Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 574914 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #2120 Gepost op: 24-04-2018, 07:26:05 »
Ziet er inderdaad heel mooi en leuk uit!

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Vakantie
« Reactie #2121 Gepost op: 24-04-2018, 07:30:59 »
mooi faab

ziet er als een toffe vakantie uit
deelnemer WIDMO 18 :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2122 Gepost op: 10-05-2018, 09:23:59 »
Ik ben weer terug uit Kroatië.

In enkele woorden kan ik die 10-daagse reis samenvatten als: dit overtrof mijn verwachtingen.

Een paar ''technische zaken'' vooraf. Het hotel is al vele tientallen jaren oud, en ademt nog de sfeer van de jaren 70. Maar alles is wel up-to-date. Dat wil zeggen: alles ziet er netjes uit.

Vooraf had ik gezien dat de eenpersoonskamers erg klein waren. Nou, xdie waren er, maar werden niet meer aan gasten verhuurd, ze zijn bedoeld als chauffeurs-slaapplekken. Kennelijk gaan ze er vanuit dat die weinig ruimte nodig hebben, en moeten ze het doen met een soort veredelde bezemkast.

Verder: er zijn hotels waar je je paspoort moet afgeven, en dit hotel was er daar 1 van. Maar het blijkt dat ze daar dit seizoen vanaf zijn gestapt. Zelfs de kopie van het paspoort gaven ze dezelfde avond al terug.

De bedenkingen die ik tegenover het hotel had, vervielen hiermee.

Dan hieronder een beknopt verslag. Wie weet, inspireert het de lezers hier om ook eens een keer de beschreven regio te bezoeken, als jullie dat al niet deden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2123 Gepost op: 10-05-2018, 10:07:19 »
Dag 1 en 2:

De reis begon met een vroege taxirit naar de opstapplaats nabij het Geusseltstadion, waar ik al om kwart over vier arriveerde. Gelukkig stond ik daar niet alleen, want het is sinds kort ook de plek waar de lange-afstandsbussen hun passagiers oppikken en weer afleveren.


Een stel kwam ruim 10 minuten te laat. We zouden om 5 uur vertrekken, maar die twee kwamen pas tegen kwart over 5 aanrijden. De vertraging werd onderweg naar het plaatsje Zeeland weer ingelopen, zodat de bus op tijd (maar wel als laatste van de 35) op de wisselplaats arriveerde.

Daar was het een heksenetel in het restaurant, maar mijn kop koffie kreeg ik toch....

Toen er werd omgeroepen dat we naar de bussen konden, kwamen er tegelijk ruim 1700 mensen in beweging, maar ondanks de chaos stonden de koffers in ongeveer 10 minuten op de juiste plek en mocht iedereen instappen in de bus waarmee de reis zou worden gemaakt.

Ik had geluk wat de ruimte betreft: in onze bus was plaats voor 52 gasten, maar de groep bestond slechts uit 22 personen. dat gaf me onderweg veel bewegingsvrijheid, en er was ook geen sprake van de traditinele zitplaats-wissel.

De eerste van twee etappes overbrugde een afstand van een kleine 650 km tot aan het overnachtingshotel Sonnenhang in Dörndorf (nabij Ingolstadt) in Zuid-Duitsland. Met enkele tussenstops arriveerde de bus tegen 18.00 uur op het overnachtingsadres.

De reis ging verder langs Munchen, door Oostenrijk, Slovenië, en tegen eind van de middag langs steden als Opatija en Rijeka naar Crikveniva (spreek uit "SRIKvenica"), en iedereen kreeg zijn of haar kamersleutel.

De eerste kennismaking met hotel Mediteran was een feit.

Na het inruimen van de bagage en een snelle douchebeurt was het tijd voor het avond-eten. Ik kan niet anders zeggen: dat bestond uit een goed verzorgd en gevarieerd buffet.

De groep had een eigen ruimte, waardoor we nooit hoefden te zoeken naar een vrije tafel. Ook 's avonds bleef de groep bij elkaar, tegenover het hotel was een klein maar gezellige bar direkt aan zee.


« Laatst bewerkt op: 10-05-2018, 10:09:07 door Bodejos »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2124 Gepost op: 10-05-2018, 10:43:43 »
Dag 3 en 4:

Woensdag 2 mei stond in het teken van een bezoek aan Opatija en een kort boottochtje naar Lovran.


We reden via de tunnels van Rijeka richting Opatija, een stad met invloeden uit de tijd van de Habsburgen-dynastie, maar er zijn ook veel gebouwen in Italiaanse en Engelse stijl te vinden. Het was nog vroeg in het seizoen, maar er was wel een gezellige drukte in Opatija.

De groep splitste zich, enkele mensen bleven in Opatija, en de anderen gingen mee met een kort boottochtje op weg naar een lunchadres in Lovran.

Nadat we de mensen die niet mee waren gegaan naar het lunchadres hadden opgepikt, reden we langs een mooie route met uitzicht op de superblauwe Adriatische zee weer terug naar het hotel.

Dag 4:

Vandaag stond een bezoek aan bhet eiland Krk op het programma. Tegenwoordig mag het ''officieel'' geen eiland meer heten, omdat het met het vasteland is verbonden met de Tito-brug. De rit over die brug was een belevenis op zich.

Eerst reden we langs het vliegveld van Rijeka (dat zich dus op Krk bevindt) naar de hoofdstad met de verrassende naam Krk. Hier was tijd voor een kop koffie (cappucino, dan wel een coupe ijs), en een lichte lunch.

De rit over het eiland ging verder richting Vrbnik (breek er je tong maar eens over alvorens verder te lezen), waar een wijnproeverij op het programma stond.

Met knikkende knieën begonnen we toen aan een korte stadswandeling met onder meer (volgens chauffeur Gerrit dan) het smalste straatje ter wereld. Op het smalste punt is de doorgang slechts 43 centimeter. Er hangt zelfs een bordje waarop dit gegeven vermeld staat, en het straatje in Krk zou als zodnig ook vermeld staan in het Guiness Book of Records. Toch blijkt dat laatste niet waar te zijn, want in Duitsland blijkt een straatje te zijn, dat ook recht meent te hebben op diet titel. Hoe het ook zit: je moet er niet met een bierbuik doorheen lopen.......

Deze 4e dag werd zoas steeds afgesloten met een gezamenlijk bezoek aan de bar van Dario en Jelena, die er weer voor zorgden dat we voor een beetje gezelligheid niet ver van het hotel weg hoefden te gaan.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2125 Gepost op: 10-05-2018, 10:45:29 »

Vrijdag 4 mei stond de groep een mooie dag door Istrië naar de Brijuni-archipel te wachten.

Via Rijeka en Opatija reden we het aardbei-vormig (nou ja, op de landkaart dan) schiereiland Istrië binnen. We mochten niet veel tijd verliezen, want de planning was om de veerboot van 10.00 uur te halen, en de rit er naartoe nam bijna 2 uur in beslag.

Brijuni (spreek uit ''Brie-oenie) was het privé-eland van Josip Broz (beter bekend als Tito). Het eiland werd in de 19e eeuw aanvankelijk ingericht voor mensen met heel veel geld, maar er was een probleem dat hen van de archipel weghield: de malariamug zorgde ervoor dat er veel bezoekers ziek werden. De arts Robert Koch zorgde ervoor dat dat probleem werd opgelost, de leefomgeving van de mug werd aangepakt, waardoor deze verdween.

De verwaarloosde onderkomens werden door Tito opgeknapt, en geschikt gemaakt om wereldleiders, maar ook mensen uit de show-wereld, te kunnen ontvangen. Er werd onder meer een golfterrein aangelegd, maar ook een kleinschalig safari-park. Er lopen momenteel nog wel wat wilde dieren rond, maar echt heel spannend is het allemaal niet. Er was ooit een giraf, maar die ( en een van de twee olifanten in het park) is al jaren geleden gestorven. De dieren worden alleen vervangen als ze door buitenlandse dierentuinen worden geschonken. Er lopen nu nog wat geiten, zebra's en uitheemse rundersoorten rond.

Het park mag alleen onder begeleiding en in groepsverband worden bezocht, en dit gebeurt doorgaans met de van vakantieplaatsen bekende toeristentreintjes.

De dag werd afgesloten met een bezoek aan het Tito-museum, met een groot aantal opgezette dieren die een plaats in de diverse vitrines hebben gekregen, 1 van de zalen bevatte een grote fototentoonstelling. Tito liet zich graag op op foto vereeuwigen met de wereldleiders die de archipel in de loop der jaren hebben bezocht.


Dag 6 stond in het teken van een mooie rit naar het eiland Rab, dat vooral bekend staat als het eiland met de meeste zon-uren per jaar uit de regio. De rit voerde enkele tientallen kilometers langs de grillige kust, met onder meer uitzicht op een tweetal eilandjes die in het verleden dienst deden als gevangenis-eiland voor criminelen met de meest uiteenlopende vergrijpen op hun geweten. Vaak was het voor hen het eindstation, want er heerste een schrikbewind, dat ervoor zorgde dat niet iedereen het verblijf op de eilanden overleefde.
« Laatst bewerkt op: 10-05-2018, 12:01:53 door Bodejos »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2126 Gepost op: 10-05-2018, 18:58:42 »
Wat een goed en uitgebreid verslag Jos. Leuk dat het land en het hotel je zo goed zijn bevallen ::bravo::
Keep calm and eat chocolates!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vakantie
« Reactie #2127 Gepost op: 10-05-2018, 19:32:02 »
Klinkt als een goeie reis Jos ::bravo::. Ook precies een gedeelte waar ik helemaal niet geweest ben met mijn rondreis ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2128 Gepost op: 10-05-2018, 23:05:32 »
Vervolg van de het reisverslag.


Dag 6 eindigde overigens met een avondboottocht met een speciaal voor onze groep gereserveerde boot, waarbij we allemaal onze eigen muziek mochten doorgeven aan de chauffeur, die voor deze gelegenheid even de ''dj van dienst'' was.....

Zo'n beetje alle nummers die ik doorgaf, werden gedraaid.

Over dag 7, zondag 6 mei, is eigenlijk niet zoveel te vertellen. Het was eigenlijk een vrije dag, waar enkele mensen uit de groep gebruik van maakten. De anderen hadden gekozen voor een boottocht langs de kust, met aan boord een lichte lunch. Het gaf een andere kijk op onze standplaats.

Halverwege de tocht kwamen we bij de enige oeververbinding tussen Krk en het vasteland, en daar zagen we allemaal hoe griezelig smal die brug was.

Na de boottocht ging iedereen een beetje zijn/haar eigen gang, op een terrasje zitten, een bezoek aan het centrum brengen of even lekker niets doen. Na het avondeten werden we uitgenodigd door de beheerder van de bar tegenover ons hotel, hij wilde ons allemaal op zijn manier bedanken voor de klandizie en de gezelligheid vorige week, we kregen allemaal een drankje van hem aangeboden.



Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #2129 Gepost op: 10-05-2018, 23:06:14 »
tis wel beetje veel bodejos, maar klinkt wel als leuke reis
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2130 Gepost op: 10-05-2018, 23:54:59 »
er moeten nog 2 dagen komen....of mogen die niet meer? ::rofl:: ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2131 Gepost op: 11-05-2018, 00:05:09 »
Goed, in sneltreinvaart dan 3 dagen in 1 bericht, zeg maar een samengevatte samenvatting (omdat het kan):

Maandag 8 mei voerde de tocht door het supergroene Cres naar een mooi klein eilandje Losinj.

En de terugweg, daar is eigenlijk helemaal niets bijzonders over te vermelden. De route was gewoon in tegengestelde richting.......

De reis werd afgesloten door een voortreffelijk afscheidsdiner in Zeeland.






Voor herhaling vatbaar.

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Vakantie
« Reactie #2132 Gepost op: 11-05-2018, 01:35:40 »
Klinkt als een mooie vakantie Jos! ::bravo::

São Tomé is absoluut geweldig ::love:: ::love:: ::love:: Ik wil terug :( Post later misschien nog wat foto's
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2133 Gepost op: 11-05-2018, 08:07:41 »
Klinkt als een mooie reis, Jos!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #2134 Gepost op: 11-05-2018, 10:06:40 »

er moeten nog 2 dagen komen....of mogen die niet meer? ::rofl:: ::rofl::
het is geen albelli hier. De volgende keer gewoon je vakantie samenvatten in één post of als het supergeweldig was in twee posten met paar leuke foto's erbij in plaats van 6 posten is voor iedereen leuk ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Vakantie
« Reactie #2135 Gepost op: 11-05-2018, 18:26:05 »
Wat een mooie reis Jos! ::bravo:: Ik zou toch bijna een crowdfunding opzetten om je elke maand een reisje te laten maken om daarna de verslagen ervan te kunnen lezen. Bijna. ;)
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2136 Gepost op: 3-06-2018, 18:37:29 »
Zo weer terug uit Kreta, en zoals eerder geschreven, het was fantastisch.
Foto's staan op Facebook.

Het mooiste vond ik dit.

Ik weet niet of je een auto tot je beschikking hebt? Wij zijn naar het Lasshiti plateau geweest. Mooie bergrit daar naar toe en de sfeer daar boven vonden wij byzonder: het is daar heel stil en je hoort de belletjes van de schapen die daar rond lopen.

Echt heel mooi daar. Eerst de bergen over, en dan middenin ligt dan echt een plateau, met van die leuke molentjes. Schaapjes gehoord, maar vooral geitjes gezien. :D
Kreta is prima te doen met de auto, ja het is af en toe wat smal en ja Grieken kunnen niet autorijden, maar gewoon een beetje aanpassen dan lukt het wel. En zoals ik al eerder schreef, bergpassen gaan mij wel redelijk af, ben er inmiddels redelijk ervaren in (Amerika, Canada, Oostenrijk bijv.)

Verder ben ik van de suggesties nog naar Elounda en Spinalonga geweest, van die eerste plek vertrrekt ook de boot. Is ook zeker een aanrader. Verder wil ik voor eventuele volgende Kreta gangers Rethimnon als suggestie opgeven, niet het strand stuk, maar het oude centrum, met superleuke schattige straatjes, veel winkeltjes, leuke restaurantjes en een prachtig uitzicht over het water als over de stadsmuur loopt. Had eigenlijk ook naar Chania gewild, maar dat was iets te ver rijden.

De Samariakloof heb ik ook niet gedaan, ik had 4,5 uur met de bus gemoeten (enkele reis!) om er te komen, dat vond ik het niet waard.  ::ohno::

Heraklion was leuk voor de laatste middag, maar vond het nou niet heel speciaal. Leuk om even gezien te hebben meer.

Het noorden was idd iets toeristischer als het zuiden, maar het was nog niet super druk, dus ik vond het prima waar ik zat (Koutouloufari). Ik kon makkelijk overal heen. Ik vond de zuidelijke plekken (Agia Galini, Matala Beach en Ierapetra) ook niet perse leuker. Ik vond alles leuk.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2137 Gepost op: 3-06-2018, 18:57:23 »
In Heraklion vond ik eigenlijk alleen het kasteel de moeite waard.


Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2138 Gepost op: 3-06-2018, 22:25:25 »
Klinkt goed Daisy, vooral dat plateau en die mooie bergweggetjes :D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #2139 Gepost op: 4-06-2018, 09:21:06 »
Ik ben deze week op een ander Grieks eiland, namelijk Zakynthos ::bravo::
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92