Auteur Topic: Snowboarden (m/v) (Sauerbreij/van der Wal)  (gelezen 3338 keer)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Snowboarden (m/v) (Sauerbreij/van der Wal)
« Gepost op: 6-02-2010, 20:11:33 »

Nicolien Sauerbreij

Snowboardster Nicolien Sauerbreij doet voor de derde keer mee aan de Winterspelen, op het onderdeel parallel reuzenslalom. Salt Lake City en Turijn waren een teleurstelling. In Salt Lake, waar ze vlaggendrager was, liet ze haar board bewerken door een Oostenrijker. Die gebruikte verkeerde wax, wat Sauerbreij zo van slag bracht dat ze de laatste zestien misliep.

In Turijn haalde Sauerbreij wel de laatste zestien. Ze stond met één been in de kwartfinales, maar verspeelde tegen Amelie Kober in de tweede run een maximale voorsprong van 1,5 seconde. Ze ging veel te laconiek naar beneden en moest daardoor toezien hoe de Duitse in haar plaats het zilver veroverde.

‘Drie keer is scheepsrecht’, zal Sauerbreij denken. En dit keer staat ze er misschien wel beter voor dan ooit. Sinds Turijn won ze vijf wereldbekerwedstrijden. In 2008 was ze zelfs winnaar van het algemene wereldbekerklassement.

Vorig seizoen kwam ze terug na een operatie aan haar voet, waarbij er een stukje bot uit haar slijmbeurs werd verwijderd, waardoor ze niet echt meedeed om de prijzen. Dit seizoen is dat anders. Ze won in januari een WB-wedstrijd in Kreischberg en reisde als één van de favorieten af naar Vancouver.


Dolf van der Wal

Snowboarder Dolf van der Wal maakt zijn olympische debuut. De Huizer liep in december bij een val een scheur in zijn milt en een ribbreuk op, maar voldeed vijf weken later in Stoneham op het onderdeel halfpipe doodleuk aan de eis tot vormbehoud van NOC*NSF. De 22-jarige Van der Wal verdiende vorig jaar al een nominatie.

“Mijn milt bleek heel snel genezen en toen zei mijn arts dat ik weer mocht snowboarden. Ik heb voor de wedstrijd in Stoneham echter niet kunnen trainen op de halfpipe, mede doordat ik ook ziek werd. Ik heb het op de wedstrijddag gewoon stapje voor stapje opgebouwd.”

Van der Wal moest bij de eerste twintig eindigen en goed scoren in de tweede run. Daarom nam hij de gok om met een nieuwe truc op de proppen te komen. De gok met de rotatie van 180 graden om de as - alleen mogelijk bij voldoende hoogte - pakte goed uit. “Ik stond na de truc weer op het board, landde goed. Toen wist ik direct dat ik in de finale zat.”

Van der Wal doet sinds 1998 aan snowboarden en is sinds 2005 professional. Hij is in het bezit van Nederlandse titels op de halfpipe en big air. Zijn beste wereldbekerresultaat is een tweede plaats op de halfpipe in Sungwoo in februari 2007.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Snowboarden (m/v) (Sauerbreij/van der Wal)
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2010, 21:29:15 »
Enne, wanneer gaan we snowboarden?  ???
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Snowboarden (m/v) (Sauerbreij/van der Wal)
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2010, 21:30:52 »
Vandaag om half 10 (nu dus) kwalificatie half pipe heren.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Snowboarden (m/v) (Sauerbreij/van der Wal)
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2010, 21:31:36 »
Ik verwacht er niet te veel van eigenlijk, maar ga het wel kijken :p
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!