Auteur Topic: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt  (gelezen 9771 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #20 Gepost op: 12-02-2010, 14:10:08 »
dat is zo, het wordt massaal gevierd op dat moment, en in het geval van 2000 vind ik het wel begrijpelijk. Maar de fout is zo gemakkelijk bloot te leggen, alleen wil ons verstand er niet aan.......

En Kolko, ik kan heel goed lezen, je mag het internet erop napluizen, dan kom je genoeg tegen over deze materie. Jij kan dat mierenneuken noemen, maar ik heb precies aangegeven waar het verschil ontstaat: het is simpel: bij de aanhangers van de theorie dat het jaar nul bestaat, dan wel niet bestaat. Wanneer jij kunt aantonen dat dat jaar bestaan heeft, ga ik in jouw manier van redeneren mee. Want dan klopt het, wat jij zegt.

Offline kelly58

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Believe in yourself...
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #21 Gepost op: 12-02-2010, 15:04:21 »
als ik al geen hoofdpijn had heb ik het nu wel  ::rofl::
hier spreekt uw gezagsvoerder, omdat de stewardes jarig is gaan we 20 loopings maken...

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #22 Gepost op: 15-02-2010, 19:06:57 »
 ;)


wanneer weet ik niet meer maar er is jaaaaaren geleden ooit 1 extra seconde aan de tijd toegevoegd, nu snap ik toch al niet hoe ze dat kunnen,wie bezit de tijd? ::) ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? 8) :)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #23 Gepost op: 22-03-2010, 22:36:55 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/0_%28jaar%29

Het jaar nul bestaat dus niet. Als je appels gaat tellen, noem je het eerste appel Appel-1, de volgende Appel-2, enzovoort. Dan begin je ook niet met nul te tellen. Het eerste jaar is dus Jaar-1.

Nadat Jaar-1000 voorbij was, hebben we exact 1000 jaren gehad. Een compleet millennium, lijkt me zo. Oftewel, aan het eind van Jaar-2000, oftewel, op 1 januari 2001 hadden we de volgende millennium. En tien jaar later, dus op 1 januari 2011 hebben we het eerste decennium van dit millennium afgerond. Nog ruim negen maandjes wachten dus.

 :P
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #24 Gepost op: 22-03-2010, 22:46:13 »
Alles is relatief, zei Einstein al. Ofwel: E = mc2 :P
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #25 Gepost op: 22-03-2010, 23:06:03 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/0_%28jaar%29

Het jaar nul bestaat dus niet. Als je appels gaat tellen, noem je het eerste appel Appel-1, de volgende Appel-2, enzovoort. Dan begin je ook niet met nul te tellen. Het eerste jaar is dus Jaar-1.

Nadat Jaar-1000 voorbij was, hebben we exact 1000 jaren gehad. Een compleet millennium, lijkt me zo. Oftewel, aan het eind van Jaar-2000, oftewel, op 1 januari 2001 hadden we de volgende millennium. En tien jaar later, dus op 1 januari 2011 hebben we het eerste decennium van dit millennium afgerond. Nog ruim negen maandjes wachten dus.

 :P


De logica hiervan is mi ver te zoeken. Als iemand net geboren is, is ie ook niet meteen al 1 jaar oud, dan ben je 0 jaar en zoveel dagen, weken of maanden. De vergelijking met appels tellen vind ik dan ook niet heel erg sterk. ::)

Maar je zal verder wel gelijk hebben, maar logisch is het niet. ::ohno::
Geniet nooit met mate...

Offline Rutg3rDutchWolf

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • MWAM
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #26 Gepost op: 23-03-2010, 09:51:57 »
Net zoals Pi.  :P  (3,7...eu nog wat.)
Why don't I ever listen to me?

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #27 Gepost op: 23-03-2010, 10:21:07 »
Net zoals Pi.  :P  (3,7...eu nog wat.)

 ::ohno:: Pi is 3,14159265 (en dan nog een heleboel).
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #28 Gepost op: 23-03-2010, 16:05:41 »
@Test, zet eens een spiegel op zijn kant, en zet met een potlood, of een pen, een streep vanaf die spiegel, zodat er een lijn ontstaat. Je ziet dat die lijn in spiegelbeeld in de tegenovergestelde richting getrokken wordt.

Wat ik ermee wil zeggen, is dat je ook daarbij uitgaat van een punt, en dat die lijnen virtueel in elkaars verlengde liggen. Zo is het ook met het jaar -1 en 1. Die volgen elkaar onmiddellijk op, zonder enige tussenruimte (in de vorm van een jaar nul).

Een van de lokale kranten komt hier eind dit jaar op terug, daarom heb ik een tijd geleden dit topic ook geopend. Tegen die tijd zal ik de bevindingen van die krant (Dagblad de Limburger) hier posten.

Ik heb al vaker gezegd: cruciaal is het wel of niet erkennen van een jaar dat je als NUL bestempelt. Dan mag Kolko mij in een pm mierenneuker noemen, dan mag Henk van Hoorn van Met het Oog op Morgen mij spookrijder noemen (die wilde er namelijk OOK niet aan). Maar het is echt op verschillende manieren aan te tonen dat het verschil hem juist zit in het jaar nul.

Wanneer iemand me kan aantonen dat dat bestaan heeft, ben ik om.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #29 Gepost op: 23-03-2010, 23:09:35 »
Persoonlijk denk ik dat de jaren 1, 2, 3 enzovoorts ook niet bestaan hebben, al rekenen we ze wel. Wrs zijn ze pas na een paar honderd jaar gaan tellen. Het christendom moest nl. eerst stevig geworteld zijn.
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #30 Gepost op: 23-03-2010, 23:49:51 »
De logica hiervan is mi ver te zoeken. Als iemand net geboren is, is ie ook niet meteen al 1 jaar oud, dan ben je 0 jaar en zoveel dagen, weken of maanden. De vergelijking met appels tellen vind ik dan ook niet heel erg sterk. ::)

Maar je zal verder wel gelijk hebben, maar logisch is het niet. ::ohno::

Die baby is inderdaad nog geen 1 jaar oud, hij zit wel in zijn eerste levensjaar.

Zoals Ootje al aangaf, de huidige jaartelling is ergens in de middeleeuwen berekend. Daarvoor hadden we iets van een Romeinse jaartelling.

Nog vroeger bij de Egyptenaren gebruikte men ook jaartellingen, maar begon men bij elke koning opnieuw te tellen. Jaar 1 van Ramses II was het eerste jaar dat hij aan de macht was. Zelfs op de eerste dag heette het al het jaar 1 van Ramses II.

Daarnaast, en dat is op zich wel maf, nul is een latere 'uitvinding'. Het vroegere tellen begon altijd met 1. Bijv 12 geiten. Nul geiten kenden ze niet. Daarvoor gebruikten ze Geen geiten. Oftewel: niets.
Ik weet niet meer waar de nul oorspronkelijk vandaan kwam, heb daar vorig jaar wel vanalles over gelezen op de wikipedia. De geschiedenis van wiskunde is op zich best boeiend. Zaken die wij nu logisch vinden was toen nog een wereldontdekking.

Wie weet zoek ik binnenkort betreffende artikel weer op.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #31 Gepost op: 24-03-2010, 08:12:05 »
Het jaar 0 heeft natuurlijk wel bestaan, net zoals dat wij spreken over bijvoorbeeld het jaar -600 (600 v Ch).
Keep calm and eat chocolates!

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #32 Gepost op: 24-03-2010, 08:51:03 »
Sowieso heeft het hele millenium nooit bestaan of is al lang geweest, en wat is "tijd" precies?... Volgens geleerden bestaat de aarde al een paar miljard jaar, waarom zitten wij dan in 2010 tegenwoordig? Joden, Moslims, Chinezen, Maya's en weet ik veel wie nog meer leven ook in andere jaren met andere tijd.

Ongeldige youtube code, plaats alleen de YouTube-videocode bv: IxgJlCqSKfo
Weet je het niet, antraciet

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #33 Gepost op: 24-03-2010, 16:52:59 »
Het jaar 0 heeft natuurlijk wel bestaan, net zoals dat wij spreken over bijvoorbeeld het jaar -600 (600 v Ch).
nee hoor, heeft nooit bestaan, waar staat dat dan? Onder meer Wikipedia geeft een hele verhandeling over dit fenomeen, en is daar heel duidelijk in, maar ik baseer mijn bewering niet alleen daarop.

Zoals eerder aangegeven: wanneer je geboren wordt, ben je nul jaar tot aan de dag waarop jij je eerste verjaardag viert, eerder werd al aangegeven dat je wel in je eerste levensjaar zit, als je je eerste verjaardag nog niet hebt gehad.

Ik heb meerdere voorbeelden aangegeven, zoals dat eierrekje. Dat is pas vol wanneer je daar je 100e ei in plaatst, en niet bij het 99e ei. Er blijft dan immers nog een plek over.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #34 Gepost op: 24-03-2010, 16:55:52 »
Het jaar 0 heeft volgens mij alleen een functie als scharnierpunt.
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #35 Gepost op: 24-03-2010, 17:30:43 »
Misschien een domme opmerking hoor, maar het verschil tussen +1 en -1 = 2 en niet 1, dus moet er tussen 1 jaar voor Christus en 1 jaar na Christus wel een jaar 0 gezeten hebben.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #36 Gepost op: 24-03-2010, 17:56:29 »
Misschien een domme opmerking hoor, maar het verschil tussen +1 en -1 = 2 en niet 1, dus moet er tussen 1 jaar voor Christus en 1 jaar na Christus wel een jaar 0 gezeten hebben.

precies wat ik bedoel


de jaartelling is achteraf ingesteld, en het ging niet direct van -1 naar +1 neem ik aan ::vergroot::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #37 Gepost op: 24-03-2010, 18:42:48 »
bekijk de opmerking van Ootje eens, en google eens op millenniumvergissing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #38 Gepost op: 24-03-2010, 18:51:52 »
Misschien een domme opmerking hoor, maar het verschil tussen +1 en -1 = 2 en niet 1, dus moet er tussen 1 jaar voor Christus en 1 jaar na Christus wel een jaar 0 gezeten hebben.
Hier maak je de klassieke denkfout. Je spreekt jezelf namelijk tegen.

Het verschil tussen 1 en -1 is inderdaad twee, zat er een jaar nul tussen, dan was het verschil 3 geweest.

oftewel: markeer op een vel papier eens een willekeurig punt. Geen cirkel, maar een punt.

Zet dan vanuit die punt een rechte lijn van 1 centimeter naar het zuiden, en ook eentje 1 centimeter naar het noorden (of oost-west mag ook als je dat leuker vindt).

Meet dan de totale lengte op van de lijn die er nu staat. 2 centimeter dus.

Zet nu een lijn van 1 centimeter op datzelfde papier neer, en trek op dezelfde manier als zojuist een centimeter erbij aan weerszijden van die neergezette lijn. Meet het dan eens op, dan heb je 3 centimeter. Inzichtelijker is het haast niet uit te leggen. Vervang die centimeters door jaren, en je hebt het antwoord.

Nogmaals: wanneer je aangeeft dat er een jaar nul bestaan heeft, dan mag je me aanwijzen waar dat staat. Verreweg de meeste wetenschappelijke verhandelingen geven namelijk aan dat het een misvatting is, dat dat jaar nul heeft bestaan.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #39 Gepost op: 24-03-2010, 19:19:17 »
Hier maak je de klassieke denkfout. Je spreekt jezelf namelijk tegen.

Het verschil tussen 1 en -1 is inderdaad twee, zat er een jaar nul tussen, dan was het verschil 3 geweest.

oftewel: markeer op een vel papier eens een willekeurig punt. Geen cirkel, maar een punt.

Zet dan vanuit die punt een rechte lijn van 1 centimeter naar het zuiden, en ook eentje 1 centimeter naar het noorden (of oost-west mag ook als je dat leuker vindt).

Meet dan de totale lengte op van de lijn die er nu staat. 2 centimeter dus.

Zet nu een lijn van 1 centimeter op datzelfde papier neer, en trek op dezelfde manier als zojuist een centimeter erbij aan weerszijden van die neergezette lijn. Meet het dan eens op, dan heb je 3 centimeter. Inzichtelijker is het haast niet uit te leggen. Vervang die centimeters door jaren, en je hebt het antwoord.

Nogmaals: wanneer je aangeeft dat er een jaar nul bestaan heeft, dan mag je me aanwijzen waar dat staat. Verreweg de meeste wetenschappelijke verhandelingen geven namelijk aan dat het een misvatting is, dat dat jaar nul heeft bestaan.

Wellicht ben ik heel dom bezig, maar ik snap er niks van.

Stel ik vraag jou in 2001: Welk jaar was het 2 jaar geleden?
Jouw antwoord: 1999

Als we 2000 terugrekenen, moet ik zowel van 2001 als 1999 het getal 2000 aftrekken. Dus is het 2 jaar voor het jaar 1, het jaar -1.

Natuurlijk is er geen bewijs dat het jaar 0 bestaan heeft. Niemand kan bewijzen wanneer ze begonnen zijn met tellen.