Auteur Topic: Ook schoon genoeg van kernenergie?  (gelezen 4246 keer)

Offline hersenvretertje

  • Forumlid
Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Gepost op: 1-04-2011, 16:23:13 »
Hoi,
ik wil heel graag dat er géén nieuwe kerncentrales worden gebouwd in Nederland. Kernenergie is onveilig, duur en zadelt ons 200.000 jaar op met levensgevaarlijk afval. Ik wil dat het kabinet kiest voor een schone en veilige energietoekomst. Wil je me helpen? 
Op http://bit.ly/schoongenoegvankernenergie staat een petitie die je kunt tekenen. Please spread the word! Bedankt!  ::bravo::

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #1 Gepost op: 1-04-2011, 16:33:12 »
helemaal mee eens! ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #2 Gepost op: 1-04-2011, 16:35:35 »
en daar is milieu lobby weer :(
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #3 Gepost op: 1-04-2011, 16:38:52 »
en daar is milieu lobby weer :(
idd
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #4 Gepost op: 1-04-2011, 16:45:26 »
en daar is milieu lobby weer :(
???
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #5 Gepost op: 1-04-2011, 16:52:12 »
er zitten zoveel kanten aan kernenergie.
Ik vind het zielig dat ze een ramp gebruiken om opeens actie te gaan voeren. Had het prima gevonden als dit een half jaar geleden was geplaatst (alhoewel eerste berichtje op een Reality programma's forum......), nu vind ik het misplaatst...
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #6 Gepost op: 1-04-2011, 16:54:13 »
er zitten zoveel kanten aan kernenergie.
Ik vind het zielig dat ze een ramp gebruiken om opeens actie te gaan voeren. Had het prima gevonden als dit een half jaar geleden was geplaatst (alhoewel eerste berichtje op een Reality programma's forum......), nu vind ik het misplaatst...
okee jah daar heb je een punt.
maar opzich zou dit ook het punt kunnen zijn dat we er vanaf kunnen komen omdat er nu waarschijnlijk meer tegenstanders zijn.
maar het is idd ietwat misplaatst.
van mij zouden ze dan wel een maandje of 2 mogen wachten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #7 Gepost op: 1-04-2011, 16:59:53 »
okee jah daar heb je een punt.
maar opzich zou dit ook het punt kunnen zijn dat we er vanaf kunnen komen omdat er nu waarschijnlijk meer tegenstanders zijn.
maar het is idd ietwat misplaatst.
van mij zouden ze dan wel een maandje of 2 mogen wachten.
er zijn zoveel tegenstanders door dom napraten,
mensen die zo'n ramp horen en direct tegen zijn, zonder enig verstand te hebben van de voordelen.
Ik ben niet voor ofzo, maar ook niet direct tegen.
Je moet alleen weten dat kernenergie wel een alternatief is om ervoor te zorgen dat er minder CO2 de lucht in komt, omdat er minder fossiele brandstoffen worden gebruikt voor energie

De Beste oplossing voor energie is natuurlijk wind en zonne-energie, echter zijn die technieken nu nog zo fragiel dat het nog niet voordelig is
bovendien kost dat teveel en zijn er te weinig mensen die er zoveel geld voor over hebben

Kernenergie kan worden gebruikt om de overgang van fossiele brandstoffen naar wind- en zonne-energie te versoepelen en geleidelijk laten gaan
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #8 Gepost op: 1-04-2011, 18:01:57 »
er zitten zoveel kanten aan kernenergie.
Ik vind het zielig dat ze een ramp gebruiken om opeens actie te gaan voeren. Had het prima gevonden als dit een half jaar geleden was geplaatst (alhoewel eerste berichtje op een Reality programma's forum......), nu vind ik het misplaatst...

Ik zie dat misplaatste eigenlijk niet zo. Het gebeuren in Japan is juist illustratief hoe gevaarlijk kernenergie kan zijn. Daarbij is er nog steeds geen oplossing voor het kernafval gevonden.
Geniet nooit met mate...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #9 Gepost op: 1-04-2011, 18:15:15 »
klopt en klopt
maar ik vind dat er teveel adhoc wordt gedacht en besloten. Zo waren er in een Duitse deelstaat verkiezingen en opeens kregen de "grunen" heel veel zetel erbij.

Het misplaatste zit in het feit dat de (lees: iedere) protestbeweging weet dat men zo tegenwoordig denkt en daar handig gebruik van maakt.

Ik vond de post van Tdietz heel duidelijk en daar sluit ik me bij aan ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #10 Gepost op: 1-04-2011, 18:58:31 »
Het bericht van tdietz is perfect! Ik sluit mij er graag bij aan!

Ik zou ook nog willen zeggen: laat de mileubewegingen eerst eens met een goed maar bovenal betaalbaar alternatief komen waar iedereen van kan meegenieten...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #11 Gepost op: 1-04-2011, 21:03:00 »
Ik sluit me totaal niet aan bij de post van Tdietz. Als we het dan toch over ad hoc beslissingen hebben (na ja, Lukie4 had het daarover weliswaar) dan vind ik dat een ad hoc beslissing mochten we vinden dat we daar meer naar toe moeten. We kunnen de gevaren en de gevolgen van het afvalprobleem helemaal niet overzien. Dat blijkt des te meer met de ongelukken die met kerncentrales zijn gebeurd. Stel je voor dat zoiets in Nederland zou zijn gebeurd. Wat denk je dat gevlogen daarvan zouden zijn?

Natuurlijk zijn fossiele brandstoffen ook geen goed alternatief. CO2 is uiteraard een probleem.

De enige echte oplossing nu zou duurzame energie moeten zijn. Alleen is daar de laatste decennia veel te weinig geld in geinvesteerd om nu een goed alternatief te kunnen zijn. En dat komt mi daardat het winnen en verkopen van fossiele brandstoffen economisch en politiek te belangrijk is voor bepaalde landen.

Nu er nieuwe wereldmachten aan het opkomen zijn en de vraag naar energie enorm toeneemt, komt de vraag naar (en dus de prijs van) energie onder druk te staan. En nu zitten we dus met de gebakken peren.
Geniet nooit met mate...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #12 Gepost op: 1-04-2011, 21:13:19 »
Dat blijkt des te meer met de ongelukken die met kerncentrales zijn gebeurd. Stel je voor dat zoiets in Nederland zou zijn gebeurd. Wat denk je dat gevlogen daarvan zouden zijn?
niet te overzien, rampzalig :(

De enige echte oplossing nu zou duurzame energie moeten zijn. Alleen is daar de laatste decennia veel te weinig geld in geinvesteerd om nu een goed alternatief te kunnen zijn. En dat komt mi daardat het winnen en verkopen van fossiele brandstoffen economisch en politiek te belangrijk is voor bepaalde landen.
klopt helemaal. Nederland heeft te lang achterover gezeten met aardgas en de olie producerende landen zijn te belangrijk voor landen als VS en Rusland geweest om achter vernieuwende technologie aan te gaan. Om maar niet te spreken over de landen in het Midden Oosten.
De duurzame energie moet in geïnvesteerd worden ook mee eens, alleen die technologieën zijn nog niet zover. Ik heb tot die tijd wel graag stroom en rij graag met mijn auto.  Ik ben dus voor een grote investering in duurzame energie, maar tegen het meteen afschrijven van kernenergie voor de korte (20-30 jaar) termijn. Dan moet de zonne, wind, waterkrachtenergie klaar staan om het over te nemen.

Wat betreft het afval probleem heb ik ook niet direct een antwoord. Er is nu geen oplossing, dus het moet opgeslagen worden, liefst nabij de kerncentrale om Duitse toestanden te voorkomen. Als we een centrale kunnen bouwen, moeten we toch ook een opslag kunnen bouwen die veilig is.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Ook schoon genoeg van kernenergie?
« Reactie #13 Gepost op: 1-04-2011, 22:29:02 »
Lekker praten Lukie, ik woon op 20 km afstand van zo'n centrale. Ik heb niet om die centrale gevraagd, en al helemaal niet om het afval.
Ik had liever gezien dat ze eerst hadden nagedacht over het opslaan van het afval, alvorens ze met de bouw van die centrale waren begonnen.
En ja, die ramp in Japan zet iedereen inderdaad aan het denken. En ja, er wordt inderdaad gebruik gemaakt van deze ramp om nu allerlei acties op touw te zetten.
Een oplossing hiervoor hebben we niet 1, 2, 3.... maar dat het zo niet verder kan gaan is wel op een heel wrede manier duidelijk geworden.
Ik hoop maar dat de wijze mensen op deze aardbol snel met een andere manier van energievoorziening komen, want helemaal veilig voel ik me toch niet meer.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.