Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435332 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1140 Gepost op: 13-06-2017, 12:56:20 »
Dat is eigenlijk niet waar hè. VVD en CDA hebben het wel degelijk geprobeert een paar jaar geleden met de PVV in gedoogsteun. Daar heeft de PVV zoveel steken laten vallen en vertrouwen verloren dat ze geen samenwerking meer kunnen aangaan. Maar in die zin zijn ze niet op voorhand uitgesloten maar naar aanleiding van vorige pogingen.

De linkse partijen zijn gewoon zo anders in principes dan de PVV dat het niet eens zin heeft om het te proberen, daar verdoen ze alleen maar tijd en onze belastingcenten mee ;).

Maar Storm je zegt nu dat niemand op voorhand mag uitgesloten mag worden als er mensen op stemmen. Wilders gaat niet zo ver als dit maar iemand als Hitler had ook veel stemmen achter zich staan en wou een heel ras uitroeien. Moet je dan ook zeggen, nou laten we eerst eens een theetje drinken om te kijken of we kunnen samenwerken?

Nee.. ook deze vergelijking gaat mank. Wilders is geen Hitler. En we zijn inmiddels een paar jaar verder. Bovendien als het over theetje drinken gaat, Rutte is nog steeds in gesprek met Poetin. Iemand die 3 jaar geleden nog 300 Nederlanders de dood in stuurde. De politiek meet met twee maten of meer. Ik ben er van overtuigd dat als een partij graag genoeg wil regeren, dat alle gesprekspartners langs komen. En pas dan kan je zeggen of iets werkt of niet. Bij voorbaat uitsluiten is ::niet-ok::
er was eens......

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1141 Gepost op: 13-06-2017, 14:01:38 »
Ik moet bekennen dat ik volledig had verwacht dat het ditmaal wel zou lukken.

[...]

Sowieso lijkt een minderheidskabinet me momenteel tamelijk plausibel. Denk althans dat dat eerst serieus wordt overwogen, voor andere verkiezingen.

[...]

Edit: Volkskrant heeft net wat interessante artikelen over het klappen van poging-2 geschreven.

[...]

Vind het wel intrigerend om een dergelijk principieel ethisch punt af te doen als klein en onbelangrijk.
Immers, als een ander daar principieel in staat, dan vindt diegene dat ogenschijnlijk totaal niet. Getuigt niet direct van veel tact.

Ik had ook wel verwacht dat het nu toch zou werken met GroenLinks. Tjeenk Willink geeft nog niet op en blijft inzetten op een meerderheidskabinet. Het zal mij benieuwen. Maar ja, de partijen staan ook niet allemaal te trappelen om een minderheidskabinet, zo schrijft de Volkskrant ook.
En verder ben ik het helemaal eens met de laatste opmerking van HDD.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1142 Gepost op: 13-06-2017, 14:45:16 »
Ik ben benieuwd of er straks nog iets over een hele andere boeg gegooid gaat worden. Bijvoorbeeld naar een grote centrum-linkse coalitie met het CDA; al gaven ze aan dat niet te willen: misschien dat zoiets nu toch weer ietsje dichterbij gekomen is als iedereen schijnbaar nog altijd voor een meerderheidsvariant wil gaan... ???
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1143 Gepost op: 13-06-2017, 15:58:02 »
Nee.. ook deze vergelijking gaat mank. Wilders is geen Hitler. En we zijn inmiddels een paar jaar verder. Bovendien als het over theetje drinken gaat, Rutte is nog steeds in gesprek met Poetin. Iemand die 3 jaar geleden nog 300 Nederlanders de dood in stuurde. De politiek meet met twee maten of meer. Ik ben er van overtuigd dat als een partij graag genoeg wil regeren, dat alle gesprekspartners langs komen. En pas dan kan je zeggen of iets werkt of niet. Bij voorbaat uitsluiten is ::niet-ok::
Wilders is geen hitler dat zei ik al in mijn eerste bericht jaa, maar de begin ideologieën komen best overeen waarbij een bepaald ras wordt weggezet als de oorzaak van al onze problemen.  Waar ligt de grens? Stel dat er een politieke partij is voor, ik zeg maar wat, die voor pedofilie is. Moeten ze dan ook zeggen nou we willen toch onderhandelen? Wat mij betreft ligt de grens  iig sowieso bij de grondwet en daar gaat de PVV al tegenin.

Poetin is wel van een andere orde. Er zijn geen grote samenwerkingen met Rusland door de grote verschillen maar het is belangrijk hem te bevriend te houden, je wilt geen oorlog met Rusland....
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1144 Gepost op: 13-06-2017, 16:13:09 »
De grondwet is niet zoiets als bv de bijbel dat het onveranderlijk is. Afgelopen 200 jaar zijn vele wijzigingen doorgevoerd in de grondwet. Denk bv aan Thorbecke in 1848. Of aan de invoering van eerst het algemeen kiesrecht en later ook het vrouwenkiesrecht begin vorige eeuw. D66 begon ook als een partij met plannen die tegen de grondwet ingingen. Denk bijvoorbeeld aan het referendum of gekozen burgemeester.
De aanpassingen van de grondwet zijn net als andere wetten politieke beslissingen. Echter, het is een stuk minder eenvoudig om aanpassingen doorgevoerd te krijgen. Twee derde meerderheid nodig, en na een verkiezing nogmaals een meerderheid als ik me niet vergis.
Als de PVV zijn plannen die tegen de huidige grondwet ingaan wil uitvoeren, zullen ze eerst deze grondwet dus moeten aanpassen. En gezien hun plannen en wat ze willen aanpassen, zal in tegenstelling tot bv de kroonjuwelen van D66 het vrijwel onmogelijk te worden om deze twee derde meerderheid te krijgen. Geen enkele andere partij (vooruit, FvD misschien wel) zal hieraan willen meewerken. Dat is ook één van de grote redenen waarom bijna niemand met de PVV wil samenwerken. Tja, en dan sta je als PVV toch weer met lege handen aan de kant. Dan valt er nog weinig over van je verkiezingsprogramma die je kunt waarmaken. Dat alleen al maakt onderhandelingen vrijwel onmogelijk.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1145 Gepost op: 13-06-2017, 17:45:09 »
Ik ben ook nog verbijsterd over de opstelling van Klaver.

Alsof hij een soort politieke God is die alles mag bepalen. Zolang hij aan het roer van GroenLinks staat, gaat mijn stem nooit daarheen  ::ohno::
You'll never walk alone

Offline Voske2704

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The Fox
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1146 Gepost op: 13-06-2017, 18:11:24 »
Van mij mag de PvdA nadenken of ze een minderheidskabinet van VVD, CDA en D66 willen steunen.
Zitten ze niet in de regering zoals ze wensen, maar hebben ze toch invloed.

Is het gewenst? Nee, dat niet. Maar een beter voorstel kan ik niet bedenken nu.
Dat was het.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1147 Gepost op: 13-06-2017, 18:14:29 »
Naar aanleiding van de reacties van de verschillende partijen, van wie absoluut niet met wie wil regeren, lijkt mij dat inderdaad zomaar het beste op dit moment. Of het echt gaat werken? Geen idee; dat zal de tijd moeten leren.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1148 Gepost op: 14-06-2017, 08:19:25 »
Ik ben ook nog verbijsterd over de opstelling van Klaver.

Alsof hij een soort politieke God is die alles mag bepalen. Zolang hij aan het roer van GroenLinks staat, gaat mijn stem nooit daarheen  ::ohno::

Sorry, maar GL heeft 2 eisen: houden aan klimaatakkoord en een humaanvluchtelingenbeleid. De Turkujedeal is geen humaan vluchtelungenbeleid hoe hard Tjeenk Willink ook roept van wel. Alle mensenrechten organisaties zeggen dat het niet zo is. Je mag mensen niet terugsturen naar landen waarvan je niet weet of ze veilig zijn, dat staat in verdragen die we zelf hebben getekend. We weten dat de VVD af wil van mensenrechtenverdragen maar zolang we er bij aangesloten hebben, moeten we er ons aan houden.  als VVD en CDA graag verdragen willen schenden: prima, maar dan zonder GL en dat wisten ze van te voren.


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1149 Gepost op: 14-06-2017, 11:27:59 »
De Turkujedeal is geen humaan vluchtelungenbeleid hoe hard Tjeenk Willink ook roept van wel. Alle mensenrechten organisaties zeggen dat het niet zo is. Je mag mensen niet terugsturen naar landen waarvan je niet weet of ze veilig zijn, dat staat in verdragen die we zelf hebben getekend.

Ja, dat betoogt hoogleraar Leo Lucassen ook in een uitgebreid artikel in NRC [dat werd gequote in de volkskrant].

Vind het wel raar dat ik dat uitermate heldere punt verder niet uit monde GL lijk te horen komen.
Misschien heb ik so far net de verkeerde artikeltjes gecheckt, of hebben ze het er wel expliciet over gehad maar verzuimden de journalisten het op te schrijven. Maar het komt mij over alsof ze consequent zeggen 'dit vinden we ethisch niet okay', in plaats van simpelweg 'dat mag niet - dat schendt mensenrechtenverdragen die we hebben ondertekend'.
Dat lijkt me veel sterker ??? Wie* gaat immers voluit ontkennen dat basic mensenrechten niet gelden voor vluchtelingen, hoe hard en gevoelloos kom je dan over.

*Okay, waarschijnlijk May, maar verder.. ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1150 Gepost op: 14-06-2017, 17:20:54 »
Tja zo diep zit ik niet in de materie moet ik eerlijk zeggen.

Als leek dan even: Waarom zegt Asscher dan dat humane opvang in de regio wel kan?

Edit: Artikel wat HDD aanhaalt gelezen. Interessant. Waarom komt dit 0.0 naar voren in de 'grote' media?
« Laatst bewerkt op: 14-06-2017, 17:28:11 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1151 Gepost op: 26-06-2017, 16:06:47 »
Serieus, Gerrit Zalm de nieuwe informateur  :-\\

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1152 Gepost op: 26-06-2017, 16:30:13 »
De soap gaat dus weer verder... Op naar de cliffhanger?
Ich bin ein Bärliner!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1153 Gepost op: 29-06-2017, 19:52:07 »
Ik mis Tjeenk Willink nu al. :(
Geen idee of de heer Zalm zich net zoals Tjeenk Willink als een vis in het water voelt in de wereld van formeren en informeren, maar Tjeenk Willink deed het zo goed. Dikke pluim voor hem. ::ok::

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1154 Gepost op: 29-06-2017, 21:12:33 »
Geen idee of de heer Zalm zich net zoals Tjeenk Willink als een vis in het water voelt
Een zalm zwemt regelmatig tegen de stroom in, dus hij zal zich vast als een vis in het water voelen, maar misschien niet op de goede manier ;D
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1155 Gepost op: 29-06-2017, 22:57:54 »
Misschien voelt hij zich wel een guppie... ::vergroot::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1156 Gepost op: 3-10-2017, 12:25:54 »
Ik zit wel beetje met dilemma dat ik tegen referenda ben maar ook tegen de 'sleepwet' in zijn huidige vorm. Wat te doen, wat te doen?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1157 Gepost op: 3-10-2017, 12:35:11 »
Zet je referendumprincipe (tijdelijk) opzij en teken de petitie. Dat doet Arjen Lubach ook:
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1158 Gepost op: 3-10-2017, 12:39:13 »
Ja, ik had Lubach gezien  ::jaja::. Maar Lubach is niet echt mijn baken
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1159 Gepost op: 3-10-2017, 13:04:03 »
Jup net gekeken en getekend ;D. Straks zien ze hoe verslaafd ik ben aan online spelletjes, da kan ik nie hebben.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human