Poll

Mag de politie weigeren om een aangifte van een gestolen fiets op te nemen?

Ja, want ze hebben andere prioriteiten
0 (0%)
Ja, want het komt in Nederland zoveel voor, die fiets vind je TOCH nooit meer terug
0 (0%)
Nee. Diefstal is diefstal, iedere aangifte hoort serieus te worden genomen.
20 (100%)

Totaal aantal stemmen: 20

Auteur Topic: Aangifte van diefstal geweigerd  (gelezen 2764 keer)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Aangifte van diefstal geweigerd
« Gepost op: 27-10-2009, 15:14:52 »
Ik zal bovenstaande stelling even toelichten.

Tijdens het bezorgen werd de fiets van mijn collega in een busje geladen, waarna het snel wegreed. Mijn collega kon nog net een paar letters van het kenteken noteren, zo snel waren ze weg.

Ze deed samen met de werkleiding vervolgens aangifte bij de politie, waarna ze te horen kreeg dat deze aangifte niet zou worden geregistreerd, omdat het een fiets betrof, en omdat men omkwam in hun werk (lees: verwerkingsachterstand).

Toen mijn collega vervolgens aangaf voortaan dan ook maar geen boetes meer te betalen vanwege parkeer- of verkeersovertredingen, werd haar te verstaan gegeven dat men geen tijd meer voor haar had. Ze verwees daarbij naar het krantenartikel over die Poolse en Bulgaarse verkeers-zondaars.

Een heel begrijpelijke reactie, maar wat vinden jullie?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2009, 15:23:27 »
aangiftes moeten opgenomen worden dus een klacht indienen bij de korpsleiding.
Vaak kun je ook online aangifte doen, ik weet alleen niet of dat ook voor jullie regio geldt.

Boos worden of bijdehand worden heeft heel weinig nut bij de politie, zo weet ik uit ervaring. Er wordt bij dat soort beroepen (politie, douane) geselecteerd op mensen zonder gevoel voor humor.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2009, 17:57:05 »
Mijn fiets is een aantal jaren geleden gestolen (stond gewoon in de schuur).
Ik heb de politie gebeld, en die kwamen, na een beetje aandringen van mijn kant, toch netjes de aangifte opnemen.
Je hebt toch een proces verbaal nodig om de diefstal bij je verzekering op te geven?
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #3 Gepost op: 27-10-2009, 19:14:26 »
Je hebt toch een proces verbaal nodig om de diefstal bij je verzekering op te geven?


 ::jaja::

Maar ik neem aan dat er wel werd verwezen naar de mogelijkheid om  aangifte te doen via internet?
Keep calm and eat chocolates!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #4 Gepost op: 27-10-2009, 19:27:13 »
Neem aan dat het een vraag aan Dolfie was, maar bij mijn collega werd daar niet op gewezen.

Het is wel enorm laakbaar dat je aangifte niet eens in behandeling wordt genomen, beter gezegd, dat je simpelweg niet eens de mogelijkheid gegeven wordt om aangifte te doen.

Ik verwijs hierbij even naar wat Marlie is overkomen met haar auto. Dieven horen niet te worden beschermd, slachtoffers van diefstal daarentegen weldegelijk. Maar bij de politie is het kennelijk de omgekeerde wereld.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2009, 19:39:00 »
Dat zeg ik je collega moet een klacht indienen. Dit is niet toegestaan.


Ik vind het wel jammer dat je vanuit twee gevallen (en ja ze zijn allebei erg en er zijn er meer te vinden jammer genoeg)in de richting van generaliseren gaat.
Het doel van de politie zal toch heus wel andersom zijn. Jammer dat zij ook met bureaucratie te maken hebben. En verdachten (voor dat het daders zijn gaat er gelukkig eerst een rechter naar kijken) hebben ook recht op bescherming hoe oneerlijk dat vanuit een slachtoffer zijn gezichtspunt ook lijkt.

Ik ben er trots op in een land te wonen waar we een goed rechtssysteem hebben met een goede scheiding der machten. Helaas is het niet feilloos, dat heb je als je mensen aan het werk zit.
Ik vind het gevaarlijk en een beetje eng dat er dan meteen geroepen gaat worden dat het allemaal veel strenger moet en dat er aan bepaalde rechten getornd moet worden.  Deze geluiden (nogmaals ik beschuldig jou niet, Bodejos) komen uit een bepaalde hoek waarvan ik hoop dat die toch nooit aan de macht gaan komen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #6 Gepost op: 27-10-2009, 20:05:01 »
Ik ben het met je eens dat dit soort geluiden er niet toe mag leiden dat wilders ooit aan de macht komt. Maar ik heb helaas 12 jaar geleden ook een heel nare ervaring meegemaakt, waarbij de politie een heel erg kwalijke rol heeft gespeeld.

Ik ga niet in op details wat dat betreft, het is inmiddels 12 jaar geleden.

Bel je de politie in verband met vuurwerkoverlast, die bij ons in de buurt al eind september begint, dan roepen ze: het heeft onze aandacht, meneer. En dan komen ze twee uur na de melding, en dan bellen ze op: uw melding heeft geen resultaat opgeleverd, we hebben niemand aangetroffen. Grrrrrr, kom dan ook als mensen bellen, en leuter niet eerst je net vers gezette kopje koffie leeg.

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #7 Gepost op: 27-10-2009, 20:38:41 »
Tegenwoordig kun je heel gemakkelijk via internet je aangifte regelen en heb je gelukkig niets meer te maken met die akelige bureaucraten op het politiebureau.
Maar het is schandalig dat ze je niet eens te woord willen staan. Hier in Almere wordt je vaak verwezen naar internet of wordt er een nieuwe afspraak met je gemaakt om je aangifte op te nemen. Moet zeggen dat ik hier nog niet tegen een dichte deur ben aangelopen wat de politie betreft.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #8 Gepost op: 27-10-2009, 21:09:26 »
''Ach, het is toch alleen maar een fiets''. Ja, en wat dan nog? Toevallig had mijn collega die wel nodig voor haar werk. Het is dit soort uitspraken, dat me in het verkeerde keelgat schiet. Wat ook een rol speelt, is die rare uitspraak: ''degene die wij hebben opgepakt vanwege diefstal van dit voertuig, heeft geen afstand gedaan ervan, dus u mag het niet meenemen''. Dan heb je de eigendomspapieren, je ziet je brommer staan, en je loopyt nog tegen een muur van onbegrip op. Het bekende ''paarse krokodil-effect''.

Nu moet ik eerlijkheidshalve erbij zeggen dat in mijn postwijk de politie prima te werk gaat, en ook heel snel bij incidenten is. En daar is het dan weer de stadswacht die regelmatig de fout in gaat. Moeten ze parkeerboetes verzamelen, lopen ze 1 straat op en neer, zie ik ze binnen 20 minuten een voertuig twee bekeuringen geven. Ja zeg: als je de stad in bent, en je hebt je auto daar staan, dan ben je echt niet zomaar even terug. Parkeerboete is terecht, maar waarom 2 boetes?

Maar het is een beetje offtopic dit.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #9 Gepost op: 28-10-2009, 15:22:11 »
Van een aantal kennissen uit de politiekringen weet ik dat je te allen tijden aangifte van diefstal moet doen, zelfs als jij je fiets niet op slot hebt gedaan. De snelste manier is via internet (dan krijg je na een tijdje je aangifte thuisgestuurd weet ik uit ervaring) maar als dat om welke rede dan ook niet gaat moet je altijd aangifte kunnen doen! Volgens mij kun je wel degelijk een klacht indienen! Een andere rede waarom de politie altijd aangifte moet opnemen van diefstal is het feit dat de verzekering graag een kopie van de aangifte wil hebben voor er eventueel wordt uitbetaald...
Ich bin ein Bärliner!

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #10 Gepost op: 15-11-2009, 23:04:10 »
Ook zo'n 10 jaar geleden werden onze dochter en vriendin bedreigd door een gozer. Ze waren helemaal overstuur. Wij en ouders vriendin met hen naar de politie. Die wilde geen aangifte opnemen. Vader van vriendin werd woest toen er naast ons aangifte werd  opgenomen van het stelen van een embleem van een auto. Vader trok de agent bijna over de balie.
We zijn weggegaan. Even later zagen we de gozer lopen en die vader heeft hem zelf gepakt.
Naderhand heeft de wijkpolitie ons opgebeld en excuses aangeboden. Vervolgens zijn ze op school geweest om voorlichting te geven over gedrag van alcohol -en drugsverslaafden.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aangifte van diefstal geweigerd
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2009, 12:01:07 »
Ach, voelden ze nattigheid?


Overigens is er, na het indienen van een klacht over de gang van zaken, alsnog aangifte gedaan. Een andere agent heeft de aangifte opgenomen, en excuses aangeboden voor de gang van zaken, eerder.