Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436196 keer)

Offline Voske2704

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The Fox
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1200 Gepost op: 9-10-2017, 19:57:11 »
Ik onderstreep volledig de woorden van Nieky.

We hebben verkiezingen in dit land en wanneer die zijn bepaal ik op welke partij ik wil stemmen op basis van wat de plannen zijn voor de komende vier jaar én wat het de afgelopen 4 jaar of meerdere jaren heeft gedaan. En als je echt invloed wilt uitoefenen: wordt lid van een politieke partij en doe mee.
Dat was het.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1201 Gepost op: 10-10-2017, 08:50:28 »
En dat van de BTW was maar een voorbeeld waarom het hele principe fout is. Je chargeert in een discussie. Als je de volgende vraag als referendum voorlegt:

'Elke burger krijgt 1 miljoen euro van de regering!' Dan zal bijna niemand daarop tegen zijn. Terwijl daar legio catastrofale nadelen aan zitten.
Dit zijn natuurlijk wel complete onzinvoorbeelden... Er mag immers over lang niet ieder onderwerp een referendum gehouden worden. BTW hoort daar dus niet bij. Hier de mogelijkheden waar op dit moment een referendum over zou mogen worden gehouden:
https://www.referendumovereenwet.nl/
en druk ook even op 'raadgevend referendum'...

Maar die verhoging is nodig om dingen te kunnen betalen. Maar het gros van de burgers zal hier niet vergenoeg over nadenken.
Mensen denken inderdaad in eerste instantie aan hun eigen portemonnaie. Dat is niet meer dan logisch. Voor mensen in de bijstand of met een laag loon betekent dat dus gewoon weer minder boodschappen kunnen doen... Of minder geld aan andere noodzakelijke dingen kunnen uitgeven.

Feit blijft toch dat wij als burgers totaal geen beeld hebben van wat er nodig is om onze veiligheid te waarborgen. Niemand weet wat de AIVD in kaart heeft en welke informatie ze missen. De politiek weet dit, en daarom vertrouw ik hen erop dat ze het juiste doen.
Ik heb zeker niks te verbergen, maar gezien de buurt waar ik in woon vrees ik het ergste... Maar denk eens aan het volgende: jouw buurt wordt geviseerd door de AIVD en jij weet dat niet. Vervolgens spreek jij toevallig over de telefoon met een vriend je negatief uit over de president van bijv Turkije. Wie garandeert jou dan dat op een of andere manier Turkije niet de be
schikking weet te krijgen over die gesprekken? En dus ook dat jij bij jouw volgende bezoek aan dat land niet onverwachts gearresteerd gaat worden?
« Laatst bewerkt op: 10-10-2017, 09:02:12 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1202 Gepost op: 10-10-2017, 11:40:57 »
Wat ik tegen een referendum heb is her volgende:
(knip)

Oh, sure. Ik ben ook tegen referenda. Ik ben ook tegen democratie, zeker in een absolute directe vorm zoals bij referenda. Maar zoals referenda gaan, is dit een relatief behapbaar onderwerp, en kansrijk om daadwerkelijk effect te hebben (indien uiteindelijk gesteund door een redelijk deel v/d bevolking).
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1203 Gepost op: 10-10-2017, 11:55:42 »
Maar dat redelijke deel vd bevolking kan toch nooit net zo goed geïnformeerd een keuze maken als de politici, die info van de AIVD en zo hebben? Hoe kunnen wij beslissen of zo'n wet wel of niet noodzakelijk is voor onze veiligheid?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1204 Gepost op: 10-10-2017, 12:06:33 »
Wat ik me dan afvraag: denk je dan werkelijk dat alle politici (dus de volledige Eerste en Tweede Kamers) die info van de AIVD zullen krijgen?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1205 Gepost op: 10-10-2017, 14:09:11 »
Ik weet niet eens of er überhaupt info van de AIVD is, maar hoe dan ook zijn de politici opgeleid om goed geïnformeerde keuzes te maken die voor hun kiezers het beste zijn. Veel burgers maken over het algemeen keuzes op basis van de informatie die de media en het internet ze voert. Ook als er wel andere info beschikbaar is, zoals de daadwerkelijke wet lezen in plaats van wat er op de site van de petitie staat.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1206 Gepost op: 10-10-2017, 17:31:37 »
Ik ben het eens met HDD, indd tegen referenda maar wel voor dit referendum  ;D. Overigens zeggen zelfs mensen die er verstand van hebben, zeggen dat de wet vaag is. Dus ja misschien zijn veel mensen die gaan stemmen niet goed geïnformeerd, maar hun stem is wel gerechtvaardigd omdat het deze keer ook gewoon een slechte wet is.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1207 Gepost op: 10-10-2017, 17:31:56 »
Mensen denken inderdaad in eerste instantie aan hun eigen portemonnaie. Dat is niet meer dan logisch. Voor mensen in de bijstand of met een laag loon betekent dat dus gewoon weer minder boodschappen kunnen doen... Of minder geld aan andere noodzakelijke dingen kunnen uitgeven.

Dit heeft niks met deze discussie te maken. Ik ben ook tegen de BTW verhoging. Wil er alleen mee zeggen dat dit waarschijnlijk voor de meeste mensen zo geld, omdat nou niemand staat te popelen om meer te gaan betalen.

Ik heb zeker niks te verbergen, maar gezien de buurt waar ik in woon vrees ik het ergste... Maar denk eens aan het volgende: jouw buurt wordt geviseerd door de AIVD en jij weet dat niet. Vervolgens spreek jij toevallig over de telefoon met een vriend je negatief uit over de president van bijv Turkije. Wie garandeert jou dan dat op een of andere manier Turkije niet de beschikking weet te krijgen over die gesprekken? En dus ook dat jij bij jouw volgende bezoek aan dat land niet onverwachts gearresteerd gaat worden?

Ik vind dit wantrouwen van de bovenste plank. Typisch Nederlands. Wie garandeert mij nu dat de overheid mijn financiële situatie niet op het publieke internet gooit?

Natuurlijk zal er aandacht voor beveiliging/bescherming moeten zijn. Maar dat geldt voor ontzettend veel zaken. 
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1208 Gepost op: 10-10-2017, 18:38:53 »
ik blijf het eens met Nieky ::jaja::

Mensen stemmen vanuit hun eigen positie/portemonnee/onderbuik.
Juist 3 dingen die niet mee moeten wegen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Maxwest

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1209 Gepost op: 10-10-2017, 22:58:12 »
Ik vraag me alleen sterk af of de mensen in de Tweede kamer wel echt experts zijn op het gebied van privacy en databeveiliging. Het zijn stuk voor stuk slimme mensen die goed opgeleid zijn, maar als je alleen al ziet hoeveel er wordt geprutst met ICT-zaken (http://www.dutchnews.nl/news/archives/2014/10/damning_report_says_goverment/), heb ik sterk mijn twijfels over degenen die deze beslissingen moeten maken. Het is niet precies hetzelfde maar het zit wel in dezelfde hoek waar al veel fouten worden gemaakt.

Daarnaast is het niet zo dat de AIVD nu helemaal geen krachten heeft ofzo. Voor degenen die het programma Hunted hebben gezien: er kan al een heleboel gedaan worden als iemand als verdacht wordt beschouwd. Als ik in de ogen van de regering onschuldig ben, waarom moeten ze dan mijn data hebben? Het argument "ik heb niets te verbergen" is begrijpelijk, maar dat betekent nog niet dat dat constante opslag van data goed maakt. Als de regering morgen een camera in je huis komt hangen en zegt "we slaan de beelden op en kunnen er altijd naar kijken als we willen" vinden mensen dat ook niet fijn. Waarom is het voor je internet/telefoongebruik dan wel goed?

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1210 Gepost op: 10-10-2017, 23:14:48 »
Als ze mijn sexy foto's op Snapchat maar niet zien :o
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1211 Gepost op: 10-10-2017, 23:20:12 »
Asscher zegt goede dingen bij Pauw
You'll never walk alone

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1212 Gepost op: 11-10-2017, 01:29:13 »
Maar denk eens aan het volgende: jouw buurt wordt geviseerd door de AIVD en jij weet dat niet. Vervolgens spreek jij toevallig over de telefoon met een vriend je negatief uit over de president van bijv Turkije. Wie garandeert jou dan dat op een of andere manier Turkije niet de be
schikking weet te krijgen over die gesprekken? En dus ook dat jij bij jouw volgende bezoek aan dat land niet onverwachts gearresteerd gaat worden?


Die regering is sowieso onbetrouwbaar. Ze pakken ook zonder reden mensen op en verzinnen wel een reden. Daarom is Turkije ook een land waar ik niet op vakantie zou gaan.

Ik ga er ook niet vanuit dat Erdogan met deze wet ineens de beschikking krijgt over alle afgeluisterde gesprekken. Ik neem aan dat het gaat om bijvoorbeeld terroristische informatie.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1213 Gepost op: 11-10-2017, 12:27:07 »
Ik neem aan dat het gaat om bijvoorbeeld terroristische informatie.
Daar gaat het natuurlijk in eerste instantie om. Echter worden er ook andere dingen (al is het maar kort) opgeslagen. Een mooie uitdaging dus voor hackers uit bepaalde landen om te gaan hacken...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1214 Gepost op: 11-10-2017, 18:35:43 »
ik geef graag een stukje van mijn vrijheid op als dat ergens een terroristische aanslag voorkomt.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1215 Gepost op: 11-10-2017, 18:43:40 »
Daar gaat het natuurlijk in eerste instantie om. Echter worden er ook andere dingen (al is het maar kort) opgeslagen.
Wat je kort noemt. De verzamelde gegevens worden maar liefst 3(!) jaar bewaard.

ik geef graag een stukje van mijn vrijheid op als dat ergens een terroristische aanslag voorkomt.
Doordat er veel te veel data verzameld gaat worden, is er een overkill aan informatie, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en aanslagen dus júíst niet voorkomen worden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1216 Gepost op: 11-10-2017, 18:55:55 »
Doordat er veel te veel data verzameld gaat worden, is er een overkill aan informatie, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en aanslagen dus júíst niet voorkomen worden.

Waarom denk jij hier meer verstand van te hebben dan de politiek/de AIVD ?
You'll never walk alone

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1217 Gepost op: 11-10-2017, 19:22:07 »
Ik ga de komende tijd maar even wat meer informeren over hoe groot verschillende partijen de kans achten dat de wet daadwerkelijk de kans op een terroristische aanslag verkleint en in welke mate. En dan nog erover nadenken hoeveel belangrijker ik dat vind dan mijn privacy.

En ik heb het al zo druk.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1218 Gepost op: 11-10-2017, 21:47:42 »
Waarom denk jij hier meer verstand van te hebben dan de politiek/de AIVD ?


 ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1219 Gepost op: 12-10-2017, 08:55:52 »
Wat je kort noemt. De verzamelde gegevens worden maar liefst 3(!) jaar bewaard.
Leuk doelwit dus voor hackers.

Waarom denk jij hier meer verstand van te hebben dan de politiek/de AIVD ?
Jij hebt wel heel erg veel vertrouwen in al onze volksvertegenwoordigers en de AIVD.
Ich bin ein Bärliner!