Auteur Topic: Vliegtuigcrash Libië  (gelezen 7138 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Vliegtuigcrash Libië
« Gepost op: 12-05-2010, 13:41:12 »
Tientallen Nederlanders omgekomen in Libië

Een vliegtuig met 104 inzittenden, afkomstig uit het Zuid-Afrikaanse Johannesburg, is neergestort tijdens een tussenlanding in de Libische hoofdstad Tripoli. Eén Nederlands kind overleefde de ramp.

Premier Balkenende maakte woensdag op een persconferentie na afloop van de ministerraad bekend dat enkele tientallen Nederlanders zijn omgekomen bij het vliegtuigongeluk in Tripoli.

Alleen één Nederlands kind heeft de vliegtuigcrash overleefd. Het 8-jarige jongetje is opgenomen in een ziekenhuis.

Van de 93 passagiers en elf bemanningsleden zijn 96 omgekomen. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend. Het toestel was een Airbus-330 van de Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah. Het gecrashte vliegtuig had na een tussenstop in Tripoli als eindbestemming Londen.

Het precieze aantal Nederlanders dat slachtoffer is geworden van de crash, wordt nog uitgezocht. Medewerkers van de Nederlandse ambassade zijn ter plaatse om hulp te verlenen en informatie te verzamelen, zei Balkenende.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een crisisteam geformeerd. Er komt een telefoonnummer waar familieleden terechtkunnen voor informatie.

Franse onderzoekers gaan helpen bij het onderzoek naar de vliegtuigcrash. Ook de Franse vliegtuigbouwer Airbus, de maker van het gecrashte toestel, stuurt deskundigen naar de plaats van het ongeval, als deel van het Franse onderzoeksteam.

Airbus A330-200


De fatale crash bij Tripoli van een Airbus A330-200 van Afriqiyah Airways is het tweede dodelijke ongeluk met dat type in nog geen jaar tijd. Op 1 juni vorig jaar stortte een Airbus A330-200 van Air France door onbekende oorzaak in de Atlantische Oceaan. De 228 passagiers en bemanningsleden kwamen daarbij om het leven.

Naar de crash met de Franse Airbus is een groot onderzoek gaande, dat zich eerder al richtte op de sensoren die de snelheid van het toestel doorgeven aan de piloten. De zwarte dozen van de Franse Airbus werden vorige week bij benadering gelokaliseerd op de bodem van de oceaan.

De crash met het toestel van Afriqiyah Airways is het derde ernstige ongeval met een Airbus A330. Het type maakte in 1992 de eerste vlucht. Twee jaar later stortte een exemplaar in Frankrijk neer tijdens een testvlucht, waarbij de zeven bemaningsleden om het leven kwamen.

Afriqiyah Airways


Voor de nog jonge luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways is de crash nabij de luchthaven van Tripoli het eerste ongeval ooit. De maatschappij is in 2001 opgericht met als doel het Afrikaanse continent met Europa, Azië en het Midden Oosten te verbinden.

Afriqiyah Airways is geheel eigendom van de Libische overheid. De Libische maatschappij vliegt onder meer op de Europese steden Amsterdam, Londen, Parijs, Rome, Brussel en Genève. De maatschappij vliegt uitsluitend met toestellen van vliegtuigbouwer Airbus.

bron: trouw.nl
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2010, 13:55:25 »
Over die crash: er waren al vroeg beelden van de gevonden zwarte doos. Maar er was ook te zien dat die door iemand met onbeschermde handen werd aangepakt. Klopt het dat dat eigenlijk niet kan/mag, omdat die dingen radio-actief zijn, of is dat niet juist?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2010, 13:55:57 »
Dat is een moeilijke vraag. Hier het stukje over de zwarte doos in een vliegtuig van Wikipedia:

"Met zwarte doos of flight data recorder (FDR) wordt over het algemeen een apparaat in een vliegtuig bedoeld, waarin alle vluchtgegevens van het laatste deel van de vlucht elektronisch worden opgeslagen. De FDR is echter niet zwart, maar fel oranje van kleur. Dit om het terugvinden na een eventuele crash gemakkelijker te maken. De flight data recorder is zo gemaakt dat hij zeer extreme condities kan overleven: een hevige brand, onderdompeling in water, een grote val. Nieuwe FDR's zijn van titanium of sterke anti-corrosie roestvrij staal gemaakt, met een thermische isolatie aan de binnenkant. De doos zendt een signaal uit dat men kan opvangen om het opzoeken te vergemakkelijken, het signaal wordt tot 30 dagen uitgezonden door een zgn. beacon locator en kan worden opgevangen op dieptes tot 6.000m (plm 20.000 voet).

In een modern verkeersvliegtuig zijn normaal gesproken twee zwarte dozen geïnstalleerd: de flight data recorder en de cockpit voice recorder waarmee de gesprekken in de cockpit worden opgenomen. Zwarte dozen bevinden zich meestal achterin het vliegtuig, vaak in of vlakbij de staart. Deze plaatsing is gekozen zodat de gehele romp als 'kreukelzone' kan fungeren bij een eventueel ongeluk.

De eerste flight data recorder werd rond 1940 ontworpen door François Hussenot met hulp van Paul Beaudouin. Deze sloeg de gegevens op op 88mm film. Hussenot richtte in 1947 de Société Française des Instruments de Mesure (SFIM) op, die tegenwoordig als onderdeel van Safran nog altijd flight data recorders levert. De eerste moderne flight data recorder werd in 1956 ontwikkeld door de Australiër Dave Warren.

De vluchtgegevens werden oorspronkelijk geregistreerd om de aansprakelijkheid van de fabrikant bij een ongeluk van de hand te kunnen wijzen wanneer met deze gegevens kon worden aangetoond dat het ongeluk te wijten was aan een menselijke fout. Tegenwoordig is de belangrijkste toepassing echter het analyseren van ongelukken teneinde in de toekomst soortgelijke ongevallen te kunnen voorkomen.

 
Voorbeeld van een flight data recorder.De term zwarte doos is een vertaling van het Engelse black box, waarmee feitelijk een geheimzinnig apparaat wordt bedoeld waarvan velen niet weten hoe het er van binnen uitziet, of hoe het precies functioneert"


Dus, als ik dit zo lees denk ik niet dat het straling geeft!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2010, 14:08:28 »
Deze quotes komen uit een ander topic, en staan hier op mijn verzoek, zoadat alles over de crash bij elkaar komt te staan.

Er komen intussen steeds meer details vrij, waaronder ook veronderstellingen overe de oorzaak. Het gaat zogezegd vooralsnog om 61 Nederlanders, ik hoop van harte dat niemand van de forummers hier fasmilie of bekenden aan boord had.


Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2010, 14:29:05 »
Als je de brokstukken ziet, vraag je je af hoe dat kind het heeft kunnen overleven! Dat grenst echt aan een wonder.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2010, 15:15:21 »
Als je de brokstukken ziet, vraag je je af hoe dat kind het heeft kunnen overleven! Dat grenst echt aan een wonder.

 ::jaja:: echt wel wat erg he weer een vliegtuigramp. ::ohno::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2010, 18:53:00 »
Echt bizar nieuws dit, zeker omdat er zoveel Nederlanders aan boord zaten. Elk slachtoffer is even erg, maar nu komt het toch wat dichterbij huis.  :-\\ Ik ben benieuwd wat de crash veroorzaakt heeft, het is zeker geen onveilige maatschappij.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #7 Gepost op: 12-05-2010, 23:14:08 »
Denk ook niet dat het aan de maatschappij ligt. Ik vond het echter wel vreemd dat de autoriteiten heel erg snel al zeiden dat het GEEN aanslag betrof. Misschien hebben ze dat kunnen zien aan de manier waarop het toestel ''uit elkaar'' is gevallen (bij een bom zouden de brokstukken misschien verder verspreid liggen, ik weet het niet), of op een andere manier, maar de stelligheid waarmee ze dat zeiden, vond ik opmerkelijk.

Ik herinner me (wie niet) het ongeluk met de Air France Airbus. Dat was precies zo'n toestel als vanmorgen gecrasht is. Uit de informatie hierboven leid ik af dat de zwarte dozen van DAT toestel pas vorige week gelokaliseerd zijn (of het moet oude informatie zijn, ik kan het er even niet uit halen). Uit de gegevens die die dozen bevatten, zou je af kunnen leiden of er een technisch defect is geweest ( de sensoren van het air France toestel zouden niet in orde zijn geweest).

Als dat laatste de oorzaak van de crash van vorig jaar is geweest, zou je toch denken dat men extra aandacht heeft besteed aan die sensoren, bij de andere 330-toestellen.

Ik ben geen deskundige, dus ik kan geen zinnig woord zeggen over de oorzaak.

Wat mij trouwens opviel, was dat ik rond het middaguur hoorde dat er mogelijk een aantal (4 of 5) mensen uit Limburg bij de crash was omgekomen, wat eigenlijk niet eens echt verwonderlijk is. De groep kwam uit Nederland, en de kans is uiteraard aanwezig dat er ook mensen uit Limburg bij zitten. De hele middag werd daar echter niets over gezegd. Nu blijken er inderdaad meerdere Maastrichtenaren en ook een stel uit Venlo te zijn omgekomen.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #8 Gepost op: 13-05-2010, 11:49:49 »
De zwarte doos van het Air France toestel is inderdaad pas zeer recent gevonden. In de zee zoeken is natuurlijk een stuk lastiger, je weet nooit precies wat de stroming eventueel met het de brokstukken gedaan heeft.

Ik vind het overigens misselijkmakend dat ze dat arme jochie zo vol in beeld nemen. Bah, laat dat kind even met rust. ::niet-ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2010, 12:17:39 »
Ik vraag me af of hij beseft dat ie wereldnieuws is doordat hij door stom toeval de enige overlevende is.

Ze hebben het steeds over 62 of 58 Nederlanders. Het precieze aantal is uiteraard pas na 100 procent identificatie van alle slachtoffers te zeggen. Immers: van de Kras- en Stip-passagiers kan een deel een andere nationaliteit hebben gehad, maar dat hoeft niet. Daarbij geteld, de nationaliteiten van de 19 overige passagiers is nog niet duidelijk, het ligt dus voor de hand dat het nu geen zin heeft om het exacte aantal te noemen.

Dit zal nog wel even nadreunen, vooral nu de reisbranche weer een beetje aan het opkrabbelen is na de kredietcrisis.

Gisteren twitterde iemand dat ie het schandalig vond dat ''die parasieten'' van Pauw en Witteman en Eenvandaag rond de middag aan het ''werven'' waren: ze zochten betrokkenen, die mee wilden werken aan hun uitzending. Van de ene kant ligt het gevoelig om dat op die manier kenbaar te maken, maar zo gaan beide programma's al jaren te werk.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #10 Gepost op: 13-05-2010, 12:59:50 »
Er schijnt nu wat meer bekend te zijn over een aantal slachtoffers. Als je RTL mag geloven zitten er sowieso een echtpaar uit Venlo, een gezin uit Mook, een aantal inwoners uit Maastricht, een vrouw uit het Twentse Goor en een man uit Etten-Leur bij. Daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij een lijst bekend gemaakt van nationaliteiten aan boord. Het zou gaan om 59 Nederlanders, 7 Zuid Afrikanen, 2 Lybiërs, 2 Oostenrijkers, 2 Britten, 1 Duitsers, 1 Zimbabwaan en 1 Fransman, 11 crewleden en 17 mensen waarvan de identiteit nog niet bekend is.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #11 Gepost op: 13-05-2010, 13:14:47 »
Volgens de Telegraag en het NOS journaal ligt het dodental inmiddels op 70 mensen...een gezin van vijf personen ging op het laatste moment nog mee...
Triest hoor voor alle betrokkenen :(
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline kelly58

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Believe in yourself...
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #12 Gepost op: 13-05-2010, 16:40:17 »
vreselijk triest en al helemaal voor het jongetje die de ramp heeft overleefd want wat voor trauma komt dat kind in als hij beseft waar zijn ouders en broertje zijn.
ik hoop dat hij goed wordt opgevangen en niet wordt blootgesteld aan de media door de personen die hem gaan opvangen.
hier spreekt uw gezagsvoerder, omdat de stewardes jarig is gaan we 20 loopings maken...

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #13 Gepost op: 13-05-2010, 16:44:05 »
Er schijnen ook 2 mensen uit de woonplaats van mijn zus en ouders (Oldenzaal) aan boord te hebben gezeten...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #14 Gepost op: 13-05-2010, 23:24:08 »
Herinnert zich iemand de meidengroep WOW uit de jaren 90 nog? Die naam zegt mij eigenlijk helemaal niets.

Maar ik las dat een van de vormalige zangeressen uit die band 1 van de slachtoffers is. De 30-jarige Joelle van Noppen, moeder van een meisje van 6 jaar, volgens de gegevens afkomstig uit Vlissingen.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #15 Gepost op: 14-05-2010, 13:02:54 »
Herinnert zich iemand de meidengroep WOW uit de jaren 90 nog? Die naam zegt mij eigenlijk helemaal niets.

Maar ik las dat een van de vormalige zangeressen uit die band 1 van de slachtoffers is. De 30-jarige Joelle van Noppen, moeder van een meisje van 6 jaar, volgens de gegevens afkomstig uit Vlissingen.

Jeps, maar de groep ken jij ook wel hoor.
Die hadden dat nummer van Keer op Keer:

Ongeldige youtube code, plaats alleen de YouTube-videocode bv: IxgJlCqSKfo

De Mandy die er trouwens ook in zong (meest blonde links geloof ik) is de Mandy die vorig jaar met Popstars mee deed:


« Laatst bewerkt op: 14-05-2010, 17:37:56 door Cynneke »
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #16 Gepost op: 14-05-2010, 20:45:53 »
Het zegt me eerlijkgezegd helemaal niets.

Wat ik dus een beetje merkwaardig vond: een journaliste van de Telegraaf is erin geslaagd Ruben aan telefoon te krijgen. Nu vraag ik me dus af: HOE slaagt iemand erin om vanuit Amsterdam een arts in het ziekenhuis van Tripoli te pakken te krijgen, zijn nummer staat echt niet zomaar in het telefoonboek.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #17 Gepost op: 14-05-2010, 20:57:28 »
Ach yo... zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Gewoon het ziekenhuis bellen, je als familielid voordoen en dan lukt t wel...helaas
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #18 Gepost op: 14-05-2010, 21:39:07 »
Inderdaad, je moet de brutaliteit maar hebben.

Offline langkousonline

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vliegtuigcrash Libië
« Reactie #19 Gepost op: 14-05-2010, 23:18:26 »
Op de radio bij Giel vanochtend zei een journalist dat de pers het mobiele nummer van de behandelend arts gekregen had. Telegraaf belde dat nummer en vroeg hoe het met het jongetje ging waarop de arts de telefoon aan het jongetje gaf omdat hij op dat moment aan het bed stond. En de Telegraaf maakte daar "dankbaar" gebruik van.....
"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch."