Auteur Topic: Nederlandse schaatsers (m) (Blokhuijsen/de Jong/Kramer)  (gelezen 3128 keer)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Nederlandse schaatsers (m) (Blokhuijsen/de Jong/Kramer)
« Gepost op: 6-02-2010, 19:31:59 »
Jan Blokhuijsen

Jan Blokhuijsen verraste tijdens het OKT 2 door zich ten koste van Carl Verheijen te plaatsen voor de olympische vijf kilometer. De 20-jarige schaatser van VPZ was in Thialf ruim een seconde sneller dan zijn TVM-collega, die na afloop zijn ongenoegen uitsprak over het voordeel dat Blokhuijsen had gehad van de regels.

Tijdens OKT 1 was Verheijen veel sneller dan Blokhuijsen, maar omdat Bob de Jong won en er vanwege afzeggingen nog een OKT 2 kwam, telde dat niet. Bij de herkansing reed Blokhuijsen ná Verheijen, en dus had hij een richttijd: “Ik had misschien wel wat voordeel, maar zo is er altijd wel wat. Ik denk dat ik vandaag gewoon de betere was.”

Aan zelfvertrouwen ontbreekt het Blokhuijsen niet in aanloop naar zijn eerste Spelen. “Als ik Carl hier kan verslaan, kan ik in Vancouver met de besten meedoen. Het kan heel spannend worden. Als ik mijn hoofd koel hou, kan ik mooie dingen laten zien.”

Blokhuijsen behoort dit seizoen voor het eerst tot de ‘grote jongens’. Bij het EK allround in Hamar stond hij na twee afstanden derde in het algemeen klassement. Een zwakke 1.500 meter kostte hem echter een podiumplaats, maar hij eindigde wel op een keurige vijfde plaats.


Bob de Jong

Bob de Jong verdedigt in Vancouver zijn olympische titel op de tien kilometer. Vier jaar geleden in Turijn verscheen hij als eerste aan de start, maar niemand kwam over zijn tijd heen. De schaatser van VPZ komt ook uit op de vijf kilometer.

Als De Jong weer een olympische titel in de wacht wil slepen, moet hij op beide afstanden afrekenen met topfavoriet Sven Kramer. De twee reden dit seizoen al een paar keer tegen elkaar en telkens was Kramer sneller. De Jong kwam echter steeds dichter in de buurt.

De Jong had in februari 2009 de eer om als eerste internationale schaatser het ijs van de Olympic Oval in Vancouver te testen. “Na lange onderhandelingen en flink wat stress bij de Canadezen is het me gelukt om een uurtje op het olympische ijs te staan”, zei hij na afloop.

Kramer is dus gewaarschuwd. Als De Jong, die al drie Spelen achter de rug heeft, zich iets ten doel stelt, slaagt hij doorgaans in zijn missie. Doorgaans, niet altijd. In Salt Lake City kende De Jong de grootste teleurstelling uit zijn carrière. Hij was medaillekandidaat, maar werd vijftiende op de tien kilometer en bleef op de vijf kilometer op een onverklaarbare dertigste plaats steken.




Sven Kramer

Sven Kramer was als eerste Nederlandse schaatser zeker van deelname aan de Spelen in Vancouver. Da’s niet zo gek, want van de Fries wordt verwacht dat hij het goud ‘ophaalt’ op de olympische vijf en tien kilometer. “Alles minder dan goud, staat gelijk aan verliezen”, stelde hij in aanloop naar dit seizoen.

Ook op de ploegenachtervolging maakt Kramer met Nederland kans een grote kans op goud en op de 1.500 meter is de TVM-rijder een outsider voor een podiumplaats.

Er is Kramer veel aan gelegen om in Vancouver goud te halen. Afgelopen jaren won hij alles wat er te winnen viel. Hij is in totaal in het bezit twaalf wereldtitels, vier Europese titels, veertien nationale titels en vier wereldbekers. Een gouden olympische plak ontbreek echter op zijn palmares.

Vier jaar geleden greep hij in Turijn zilver op de 5.000 meter achter Chad Hedrick. Op de ploegenachtervolging lag het goud voor het oprapen, maar het werd brons omdat Kramer zelf onderuit ging. “Ik lig volledig op schema, meer kan ik niet doen. Iedereen verwacht wel dat ik nu wel goud haal, maar zo makkelijk is het niet. Al ben ik wel vol vertrouwen hoor.”



« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 21:00:33 door Dolfie »
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Nederlandse schaatsers (m) (Blokhuijsen/Bos/Kramer)
« Reactie #1 Gepost op: 7-02-2010, 19:57:06 »
is het niet beter als jan bos en bob de jong worden omgewisseld,
want bos is een sprinter en de jong een lange afstandsschaatser ::)
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Nederlandse schaatsers (m) (Blokhuijsen/Bos/Kramer)
« Reactie #2 Gepost op: 7-02-2010, 20:56:57 »
is het niet beter als jan bos en bob de jong worden omgewisseld,
want bos is een sprinter en de jong een lange afstandsschaatser ::)

wordt aan gewerkt  ::jaja:: ;)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Nederlandse schaatsers (m) (Blokhuijsen/Bos/Kramer)
« Reactie #3 Gepost op: 7-02-2010, 21:01:15 »
wordt aan gewerkt  ::jaja:: ;)
ik zie het :P ::bravo::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!