Auteur Topic: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?  (gelezen 32173 keer)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #20 Gepost op: 31-08-2010, 17:48:59 »
Tip voor een plattegronden: www.seatguru.com . Staat een overzicht van alle maatschappijen op, met goede en slechte stoelen. Gebruik ik op m'n werk ook regelmatig. ::ok::

Alle maatschappijen? ::) Ik zie geen Transavia staan bij de maatschappijen. ??? Of kijk ik er overheen?
Geniet nooit met mate...

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #21 Gepost op: 31-08-2010, 19:15:42 »
Alle maatschappijen? ::) Ik zie geen Transavia staan bij de maatschappijen. ??? Of kijk ik er overheen?

Nou bijna allemaal dan, misschien dat de lowcosts er niet tussen staan. ;) (Ik weet het ook niet uit m'n hoofd, sorry :-[)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #22 Gepost op: 31-08-2010, 19:20:46 »
Nou bijna allemaal dan, misschien dat de lowcosts er niet tussen staan. ;) (Ik weet het ook niet uit m'n hoofd, sorry :-[)

Maakt niet uit hoor. ;D

Maar Easyjet staat er wel weer tussen, dus zal niet zoveel met lowcosts maatschappijen te maken hebben.
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #23 Gepost op: 31-08-2010, 19:34:42 »
Dacht dat ik eroverheen gelezen had, maar ze staan er inderdaad niet tussen. Gelukkig biedt OAD zelf een oplossing.

Online inchecken gaat via hun eigen site. Daarbij maakt het niet uit of de vlucht wel of niet in het reguliere schema staat.

Zoals gezegd: ik ga voor die stoelen op rij 7. (Niet alle 6, 1 ervan lijkt me genoeg).

Coconut airways van Bermuda heb ik overigens ook niet kunnen ontdekken :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #24 Gepost op: 1-09-2010, 21:28:15 »
Gelukt met inchecken. Bleken de stoelen met extra beenruimte toch NU al vergeven te zijn (inchecken was amper een minuut open..... ::niet-ok::).

Maar het heeft ook een voordeel: ik zit tamelijk vooraan aan een raampje (2F).
« Laatst bewerkt op: 2-09-2010, 07:45:30 door Bodejos »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #25 Gepost op: 4-09-2010, 12:32:53 »
Gelukt met inchecken. Bleken de stoelen met extra beenruimte toch NU al vergeven te zijn (inchecken was amper een minuut open..... ::niet-ok::).

Ik weet niet of je op een charter zit of op een lijnvlucht? Als het een lijnvlucht is, is die kans groot, aangezien je bij Transavia van te voren stoelen kan kopen. Dan kan het zijn dat ze voordat de check-in open gaat al weg zit.

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #26 Gepost op: 9-09-2010, 14:52:59 »
Ik ben ook weer terug
Wat een ramp zeg die heenvlucht. SKY airlines ik vlieg er nooit meer mee.
Inchecken via internet was niet mogelijk. Aan de balie waar wij de eersten waren bleek er niks meer te kiezen want alle stoelen waren vergeven via INTERNET. We moesten t doen met 3a en 3b
In amsterdam kwamen de andere mensen aan boord en bleken vrije kaartjes te hebben?
Voor ons op rij 2 kwam een jong gezin met 2 kleine kinderen. Daar waren maar 3 zuurstofmaskers op 3 stoelen.Op rij 3 waren er 4.
Je voelt 'm al? Of wij maar even wilden opstaan voor die mensen. Geen denken aan zeg. Zoek maar een andere rij met 4 zuurstofmaskers.De vader vond t allemaal niet zo nodig en wilde op rij 2 blijven.
Er is nog veel meer gebeurd tijdens deze vlucht/vakantie maar past niet in dit topic bovendien ben ik pas net thuis.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #27 Gepost op: 18-09-2010, 21:43:41 »
Je moet je ook niet laten wegjagen door andere passagiers. Jij zit waar je zit, en hebt net zoveel recht op een goede zitplaats als anderen.

Zowel op de heen- als op dde terugvlucht zat ik nast een stel dat het had voorzien op de plek bij het raampje. Gevolg: toen ik op de heenvlucht naar het toilet ging, had dat stel besloten dat ze gingen opschuiven, en ik moest maar genoegen nemen met het gangpad. ze hadden mijn spullen uit de stoel voor me al weggehaald. Als ze nou netjes hadden gevraagd of ze ook even bij het raampje mochten zitten, maar nee hoor: opgestaan, plaats vergaan. De purser was echter op mijn hand, en vroeg wanneer zij hadden ingecheckt: Nou, was het antwoord, gewoon op Schiphol, waar anders?

Ik kreeg mijn raamplaats terug, en een boze blik van dat stel, dat ik verder niet meer heb gezien.

Verder: het gebeurde niet met onze vlucht maar wel met een van de twee andere naar Mytilini: er werd een stel van boord geweerd omdat ze te laat waren. Ze kregen 1 waarschuwing, maar de vlucht van Arkefly vertrok met twee lege stoelen. En zonder de familie De Vries.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #28 Gepost op: 18-09-2010, 21:45:29 »
Ik weet niet of je op een charter zit of op een lijnvlucht? Als het een lijnvlucht is, is die kans groot, aangezien je bij Transavia van te voren stoelen kan kopen. Dan kan het zijn dat ze voordat de check-in open gaat al weg zit.
bij mijn weten was het een charter, anders had die in de reguliere dienstregeling gestaan, dat was nu niet het geval.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #29 Gepost op: 3-10-2010, 20:41:14 »
Ik kan me voorstellen dat je bij Tarom alleen slechte stoelen hebt. Pffff, wat een baggermaatschappij was dat.

Staken bij wijze van spreken de veren uit de zittingen. Dat was een Tupolev 154, zo een uit de 17e eeuw. ::rofl::

Ha, ik had laatst een consultant aan de lijn en die vertelde over twee vliegervaringen waarvan ze dacht dat ze het niet zou overleven! :o
De ene was een vlucht met één of andere Russische airline die extreem gammel was en door een zware storm vloog, waarin de piloten dronken uit de cockpit hingen (er werd alom gebeden, zelfs door de niet-gelovigen).
En de ander was iets met Egypt Air, waar een stel stamhoofden in zaten met hun speren die ongeveer door het dak naar buiten staken - en toen ging het vliegtuig ondersteboven vliegen, ofzoiets.
't Is een wonder dat ze het kon navertellen. Ik heb voor haar maar een vlucht met Emirates geboekt, iig niet met Biman. ;)
En dan te bedenken dat ik later ook zulk werk wil doen...
Tell me what your telescope says

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #30 Gepost op: 3-10-2010, 21:00:04 »
Whahaha, in welke eeuw is die consultant met Egypt Air mee geweest? Ik wist niet dat er in Egypte nog speren gebruikte werden door de lokale bevolking.........


Nee, ik weet dat je niet zegt dat dat toestel ook van of naar Egypte vloog, maar de associatie leek me wel grappig.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #31 Gepost op: 4-10-2010, 18:32:44 »
Ik wil er niet een apart topic voor openen, maar wil gewoon jullie mening weten.

Er is een Europese regel, waarbij gesteld wordt dat je bij vertragingen van meer dan 3 uur bij een vlucht, recht hebt op een schadevergoeding. Dat kan soms oplopen tot 600 euro. Reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen kennen die regel heel goed, maar verzuimen vaak om hun passagier daar in voorkomende gevallen op attent te maken.

Bij annuleren van een vlucht, en overboeken naar een andere vlucht heb je al snel meerdere uren vertraging.

Maar wie weet dit geldt deze regel ook op de terugweg, bij charters en geldt het bijvoorbeeld ook, als je in plaats van op een avondvlucht plotseling op een morgenvlucht gezet wordt op de terugweg, zodat er in feite gewoon een vakantiedag van je wordt afgepakt?


Mijn gevoel zegt, dat je dan ook recht hebt op terugbetaling van een deel van de reissom, je vakantie wordt buiten jouw schuld immers een stuk korter.

Maar hoe zit het nou precies?

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #32 Gepost op: 4-10-2010, 19:31:25 »
Dat lijkt mij niet Jos

Tijdens mijn achtdaagse vakantie werd ik op de achtste dag om 00.15 uur opgehaald om rond 3.30 uur te vliegen, volgens het reguliere schema. Iemand die volgens het reguliere schema om 18 uur zou vliegen, maar wordt overgeboekt naar een vlucht rond bijv 12 uur, heeft nog altijd meer aan zijn achtste dag dan ik. Je hebt gewoon geluk of pech met de vliegtijden, niets meer en niets minder.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #33 Gepost op: 4-10-2010, 19:39:17 »
Ik denk het ook niet. Ik had 2 jaar geleden precies andersom. Ik had een terugvlucht staan om 10.30u, maar dat werd 22.30u. Dan hoef je ook geen geld toe te leggen, dat zou natuurlijk ook te bizar voor woorden zijn.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #34 Gepost op: 4-10-2010, 20:36:48 »
Ff googelen wil ook wel eens helpem. ;)

Op deze site staat hier het één en ander over te lezen. Onder bepaalde voorwaarden heb je wel degelijk recht op een bepaalde vergoeding:

Citaat
De regels voor vertraging gelden alleen:

  • als u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit landen die lid zijn van de Europese Unie. Het maakt niet uit vanaf welk land u vliegt.
  • als u vertrekt vanaf een vliegveld in een land dat lid is van de Europese Unie. Het maakt niet uit met welke luchtvaartmaatschappij u vliegt.

Ook de rechtshulp van de ANWB heeft er de nodige informatie over: ANWB site

Dit gaat weliswaar over vertragingen. Ik weet niet of jij speficiek iets wil weten of 'vervroegingen'?
« Laatst bewerkt op: 4-10-2010, 20:44:32 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #35 Gepost op: 4-10-2010, 21:20:15 »
@Test, het toeval wil dat een collega van mij iets dergelijks heeft meegemaakt, en er ook iets over te lezen was op de Radarsite.

Ik ben inderdaad eens gaan googlen, en kwam (al eerder, overigens) bij EUclaim uit. Ook de consumentensites zoals de eerder genoemde Radarsite, en die van de Consumentenbond zijn van mening dat er dus inderdaad recht kan bestaan op een behoorlijke vergoeding (en dan bedoel ik het niet afschepen met een bloemenbon, zoals reisorganisaties vaak proberen te doen).

Maar wanneer je dat dan zo zegt in een berichtje, komt er weer een of andere onverlaat aanzetten met de mededeling ''als je gekuk hebt krijg je een tegoedbon van 25 euro'', zonder dat die persoon dan enige motivatie daarvoor heeft.

Dus vandaar mijn bericht hier over dit onderwerp.

Uit je reactie maak ik op (ik moet die anwbsite nog even doorlezen), dat het in feite niet uitmaakt, of je vlucht een lijndienst of een charter was.


Om even een voorbeeld te noemen dochteronderneming Condor (dochter van Lufthansa) beweerde eens dat een stel dat en andere vlucht kreeg toegewezen, geen recht op vergoeding had, omdat men die omboeking had gedaan uit veiligheidsoverwegingen. Het vliegend personeel was naar hun zeggen, oververmoeid.

Een edel motief, maar dit ontslaat de maatschappij niet van de financiele gevolgen, zo oordeelde EUclaim. Condor sputterde tegen, maar kwam toch over de brug met ruim 400 euro persoon.

Ik vraag me af of een vetraging juridisch gezien, iets anders is dan een vergvroeging van de vlucht.

Overigens verneem ik net uit Griekenland, dat het stel dat mij daar een paar keer meenam met hun Jeep, OOk is omgeboekt naar een andere vlucht. Ook voor hen geldt nu, dat ze de morgen die ze aanvankelijk nog hadden, nu kwijt zijn, doordat ze ineens om 7 uur vliegen, in plaats van om 14.00 uur.
« Laatst bewerkt op: 4-10-2010, 21:26:45 door Bodejos »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #36 Gepost op: 4-10-2010, 21:34:41 »
Citaat
Ik vraag me af of een vetraging juridisch gezien, iets anders is dan een vergvroeging van de vlucht.

Ik denk dat je op de ANWb site even moet kijken onder het kopje Overboeking. Dat lijkt me in dit geval van toepassing.
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #37 Gepost op: 4-10-2010, 21:41:02 »
Ik denk het ook niet. Ik had 2 jaar geleden precies andersom. Ik had een terugvlucht staan om 10.30u, maar dat werd 22.30u. Dan hoef je ook geen geld toe te leggen, dat zou natuurlijk ook te bizar voor woorden zijn.
hangt ook een beetje van de situatie af, lijkt me. Maar als het op EU-niveau zo geregeld is, en er blijken richtlijnen te bestaan, die Test hier heeft neergezet, waarom zou je er dan niet achteraan gaan?

Ik kan me voorstellen, dat je met je werkgever een probleem kan krijgen, als je door een forse vertraging niet op tijd weer aan het werk kan gaan.

Nu is ook daar vaak een mouw aan te passen, iedere werkgever zal begrijpen dat een forse vertraging niet aan de werknemer toe te schrijven is. Staat los van het feit dat je, wanneer je daar de kans toe ziet, enige dagen marge zou moeten hebben tussen je terugkeer en de dag dat je weer aan het werk gaat. Maar dat is een persoonlijke overweging.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #38 Gepost op: 4-10-2010, 21:41:54 »
Ik denk dat je op de ANWb site even moet kijken onder het kopje Overboeking. Dat lijkt me in dit geval van toepassing.
zal het direct doen, kwam even iets tussendoor.......

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft ervaring met thuis inchecken?
« Reactie #39 Gepost op: 4-10-2010, 23:11:40 »
Wij hadden in t voorjaar een vertraging maar kwamen een kwartier te kort. Daardoor kregen we geen vergoeding uitgekeerd.
Een vervroeging moet een bepaald aantal uren vantevoren bekend gemaakt worden. Stel dat je een excursie geboekt en betaald hebt em je vlucht gaat 10 uur eerder dan maak je toch kosten. Wie gaat die vergoeden?