Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435329 keer)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1100 Gepost op: 23-05-2017, 19:59:00 »
Ik ben het met PYHU eens dat de CU niet echt bij de CDA en SGP past. Daarvoor zijn ze te links. Maar aan de andere kant, je kunt ook lid worden van een partij en intern meebeslissen over welke kant de partij op moet. Dit zou bv bij de partijcongressen kunnen.
Overigens is de CDA zelf ook ooit ontstaan uit een fusie van drie partijen. En Ook Groenlinks is zo begonnen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1101 Gepost op: 24-05-2017, 00:09:10 »
Rutte en Buma eisen nieuwe gesprekken met D66 en CU.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1102 Gepost op: 24-05-2017, 19:08:33 »
Pechtold stelt me nu echt teleur. Waar ik hem normaal zo'n kundig en capabel politicus vindt, verprutst ie het nu. Een 'verkennend gesprekje' met Segers, waarin hij eigenlijk van zijn collega vraagt om heel diens partijprogramma in de prullenbak te gooien en zich naar D66 te voegen. Ik snap dat Pechtold niet in een rechts en/of conservatief kabinet wil gaan zitten, dat is zijn goed recht en ik hoop ook dat we niet een rechts kabinet krijgen, maar er bestaat ook nog zoiets als hoffelijke omgangsnormen. Goed dat Segers nu eens wat uitgesprokener is en dit in de media brengt. De CU is, evenmin als andere kleine partijen, niet zomaar een speelbal van andere, grotere partijen, maar heeft ook haar eigen idealen waar ze voor staat.

Een kabinet met die twee erin lijkt nu uitgesloten. Het breekpunt ligt ook voor een groot deel op een onderwerp waarmee zij allebei campagne hebben gevoerd. 'Voltooid leven' was het paradepaardje van D66 en de ChristenUnie heeft zich geprofileerd met 'waardig ouder worden'.

Toch nog maar eens aankloppen bij de PvdA? Of terug naar de eerste optie met GroenLinks? Het minderheidskabinet wat Fabiann voorstelde, van VVD, D66 en GL, dat klinkt ook wel interessant.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1103 Gepost op: 24-05-2017, 22:15:37 »
zolang de wil tot samenwerken of regeren ontbreekt komt er geen nieuw kabinet.
er was eens......

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1104 Gepost op: 26-05-2017, 17:26:46 »
Ik heb even het topic doorgebladerd, maar de impasse waarin we nu zitten, is precies de reden waarom ik vind dat er een kiesdrempel moet komen: er zijn veel te veel partijen, met veel te veel verschillende belangen. Zo kom je er nooit uit.

Misschien een andere formateur proberen? En dat opnieuw GL om de tafel krijgen?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1105 Gepost op: 27-05-2017, 07:46:43 »
Een kiesdrempel (zoals bijv in Duitsland) vind ik al jaren een goed idee. Alleen: bij hoeveel procent zou je die moeten leggen? 5? 10? En zou je er zoals in Duitsland ook de uitzondering in moeten bouwen dat als een partij die landelijk eronder ligt in een bepaald kiesdistrict heel hoog scoort dat je daar dan een zetel voor moet krijgen. Dan bedoel ik dus bijv 25% van de stemmen of zoiets... IN Duitsland komt zo meestal de Deense minderheid aan mensen in de Bundestag.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1106 Gepost op: 27-05-2017, 09:27:11 »
Ik denk dat een zetelkiesdrempel beter werkt. Je moet dan, bijvoorbeeld, minimaal drie zetels halen om in de Kamer te mogen. Haal je er minder dan drie, dan worden dat restzetels die aan de partijen met het hoogste aantal stemmen wordt toegekend.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1107 Gepost op: 27-05-2017, 10:56:05 »
Ja ik heb ook lang gedacht dat dat de oplossing zou zijn. Maar allen FvD heeft nu 2 zetels. De rest zou er met een kiesdrempel van 3 nog steeds zitten
You'll never walk alone

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1108 Gepost op: 27-05-2017, 12:00:07 »
Kiesdrempel is op zich wel een mooie praktische oplossing, ik zou het zelf bij vijf zetels houden, het levert toch ook weer andere bezwaren op.
Om te beginnen, in een goede democratie is niet alleen dat de meerderheid beslist, er (althans in theorie) zal ook geluisterd moeten worden naar de minderheid. Minipartijtjes met slechts enkele zetels worden volgens huidig systeem nog gehoord in het parlement. Dit zal met een kiesdrempel wegvallen. Daar staat dan wel weer tegenover dat minipartijtjes soms een coalitie van grotere partijen net aan een meerderheid kunnen helpen. Denk bv aan het gedoogsteun van de SGP ten tijde van Rutte I. Minipartijtjes kunnen daardoor teveel macht krijgen dan ze in verhouding zouden moeten verdienen.
Een ander probleem zijn de afsplitsingen gedurende een parlementaire periode. Wat als straks van een grote partij één of twee Kamerleden zich ineens zullen afsplitsen en een Groep Ontevredenen vormen? Het is dan wel geen echte partij, maar in praktijk is het toch weer een nieuwe minipartij. Moeten ze dan ineens uit de Kamer? En wordt er dan weer opnieuw verdeeld volgens de restzetelmethode?
Er wordt ook wel gesproken om afsplitsingen tegen te gaan, door de ontevredenen hun zetel weer terug te geven aan de partij, maar een bezwaar hier tegen is dat ook dat weer ondemocratisch is. Ze zijn immers door het volk gekozen.
En over de restzetelmethode gesproken, dat systeem zou ook over de kop moeten. Zoals het nu is hebben vooral de grote partijen de grootste voordeel. Zij kunnen hiermee soms drie tot vier zetels extra krijgen. Dat klinkt mij ook niet echt democratisch.

Kortom, er zijn voor- en nadelen. Een kiesdrempel en het tegengaan van afsplitsingen lijkt een mooie oplossing om minder partijen in de Kamer te krijgen, maar het is tevens minder democratisch.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1109 Gepost op: 28-05-2017, 09:29:22 »
Ik denk dat een zetelkiesdrempel beter werkt. Je moet dan, bijvoorbeeld, minimaal drie zetels halen om in de Kamer te mogen. Haal je er minder dan drie, dan worden dat restzetels die aan de partijen met het hoogste aantal stemmen wordt toegekend.
Dit komt toch op hetzelfde neer als een kiesdrempel van een bepaald aantal procenten van de stemmen die je moet hebben om in de kamer te komen?
Ich bin ein Bärliner!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1110 Gepost op: 29-05-2017, 12:21:09 »
We zijn weer terug bij af. Schippers stapt op als informateur. En na Segers zijn alle ogen nu wederom gericht op Klaver. Ik ben benieuwd!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1111 Gepost op: 29-05-2017, 12:34:50 »
We zijn weer terug bij af. Schippers stapt op als informateur. En na Segers zijn alle ogen nu wederom gericht op Klaver. Ik ben benieuwd!
Ik snapte al uberhaupt niet waarom zij weer werd ingezet als informateur. Maar goed, ben benieuwd hoe dit nu weer verder gaat.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1112 Gepost op: 29-05-2017, 12:47:00 »
Het centrumrechtse motorblok werkt dus niet. Wellicht een centrumlinks blok proberen? Dus:
- CDA
- D66
- GL
- SP
- PvdA
- PvdD
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1113 Gepost op: 29-05-2017, 13:00:33 »
Het centrumrechtse motorblok werkt dus niet. Wellicht een centrumlinks blok proberen? Dus:
- CDA
- D66
- GL
- SP
- PvdA
- PvdD
Denk helaas niet dat Buma daarvoor te porren is. Dan zou hij zich voelen zoals Pechtold zich zou voelen in een coalitie met VVD, CDA & ChristenUnie: de vreemde eend in de bijt die veel concessies moet doen. En Buma en concessies doen? Not gonna happen.

Maar... je weet maar nooit. Niets zo veranderlijk als het weer de politiek!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1114 Gepost op: 29-05-2017, 13:01:46 »
Zou het CDA wel met 5 van zulke partijen willen gaan regeren? Lijkt mij niet. Zeker ook al omdat de eerste onderhandelingen mede door problemen tussen CDA en GL waren afgeketst.
Ik zou zeggen: ga het zelfs maar niet proberen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Voske2704

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The Fox
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1115 Gepost op: 29-05-2017, 19:54:30 »
Als je al de grootste partij (veruit de grootste) negeert, dan kan je al helemaal niet de PVV negeren.
Ik vind dat linkse kabinet, voorstel van SP, aan alle kanten stinken.

Mijn mening is dat de grootste partij altijd mee moet doen, ongeacht welke partij het is. En gebeurt dat niet, dan kan je de nummer 2 onmogelijk negeren.
Dat was het.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1116 Gepost op: 29-05-2017, 22:09:58 »
de nummer 2 heeft zichzelf onmogelijk gemaakt door tegen de grondwet in te gaan. Die kun je dus gewoon negeren. Sterker nog die mag geen macht krijgen
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1117 Gepost op: 30-05-2017, 15:55:48 »
Gezellig debat weer, welles-nietesspelletjes. En Wilders komt weer voorbij met zijn nepparlement  ::rofl:: ;D

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1118 Gepost op: 30-05-2017, 18:45:56 »
Het nepparlement, waarvan hij zo langzamerhand de langstzittende parlementariër is.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1119 Gepost op: 9-06-2017, 14:53:54 »
Binnen 24 uur na de verkiezingen hebben de Britten al een nieuwe coalitie. Daar kan Nederland nog wat van leren.  ::oink::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!