oversluiten naar FNV zelf, wat nog meer korting oplevert!

FNV zorgt er ook voor dat jij je jaarlijkse loonsverhoging krijgt, een goede CAO krijgt en ze zijn een vraagbaak voor alles wat met werk en werkrecht te maken heeft.

FNV helpt je als je ongegrond word ontslagen, bijvoorbeeld door bezuinigingen (Bezuinigingen zijn geen gegronde reden, tenzij de baas jou contract domweg laat verlopen)

Niet lid zijn is minder verstandig.
« Laatst bewerkt op: 16-11-2008, 21:27:58 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #15 Gepost op: 16-11-2008, 22:14:18 »
Ik werk via een wsw-verband, en daar is een aparte cao voor. Ik heb niets aan een FNV-CAO, die is op mij niet van toepassing.

Overigens is het probleem opgelost, ze hebben iets heel vreemds bij ons: halve verlofdagen.

Ik blijk recht te hebben op 22,5 verlofdag, en als ik 179,8 uur deel door 22,5, klopt dat, ze hadden het eerst steeds over 25 verlofdagen, en zo kwam ik op dat verschil uit.


En op basis daarvan klopt ook de berekening, en is het te beredeneren. Klopt gewoon toch.



Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #16 Gepost op: 16-11-2008, 22:16:41 »
Ik werk via een wsw-verband, en daar is een aparte cao voor. Ik heb niets aan een FNV-CAO, die is op mij niet van toepassing.

Beter lezen:
Citaat
Voor meer informatie kunt u terecht bij een van de twee vakbonden voor de Wsw: Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak.
(bron: kennisring.nl)
Dit betreft dus informatie over CAO vorming en opzet. FNV en CNV hebben hier dus zeer zeker wel inspraak in.
Het zou ook verbazend zijn als ze dat niet zouden hebben. Ze hebben met elke werkgever/werknemer relatie te maken.
« Laatst bewerkt op: 16-11-2008, 22:18:53 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #17 Gepost op: 16-11-2008, 22:30:30 »
Beter lezen:(bron: kennisring.nl)
Dit betreft dus informatie over CAO vorming en opzet. FNV en CNV hebben hier dus zeer zeker wel inspraak in.
Het zou ook verbazend zijn als ze dat niet zouden hebben. Ze hebben met elke werkgever/werknemer relatie te maken.
Begin nou niet alle reacties op mij met beter lezen, FS.

Ik lees goed, het is voor mij financieel niet haalbaar momenteel. Natuurlijk hebben die vakbonden inspraak, maar ik kan me er om financiele redenen niet bij aansluiten. Is geen kwestie van het er niet voor over hebben, maar dat zegt hier ook niemand. Overigens blijken meer mensen op mijn werk met deze vraag te hebben gezeten, zelfs de werkleiding moest toegeven dat ze het antwoord niet helemaal duidelijk hadden. Shame on them, die horen dat ZEKER te weten. NU is het echter helder.

Het is inderdaad slechts 15,20, dat lidmaatschap. En ik weet dat het aftrekbaar is van de belastingen. Rechtsbijstandsverzekering heb ik overigens wel. Wellicht een idee om die voor dat lidmaatschap in te ruilen, maar dan zit ik nog met de looptijd van die verzekering.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #18 Gepost op: 16-11-2008, 22:37:09 »
Overigens, in mijn openingspost geef ik al aan dat ik er in beginsel van uitging, dat ik voor een week 40 uur moest inleveren. Omdat verschillende collega's en ook de werkleiding allemaal andere dingen zeiden, ben ik zelf ook gaan twijfelen, en uiteraard wilde ik weten hoe het zat. Kwam ook door de onduidelijkheid over het juiste aantal verlofdagen. De een zei 24, de ander 25, en het moest dus 22,5 zijn.

Nu daar duidelijkheid over is, is de berekening me ook duidelijk, en is er geen tekort.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #19 Gepost op: 16-11-2008, 22:48:50 »
Begin nou niet alle reacties op mij met beter lezen, FS.

Ik lees goed, het is voor mij financieel niet haalbaar momenteel. Natuurlijk hebben die vakbonden inspraak, maar ik kan me er om financiele redenen niet bij aansluiten. Is geen kwestie van het er niet voor over hebben, maar dat zegt hier ook niemand. Overigens blijken meer mensen op mijn werk met deze vraag te hebben gezeten, zelfs de werkleiding moest toegeven dat ze het antwoord niet helemaal duidelijk hadden. Shame on them, die horen dat ZEKER te weten. NU is het echter helder.

Het is inderdaad slechts 15,20, dat lidmaatschap. En ik weet dat het aftrekbaar is van de belastingen. Rechtsbijstandsverzekering heb ik overigens wel. Wellicht een idee om die voor dat lidmaatschap in te ruilen, maar dan zit ik nog met de looptijd van die verzekering.
Dat alle reacties is wel schromelijk overdreven, verder draag ik duidelijk aan waarom ik dat zeg, nogmaals, dat ook jou CAO is opgesteld in samenwerking met FNV/CNV


Maargoed, je hebt met een lidmaatschap van CNV/FNV dus een rechtsbijstandsverzekering. En sinds de nieuwe "bel-me-niet" wet is aangenomen, kan elk contract na verloop van het eerste jaar, elke maand worden stopgezet. Ik vraag me af of dat ook zou gelden voor verzekeringen etcetera (*edit* dit is voorlopig dus nog afhankelijk van waar je je handtekening voor zet */edit*)

En wat bedoel je trouwens met 'werkleiding'?
Dat je directe chef het niet weet is niet zo heel verbazend, dat hoor je wel vaker, maar vooral (salaris-)administratie en uiteraard het groot opperhoofd horen dit te weten.
« Laatst bewerkt op: 16-11-2008, 22:53:34 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing