Auteur Topic: 40 of 36 uur?  (gelezen 10885 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #20 Gepost op: 16-11-2008, 23:48:45 »
Was ook een beetje overdreven FS, maar het stoort me af en toe gewoon dat je vaker reageert op mijn posts, met ''beter lezen'', terwijl ik heel goed kan lezen. Ik heb al eens gezegd dat ik ook weleens dingen juist uit zijn verband trek, maar dat is in dit topic even niet het issue. Jij neemt de moeite om te reageren in dit topic, en ik waardeer dat gewoon.

Inderdaad: een telefoontje naar de loonadministratie bood uitkomst. Bij ons op het werk loopt de werkleiding langs teveel ''lagen'', en die werken vaak langs elkaar heen.

Staat er iets in de krant over verhoging van de werkdruk, dan zeggen ze dat zij dat ook zo ervaren. Komt er een bijeenkomst, georganiseerd door de directie: ''mensen, wat jullie in de krant lezen, is niet waar, er is helemaal geen hoge werkdruk bij ons''. Dat is wat mij stoort, ik kan zelf wel beoordelen hoe ik de veranderende werkomstandigheden ervaar.

Dit even terzijde, heeft slechts zijdelings met het 40-36-verhaal te maken. Wat ik ermee wil zeggen, is dat je bij ons vaak niet weet bij wie je betrouwbare informatie kunt krijgen.

Nogmaals, FS, ik lees heus wel goed, zal soms (net als iedereen) gewoon ergens overheen lezen, en mijn eerste opmerking was dus niet al te persoonlijk bedoeld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #21 Gepost op: 3-04-2009, 15:26:11 »
Ik haal even dit topic naar boven, omdat ze op mijn werk weer een staaltje van eigen rechtertje spelen hebben toegepast.

We hebben ADV, en al een tijd is de discussie gaande of we recht hebben op 2 dagen per maand of 2 dagen per 4 weken. En het blijkt toch te kloppen wat ik steeds heb vermoed, deze hele discussie begon ermee dat mijn werkgever haar werknemers benadeelt door uit te gaan van 2 dagen ADV per maand. Daardoor is dus ook het verschil ontstaan. Ik ging uit van een overschot van een aantal uren, terwijl mijn werkgever het over een tekort had. Nu de OR zich ermee gaat bemoeien, is er grote kans dat we die uren (gerekend over 5 jaar, komt neer op 10 werkdagen totaal) terug gaan krijgen.

Maar nu het volgende: Goede vrijdag staat al sinds begin dit jaar als roostervrij op de kalender. We hebben het officieel nog niet gehoord, maar ze zijn van zins ons die dag niet te geven. Terwijl ook dat weer een OR-verhaal is. Wanneer de OR het heeft bepaald, en aan de werknemers heeft medegedeeld, mag een enkele afdeling daar dus niet zomaarf van afwijken.

In november zijn OR-verkiezingen, ik ga eens serieus erover nadenken of ik me dit keer verkiesbaar ga stellen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #22 Gepost op: 17-10-2009, 12:01:42 »
Opnieuw opgevist.

Wie kan me vertelen waar ik kan vinden of over FEESTDAG wel of niet compensatieuren moeten worden berekend?

Over opgenomen verlofdagen, opgenomen ADV-dagen doen ze het wel, maar iemand heeft me verteld dat ze dat in principe ook moeten doen over feesdagen.

Ik zit namelijk met de volgende berekening: bruto zouden we bij een 36-uurscontract bij een 40-urige werkweek 208 uur moeten hebben. Het verschil tussen deze uren en de toegekende 201,6 uur is precies 6,4 uur.

Iemand van mijn werkleiding vertelde me dat dat verschil verklaard werd door het niet berekenen van ADV-rechten over feestdagen, en laten we dit jaar precies 8 dagen hebben die aan het criterium ''feestdag'' voldoen. per dag is dat 0,8 uur en in titaal verklaart dat het verschil van 6,4 uur.

Als dit zo is, dan doet men ons meerdere jaren tekort. Het zijn slechts 6,4 uur. Maar we hebben iets van 1200 werknemers in dienst, en het gaat over meerdere jaren.

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #23 Gepost op: 18-10-2009, 23:23:20 »
Ik heb niet alles gelezen.
Je hebt een contact voor 36 uur. Dus lever je ook 36 vakantieuren voor een week in. Doe overuren doen niet ter zake.
Als je nu werkeloos word krijg je ook maar uitbetaald over die 36 uur.
Houd daar rekening mee vooral in deze tijd. Als het echt nodig is dat je meer werkt zou ik dat in mijn contract laten opnemen.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #24 Gepost op: 19-10-2009, 10:06:48 »
Zo werkt dat inderdaad! En als je geen vaste werkuren hebt, dan gaan ze over de laatste zoveel maanden (als ik me dat bij mezelf  kan herinneren 18...) berekenen hoeveel je gemiddeld hebt gewerkt, en dit is altijd lager dan je had verwacht.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #25 Gepost op: 19-10-2009, 11:05:10 »
Bij mij speelt iets anders. Ik werk in de praktijk gewoon 40 uur, maar ze zijn verdeeld over 36 plus 4 uur. Voor iedere gewerkte 40 uur heb ik  recht op 4 uur verlof, in dit geval ADV genoemd. Ik heb er tenslotte voor gewerkt, en het 4 uur vrij zijn is dan mijn beloning.

Momenteel is het dus niet het issue dat ik voor een week verlof of adv 36 dan wel 40 uur moet inleveren, want dat moet dus 40 uur zijn, daar ben ik al uit.

De vraag is echter: hoe dienen feestdagen te worden behandeld. Voor zover ik weet, worden daar sociale premies over berekend als ware het een gewone werkdag. En als dat zo is, dan moet die dag ook op ADV-gebied als zodanig worden behandeld. Ofwel: ook over een feestdag zou ik ADV-rechten moeten kunnen opbouwen, en dat doet mijn werkgever niet.

Ik bereken dat als volgt: iedere werkdag geeft recht op 8/10e uuatr ADV, een volledige werkweek dus op 5 keer 8/10e uur, is 4 uur.

Wat is nu het probleem? Door de verschillende opvattingen over wat nu precies als werkdag moet worden gezien, ontstaan verschillen, die tussen de 6,4 en 20 uur op jaarbasis bedragen. Aangezien ik wel voor die uren werk, hoor ik ze te krijgen.

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #26 Gepost op: 19-10-2009, 13:24:45 »
Bij mij speelt iets anders. Ik werk in de praktijk gewoon 40 uur, maar ze zijn verdeeld over 36 plus 4 uur. Voor iedere gewerkte 40 uur heb ik  recht op 4 uur verlof, in dit geval ADV genoemd. Ik heb er tenslotte voor gewerkt, en het 4 uur vrij zijn is dan mijn beloning.

Dus als ik t goed begrijp heb je een contract voor 40 uur en je baas bepaald dat je per week 4 uur ADV opneemt?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #27 Gepost op: 19-10-2009, 16:23:28 »
In feite komt het daarop neer.Er zijn bij ons verschillende contracten, maar bij mij is het zo dat ik per week 4 uur OPbouw, ik hoef ze niet in diezelfde week op te nemen. Dat laatste zou voor veel minder onduidelijkheid zorgen.

Ik ben hier en daar mijn licht al aan het opsteken, bij het Juridisch loket vond men het een zeer interessant  probleem.

Waar het mij om gaat, door verschil in interpretatie wijkt het aantal toegekende aantal ADV-uren af van het aantal uur dat het bij mijn weten moet zijn. Volgens mij kan er alleen in geval van een schrikkeljaar een afwijkend aantal ADV-uren ontstaan, het gaat dan om die ene werkdag extra, hetgeen een verschil oplevert van u8/10e uur.

Zoals gezegd: als het om die ene dag in 4 jaar gaat, is het verschil te verwaarlozen. Maar het gaat juist om alle feestdagen op jaarbasis, die tussen de 8 en 12 bedragen. Reken dan het verschil eens uit. Dat is mijns inziens namelijk wel de moeite waard, zeker als je het over meerdere jaren bekijkt, want die fout (als het dus een fout is), die wordt al heel lang gemaakt.

Overigens benadelen ze in geval van mijn ´gelijk´ ook zichzelf.

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #28 Gepost op: 19-10-2009, 23:05:52 »
Tjemig t is inderdaad een wirwar.
Hen je ook leeftijdsuren meegerekend?
Als t juridisch parket al niet meteen antwoord kan geven durf ik t ook niet aan. Ik weet niet eens zeker in welke branche je werkt. Ik ben wel benieuwd wat t JP je geadviseerd heeft.
Ik werk ook feestdagen als ik ingeroosterd sta maar mag wel als eerste kiezen welke dag ik daarvoor terug wil hebben. Dus t aantal ADV uren over gewerkte dagen blijft dan gelijk.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #29 Gepost op: 20-10-2009, 00:40:48 »
Leeftijdsuren spelen bij ons een rol bij het verlof, en dat is wel goed vastgelegd, vorig jaar kreeg ik mijn 5-jarige leeftijdsdag.

In feite draait het dus echt alleen om die feestdagen.  Het Juridisch Loket kon echter ook geen uitsluitsel geven, omdat ze een dergelijke vraag nooit eerder hadden gehad. Ze adviseerden me evenwel om zowel mijn leidinggevenden als de OR een brief te schrijven met de vraag om gemotiveerd aan te geven hoe het nou precies geregeld is, en vooral ook:waarop  hun berekening is gebaseerd.

Simpel zeggen: we doen dat nou eenmaal zo, is in dit geval een onvolledig antwoord. Ze moeten binnen een redelijke termijn aangeven, waarom ze van mening zijn dat een feestdag bij ons (WSW-bedrijf) niet meetelt in de ADV-berekening.
« Laatst bewerkt op: 20-10-2009, 00:42:51 door Bodejos »

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #30 Gepost op: 20-10-2009, 00:56:23 »
Okay dan zal je dat antwoord eerst moeten afwachten, ik ben wel benieuwd hoe dit zich gaat voortzetten. Maar nu ga ik flux naar bed anders gaat dit me morgen nog ADV uren kosten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #31 Gepost op: 20-10-2009, 14:03:58 »
Het zit hem in ieder geval in de feestdagen. Alle andere dagen tellen mee. Zo kom ik op 201,6 uur, en dat komt overeen met de 252 dagen die niet in het weekend vielen dit jaar, en ook niet als feestdag bekend staan. Daarvan hadden we er dit jaar 9.

252  plus 104 plus 9 = 365.   Nu ik dat weet, kan ik me daarop richten.

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #32 Gepost op: 20-10-2009, 15:15:49 »
hahaha grrrrrr dit heeft me vanochtend een heel uur gekost.
Ik ga ook eens kijken hoe t allemaal bij mij op t werk berekend is, je weet maar nooit bij die grote bedrijven.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 40 of 36 uur?
« Reactie #33 Gepost op: 20-10-2009, 15:46:52 »
Twee mogelijkheden, of eigenlijk meer.

Bij een 38-uurscontract  moet je als volgt rekenen:

0.4 maal 252 (gebaseerd op dit jaar. Ofwel 100,8 uur



Bij een contract van 36-uur met 40-urige werkweek is het zoals ik eerder zei: 0,8 maal 252  = 201,6 uur.

Bevrijdingsdag speelt een rol, die was bij ons een feestdag,, dat is niet overal zo.

Mocht ik echter gelijk krijgen, dan liggen de uren iets hoger, dan moet je respectievelijk   3,6 dan wel 7,2 uur erbij tellen voor dit jaar.