Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435311 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1120 Gepost op: 9-06-2017, 17:59:18 »
Binnen 24 uur na de verkiezingen hebben de Britten al een nieuwe coalitie. Daar kan Nederland nog wat van leren.  ::oink::


Tuurlijk, de grootste partij heeft ongeveer 49% van de stemmen, dan is het makkelijk om een splintertje te vinden zodat je over de drempel komt.

Mijn mening is dat de grootste partij altijd mee moet doen, ongeacht welke partij het is. En gebeurt dat niet, dan kan je de nummer 2 onmogelijk negeren.

May zegt basically hetzelfde. Conservatieven + DUP zijn de logische combinatie omdat de meerderheid op hen stemde.
En net als bij May slaat het werkelijk nergens op.
Als May met elke andere partij zou regeren, dan had ze ook een meerderheid, en dan zou dat minimaal een even logische combinatie zijn geweest.

Same difference met VVD, PVV, of welke andere grootste partij dan ook. De coalitie met 76 zetels of meer, luistert naar de meerderheid van de stemmen. Zo werken zetels. Als je dat vormt met 2 partijen, dan luister je naar de meerderheid van de kiezers; als je dat vormt met 7 partijen dan luister je naar de meerderheid van de kiezers.
De 1 miljoen kiezers van de grootste partij, zijn EXACT even belangrijk als de 1 miljoen kiezers van 5 kleinere partijen. Dus als je de de 1 miljoen kiezers van de grootste partij links laat liggen, dan is dat een even grote/kleine Gruwel als wanneer je de 1 miljoen kiezers van de 5 kleine partijtjes links laat liggen.

Natuurlijk, het is logischer dat je kijkt naar de grootste partij, die ook de stabielere optie is. Daarom heeft die het initiatief. Daarom kijk je daar eerst naar. Maar als die er niet uit komt, en een andere meerderheid wel.. naja dan heeft de andere meerderheid de meerderheid. Het grootste deel van de kiezers.

Als in Engeland alle andere partijen (die samen 51% van de kiezers vertegenwoordigen) de handen ineen hadden geslagen: sucks to be May, je bent veruit de grootste, maar de anderen hebben de meerderheid. May's 49% is niet belangrijker dan de verenigde 51% bij de anderen.



Side-note voor ik ga koken:
Ben niet direct d66-aanhanger, maar ik snap volledig de koers van Pechtold.
D66 jojo'te al decennia omhoog en omlaag. Doen ze mee met regering, in ruil voor hun idealen, dan splinteren ze kapot. Dan bouwen ze weer op. Dan regeren ze en gaan ze weer kapot.
Pechtold heeft ze net weer opgebouwd, precies rondom medisch-ethische hoekstenen. Voor de verandering zijn bestuurlijke thema's als referenda en gekozen burgemeester laten varen, nee ze gaan vol voor dingen als euthanasie. Hij staat natuurlijk open om de harde kantjes ergens af te halen; maar hij gaat gewoon onder geen enkele voorwaarde in een kabinet zitten die daar recht tegenover staan. Hij wil vast andere dingen offeren, maar dat niet.
Zijn optreden was misschien weinig hoffelijk, maar wel glashelder.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1121 Gepost op: 12-06-2017, 16:10:55 »
Eens hoor met HDD. Het is niet aardig, maar Pechtold is wel duidelijk in wat hij wil. Alleen had dan meteen vanaf het begin duidelijk gezegd: niet alleen de PVV, maar ook de CU sluiten wij uit om samen mee in een kabinet te gaan zitten, vanwege ons medisch-ethische kroonjuweel. Maar da's mijn mening. Er zit geheid ook een hele tactiek achter.

Ondertussen kabbelt de formatie voort. Zouden ze er nog uit komen? Zo nee, wat dan? Minderheidskabinet? Zo ja, wie neemt dan het stokje van de onvolprezen Tjeenk Willink over en gaat daadwerkelijk onderhandelen met de vier partijen?

Elk nadeel heb ze voordeel: hoe langer de formatie, hoe meer formatievlogs. :D Die heren van de NOS doen dat super. ::bravo:: Zoals hier, als ze de voorzitter van de Eerste Kamer voorstellen als formateur.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1122 Gepost op: 12-06-2017, 16:41:41 »
Mwah ik denk dat d66 er slechter uitziet als zeCU hadden uitgesloten van tevoren. Nu is het in principe de CU die er in eerste instantie een breekpunt van hebben gemaakt.  Want op andere punten kunnen ze het volgens mij best vinden. 

Das net zoiets als dat de SP de VVD uitsluit maar andersom niet.  De SP ziet er uiteindelijk slechter uit. 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1123 Gepost op: 12-06-2017, 19:18:13 »
Ja, dat bedoel ik ook met de tactiek die er vast achter zit. Als ze de CU van tevoren hadden uitgesloten, zou dat hen niet in dank zijn afgenomen. Uiteindelijk maken ze er allebei een breekpunt van: de een weigert mee te gaan in het plan zolang de ander het niet verandert, die ander weigert het plan te veranderen.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1124 Gepost op: 12-06-2017, 19:33:26 »
D66 gaat voorlopig prima met 'mijn stem' om  ::ok::
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1125 Gepost op: 12-06-2017, 20:49:19 »
En we zijn weer terug bij af... nieuwe verkiezingen dan maar?

Zo ja, dan hoop ik dat al die PVV-stemmers eventjes thuisblijven.
🜃

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1126 Gepost op: 12-06-2017, 20:52:06 »
En we zijn weer terug bij af... nieuwe verkiezingen dan maar?

Zo ja, dan hoop ik dat al die PVV-stemmers eventjes thuisblijven.
Dat laatste gaat niet gebeuren, ik denk dat Geertje door het ge-onderhandel van de andere partijen en het structureel negeren van de PVV, niet eens de moeite nemen te onderhandelen (tevergeefs i know), alleen maar gaat groeien..

Maar een minderheidskabinet zou ook een alternatief zijn, niet ideaal maar goed.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2017, 20:53:52 door Mollenvanger-MV »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1127 Gepost op: 12-06-2017, 20:59:27 »
:::megafoon:: PVDA, wakker worden en niet zo kleinduimpje doen ::megafoon::
You'll never walk alone

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1128 Gepost op: 12-06-2017, 21:08:11 »
Ik denk eerder dat de PvdA een minderheidskabinet van VVD, D66 en CDA zal steunen dan dat zij zelf weer in het kabinet zullen stappen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1129 Gepost op: 12-06-2017, 21:15:13 »
ik ben er een beetje klaar mee.. Geen van allen wil met de PVV samen.. Prima, kan ik inkomen al vind ik het ondemocratisch. Maar ga dan (&*^T(*&(* met elkaar aan de slag en stop met dat starre gemekker.
er was eens......

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1130 Gepost op: 12-06-2017, 21:23:51 »
ho stop. Dat is niet ondemocratisch
Er hebben ruim een miljoen mensen op Wilders gestemd, het laatste dat ik gecheckt heb was dat nog niet de meerderheid in Nederland. Dus hij mag gewoon genegeerd worden als er niemand met hem wil samenwerken.

Verder ben ik het met je eens. Ga aan de slag!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1131 Gepost op: 12-06-2017, 21:45:29 »
Liever een paar maandjes extra onderhandelen om dan tot een coalitie te komen die de rit uitzit en ondertussen wat bereikt dan overhaast een kabinet formeren om vervolgens over een half jaar uiteen te spatten.
Maar inderdaad, er mag nu wel wat meer schot in de zaak komen. Anders pakken wij het Belgisch record nog af.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1132 Gepost op: 12-06-2017, 22:33:46 »
wat je nu zegt klinkt een beetje als 'dan moet je maar niet op Wilders stemmen als je wilt dat jouw stem telt'.  ::ohno::
er was eens......

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1133 Gepost op: 12-06-2017, 22:35:46 »
nee hoor, het klinkt als, de meerderheid is democratisch. Als Wilders een meerderheid van partijen kan vinden om een regering te maken dan is hij de nieuwe premier. Lukt het hem niet, dan moet hij niet zeuren over ondemocratisch. Want dat is liegen en dat mag al helemaal niet.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1134 Gepost op: 12-06-2017, 22:46:54 »
andere partijen hebben op voorhand regeren met de PVV al uitgesloten. Maar dat is natuurlijk bekend. Er wordt niet eens onderzocht of samenwerken een kans maakt.
er was eens......

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1135 Gepost op: 12-06-2017, 22:55:14 »
wat je nu zegt klinkt een beetje als 'dan moet je maar niet op Wilders stemmen als je wilt dat jouw stem telt'.  ::ohno::

Uhm, volgens mij heb ik het helemaal niet over Wilders gehad. Maar nu je het toch voor me neerlegt, ik vergelijk het met het volgende:

Op een willekeurige schoolplein in Nederland zijn een stel kinderen aan het spelen. Soms kibbelen ze wat, vaak leggen ze het weer bij. Elke dag na school. Op dat plein is er eentje bij die we vast allemaal wel kunnen herinneren uit onze jeugd. Het enige wat dit kind doet is iedereen uitschelden. "He vuile rooie, he vieroog, he vetklep, he nogwat" Dag in dag uit loopt hij alle andere kinderen te treiteren en te pesten.
Aan het eind van het schooljaar besluiten de kinderen van het schoolplein gezamenlijk een feestje te organiseren. Iedereen mag zijn of haar vriendjes uitnodigen. Behalve natuurlijk die ene pestkop. Want waarom zouden zij, deze pestkop heeft het hele schooljaar iedereen al lopen te pesten. Dus iedereen mag naar het feestje, behalve die ene pestkop.
En wat doet die ene pestkop nu? Zeuren bij de bovenmeester: Ze zijn allemaal tegen mij, ze doen allemaal gemeen tegen mij. Ik wil ook op het feestje.

En zo zie ik Wilders.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1136 Gepost op: 12-06-2017, 22:56:16 »
op voorhand is al gezegd dat het kansloos is. Zijn standpunten worden namelijk in strijd met de grondwet geacht door de andere partijen. Lijkt me geen basis tot samenwerken.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1137 Gepost op: 13-06-2017, 10:47:39 »
@ Niuno - je vergelijking loopt toch echt ergens mank.. Dit jongetje heeft nl wel vriendjes. Een heleboel vriendjes zelfs. Maar als we regeren met een stel kinderen gaan vergelijken, dan zie ik wel enige overeenkomsten. 'Jij mag dit niet als ik dat niet mag'. Op het ogenblik is dat de manier waarop in NEderland politiek bedreven wordt. En dat is niet erg constructief.

@ Lukie - wat ik zeg.. op voorhand.. Eigenlijk doen die partijen hetzelfde wat Wilders doet. Op voorhand mensen uitsluiten.
er was eens......

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1138 Gepost op: 13-06-2017, 11:42:31 »
Dat is eigenlijk niet waar hè. VVD en CDA hebben het wel degelijk geprobeert een paar jaar geleden met de PVV in gedoogsteun. Daar heeft de PVV zoveel steken laten vallen en vertrouwen verloren dat ze geen samenwerking meer kunnen aangaan. Maar in die zin zijn ze niet op voorhand uitgesloten maar naar aanleiding van vorige pogingen.

De linkse partijen zijn gewoon zo anders in principes dan de PVV dat het niet eens zin heeft om het te proberen, daar verdoen ze alleen maar tijd en onze belastingcenten mee ;).

Maar Storm je zegt nu dat niemand op voorhand mag uitgesloten mag worden als er mensen op stemmen. Wilders gaat niet zo ver als dit maar iemand als Hitler had ook veel stemmen achter zich staan en wou een heel ras uitroeien. Moet je dan ook zeggen, nou laten we eerst eens een theetje drinken om te kijken of we kunnen samenwerken?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1139 Gepost op: 13-06-2017, 12:28:11 »
En we zijn weer terug bij af... nieuwe verkiezingen dan maar?

Ik moet bekennen dat ik volledig had verwacht dat het ditmaal wel zou lukken.
GL die ook wel inziet dat ze veruit de meest logische optie zijn (en eindelijk eens forse regeringsverantwoordelijkheid kunnen krijgen). En dat dat als leverage wordt gebruikt zodat de andere partijen net iets meer water in de wijn doen dan in Ronde-1; met als eindresultaat dat het aanvankelijke afbreken een strategische zet van GL was geweest, maar er wel een werkend kabinet zou volgen.
Ook doordat Klaver de deur de afgelopen weken wel weer op een kier leek te zetten.

Dus vanuit die rode draad, vind ik het opmerkelijk dat het toch zo snel weer klapt.
Misschien dat dit weliswaar de opzet van Klaver was, maar dat de andere partijen de wijn niet verdunden?
Ben benieuwd wat we de komende tijd nog te horen krijgen.

Ik denk eerder dat de PvdA een minderheidskabinet van VVD, D66 en CDA zal steunen dan dat zij zelf weer in het kabinet zullen stappen.
Yup, eens.
Vanuit PvdA perspectief zijn ze hard afgestraft toen ze verantwoordelijkheid pakten. Dat kunnen ze weliswaar weer doen, maar waarom zouden ze. Het is niet dat er geen coalities mogelijk zijn, er is simpelweg onwil. Lijkt me heel verdedigbaar om als PvdA te zeggen "joh, das niet ons probleem". Ze kunnen eenvoudig wijzen dat andere partijen veel groter zijn, andere coalities logischer, en dat de andere partijen niet zo kleinzielig moeten doen en open moeten staan voor compromissen.
Ook omdat de PvdA nog geen fractie is opgeschoven in haar mening dat ze niet mee gaan regeren. Ik zie het niet gebeuren. Maar als gedoogpartner bij een minderheidskabinet.. zou best kunnen.


Sowieso lijkt een minderheidskabinet me momenteel tamelijk plausibel. Denk althans dat dat eerst serieus wordt overwogen, voor andere verkiezingen.
Speaking of which, denk dat ze er redelijk op kunnen mikken dat ze weer zouden groeien in een volgende verkiezingen. A la 'De afstraffing is geweest, de PvdA is ruim gehalveerd, tranen met tuiten.. maar nu blijken de andere partijen niets te bakken van regeren, dus laten we toch maar weer good old solide PvdA stemmen' - iets als dat.



Edit: Volkskrant heeft net wat interessante artikelen over het klappen van poging-2 geschreven.
http://www.volkskrant.nl/politiek/waarom-klaver-een-tweede-keer-nee-zei-tegen-migratievoorstel~a4500582/
http://www.volkskrant.nl/politiek/overleg-tussen-vvd-cda-d66-en-groenlinks-klapt-opnieuw-dit-is-niet-mogelijk~a4500495/

Maar de conclusie blijft enigszins in het midden. Enerzijds wordt onze grote vriend Tjeenk aangehaald:
[Tjeenk] had over het immigratievoorstel een 'eindvoorstel' gemaakt 'met daarin het maximaal mogelijke aan garanties voor afspraken tussen de  EU en Noord-Afrikaanse landen.'

'De fractievoorzitter van GroenLinks kon dit voorstel helaas niet delen', aldus Tjeenk Willink.


Maar aan de andere kant hebben we een hoogleraar Leo Lucassen:
De tekst is 'boterzacht', stelt Leo Lucassen, directeur onderzoek van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam. 'Je hoeft geen aanhanger van GroenLinks te zijn om te snappen dat die partij zegt: hier kunnen we niet mee verder.' De praktijk in Turkije komt niet overeen met de afspraken op papier, zegt de hoogleraar. 'Iedereen vergeet dat de Turkijedeal een humanitaire ramp is. De mensen zitten onder erbarmelijke omstandigheden vast en van het overnemen van mensen door de EU is niet of nauwelijks sprake. Zo'n deal wil je dan herhalen met landen in Noord-Afrika, waar de situatie nog veel ingewikkelder is dan in Turkije?'


Dus ik moet bekennen dat ik het niet op waarde kan schatten.
Vind het wel intrigerend om een dergelijk principieel ethisch punt af te doen als klein en onbelangrijk.
Immers, als een ander daar principieel in staat, dan vindt diegene dat ogenschijnlijk totaal niet. Getuigt niet direct van veel tact.
« Laatst bewerkt op: 13-06-2017, 12:45:39 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.