Auteur Topic: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?  (gelezen 32145 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Gepost op: 29-08-2010, 16:03:58 »
Ik zou het wel handig vinden om vooraf mijn vliegtuigstoel uit te kunnen kiezen.

Die mogelijkheid bied onder meer Transavia, ook op de vluht die ik vrijdag aanstaande naar Mytilini heb.

Maar als ik een koffer met persoonlijke spullen heb, moet ik het TOCH ergens kwijt, en daar zouden aparte balies voor zijn, begreep ik.

Nu vraag ik me af: zijn er behalve het kunnen uitzoeken van je stoel, nog meer voordelen aan het thuis inchecken? Heeft iemand dat al eens gedaan?

Het lijkt me bijvorbeeld wel handig, in verband met de vertrektijd. Als ik gewoon in de rij ga staan, kan ik 3 uur vantevoren inchecken, maar dan moet ik een paar uur met mijn koffer slepen. Lijkt me niet handig.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2010, 16:41:55 »
Op Schiphol inchecken is zó 20e eeuw.  ::ohno:: Er zijn slechts een handvol maatschappijen die het nog niet aanbieden, dus als je de optie hebt: gewoon doen. Ik klink nu misschien net als die irritante energie reclame, maar het is echt zo. ;D

Gewoon inchecken, boarding pass uitprinten en naar de drop-off balie van Transavia gaan. (Die zijn niet te missen, trust me.) Het is vijf minuten werk en je weet zeker dat je meekomt. Wat gebeurd er als het toestel overboekt is? Dan gooien ze degenen die nog niet ingecheckt zijn er als eerste af!

Daarnaast: het scheelt tijd! Uiteraard moet je nog steeds je koffer afleveren, maar als je op Schiphol nog moet inchecken, moeten zij dat nog voor je doen. Ik geloof niet dat Transavia daar een toeslag, maar als je (als één van de weinigen, ga daar maar vanuit) niet online incheckt heb je, tenzij je een half vol vliegtuig hebt, de meest beroerde stoel die er is (dat overkomt je namelijk altijd :P).

Bij Transavia kan je op de terugweg helaas niet online inchecken ::niet-ok::, dan moet je wel bij de balie zijn. Wil je een goede stoel, wees dan op tijd (of koop er één online, maar dat vind ik persoonlijk zonde van het geld). Ik moest ooit als laatste inchecken bij een groepsreis bij BMI en kwam in een middenstoel uit. Ik baalde, maar het bleek de eerste rij achter de business class te zijn en had toen zeeën van beenruimte. Dit soort mazzel heb je maar 1x, trust me. ::jaja::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2010, 17:37:24 »
Ik zou ook niet weten hoe ik op de terugweg online kan inchecken. Dan zou ik dat al moeten doen in een internetcafe met print-faciliteiten. Ik neem dit keer geen laptop mee. Ik kan het gewicht van dat ding veel te goed gebruiken voor andere dingen.

Ik las ergens iets van balie 18/19 is dat die drop off?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2010, 18:10:01 »
Gewoon op de Schiphol site kijken waar je moet zijn:
http://www.schiphol.nl/Reizigers/Vluchttijden/Vluchttijden/Luchtvaartmaatschappijen2/transavia.com.htm

Bij maatschappijen waar je op de terugweg wel kan inchecken (de meest reguliere lijndienstmaatschappijen als KLM, Lufthansa, Iberia etc.) bieden de mogelijkheid om je boardingpass uit te printen op de luchthaven, bij zo'n zuil. Daarnaast kan je altijd op zoek naar een internet cafe op je vakantie adres of eventueel bij het hotel waar je zit kan vragen of je iets uit kan printen. (Dat kan bijna overal tegenwoordig). Maar goed, dat gaat in jouw geval niet op.

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2010, 20:09:30 »
Ik heb er nog geen ervaring mee maar ik weet wel dat je je niet aan de tijd van 2 uur hoeft te houden. Je brengt gewoon je koffer achter de incheckbalie en gaat rustig je gang tot je door de douane gaat. Dus je hoeft ook voor je koffer niet in de rij.Wees er snel bij met online ichecken want dat doet iedereen.Iedereen wil de beste zitplaats dus zorg vantevoren dat je weet waar je wil zitten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2010, 20:21:02 »
Ik kan dus pas op donderdag inchecken.

Er wordt gezegd: ''ik kan ook best later komen, WANT ik woon maar 10 minuten van Schiphol''. Maar dat laatste blijkt een misvatting te zijn: Stel dat je dat doet, je kan je auto nergens kwijt, je moet wel nog van de parkeerplaats MET je bagage naar de vertrekhal, plus door de douane. Er kan iets mis zijn, en dan loopt je vlucht, door de eigenwijsheid van een paar passagiers die denken dat de meldtijd niet op hen van toepassing is, TOCH vertraging op.

Ik KAN helemaal niet anders, dan de avond vantevoren reizen. Ik zal altijd wel op tijd zijn, zodoende.

Op het ticket staat ook: u DIENT minimaal 2,5 uur vantevoren op de luchthaven aanwezig te zijn. Als er staat: wij adviseren u, dan is dst nogal rekbaar. Dan komen er mensen doodleuk om kwart voor 7 aanzetten, als het toestel om 7.05 vertrekt. Zelfs als er verder niets mis gaat bij het inchecken en de douane, is er al haast een boven-atletische prestatie vereist om bij de juiste gate te komen. Die liggen immers echt niet pal naast de incheckbalie.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #6 Gepost op: 29-08-2010, 20:25:32 »
@Daisy, ik vergat heel even te vragen: wat is handiger in een Boeing 737-800 (heeft 1 gangpad, zoals je weet), aan het gangpad zitten of juist aan het raampje? Ik zou zelf voor het raampje kiezen, maar dan moet ik anderen lastigvallen als ik naar het toilet moet. Andersom ben je afhankelijk van de nukken van je medepassagiers, die moeten natuurlijk ook af en toe naar het toilet. Maar daar heb je dus zelf geen invloed op.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #7 Gepost op: 29-08-2010, 20:50:02 »
gaan voor een nooduitgang plek, dan heb je genoeg ruimte.
Verder hoe vaak moet iemand naar de wc op een vlucht van 3,5 uur ?

ow en inchecken sluit volgens mij een half uur voor vertrek dus je laatste voorbeeld gaat niet op.

Fijne vakantie ::zwaai::

online inchecken gewoon doen ::ok:: goed opletten wanneer het kan en dan meteen online gaan. Je krijgt dan plaatje van het vliegtuig met de stoelen te zien. Kun je zo kiezen.
« Laatst bewerkt op: 29-08-2010, 20:58:52 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #8 Gepost op: 29-08-2010, 20:54:03 »
Wij hebben onlangs ook thuis ingecheckt bij Transavia. Ik zou niet weten waarom je het niet zou kunnen doen, het is alleen maar praktisch. Het scheelt je gedoe op Schiphol en je kunt zelf je stoel kiezen. Wij waren zo sociaal om achter elkaar te gaan zitten, allebei bij een raampje. ;)

Kan je wel adviseren om niet te snel door de douane te gaan. Je bent er in één zucht door en vervolgens kom je er niet meer uit. Wij zaten 2,5 uur vantevoren al achter de douane. Nu konden we ons gelukkig vermaken met het doen van de moonwalk op de lopende band, en meer slechte grappen, maar als je in je eentje zit te wachten kun je toch beter even wachten met de douane. ;)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #9 Gepost op: 29-08-2010, 21:11:16 »
Ik zie mijzelf op mijn leeftijd nog niet de moonwalk doen. Maar bedankt voor die douane-tip. Schiphol Plaza zelf ligt toch aan de buitenkant, dus VOOR je door de douane bent? Ik weet dat aan beide zijden winkels en restaurantjes enzo liggen, dus ik denk dat ik me sowieso niet zal vervelen. De enige plek waar ik NIET zal neerstrijken voor een bakkie koffie, dat is Starbucks.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #10 Gepost op: 29-08-2010, 21:13:08 »
gaan voor een nooduitgang plek, dan heb je genoeg ruimte.
Verder hoe vaak moet iemand naar de wc op een vlucht van 3,5 uur ?

ow en inchecken sluit volgens mij een half uur voor vertrek dus je laatste voorbeeld gaat niet op.

Fijne vakantie ::zwaai::

online inchecken gewoon doen ::ok:: goed opletten wanneer het kan en dan meteen online gaan. Je krijgt dan plaatje van het vliegtuig met de stoelen te zien. Kun je zo kiezen.

Dat van dat plaatje wist ik, dat heb je met schouwburgplattegronden ook. Maar met dat kort vantevoren inchecken bedoel ik dus letterlijk: er zijn mensen die echt tot op het randje gaan. Hoe vaak ik al pal voor de gate heb gestaan, waarbij de grondstewardessen nog op zoek waren naar 2 of 4 namen die ze ''kwijt'' waren, je wil het niet weten.
« Laatst bewerkt op: 29-08-2010, 21:16:10 door Bodejos »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #11 Gepost op: 29-08-2010, 22:45:00 »

ow en inchecken sluit volgens mij een half uur voor vertrek dus je laatste voorbeeld gaat niet op.


Dat verschilt per maatschappij. KLM intercontintentaal sluit geloof ik (uit mijn hoofd) een uur van tevoren, Transavia 40 minuten voor vertrek.


Kan je wel adviseren om niet te snel door de douane te gaan. Je bent er in één zucht door en vervolgens kom je er niet meer uit. Wij zaten 2,5 uur vantevoren al achter de douane. Nu konden we ons gelukkig vermaken met het doen van de moonwalk op de lopende band, en meer slechte grappen, maar als je in je eentje zit te wachten kun je toch beter even wachten met de douane. ;)

Ik heb er nog geen ervaring mee maar ik weet wel dat je je niet aan de tijd van 2 uur hoeft te houden.

Dat is dus de grootste fout die mensen maken. Goed, om 4 uur 's ochtends is het niet zo druk, dan is het wel te doen, maar op een gewone werkdag staat er dus een enorme rij voor de security. Daarom geven ze aan een bepaalde tijd voor vertrek op Schiphol te zijn. Niet voor de check-in, maar voor de secuirty check. Als je daar 45 minuten moet wachten, vervolgens 3x een gate change hebt en de gate sluit uiteindelijk net voor je neus, heb je pech. De maatschappij wacht niet (en terecht).

Ik wil niet opscheppen, maar ik werk in de business, het gaat nog regelmatig mis. ::jaja::

Ik zie mijzelf op mijn leeftijd nog niet de moonwalk doen. Maar bedankt voor die douane-tip. Schiphol Plaza zelf ligt toch aan de buitenkant, dus VOOR je door de douane bent?

Schiphol Plaza ligt voor de douane, erachter heb je ook een geheel winkelgedeelte, tax free shopping. Als je binnen het Shengen gebied vliegt (in jou geval) moet je door de algemene security heen, geen paspoort controle. Als je buiten Shengen vliegt ga je eerst door de paspoort controle en wordt je bij de gate gecontroleerd. In het niet-Shengen gebied heb je overigens véél meer winkels.

Wat je voorkeur zitplaats is, moet jezelf weten. Als je graag naar buiten kijkt, zou ik lekker aan het raam gaan zitten (als daar plek is). Ik zit zelf het liefst gangpad, maar dat komt meer door mijn lengte. Als je niet zo van vliegen houd is gangpad ook het beste. Maar het verschilt per persoon. ::jaja::

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #12 Gepost op: 29-08-2010, 23:06:51 »
Ach Jos maak je niet druk.
Zodra je hoort: "Mister Bodejos you are delaying the flight to huppeldepup"
dan pas moet je aanstalten gaan maken.
Wij hadden geboekt via Du\üsseldorf onze dochter zou ons wegbrengen maar die kocht woensdag voor een habbekrats bij vakantieveilingen een 12 daagse vakantie naar Bulgarije en vertrok op donderdag.
Ik heb donderdag de vlucht laten omzetten naar Niederrhein. Dat kostte me 30 euro maar dan zijn we korter aan t reizen. (dacht ik)
Zaterdagmorgen een telefoontje van D reizen, er is een tussenlanding gepland op t laatste moment.

We vertrekken nu 2 uur eerder en landen eerst in…..

AMSTERDAM

Hoe komen ze erop de malloten dat is geen tussenlanding dat is een omweg.En ik ben 30 euro armer.
Heej Jos ik wens je een fijne vakantie.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #13 Gepost op: 30-08-2010, 08:26:06 »
Ik heb de papieren zelf klaar. Bagage komt ook wel goed, en dan krijg je een probleem met het speciaal voor de treinreis aangeschaft treinkaartje van de Albert Heijn.....

Ze raden aan, omdat het kaartje op naam geregistreerd wordt, om pas op de dag van vertrek de boel te activeren. Omdat ik dat voor de terugreis sowieso niet kon, heb ik beide richtingen geactiveerd, dus ook de heenreis.

Je moet een code invullen, ging goed, vervolgens moet je een keer op volgende klikken en daar je persoonlijke gegevens ingeven. Voorletters, achternaam, geboortedatum.

Ging ook goed, alle gegevens klopten.

Print ik de boel uit, staat mijn geboortejaar fout op het kaartje........ Ik dacht: ik heb nog een page back, om te kijken of ik het niet per ongeluk verkeerd had ingevuld, maar nee hoor, gegevens waren correct ingegeven. Het biljet voor de terugreis was overigens WEL correct eruit gerold.

Nu maar naar de klantenservice van Albert Heijn, want het kost me in plaats van de reguliere 25 euro, nu 38,50.

Ja, ik weet het wel, het is ''slechts'' 25 euro schade, maar ik vind het belachelijk dat je eerst een tamelijk lastige invulprocedure moet doorlopen, en je kaartje komt dan toch nog fout uit de printer.



@Daisy, dat van die tijd, dat is dus wat ik bedoel: er zitten er altijd tussen die vinden dat de aangegeven tijd niet voor hen geldt. Uit de ervaringen die ik met de laatste twee (heen-)vluchten heb gehad, kan ik zeggen, dat ik liever zo snel mogelijk door de douane ga, dan zo laat mogelijk. Dat komt omdat het me zelf in 2008 is overkomen dat ik wel 4 of 5 keer door het poortje moest, en na het apart scannen van mijn schoenen (veiligheidsschoenen met stalen neuzen) alsnog door mocht. Dat overkomt me dus niet meer, dacht ik. Stond ik in 2009 vlak achter een stel met hetzelfde probleem, alleen waren het daar geen stalen neuzen, maar die hadden allerlei piercings op niet nader te omschrijven plekken.

Anders gezegd: het kostte slechts een paar minuten extra, maar als je er zo een paar achter elkaar hebt, en de tijd begint te dringen, dan word je wel zenuwachtig, en dacn heb je het niet eens zelf veroorzaakt.
« Laatst bewerkt op: 30-08-2010, 08:38:00 door Bodejos »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #14 Gepost op: 30-08-2010, 08:40:33 »
Ik heb een plattegrondje van de 737-800 gevonden. Eens kijken, ik denk dat ik donderdagmorgen zo vroeg mogelijk probeer om een stoel op rij 7 te pakken te krijgen. Die ervoor zijn niet beschikbaar in mijn klasse.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #15 Gepost op: 30-08-2010, 21:26:37 »
Tip voor een plattegronden: www.seatguru.com . Staat een overzicht van alle maatschappijen op, met goede en slechte stoelen. Gebruik ik op m'n werk ook regelmatig. ::ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #16 Gepost op: 30-08-2010, 21:31:44 »
Ik kan me voorstellen dat je bij Tarom alleen slechte stoelen hebt. Pffff, wat een baggermaatschappij was dat.

Staken bij wijze van spreken de veren uit de zittingen. Dat was een Tupolev 154, zo een uit de 17e eeuw. ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #17 Gepost op: 30-08-2010, 21:40:51 »
Ligt het aan mij, of zit Transavia niet in het schema? Wellicht onder een andere naam, een maatschappij waarmee ze codesharing (of flightsharing, of hoe noemen ze dat) doen?

Ik heb in elk geval een B737-800, en het voorbeeldschema met de legenda lijkt daar wel wat op.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #18 Gepost op: 31-08-2010, 16:38:31 »
Ik kan me voorstellen dat je bij Tarom alleen slechte stoelen hebt. Pffff, wat een baggermaatschappij was dat.

Staken bij wijze van spreken de veren uit de zittingen. Dat was een Tupolev 154, zo een uit de 17e eeuw. ::rofl::
Dan heb je een hele tijd geleden met tarom gevlogen (mijn vader heeft ook ervaring met zo'n vliegtuig die bij wijze van spreken met plakband aan elkaar hing) Tegenwoordig echter vliegen ze alleen met modern materiaal (Boeing, Airbus en ATR) Sinds 2010 zijn ze zelfs lid van Skyteam (waar ook bijv KLM en Air France bijzitten) en hun vliegtuigen worden ook door KLM onderhouden!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #19 Gepost op: 31-08-2010, 16:59:34 »
Klopt helemaal, het was 30 jaar geleden