Auteur Topic: Het grote Reality-spellingstopic  (gelezen 14362 keer)

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #20 Gepost op: 7-02-2010, 17:41:45 »
Ai, zo zie je maar, het is niet makkelijk. Een foutje is snel gemaakt. Ik ben er persoonlijk ook wel alert op, maar maak ook fouten.
Ben het met jullie eens dat het vaak uit de hand loopt en je dan dus afgeleid wordt van de inhoud. Dat is jammer, want iemand heeft waarschijnlijk serieuze bedoelingen om iets te vermelden en krijgt dan vervolgens niet de juiste aandacht daarvoor.
Een typefout is natuurlijk iets anders dan een spelfout, dat eerste overkomt de meeste mensen wel eens en zelfs ik maak me er soms vanaf door 'wrs' te typen, in plaats van waarschijnlijk. Of 'idd' i.p.v. inderdaad... Da's gewoon luiheid/gemakzucht en kan m.i. prima op een forum en zéker op de chat.

Ben ik met je eens. Afko´s als idd, iig, ff en wrs vind ik ook niet erg, sterker nog, die gebruik ik zelf ook. Maar "betekend" met een d, ai, daar word ik ook niet vrolijk van.
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #21 Gepost op: 7-02-2010, 17:47:36 »
Ik heb de tekst letterlijk overgenomen he ::) (en ik had al hier en daar wat extra spaties verwijderd en punten toegevoegd  :-X)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #22 Gepost op: 7-02-2010, 17:52:11 »
Toch zijn die fouten niet terug te draaien. Reclameborden, ondertitels op tv., internet: dat is de leerschool tegenwoordig. Daar gaat het dus goed fout en dat wordt makkelijk overgenomen. Ook door degenen die nog het degelijke onderwijs hebben gehad. Het stampen moet maar terugkomen op school.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #23 Gepost op: 7-02-2010, 17:54:02 »
Toch zijn die fouten niet terug te draaien. Reclameborden, ondertitels op tv., internet: dat is de leerschool tegenwoordig. Daar gaat het dus goed fout en dat wordt makkelijk overgenomen. Ook door degenen die nog het degelijke onderwijs hebben gehad. Het stampen moet maar terugkomen op school.


::zweep:: ???
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #24 Gepost op: 7-02-2010, 18:05:02 »
Niet letterlijk stampen natuurlijk en ik bedoel ook niet dat de onderwijzers van de basisschool niet deugen ::) , maar ik heb me de afgelopen jaren wel verbaasd over hoe het tegenwoordig gaat. Ik heb mijn zoons toch nog extra uitleg moeten geven over spelling en handige tips om het te begrijpen. Die uitleg ontbrak er nogal eens aan.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #25 Gepost op: 7-02-2010, 19:25:16 »
Ik heb de tekst letterlijk overgenomen he ::) (en ik had al hier en daar wat extra spaties verwijderd en punten toegevoegd  :-X)

't Was niet persoonlijk bedoeld hoor.  ;)
Ik vind het juist geweldig dat je het geplaatst hebt en ik zal er zeker zo en nu en dan nog eens naar kijken, want er zijn altijd van die gevallen dat je twijfelt, hoe een woord ook alweer geschreven moet worden....
Tevens ga ik proberen mijn dochter (15) er warm voor te maken, want die bakt er vaak niets van  ::)
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #26 Gepost op: 7-02-2010, 20:03:26 »
De feiten liggen er inderdaad: jij hebt het over een grotdictee.
een GRRot-dictee, om precies te zijn.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #27 Gepost op: 7-02-2010, 20:04:41 »
een GRRot-dictee, om precies te zijn.

Poeh zeg, twee fouten in één woord ...
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #28 Gepost op: 7-02-2010, 20:07:11 »
::ohno::
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal is dit jaar gewonnen door een Nederlander: Hans Bliek had 7 fouten.
Hij is 55 jaar, afkomstig uit Eindhoven en van beroep administratief medewerker.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #29 Gepost op: 7-02-2010, 21:44:35 »
oVer wad haat dad Hier ijndeleik?

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #30 Gepost op: 10-02-2010, 14:53:42 »
uit "taalpost"van vandaag:

Citaat
2. Discussie van de week: hun hebben
Groot nieuws: 'hun hebben' is een blijvertje omdat het handig is. Dat is de conclusie van een onderzoek van Geertje van Bergen, Wessel Stoop, Jorrig Vogels en Helen de Hoop, taalwetenschappers aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hun stelling: met hun als onderwerp heb je het over levende wezens, en dat voorkomt misverstanden. Er kwam nogal wat reactie op, bijvoorbeeld het ironische voorstel om 'hullie' te zeggen. Minister Plasterk, voorzitter van de Nederlandse Taalunie, liet zich ook in het debat horen: mooi of lelijk maakt niet uit, als taal maar correct is. Dat viel niet in goede grammaticale aarde bij de Taalprof, die Plasterk als een grammabeet bestempelt. En gisteren kruiste Helen de Hoop de degens met Ronald Plasterk in het televisieprogramma De Wereld Draait Door. Gelukkig blijven Fokke en Sukke bij de les.

As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #31 Gepost op: 10-02-2010, 15:03:32 »
uit "taalpost"van vandaag:


Ja, heb ik ook gelezen. Dit is toch wel met stip de domste fout die je kunt maken. Ik ga zelfs zo ver dat ik nooit iets met een man zou kunnen hebben die deze blunder maakt.  ::ohno::
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #32 Gepost op: 10-02-2010, 15:46:01 »
Waar ik me mateloos aan erger.

Het moet zijn: Zij hebben/liggen/eten etc in plaats van hun hebben

En... De als/ dan constructie..

Het is groter dan : Bij overtreffende trap
En even groot als: Bij een gelijkstelling.
En het is ook twee keer zo groot als: Dus twee keer /drie keer

Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #33 Gepost op: 15-02-2010, 11:25:55 »


ik vind het ook erg jammer dat men het Nederlands niet goed meer beheerst
::rofl::  ::rofl:: Niet iedereen he,want sommige mensen die zichzelf inteLigent vinden beheersen het Nederlands nog perfect  ::rofl:: ::rofl::

Offline kelly58

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Believe in yourself...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #34 Gepost op: 15-02-2010, 15:15:47 »
ik ben altijd slecht geweest in de ned. taal dus als ik een fout maak hoop ik toch niet dat jullie je ergeren  ::schaam::
hier spreekt uw gezagsvoerder, omdat de stewardes jarig is gaan we 20 loopings maken...

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #35 Gepost op: 15-02-2010, 16:29:19 »
ergeren helemaal niet hoor. er is hier zelfs een forummer die daar nog weken lol om heeft en dat laat weten ook. :P
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #36 Gepost op: 15-02-2010, 17:14:42 »
ergeren helemaal niet hoor. er is hier zelfs een forummer die daar nog weken lol om heeft en dat laat weten ook. :P

Het is een man en hij komt uit Vlaanderen hè?
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline kelly58

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Believe in yourself...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #37 Gepost op: 15-02-2010, 17:18:50 »
ergeren helemaal niet hoor. er is hier zelfs een forummer die daar nog weken lol om heeft en dat laat weten ook. :P
laat me raden....mmmmm begint met een k  ::rofl::
hier spreekt uw gezagsvoerder, omdat de stewardes jarig is gaan we 20 loopings maken...

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #38 Gepost op: 16-02-2010, 04:24:06 »
er is hier zelfs een forummer die daar nog weken lol om heeft en dat laat weten ook. :P
::rofl:: ::rofl:: Dat was dan ook de beste joke ooit op RN  ::rofl:: ::rofl::
Iemand die zichzelf inteLigent vindt zal dit natuurlijk nog laaaaaaaaaaaaaaang mogen horen  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #39 Gepost op: 16-02-2010, 04:42:35 »
nu heeft intelligentie niet zo veel te maken met typevaardigheid, maar om dat nu een vlaming te moeten gaan uitleggen lijkt me een tantaluskwelling.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw