Poll

Wat vind je van het het elektronisch patiëntendossier?

Prima, ik doe mee ::ok::
Lijkt me helemaal niks! ::ohno:: Ik ga bezwaar maken.
Ik weet het nog niet... ???

Auteur Topic: Het elektronisch patiëntendossier  (gelezen 8161 keer)

Offline mooneyeslinda

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • fan van expeditie robinson en kijk wie is de mol.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #20 Gepost op: 25-12-2008, 21:56:49 »
nog stommer ik heb er nooit een ontvangen..
robinson is weer geweldig dit jaar

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #21 Gepost op: 14-05-2009, 13:05:55 »
Ik heb netjes een brief ontvangen dat ik dus niet geregistreerd ben  en als ik me toch zou bedenken, ik contact kan opnemen.



Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #22 Gepost op: 14-05-2009, 17:40:24 »
Was gister toch in de pers dat een groot deel van de huisartsen niet mee wil doen met EPD. Zegt genoeg lijkt me.

Ik mloet mijn bezwaar nog steeds opsturen... ::schaam::
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #23 Gepost op: 15-05-2009, 09:24:14 »
Kan dat dan nog steeds?


Ik heb hier en daar nog eens rondgevraagd in mijn omgeving, en heel veel mensen zijn nog steeds in de veronderstelling, dat ze niet meedoen wanneer ze niets opsturen.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #24 Gepost op: 15-05-2009, 10:22:46 »
Dan zijn het niet zulke slimme mensen :o

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #25 Gepost op: 15-05-2009, 11:36:20 »
Dat ligt niet zozeer aan de slimheid van de mensen, of het ontbreken van die slimheid, maar de manier warop het dossier erdoor gedrukt zou worden.

Mensen zien post soms als ongewenst, weten vaak niet dat ze zich ergens aan binden wanneer ze niet reageren. Ik vind het geen nette manier van doen: ''reageer als je iets niet wil''. Dat heet ''negatieve optie''.

Jammergenoeg wordt er toch nog teveel van dit middel gebruik gemaakt. Ik ben van mening dat mensen bewust een keuze moeten kunnen maken, en zich juist zouden moeten kunnen aanmelden wanneer ze ergens aan willen meedoen.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #26 Gepost op: 15-05-2009, 12:49:58 »
ik heb niet gereageerd om enkele redenen: ten eerste stoorde het me enorm dat de brief niet aan een persoon gericht was, ten tweede moest er voor man en kinderen nogal wat actie ondernomen worden (allerlei extra formulieren aanvragen enzo)
ten derde is deze omgekeerde gang van zaken, zwijgen is instemmen, niet correct en aanvechtbaar. verder kan ik gewoon persoonlijk steeds weigeren om inzage als ik dat nodig vind. verder heb ik een goed verstand en een mond en kan heel goed vertellen over mijn medisch verleden. die artsen moeten maar luisteren ipv. naar het beeldscherm gaan zitten kijken tijden een consult
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #27 Gepost op: 15-05-2009, 13:59:09 »
Je noemt het werkelijke bezwaar: ''zwijgen is instemmen''.

Die gang van zaken moet gewoon van tafel, vind ik. En niet alleen op het gebied van het EPD, ook bij andere zaken. Wat ik zelf vind, doet eigenlijk helemaal niet ter zake, maar mijn mening is dus, dat het instemmen met registratie heel erg bewust zou moeten gebeuren. Er zijn met betrekking tot het EPD talloze voorbeelden te bedenken, om het ''zwijgen is instemmen-principe'' als ongeldig te kunnen bestempelen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #28 Gepost op: 15-05-2009, 14:23:32 »
Kun je het nu eigenlijk nog veranderen als je dat toen niet hebt gedaan? Die van mij is in de prullenbak beland.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #29 Gepost op: 15-05-2009, 14:57:12 »
Kun je het nu eigenlijk nog veranderen als je dat toen niet hebt gedaan? Die van mij is in de prullenbak beland.

Volgens mij wel. kijk maar eens hier
Geniet nooit met mate...

Offline Sander

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #30 Gepost op: 16-06-2009, 08:45:42 »
Niet zozeer over specifiek het EPD, maar een filmpje over Privacy.




Overigens heb ik bezwaar gemaakt.  Als alles in werking is en bekend is hoe het precies werkt, wie precies mijn gegevens kan in zien, etc, kan ik altijd nog instemmen.

Offline Cout

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #31 Gepost op: 16-06-2009, 22:23:50 »
. verder heb ik een goed verstand en een mond en kan heel goed vertellen over mijn medisch verleden. die artsen moeten maar luisteren ipv. naar het beeldscherm gaan zitten kijken tijden een consult

Allemaal goed en wel.  Maar wat als je na een ongeval in comateuse toestand de spoedafdeling wordt binnengebracht?  En ben je van je eigen "dokter" genoeg om het verhaal correct en compleet te vertellen?  Dit heeft niet altijd met je verbale kwaliteiten(die ook niet iedereen heeft) te maken.  En vertel maar eens hoe je longen, je lever, je darmen (of weet ik veel wat) er uit zien op de foto's of discettes die er van gemaakt zijn.  Zo eenvoudig lijkt het mij(en ik heb helaas ervaring) toch allemaal niet hoor.
Ik kreeg zelfs al mijn twijfels, toen ik naar een andere dokter ging voor een 2de opinie(ivm mn tumor), dat die niets eens de moeite deed om de discette over mn longen in haar computer te steken. Ik had toen het gevoel dat dit een verloren moeite was. 
Je bent gestopt met leven de dag dat je geen plannen meer maakt

Offline Cout

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #32 Gepost op: 16-06-2009, 22:44:19 »
Dat er een centrale databank is met al je medische gegevens op die dokters, verpleegkundigen en apothekers kunnen inzien is zonder meer een possitieve zaak, maar doen ze er altijd wel genoeg mee?
Mijn vrouw is dit jaar 50 geworden, een leeftijd waarvan algemeen wordt aangenomen dat bij vrouwen de risicoleeftijd ivm borstkanker is aangebroken.  Zij heeft in het begin van het jaar dan ook een brief daaromtrent gekregen met reeds een datum  en plaats erop voor onderzoek.  Wanneer je die dag niet kon, moest je zelf contact opnemen met bepaalde geneesheren uit je buurt om verder af te spreken.  Prima geregeld van de overheid zou ik zo zeggen.
Ik ben 54 en ben nog steeds op mijn brief aan het wachten, ivm prostaatkanker.  Het hoeft niet meer, je kunt wss binnen het jaar naar mn begrafenis komen.  En ik, die zo vaak op bloedonderzoek is moeten gaan ivm mn ziekte van crohne.
Mijn punt is: als je iets doet, doet het dan zo goed en zo compleet mogelijk, pas dan hebben de patiënten er echt wat aan.  En daar moet het toch om te doen zijn, toch niet voor het gemak van de dokters. Dan kan je een dokter ook echt verantwoordelijk stellen.  In mijn geval is dat dus blijkbaar niemand, tenzij ikzelve(dat ik daar zelf nog moest aan denken, alsof ik nog niet genoeg ellende met de rest had).
« Laatst bewerkt op: 16-06-2009, 22:51:15 door Cout »
Je bent gestopt met leven de dag dat je geen plannen meer maakt