Auteur Topic: Shorttrack (m) (Knegt/Kerstholt)  (gelezen 2589 keer)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Shorttrack (m) (Knegt/Kerstholt)
« Gepost op: 6-02-2010, 20:20:29 »
Sjinkie Knegt

De 20-jarige shorttracker Sjinkie Knegt komt pas net kijken, maar doet in zijn derde jaar als prof al wel volop mee aan de Winterspelen. Hij komt uit op de 500, 1.000 en 1.500 meter meter. Knegt heeft één titel op zijn naam staan: hij werd in maart 2009 Nederlands kampioen op de 500 meter.

Knegt doet al vanaf zijn negende aan shorttrack en daarvoor stond hij al op skeelers. “Het eerste jaar viel ik alleen maar en daarna won ik eigenlijk alles”, vat Knegt zijn eerste jaren als shorttracker samen. “Misschien heb ik wel talent omdat mijn oma een beetje Chinees is.”

Een jonge Fries met (verre) Chinese roots met een goed instinct voor het racen. Daarnaast is Knegt onbevangen en niet bang om fouten te maken, vandaar dat zijn ontwikkeling zo snel gaat. Maar niet alles zit Knegt mee, zo bleek eind 2009.

Knegt was vastbesloten om zich met de aflossingsploeg bij een World Cup in Canada te plaatsen voor de Spelen. Ze hadden de buit binnen, zo leek het. Maar de domper kwam een minuut later. De jury had een fout gezien bij Knegt. Diskwalificatie. Weg Olympische droom. Reden te meer op alles op de individuele afstanden te gooien.


Niels Kerstholt

Niels Kerstholt neemt in Vancouver voor de tweede keer deel aan de Olympische Winterspelen. De 26-jarige shorttracker kwalificeerde zich pas in januari van dit jaar tijdens de EK. “Ik had verwacht dat ik makkelijker zou doorgroeien na de vorige Spelen. Dat heeft heel veel redenen gehad. Ik ben ziek geweest en heb een aantal blessures gehad.”

Kerstholt komt op de Spelen uit op de 500 en 1.500 meter. In Turijn schaatste de Utrechter de 1.000 en de 1.500 meter. Op de kilometer werd hij gediskwalificeerd en op de schaatsmijl eindigde hij als tiende. Ook dit keer had Kerstholt graag de 1.000 meter willen rijden, maar Sjinkie Knegt eiste daar al in een vroeg stadium het enige startbewijs voor op.

Kerstholt maakte nog kans om zich ook te kwalificeren voor de 3.000 meter, maar viel tijdens de EK net buiten het podium. Internationaal gezien heeft de shorttracker nog geen prijzen gewonnen, maar hij vergaarde al wel zestien nationale titels in zijn carrière: drie op de 1.000 meter, vier op de 1.500 meter, vier overall en één op de 3.000 meter.

Kerstholt zal hoogstwaarschijnlijk de openingsceremonie van de 21ste Olympische Spelen missen. De 1.500 meter staat als eerste onderdeel geprogrammeerd op 13 februari.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.