Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435270 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1060 Gepost op: 19-05-2017, 20:18:22 »
ik denk dat Niek doelde op VVD, D66 en CDA
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1061 Gepost op: 20-05-2017, 00:31:00 »
Wat zegt Thieme nou?
Volgens mij zou ze wel eens gelijk kunnen hebben. ::jaja:: Doelt ze op een coalitie van VVD, D66, GroenLinks, ChristenUnie en Partij voor de Dieren, en wil ze dus meeregeren? :o Heb je wel weer 'onwenselijke' combi's zoals VVD-GL/PvdD en D66-CU.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1062 Gepost op: 20-05-2017, 00:51:43 »
Wat zegt Thieme nou?
Volgens mij zou ze wel eens gelijk kunnen hebben. ::jaja:: Doelt ze op een coalitie van VVD, D66, GroenLinks, ChristenUnie en Partij voor de Dieren, en wil ze dus meeregeren? :o Heb je wel weer 'onwenselijke' combi's zoals VVD-GL/PvdD en D66-CU.

 ::ok::

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1063 Gepost op: 20-05-2017, 08:49:02 »
ik denk dat Niek doelde op VVD, D66 en CDA

 ::jaja::

Optie van Fabiann had ik totaal niet aan gedacht! Die is nog beter  ::bravo::

Maar die is niet haalbaar denk ik
You'll never walk alone

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1064 Gepost op: 22-05-2017, 13:30:39 »
Of het echt wenselijk is valt te bediscussiëren, maar het begint er wel steeds meer op te lijken dat we naar nieuwe verkiezingen toe gaan. Het enige wat het weekend van reflectie heeft opgeleverd zijn nog hogere blokkades. D66 en CU willen duidelijk niet met elkaar. SP blijft anti-VVD en de PvdA likt nog steeds zijn wonden.

Maar wat gaat er gebeuren tijdens de nieuwe verkiezingen? Er zullen een paar zeteltjes verschuiven. Misschien niet veel, maar het kan genoeg zijn om tot andere meerderheden te kunnen komen. Te hopen valt dat de PVV-kiezers eindelijk tot de conclusie komen dat zolang Wilders de lijst aan voert, de PVV geen deel zal uitmaken van een coalitie. Zij zullen waarschijnlijk verliezen ten gunste van de VVD en CDA. De PvdA zal een paar zeteltjes terug kunnen verdienen met als gevolg dat ook zij weer mee willen doen met de formatiebesprekingen. Dit kan ten koste gaan van Denk.

Daarnaast voelen de partijen zich erg gebonden aan hun verkiezingsbeloften. Zoals bv de SP die belooft heeft om niet samen met de VVD in een coalitie te zitten. Zij hebben de afgelopen verkiezingen gezien wat dit deed met de PvdA . Met nieuwe verkiezingen kunnen ze een hoop beloften afzwakken, waardoor later ook de formatiebesprekingen minder moeilijk zullen verlopen.

Ik weet het, het wordt een heel gedoe om weer verkiezingen te moeten organiseren. Maar af en toe krijg ik ook een beetje het idee dat sommige partijen, ondanks deze misère, met hun blokkades daar op uit lijken te zijn.

Oh, en misschien moet de rol van de koning weer terug. Reken maar dat Beatrix allang stampvoetend zou hebben gezegd: "Jij, jij en jij gaan NU samen een kabinet vormen."
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1065 Gepost op: 22-05-2017, 13:43:14 »
Citaat
Oh, en misschien moet de rol van de koning weer terug. Reken maar dat Beatrix allang stampvoetend zou hebben gezegd: "Jij, jij en jij gaan NU samen een kabinet vormen."

daar ben ik voorstander van. Niet Nederland op kosten jagen met nieuwe verkiezingen, maar verdorie gewoon werken voor je geld. En als je deze baan niet wilt, dan opdonderen want voor jou 10 anderen die wel graag aan de bak willen. Stop je principes weg op een donker plekkie en ga iets doen. En wat is het voor idioterie om niet met de PVV te willen samenwerken. Die mensen zijn ook gekozen. Of je dat nu leuk vindt of niet. Zo simpel is het.
er was eens......

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1066 Gepost op: 22-05-2017, 14:20:05 »
Koning moet echt ceremonieel blijven wat mij betreft
You'll never walk alone

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1067 Gepost op: 22-05-2017, 14:49:00 »
Op het Journaal zag ik dat Pechtold nu ook een vijfpartijenkabinet oppert: VVD-CDA-D66-SP-PvdA.

Maar ik vraag mij af of dat een kans van slagen heeft.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1068 Gepost op: 22-05-2017, 14:51:07 »
Op het Journaal zag ik dat Pechtold nu ook een vijfpartijenkabinet oppert: VVD-CDA-D66-SP-PvdA.

Maar ik vraag mij af of dat een kans van slagen heeft.

SP blokkeert VVD en PvdA blokkeert zichzelf. Kansloos.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1069 Gepost op: 22-05-2017, 17:02:59 »
En wat is het voor idioterie om niet met de PVV te willen samenwerken. Die mensen zijn ook gekozen. Of je dat nu leuk vindt of niet. Zo simpel is het.

Ik snap heel goed dat sommige standpunten van die partij dusdanig ver van je eigen gedachtegoed af kunnen liggen (en dan druk ik mij nog voorzichtig uit) dat je op voorhand een samenwerking uitsluit.

Nieuwe verkiezingen heeft geen enkele zin, krijg je weer dezelfde tweedeling tussen links en rechts. Ze zorgen maar dat ze er uit komen. Is PvdA en VVD vier jaar geleden ook gelukt.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1070 Gepost op: 22-05-2017, 17:10:14 »
Met 2 is wel wat makkelijker dan met 4 of 5 lijkt me.... ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1071 Gepost op: 22-05-2017, 17:17:35 »
En wat is het voor idioterie om niet met de PVV te willen samenwerken. Die mensen zijn ook gekozen. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Verre van idioot wanneer ze een hele bevolkingsgroep wegzetten zoals in de tweede wereldoorlog ook werd gedaan. Ik vind het erg goed dat vrijwel alle partijen de PVV hebben uitgesloten ::jaja::.
Ze zorgen maar dat ze er uit komen. Is PvdA en VVD vier jaar geleden ook gelukt.
Het probleem is alleen, ondanks dat de VVD en PvdA het best prima hebben gedaan, de PvdA hier hard voor gestraft werd door de kiezers. Wat dat betreft snap ik de SP wel, want dat is gewoon PvdA maar dan iets extremer.

De partijen die het meest dwarsliggen lijken juist het CDA (die niet wil praten over klimaat) en de Christenunie (die van hun euthanasie standpunt een breekpunt hebben gemaakt).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Voske2704

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The Fox
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1072 Gepost op: 22-05-2017, 17:34:52 »
^ Voor de ChristenUnie is het juist géén breekpunt (meer).


Overigens zouden alle partijen moeten stoppen om breekpunten en blokkades te vormen. Zo is ook 50Plus al afgestapt van zijn 65=65-breekpunt.

Maar waarom hoor ik nooit iets over PvdD? Die hebben toch ook net als CU 5 zetels?
Dat was het.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1073 Gepost op: 22-05-2017, 17:35:51 »
Ik vind het erg goed dat vrijwel alle partijen de PVV hebben uitgesloten ::jaja::
Ware het niet dat je zo de stem van meer dan een miljoen Nederlanders wordt genegeerd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1074 Gepost op: 22-05-2017, 17:38:15 »
En blijkbaar willen 16 miljoen Nederlanders dat. Want hun vertegenwoordigers blokkeren dat.

Lees net dat VVD-CDA-D66-CU de enige optie gaat zijn voor meerderheidskabinet.

Hopelijk gaat D66 dwarsliggen. Dan maar minderheidskabinet
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1075 Gepost op: 22-05-2017, 17:39:49 »
Ware het niet dat je zo de stem van meer dan een miljoen Nederlanders wordt genegeerd...
Voor onze en hun eigen veiligheid ja ::vergroot::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1076 Gepost op: 22-05-2017, 17:42:01 »
De CU wil juist best om tafel gaan zitten hoorde ik vandaag nog, het is D66 die de CU bij voorbaat uitsluit. Terwijl ik dacht dat CDA qua levensbeëindiging redelijk op dezelfde lijn zat als de CU, en daar willen ze wel mee praten.

Ik hoop in ieder geval wel dat ze eruit gaan komen, nieuwe verkiezingen lijkt me helemaal niet handig.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1077 Gepost op: 22-05-2017, 17:45:58 »
De CU wil juist best om tafel gaan zitten hoorde ik vandaag nog, het is D66 die de CU bij voorbaat uitsluit. Terwijl ik dacht dat CDA qua levensbeëindiging redelijk op dezelfde lijn zat als de CU, en daar willen ze wel mee praten.

Precies dit werd zaterdag bij Nieuwsuur gezegd door Arie Slob. Dus dat is inderdaad heel erg krom van D66.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1078 Gepost op: 22-05-2017, 18:02:20 »
Ligt t er ook niet vooral aan dat t maar 76 zetels zijn?

D66 wil een stabiel meerderheidskabinet in beide kamers

En met CDA en CU is het opeens een conservatief kabinet geworden. Ze willen ook een ander progressief geluid denk ik.

Achja CU zit qua migratie op 1 lijn mdt GL en dit bremgt ook andere problemen met zich mee. Gaat niet werken
You'll never walk alone

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1079 Gepost op: 22-05-2017, 18:14:30 »
Nah, kolder als je het mij vraagt. Als er een partij die precies op 1 lijn lag met D66 met hetzelfde aantal zetels als de CU had je dat niet gehoord, dan was het 'het is toch de meerderheid?' Nu is het ineens krap.