Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 575830 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #1940 Gepost op: 14-08-2017, 15:46:09 »
De variant heet "Broke" oftewel voor als je weinig geld hebt om op vakantie te gaan. We gaan naar een Europese stad voor 7 dagen. Overnachting zal bij een hostel zijn. Dus best avontuurlijk ::jaja::

Wat een tof concept! Ook 'thema van de maand', deze maand "earn your return". Moet je challenges doen om je retourticket te verdienen ::rofl::

Hostels zijn leuk :) Wanneer gaan jullie?




Goed, ik ben dus ook op vakantie geweest. Iets van 19 dagen (eigenlijk wat te lang) naar Italië. Grootste deel met 1 vriend, laatste week sloot nog een ander zich bij ons aan.
En doorgaans schrijf ik geen vakantieverslagdingetjes, maar laat ik het eens proberen. En laat ik tevens proberen om het kort te houden.
Oh, who am I kidding.

De heenweg was in 3 dagen. Eerste tussenstop in Weil am Rhein, een voorstadje van Basel, nog net in Duitsland (oftewel, overnachting kost de helft). Daarna door naar Pescare, en de derde dag nog een klein stukje binnendoor via de kustweg naar eerste bestemming: Bari. De kustweg overigens is constant kronkelend, totaal een tweebaansweg (1 per richting), dus zoals je snapt mag je daar 80 rijden. Of, als je Italiaans bent, tussen die 100 en 110. Ook als je toevallig op een scootertje zit, met je korte broek of zomerjurkje. Dat bleek een thema voor het Italiaanse verkeer te zijn: alle Italianen willen dood - liefst pijnlijk en bloederig.
Bari is een grappig stadje. Redelijk inwisselbaar met anderen, maar ze hebben 1 uitzonderlijkheid: een basiliek gewijd aan, en de beenderen bevattend van, onze grote vriend Sinterklaas. Dus wij even op bezoek bij Klaassie. De crypte van de kerk liepen nog redelijk wat mensen in en uit, dus we wachtten even, uitpuffend van de hitte.
Ohja, voor ik dat vergeet. De laatste dag van de vakantie was 30 graden, gevoelstemperatuur 32. Dat was de koelste dag van de vakantie. Het was warm.
Anyway, klaas. Crypte. Toen er al een tijdje niemand binnen was, dachten we, het zal nu wel wat rustiger zijn in de crypte: we gaan even buurten. Crypte in. Die was misschien 10-15 meter diep, en grofweg 30 meter breed. Er waren tevens ongeveer 150 mensen.
Het bleek dat Klaas net, voor het allereerst, was uitgeleend geweest. Naar de broeders in Rusland, alwaar z'n beenderen in enkele maanden door 2.2 miljoen Russen waren bezichtigd, en precies die dag was de terugkeer. Met bombarie, en een half dozijn vrolijk uitgedoste persoontjes die Heilige Activiteiten uitvoerden, en Heilige Russische dingen prevelden, en allemaal hogepriester waren enzo. En dus heeeel veel toeschouwers die alsjebliefdankjewel wilden genezen van een pijnlijke gestoten teen ofzo.

ANYWAY, verder is Bari vooral handig doordat het in het centrum is van 3 unesco hotspots. Een fancy achthoekig kasteel, met achthoekige torens, die tevens op de Italiaanse 1 euro cent staat, in het noordwesten. Toffe kleine witgepleisterde instortbare Trulli huisjes, in het zuidoosten. En de grotwoningen van Matera in het zuidwesten. Ten noordwesten van Bari is de zee, dus de locaties konden werkelijk niet verder van elkaar verwijderd zijn - en steeds of grofweg een uur reizen. Wacht, ik doe wel even wat fotootjes van internet.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Matera was tevens de tweede tussenstop, hoewel slechts voor 1 nacht.
Daarna ging het door naar Catania op Sicilië. Sicilië bleek slechts op een steenworp afstand van het vasteland, paar kilometer, maarja moet toch met de veerboot. Catania zelf bleek weer een redelijk inwisselbaar stadje, meer dan Bari. Maarrr het ligt praktisch naast de Etna.
De Etna is ruim 3 kilometer hoog. Die zie je wel van een afstandje.
Dus je kunt eerst tot een hoogte van 1900 meter rijden. En vanaf daar kan je een overmatig dure kabelbaan nemen naar 2500 meter. Of een soort bergbus naar hetzelfde punt. Of je bent gewoon een bikkel, en je gaat te voet lekker 600 meter klimmen 8)
Fun fact:  600 meter klimmen, met een stijgingspercentage van 20-30%, en wegglijdende stenen.. nog best zwaar!
Maar het voordeel is dat wanneer je boven bent, je wel prima hooghartig neer kunt kijken op van die slippertoeristen, die net de kabelbaan hebben genomen en zeggen van "zullen we nog een klein stukje zelf klimmen, dan kunnen we nog zeggen dat we iets zelf hebben gedaan". True story! Behalve het hooghartig neerkijken natuurlijk, dat is beneden mij ::hypocriet::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #1941 Gepost op: 14-08-2017, 15:46:28 »
Maar als je dan dus op 2500 meter hoogte bent, wat doe je dan? Dan klim je natuurlijk nog iets verder, naar 2670 meter, naar de rand van een nabije krater. Waar bij het eindpunt van de kabelbaan misschien nog een toerist of 50 rondwaarden, bij de krater liepen er minder dan een dozijn. En zeker als je dan dwars door het landschap afdaalt, door kleine steentjes waar je tot aan je enkels in weg zakt, zie je helemaal niemand meer.
Ah, top, ik heb zowaar een internet afbeelding die behulpzaam is. Anders moest ik er nog zelf een uploaden.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Deze foto is zo te zien genomen vanaf de Silvestri krater, die eveneens op 1900 meter ligt, vlakbij het begin van de kabelbaan. De piek die te zien is, ligt ongeveer op 2650 meter, iets onder de krater waar ik was. Maar we daalden wel af vanaf de flank van deze piek. Tussen de groene gebieden op de flank aan de rechterkant zie je net 1 strook zwart. Prima plek om af te dalen daar. Gaat haast niet onderuit ::ok::
De top van de etna zelf is op deze foto helaas niet te zien.


Na het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de Etna vervolgden we onze weg naar Pompeii. Als er nu echt iets is dat je in Italië gezien MOET hebben, dan is dat.. de Etna. Of Rome of Florence ofzo. Ik zou pompeii alleen meepakken als je in de buurt bent. Het is nog niet half zo interessant als dat je zou verwachten. Allerlei van de interessantere plekken zijn in de laatste paar jaar ook afgesloten, met lelijke hekken. En er zijn allerlei restauraties en wederopbouwingen, zonder dat duidelijk wordt gemaakt wat origineel is.
Als je iets dergelijks dan mee wilt pakken, doe Herculeneum. Eenzelfde stadje dat in dezelfde uitbarsting is verwoest. Maar dan niet door meters aan puimsteen, zodat alles werd verwoest - maar door een serie aan lavastromen. Zodat het stadje feitelijk veel beter bewaard is gebleven. Ook hier is een deel gerestaureerd overigens. Tevens kleiner, veel minder toeristisch, en destijds rijker. Zou daar ook zeer sterk een gids aanraden. Dan zie je niet alleen dat iets een badhuis is (met oorspronkelijk dak - elk dak in Pompeii, hoe authentiek het er ook uit ziet, is fake). Maar dan zie je bovenin ook het ronde raam, met een paar glasscherven. En dan hoor je dat dat glasscherven zijn van een origineel raam, van ruim 2000 jaar oud. Of dat gaten in de vloer van het badhuis de ruimte van stoom voorzagen, en zo een sauna maakten. Of dat ergens een houten trap nog authentiek is. Bij binnenkomst krijg je weliswaar een boekje, maar dat is nutteloos voor dergelijke dingen.

Na Pompeii volgde Genua. Hier kwam het derde lid van onze groep erbij. Hopen bootvluchtelingen in de straten, hoewel wij wat dat betreft ook in een hotspot zaten. Aardig scheepvaartmuseum tevens, grappig stadje - maar niet heel memorabel. Cinque Terre schijnt de afgelopen jaren ook te worden overspoeld door toeristen - blijkbaar moet je dan eigenlijk een overnachting boeken, zodat je wat kunt rondwandelen wanneer ze weg zijn.

Ten slotte volgde Verona. Want in Verona hebben ze een groot Romeins amfitheater met zitplaats voor ongeveer 20.000 mensen, waar al een eeuw elke zomer een opera festival is. Dus ja, als je dan op een heerlijke zomeravond in een echt amfitheater in Italië een oorspronkelijke versie van Aïda mee kunt maken.. ::tandpastasmiley:: Gelukkig hadden we wel vooraf een zeer uitgebreide samenvatting gelezen van de gehele opera. Zelfs met boventiteling in Italiaans en Engels was het anders moeilijk te volgen geweest ;)
En eveneens, Verona, leuk stadje, maar niet specifiek onmisbare hotspots. Wel nog even op 'het balkon van Julia' gestaan ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Ennn toen na Verona weer dat hele stuk in 1 dag terug reizen. Dwars door Zwitserland ::love:: en de stromende regen van Duitsland.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Vakantie
« Reactie #1942 Gepost op: 14-08-2017, 17:02:15 »
Sicilië  ::love:: ::love::

De Etna  ::love::
Maar inderdaad wel alleen op de plekken war geen hordes toeristen komen. Wij zijn vorig jaar met een gids naar boven gelopen op een punt waar weinig tot geen toeristen komen, heel mooi.
Het restaurant met al die toeristen was vooral prettig voor de wc  ::rofl::

Mooie reis! Je hebt wel veel gezien volgens mij.Leuk!
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vakantie
« Reactie #1943 Gepost op: 14-08-2017, 17:09:42 »
Super leuk verslag HDD!  ::bravo::

Wat een tof concept! Ook 'thema van de maand', deze maand "earn your return". Moet je challenges doen om je retourticket te verdienen ::rofl::

Hostels zijn leuk :) Wanneer gaan jullie?


Oeh dat thema klinkt ook geweldig ja! ::rofl::

We gaan de 30 augustus :)
« Laatst bewerkt op: 14-08-2017, 17:17:52 door D*N »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Vakantie
« Reactie #1944 Gepost op: 14-08-2017, 18:53:52 »
Nou is de verrassing weg, MC.....

Oeps, sorry ::sorry::

Je kan er ook in mijn bar iets drinken.  ::wijn::

Lol! :D
2024: wie is de Mol?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Vakantie
« Reactie #1945 Gepost op: 15-08-2017, 04:04:24 »
Indonesië is ::love::
Java en Bali gezien, vanavond weer naar huis
Wat ook niet erg is hoor, heeft lang genoeg geduurd :)

Later meer! :D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Vakantie
« Reactie #1946 Gepost op: 15-08-2017, 13:39:34 »
Leuk verslag HDD en mooie foto Luus!  ::bravo::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #1947 Gepost op: 15-08-2017, 15:25:24 »
Ah, daar is Lucy dus heen met haar deel van de 5 ton uit de realitysoap! Haha!
Mooie foto inderdaad!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #1948 Gepost op: 15-08-2017, 19:16:12 »
Leuk verslag HDD. Klopt wat je zegt over Pompei, is inderdaad iets te overgewaardeerd. Hercolaneum was net zo mooi, zo niet mooier zelfs, oordeel zelf maar, maar veel minder druk.
🜃

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1949 Gepost op: 15-08-2017, 20:39:52 »
Mooie reis HDD! Mochten we ooit die kant op gaan, dan dus liever in juni, en met jouw tips. Die foto van Fabian ziet er mooi uit ook. En Lucy, mooi daar!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #1950 Gepost op: 15-08-2017, 21:24:48 »
Mooie foto's. Leuke verslagjes.


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #1951 Gepost op: 16-08-2017, 16:51:17 »
Mei, juni, zou inderdaad zoiets denken.
Let wel dat het ook voor Italiaanse begrippen een tamelijk extreme zomer was.



Herculaneum is op meerdere vlakken interessanter dan Pompeii. Maar zeker ook om te beseffen hoe indrukwekkend zo'n lavastroom is. Het was een kuststadje; maar tegenwoordig daal je eerst een stuk de diepte in. Zie de muren aan de zijkant - het stadje is onder bijna 20 meter aan lava bedekt geweest.
Overigens zijn veel van de mooiste dingen uit zowel Pompeii als Herculaneum naar het archeologisch museum in Napels getransporteerd.

(afbeelding van wiki gejat)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vakantie
« Reactie #1952 Gepost op: 6-09-2017, 13:46:30 »
Hola ::joehoe::, wij zijn gisteren weer terug gekomen. Dus ik ga proberen een verslagje te schrijven hier :).

Dag 1:
Al heel vroeg stonden we op Airport Eindhoven voor het grote moment, de onthulling van onze bestemming. We hadden al wel vermoedens naar aanleiding van het weerbericht dat het Zuid-Frankrijk/Spanje zou worden. En het werd uiteindelijk Málaga! Na nog even te hebben gekeken waar dat ook alweer precies lag  ::regenboog::, stapten we het vliegtuig in. Die had behoorlijk vertraging door een onweersbui en we hadden halverwege ook zware turbelentie, super leuk :P.

Naar het hostel toekomen ging dan weer een stuk soepeler, eerste bus die er stond ingestapt, goeie halte uitgestapt en binnen nog 10 minuutjes lopen bij het hostel. Een super hip en knus hostel waar je eigenlijk alles wat je nodig had wel had. We hadden wel een privé kamer, wat toch wel erg fijn was. We besloten gelijk op verkenning te gaan. Achteraf precies de verkeerde kant opgelopen op het verkeerde moment. Er was namelijk vrij weinig te doen. We waren net het rustige deel van het centrum ingelopen en het was nog in de siesta. Wel nog even gezeten ergens maar we waren ook best wel moe dus we hebben deze dag niet heel veel meer gedaan.

Dag 2:
Tijd om de stad dan wel even goed te verkennen. Deze keer wisten we dat we de andere kant op moesten lopen en zagen we hoe mooi Málaga eigenlijk is. Zijn nog het reuzenrad ingegaan waardoor we een heel mooi uitzicht hadden over de stad. Verder langs de universiteitstuinen, het strand, verschillende musea en monumenten en natuurlijk genoten van de tapastentjes.



Dag 3:

We begonnen vanaf vandaag wel echt elke keer met een beter uitgedacht plan. Das natuurlijk wel het ding als je niet weet waar je heen gaat, de eerste twee dagen was vooral verkennen van waar zijn we nou eigenlijk en wat is er te doen. Maar nu hadden we wel een lijstje van dingen die we wilden doen.

We waren de dag ervoor langs een groot fort gelopen wat best wel hoog lag ook, namelijk Gibralfaro. Dat leek ons wel leuk dus daar zijn we in de ochtend vol voor gegaan. Lekker kapot gaan door alle trappen terwijl je cultuur opsnuift ;D. Het was wel erg mooi.



Na een goeie siesta gingen we dan ook naar de Hamam om helemaal tot rust te komen. Echt een hoogtepunt ::jaja::. Er waren verschillende baden met lauw, heet, warm en koud water, een stoombad, een theehoekje en een massageruimte waar we 15 minuten werden gemasseerd :).

Dag 4:
Aaah de dag dat we een lange busreis gingen maken om Gibraltar te verkennen. Uiteraard was dit de enige dag dat het bewolkt was want we waren in Engeland ::pinokkio::. Gibraltar zelf is niet zo heel erg groot dus een dagje was ook wel genoeg om het te verkennen. Er is één grote winkelstraat genaamd "Main Street" waar we twee uurtjes hebben gewinkeld. Daarna gingen we voor sightseeing met een busje de rots op. Door tunneltjes, smalle wegen, etc. Zo gingen we langs verschillende punten zoals Europapoint (het meest zuidelijke puntje van Europa), St. Michaels Cave en natuurlijk de alom bekende apen op de rots.



's Avonds gingen we aan de cocktails en kregen we een aanbod van een Nederlander die daar werkt om een Pubcrawl te doen, dus dat hebben we gedaan. Of nouja ik heb er zelf niet zoveel van meegekregen want ik was een beetje ver heen en Jesper heeft me na één 1 pub terug naar het hostel gebracht ::regenboog::.


And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vakantie
« Reactie #1953 Gepost op: 6-09-2017, 13:46:37 »
Dag 5:
Na een vrij vermoeiende dag te hebben gehad hadden we een dagje rust gepland. Dus op naar het strand! ::zon:: Einde van de dag zijn we nog naar het centre pompidou museum geweest. Vooral een erge rare ervaring, maar hey het was gratis. Dat scheelde best wel, want we kregen dus bijna overal studentenkorting. We hebben de hele week bij allemaal leuke tentjes gegeten maar mijn favoriet was die van deze avond. Op aanraden van Hulpdakdekker zijn we naar Curry Ya gegaan, een Japans curryrestaurant. Ik ben zelf best wel een curry fan en het was ook echt heerlijk ::love::.   



Dag 6:
Na een dag rust zijn we weer op pad gegaan, deze keer naar Sevilla! Dit was denk ik echt wel het meeste wat we hebben gelopen maar we hebben ook heel erg veel gezien. De tuinen, het Paleis (wat we niet konden vinden in eerste instantie >:(), de paddenstoel, de kathedraal, gewinkeld in het cultureel centrum en natuurlijk Plaza de espana ;D.


Dag 7:
We waren best wel moe van Sevilla dus we hebben niet heel erg veel meer gedaan deze dag. Vooral nog wat souvenirtjes scoren voor het thuisfront, de parasol kwijt raken die niet mee kon in het vliegtuig en op tijd bij het vliegveld komen. De vlucht ging een stuk soepeler, we kwamen zelfs te vroeg aan.

Alles bij elkaar een hele geslaagde vakantie ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #1954 Gepost op: 6-09-2017, 14:36:16 »
Super leuk! ::bravo::
🜃

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Vakantie
« Reactie #1955 Gepost op: 6-09-2017, 14:38:15 »
Leuk verslagje den  :)
deelnemer WIDMO 18 :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #1956 Gepost op: 6-09-2017, 15:19:26 »
Inderdaad, een leuk verslag!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1957 Gepost op: 6-09-2017, 17:16:23 »
Superleuk Dennis  ::bravo::
I will follow my inner gold

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Vakantie
« Reactie #1958 Gepost op: 6-09-2017, 18:49:25 »
Málaga ::love::
Sevilla ::love:: ::love:: ::love::
Jullie hebben het leuk gehad, zo te lezen! ::bravo::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1959 Gepost op: 6-09-2017, 20:05:10 »
Klinkt als een leuke vakantie! ::bravo::