Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435971 keer)

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1180 Gepost op: 4-10-2017, 10:00:53 »
Ik snap dat Hennis is afgetreden, maar in zekere zin is de kamer ook verantwoordelijk voor de fouten bij Defensie. Die hebben namelijk gestemd voor bezuinigingen etc. bij Defensie. Hennis is politiek verantwoordelijk, maar de kamer mag zich eerlijk gezegd ook achter zijn oren krabben over deze kwestie.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1181 Gepost op: 7-10-2017, 09:18:33 »
Hoe was het staken afgelopen week, basisschoolleraren?



En wat vinden we van de plannen van de nieuwe formatie? Iedereen gaat erop vooruit zeggen ze, dat kan toch helemaal niet? De boodschappen worden duurder, ok, daar komt een stukje financiering vandaan, maar dan nog... ???
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1182 Gepost op: 7-10-2017, 09:21:06 »
Ik wil trouwens graag met terugwinnende kracht alsnog de pool winnen ;D

Volgens mij was ik de enige die deze formatie voorspelde

1. Partij met de meeste stemmen (150 punten)
VVD

2. Partij met de minste stemmen (150 punten)
JEZUS LEEFT

3. Samenstelling van het nieuwe kabinet (50 punten voor elk juiste partij, bonus van 100 punten voor juiste samenstelling)
VVD-CDA-D'66-CU

4. Opkomstpercentage (100 punten voor degene die er het dichtste bij zit)
71,3% 81,3%

5. Zetelverdeling (1 punt voor elke juiste zetel, zie voorbeeldberekening hieronder)
VVD 26
CDA 21
PVV 21
D'66 19
SP 15
GL 13
PvdA 11
CU 8
50+ 5
SGP 4
PvdD 4
DENK 2
FvD 1
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1183 Gepost op: 7-10-2017, 11:09:12 »
Hoe was het staken afgelopen week, basisschoolleraren?



En wat vinden we van de plannen van de nieuwe formatie? Iedereen gaat erop vooruit zeggen ze, dat kan toch helemaal niet? De boodschappen worden duurder, ok, daar komt een stukje financiering vandaan, maar dan nog... ???

Tja goede en slechte dingen gelezen.

Ben erg tegen (alweer) een BTW verhoging, maar dat met die belastingschijven is gelukkig wel simpeler geworden. Dus oke dat geld komt daar vandaan.

Hypotheekrenteaftrek is wel het moment op te doen nu de rente zo laag is. Maar dat gaan veel mensen ook voelen.

Vast contract na pas 3 jaar ben ik ook heel erg op tegen. Na 2 jaar moet je als organisatie echt wel weten of iemand functioneert, dit schept alleen maar baanonzekerheid

Verder nog domme CDA ideeen als een maatschappelijke dienstplicht die voorrang geeft bij overheidsbanen (hoe zit dit als ik ooit ergens wil solliciteren?) En dit gaat ook ten koste van banen.  en het wilhelmus en rijksmuseum is ook nonsens

Geld voor basisonderwijs werd tijd. Verlaging collegeld in het eerste jaar vind ik een nutteloos goedmakertje voor de stufi.

Kinderpardon is ook schandalig, maar criminelen langer laten zitten weer goed. Verkeersboetes omlaag is onzin.

Nee ben nog niet heel blij ermee.
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1184 Gepost op: 7-10-2017, 11:28:10 »
Hypotheekrenteaftrek beperken gaan mensen wel voelen, maar het is iets waar al minstens 10 jaar over wordt gesproken, vroeg of laat moeten ze daar echt iets mee.

Dat vaste contract pas na 3 jaar: je hebt gelijk hoor dat een bedrijf na 2 jaar wel moet weten wat ze aan je hebben. Maar het kost veel geld om iemand met een vast contract te ontslaan. In de praktijk kiest een bedrijf er daarom snel voor om met veel tijdelijke contracten te werken. Er worden sinds de laatste wetswijzigingen op dit gebied simpelweg minder vaste contracten aangeboden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1185 Gepost op: 7-10-2017, 13:09:19 »
Maar die situatie met dat werken met tijdelijke contracten veranderd toch niet door dat op te rekken naar 3 jaar?
You'll never walk alone

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1186 Gepost op: 8-10-2017, 00:38:57 »
Maar die situatie met dat werken met tijdelijke contracten veranderd toch niet door dat op te rekken naar 3 jaar?
Idd. Je gaat dan terug naar de periode van vóór 1 juli 2015: je staat op straat nadat je drie jaar bij een bedrijf hebt gewerkt. Nu is dat na twee jaar al het geval.

Ik vind nog altijd dat tijdelijke contracten volledig afgeschaft moeten worden. Hiervoir in de plaats moet dan een proeftijd komen die maximaal één jaar duurt. Dit is ruim voldoende om te bepalen of iemand echt geschikt is om binnen je bedrijf te werken.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1187 Gepost op: 8-10-2017, 00:58:27 »
Mwah tijdelijke contracten zijn voor studenten als mij wel erg handig hoor, dus helemaal afschaffen zou ik niet zo fijn vinden ::hypocriet::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1188 Gepost op: 8-10-2017, 09:41:03 »
Idd. Je gaat dan terug naar de periode van vóór 1 juli 2015: je staat op straat nadat je drie jaar bij een bedrijf hebt gewerkt. Nu is dat na twee jaar al het geval.

Ik vind nog altijd dat tijdelijke contracten volledig afgeschaft moeten worden. Hiervoir in de plaats moet dan een proeftijd komen die maximaal één jaar duurt. Dit is ruim voldoende om te bepalen of iemand echt geschikt is om binnen je bedrijf te werken.
ik snap je wel hoor Tristan, maar je moet ook vanuit een werkgever kijken. Iemand een vast contract geven is zeker voor veel kleine ondernemers nogal een grote stap. Natuurlijk weet je binnen een jaar of iemand voldoet, maar weet je ook hoeveel klanten/werk je nog hebt over drie jaar ? Dat is in mijn ogen de achterliggende gedachte van die tijdelijke contracten. Dat er misbruik van gemaakt wordt door de werkgevers dat is geprobeerd op te lossen in de afgelopen periode. Jammerlijk mislukt dus op zoek naar nieuwe ideeën.


De rest van de plannen zitten tussen heel goed en heel slecht in.

*  Basisonderwijs zijn we op de helft van wat nodig is, dus een goede stap.
* hypotheek rente aftrek is au, maar onvermijdelijk
* wilhelmus/rijksmuseum achtige plannen zijn allemaal belachelijk en echt zonde van tijd/geld/energie die erin gestoken wordt.
* BTW verhoging gaat de kleine portemonnee treffen. Dat gaan ze dan weer recht trekken door allerlei toeslagen te verhogen. Ik zou juist willen pleiten voor stoppen met alle toeslagen en een veel simpelere belasting. Met de 2 schijven is daar nu een begin mee gemaakt.
* Het kinderpardon lost niets meer op. Ik pleit daar voor een big bang. Nu in een half jaar alle zaken bekijken volgens huidige regelgeving. En dan in juni in alle zaken een besluit. Dan controle door 1 instantie of het goed is gebeurd. En dan voor iedereen een huis of vliegreis. Het grootste probleem in deze kwestie is namelijk de onduidelijkheid die voor sommige kinderen al 5 of 8 of 12 jaar duurt.  En dat komt weer door de vele beroepsmogelijkheden en traag werk. Ik heb in mijn groep 8 nu ook weer een leerling. Hier geboren, maar nog steeds geen duidelijkheid. Dat kun je oplossen door zo'n big bang. En niet door weer een verruiming van weer een ander soort kinderpardon omdat je op die manier alleen maar valse hoop geeft.
* Meer geld naar Defensie lijkt me te laat dus hard nodig.
* Meer geld naar ouderenzorg lijkt me ook fijn.
* medisch ethisch verandert er vooralsnog niets, dus ook dat is een minpunt.
« Laatst bewerkt op: 8-10-2017, 09:49:25 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1189 Gepost op: 8-10-2017, 21:47:48 »
Het begint ernaar uit te zien dat het referendum over de Sleepwet gaat komen. Van de benodigde 300.000 handtekeningen, zijn er nu al 285.000 geplaatst en tekenen kan nog een volle week.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1190 Gepost op: 8-10-2017, 23:22:24 »
Kansloos en geldverspilling
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1191 Gepost op: 9-10-2017, 08:33:26 »
Kansloos en geldverspilling
Echt zo, waarom zijn mensen zo stom?
🜃

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1192 Gepost op: 9-10-2017, 09:06:48 »
Wat is er tegen een referendum? In andere landen werkt het ook perfect.
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1193 Gepost op: 9-10-2017, 11:12:21 »
Misschien is dat wel zo, maar om nou alles te accepteren wat de politiek ons voorschoteld is ook niet alles.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1194 Gepost op: 9-10-2017, 11:36:05 »
Het vorige referendum was kansloos.
Delen waren al ingevoerd, het was een groot internationaal besluit, en wanneer Nederland zou annuleren dan zou dat een grove aantekening zijn op de betrouwbaarheid om afspraken met Nederland te maken (juist onhandig als handelsland). Daarnaast, als ze daardoor forse veranderingen zouden aanbrengen, dan zou dat precedent scheppen - en dan zouden vervolgens alle tientallen ondertekenaars in het thuisland wellicht een referendum moeten overleven, aangezien unanimiteit vaak nodig is.
Dan krijg je juist een Brusselse bureaucratische impasse waarvan veel mensen bang voor zijn.


Dit, daarentegen, niet. De wetgeving is binnenlands, en de politieke partijen verdeeld. Natuurlijk zijn er externe (en buitenlandse) stakeholders (bv buitenlandse inlichtingendiensten), maar dat heb je met vrijwel alle wetgeving.
Dus dit is wetgeving waarbij partijen zich vrijuit kunnen bewegen, profileren naar kiezers, en wijzigingen kunnen suggereren om wat scherpe kantjes eraf te halen. Want daar zal het wel op neer komen. De veranderingen zullen niet helemaal worden teruggedraaid, maar naar ratio van hoeveel ongenoegen er via de uitslag blijkt, zullen er meer of minder scherpe kanten worden afgehaald - tot men tevreden genoeg is.
Zoals referenda gaan, lijkt deze me tamelijk kansrijk. Waarbij ik er even van uit ga dat het referendum er inderdaad komt. Blijkbaar staat de teller momenteel op 295k, met nog ruim de tijd.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1195 Gepost op: 9-10-2017, 11:42:04 »
Wat is er tegen een referendum? In andere landen werkt het ook perfect.

Dat we nou juist een tweede kamer kiezen zodat die weloverwogen en goed geïnformeerde keuzes kan maken, mensen die gaan stemmen op een referendum zijn naar mijn idee voor het overgrote deel op zn minst niet goed geïnformeerd, en ook zeker niet allemaal in staat om verstandige keuzes te maken over politieke zaken. Vind ik ::hypocriet::

Ik heb het niet getekend overigens. Heb niets te verbergen en kan toch geen kwaad om opsporingsinstanties meer mogelijkheden te geven om gevaarlijke mensen op te sporen?

Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1196 Gepost op: 9-10-2017, 17:02:15 »
Wat ik tegen een referendum heb is her volgende:

Stel de BTW verhoging wordt als referendum aan de bevolking voorgelegd. Dan zal de meerderheid daar tegen zijn. Want het kost ons geld.

Maar die verhoging is nodig om dingen te kunnen betalen. Maar het gros van de burgers zal hier niet vergenoeg over nadenken. Dus alles wat de burgers geld kost zal weggestemd kunnen worden met een referendum. En zo is beleid maken onmogelijk.

We kiezen een vertegenwoordiging en die beslissen dat we de BTW gaan verhogen. Prima. Een referendum kost alleen maar geld dat beter naar de zorg of het basisonderwijs kan. Ik vind een referendum een populistisch instrument.

Dat is overigens niet het enige. Opkomstdrempel is veel te laag in NL. En wat je bij referenda krijgt is dat (in dit geval) vooral mensen die fel tegen zon wet zijn gaan stemmen. Vertekend beeld.
« Laatst bewerkt op: 9-10-2017, 17:04:09 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1197 Gepost op: 9-10-2017, 17:08:35 »
Zijn wel heel veel "stel dat..." ;)

De sleepwet is niet iets wat geld kost of geld oplevert maar slechts een morele zaak, dus wat dat betreft is een referendum hierover wel iets anders dan over een BTW verhoging.

Wie weet hoeveel mensen hier wel voor gaan stemmen. Dit is toch wel een belangrijker en duidelijker probleem dan de Oekraïne deal.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1198 Gepost op: 9-10-2017, 17:29:52 »
Ben het deels met je eens dat dit een logischer referendum is dan om een geldzaak of een Oekraïne-kwestie (Buitenlandse politiek, sloeg nergens op).

Feit blijft toch dat wij als burgers totaal geen beeld hebben van wat er nodig is om onze veiligheid te waarborgen. Niemand weet wat de AIVD in kaart heeft en welke informatie ze missen. De politiek weet dit, en daarom vertrouw ik hen erop dat ze het juiste doen.

En dat van de BTW was maar een voorbeeld waarom het hele principe fout is. Je chargeert in een discussie. Als je de volgende vraag als referendum voorlegt:

'Elke burger krijgt 1 miljoen euro van de regering!' Dan zal bijna niemand daarop tegen zijn. Terwijl daar legio catastrofale nadelen aan zitten.

Schoenmaker blijf bij je leest ;)

Gelukkig wil de nieuwe regering van de huidige referendumwet af las ik :)
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1199 Gepost op: 9-10-2017, 18:10:08 »
Klein voordeeltje, het gaat waarschijnlijk tijdens de gemeenteraadverkiezingen gebeuren. Dat betekent dus een besparing in de kosten (ipv los georganiseerd)
En voor de rest wat Nieky en Lucy zeggen ::jaja::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.