Auteur Topic: Videocamera kopen.  (gelezen 21796 keer)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Videocamera kopen.
« Gepost op: 24-04-2011, 16:27:33 »
Hey! Ik vind filmen leuk en bewerken ook. Er is alleen 1 probleem, ik heb geen camera. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik niks kán filmen en bewerken. ;D Ik wil dus een camera gaan kopen. Ik wil alleen natuurlijk wel een goede camera. Heel pro hoeft het niet maar wel gewoon een goede camera om mee te beginnen. Ik denk nu aan de JVC GZ-HM650

Belangrijke specificaties:
Full HD filmen (1080p)
8GB intern geheugen.
40x optische en 200x digitale zoom.
Beeldstabilisatie.

Hij kost op de meeste websites 330 euro. Hier zijn nog 2 youtube videos:

Review en unboxing
Enorme zoom

De eerste video laat zien wat er in de doos zit, wat de functies zijn, hoe hij er uit ziet en wat de voor- en nadelen zijn.
De tweede video laat zien hoe enorm ver je kan inzoomen en hoe 'goed' de kwaliteit nog is van zo'n afstand. Ook zorgt de beeldstabilisator voor een best wel stil scherm.

Als ik deze koop wil ik er nog een statief bij kopen en een geheugenkaartje van 16 of 32GB. Die twee moet ik nog even kijken welke en hoe duur.


Er zitten hier vast wel mensen die verstand hebben van zulke dingen dus; is dit een goede camera om mee te beginnen als 15 jarige jongen die filmen en bewerken echt heel leuk vindt, sony vegas gebruikt, er veel mee bezig is en dit als beroep ook wil gaan doen waarschijnlijk? Later kan ik eventueel nog een betere kopen maar ik vind dit voor 330 euro wel een goede camera voor nu! :)

-PS: Geen idee waar dit moet en of dit überhaupt toegestaan is, maar ik zag nergens een 'vragen' topic dus ik denk ik post zelf wel even een topic in de huiskamer.-
« Laatst bewerkt op: 24-04-2011, 21:19:42 door Molow »
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Camera kopen.
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2011, 20:39:02 »
Ik vind het wel een mooie videocamera, maar als camera weet ik niet of het echt geschikt is. Althans... ligt eraan wat je ermee wilt doen.

Ik heb een Panasonic Lumix en dat is een beetje een tussenmodel tussen compacte camera en spiegelreflex en heb afgelopen week de Canon EOS1000d gekocht. Helemaal spiegelreflex. Daar kan je dus meer mee als met compact.

Als je hoofdzakelijk wilt filmen en maar af en toe wilt fotograferen, denk ik dat dit wel een mooie oplossing is. Als je je echt op fotografen wilt richten denk ik dat je meer richting spiegelreflex moet gaan kijken....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Camera kopen.
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2011, 20:44:07 »
Er is wel een topic, waarin forummers om advies vragen over een bepaald product, hoor.


Zelf heb ik de uiterst compacte JVC GZ MS230BE, en ik ben er uiterst tevreden over. Ik heb er 8 Gb intern en 16 Gb extern geheugen op, goed voor ruim 5 uur filmopnames in zeer scherpe kwaliteit (ik heb het resultaat op een 32'' LCD-tv gezien, en het beeld is in dat formaat haarscherp. Deze kostte me met de extra geheugenkaart, en beschermtasje iets meer dan 200 euro.


Ik wil je niet van het door jou gevonden type af brengen, en de  HM650 zal best iets betere specificaties hebben dan de MS230, maar het hoeft niet eens meer dan 200 euro te kosten, wat jij wil.

Oh, een statief: ik denk dat je daar ook niet veel meer dan een paar tientjes voor kwijt bent. Tot nu toe heb ik alles zonder statief gefilmd, en ik moet zeggen: dat gaat tot nu toe uitstekend. Ik denk dat dat komt door de uitstekende beeldstabilisator. De camera is namelijk relatief licht, en mijn ervaring is: hoe lichter de camera, hoe meer trilling je in beeld krijgt. Een zwaardere camera in je hand, geeft van zichzelf namelijk iets meer stabiliteit.

Zo ervaar ik het tenminste.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Camera kopen.
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2011, 20:48:18 »
Leuk, Cynneke, jij bent een van de velen die de Eos1000D heeft gekocht. Ik kan je zeggen: ik ben er uiterst tevreden over. Heb je alleen de standaard lens of ook de 70-300 mm erbij?

Ik fotografeer heel veel zonder statief, en zelfs de telelens is bij normale lichtomstandigheden heel erg goed te hanteren zonder statief. Wil je echt portretfotografie ermee doen, dan is uiteraard een statief onmisbaar.


Oh ja, voor de liefhebbers: sinds kort is ook het broertje van de 1000D op de markt, kost nagenoeg hetzelfde, hij heeft als typenummer 1100D meegekregen.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Camera kopen.
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2011, 20:51:55 »
Bedankt allebei. Cynneke het is echt bijna alleen voor filmen. :) Als ik foto's wil maken kan ik dat er eventueel ook meedoen of met spiegelreflex van mijn moeder maar ik koop hem voor het filmen.

En Bodejos hoeveel kostte die camera zelf dan?  :o Want minder dan 200 is vrij weinig.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Camera kopen.
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2011, 20:53:53 »
Jos heb jij deze? http://www.kieskeurig.nl/videocamera/jvc/gz-ms230/specificaties/891757/

Want hij ziet er ook wel goed uit maar ik denk toch dat ik liever mijne heb omdat hij nieuwer is geloof ik. En ik vind 330 euro ook nog wel meevallen voor wat je ervoor krijgt.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Camera kopen.
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2011, 20:57:55 »
Oh Full HD camcorder staat een kruisje en dat vind ik wel belangrijk. :)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Camera kopen.
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2011, 21:06:11 »
Waar een kruisje staat, zou een vinkje moeten staan, maar bedoel je dat dat bij de 230 staat?

Camera zelf kostte me 159 euro.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Camera kopen.
« Reactie #8 Gepost op: 24-04-2011, 21:07:48 »
Bij mijn link van jouw camera staat geen HD Ready en bij Full HD staat een rood kruisje.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Camera kopen.
« Reactie #9 Gepost op: 24-04-2011, 21:08:04 »
Heb je nagedacht over verschillende functies die je camera moet hebben? Denk aan sluitertijd, soort zoom knop (heel belangrijk voor vloeiende bewegingen)?
De sluitertijd is best belangrijk om het licht te kunnen aanpassen. Dit wil je ook handmatig kunnen doen want op automatische stand doet hij het niet altijd zoals je het wilt.
Daarbij is de mogelijkheid tot een handmatige focus ook erg handig. Voor zover ik kan zien zit dit niet op deze camera.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is een camera zoeken die bij de lens een draaiknop heeft, voor focus en voor zoom.
Ik denk dat de prijzen dan gelijk wel aardig stijgen.

Ik ben trouwens ook zeer geinteresseerd in camerawerk, heb alleen nog geen ervaring met een camera kopen.
Als je een keer hulp nodig hebt kun je me altijd een pm sturen ;).

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Camera kopen.
« Reactie #10 Gepost op: 24-04-2011, 21:19:14 »
Heb je nagedacht over verschillende functies die je camera moet hebben? Denk aan sluitertijd, soort zoom knop (heel belangrijk voor vloeiende bewegingen)?
De sluitertijd is best belangrijk om het licht te kunnen aanpassen. Dit wil je ook handmatig kunnen doen want op automatische stand doet hij het niet altijd zoals je het wilt.
Daarbij is de mogelijkheid tot een handmatige focus ook erg handig. Voor zover ik kan zien zit dit niet op deze camera.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is een camera zoeken die bij de lens een draaiknop heeft, voor focus en voor zoom.
Ik denk dat de prijzen dan gelijk wel aardig stijgen.

Ik ben trouwens ook zeer geinteresseerd in camerawerk, heb alleen nog geen ervaring met een camera kopen.
Als je een keer hulp nodig hebt kun je me altijd een pm sturen ;).

Ik neem aan dat je het nu over foto's maken hebt? Want ik wil er eigenlijk voornamelijk mee filmen. :) En het heeft eigenlijk bijna alles wat ik wil: Het is HD, Heeft een manual en een auto focus functie, heeft verschillende automatische en manuele lichtstanden dus zelfs bij een kamer met 1 kaarsje kan je het nog zien, hij kan enorm ver inzoomen etc.

Heb ook ergens gezien dat je timelapse kan opnemen maar geen idee of het waar is. Zou mooi zijn als dat er ook nog bij zit maar dat hoeft niet per se. :)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #11 Gepost op: 24-04-2011, 21:25:50 »
Je zou hem eens in handen moeten hebben, en aan de verkoper moeten vragen of die eens wil demonstreren hoed die speciale functies, die jij wil gaan gebruiken, precies werken.

Als de verkoper echt deskundig is, zal die dat graag voor je doen. Je kan hem echter beter NIET bij Mediamarkt kopen, want dan zal de verkoper gegarandeerd zeggen: ''ik heb hem zelf thuis ook''. Dit is echter een heel vieze verkooptruc, die me al vaker heeft doen besluiten dit soort apparatuur daar niet te kopen.

De 650 ziet er op zich wel goed uit. Laat je dus goed voorlichten over de specifieke functies die jij wil gaan gebruiken (let vooral op de hanteerbaarheid ervan).

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #12 Gepost op: 24-04-2011, 21:29:09 »
Overigens, nog een tip: wanneer je wil gaan monteren op je computer, schrik niet van de melding die je computer mogelijk geeft nadat je je volledige filmbestand op je HD geladen hebt. Sommige computers verslikken zich namelijk in de grootte van databestanden. Staat het er eenmaal op, dan is er geen probleem, maar wees gewaarschuwd, het zijn (doorgaans) joekels van bestanden. Vraag maar eens aan Daedalus, die kan het je haarfijn uitleggen.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2011, 21:39:43 »
Ik neem aan dat je het nu over foto's maken hebt? Want ik wil er eigenlijk voornamelijk mee filmen. :) En het heeft eigenlijk bijna alles wat ik wil: Het is HD, Heeft een manual en een auto focus functie, heeft verschillende automatische en manuele lichtstanden dus zelfs bij een kamer met 1 kaarsje kan je het nog zien, hij kan enorm ver inzoomen etc.

Heb ook ergens gezien dat je timelapse kan opnemen maar geen idee of het waar is. Zou mooi zijn als dat er ook nog bij zit maar dat hoeft niet per se. :)
Ik had het niet over foto maar over video ;).
Manual focus en manual lichtstanden ('sluitertijd') is erg belangrijk. ver kunnen inzoomen vind ik persoonlijk minder belangrijk. Als je te ver inzoomt wordt het ook lastig om mooie plaatjes te maken. En wanneer wil je nou heel ver kunnen inzoomen?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2011, 21:42:30 »
Bij het super ver inzoomen krijg je hele mooie scherpe blokjes in allerlei grijstinten.........dat is wat je bedoelt, neem ik aan?

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #15 Gepost op: 24-04-2011, 21:48:47 »
Ik had het niet over foto maar over video ;).
Manual focus en manual lichtstanden ('sluitertijd') is erg belangrijk. ver kunnen inzoomen vind ik persoonlijk minder belangrijk. Als je te ver inzoomt wordt het ook lastig om mooie plaatjes te maken. En wanneer wil je nou heel ver kunnen inzoomen?

Maar waarom dan een draailens? Dat is niet echt praktisch voor filmen aangezien je dan de hele camera half meedraait. En ik wil gewoon ver in kunnen zoomen omdat ik dat best nog wel eens nodig kan hebben bij bepaalde filmpjes zoals iemand van veraf aan komen zien rijden ofzo. En bedoel je met plaatjes filmpjes? ;D

@ Bodejos, mijn vader gaat waarschijnlijk bij de mediamarkt kijken deze week of ze hem hebben en misschien kopen, voor zichzelf. Als we hem dan hebben ga ik kijken hoe hij werkt etc en als hij me bevalt koop ik hem ook.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #16 Gepost op: 24-04-2011, 22:02:59 »
Mja, dat laatste is ook een optie..........

Kunnen jullie hem dan niet delen? Heb je hem voor de helft van de prijs. ;D ;D


Overigens: het gaat niet om een video-camera, maar dit topic bedoelde ik.

« Laatst bewerkt op: 24-04-2011, 22:05:44 door Bodejos »

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #17 Gepost op: 24-04-2011, 22:05:48 »
Maar waarom dan een draailens? Dat is niet echt praktisch voor filmen aangezien je dan de hele camera half meedraait. En ik wil gewoon ver in kunnen zoomen omdat ik dat best nog wel eens nodig kan hebben bij bepaalde filmpjes zoals iemand van veraf aan komen zien rijden ofzo. En bedoel je met plaatjes filmpjes? ;D

@ Bodejos, mijn vader gaat waarschijnlijk bij de mediamarkt kijken deze week of ze hem hebben en misschien kopen, voor zichzelf. Als we hem dan hebben ga ik kijken hoe hij werkt etc en als hij me bevalt koop ik hem ook.
Als je camera op een statief staat is een draailens geen probleem. Zelf vind ik het met een draailens makkelijker om een vloeiende zoombeweging te maken. Bij veel cameras heb je tegenwoordig op het uitklapschermpje twee knoopjes, maar die zijn lastig te bedienen (vind ik). Soms hebben ze ook zo'n schuifknopje bovenop, die is eigenlijk ook te klein. Voor zoomen gebruik ik het liefste zo'n knop:



met plaatjes maken bedoel ik gewoon een mooi beeld maken. Ook al is de resolutie nog steeds erg goed je krijgt meer last van bewegingen.



Als je trouwens een statief gaat kopen moet je heel erg letten op kwaliteit. Als je een statief koopt die niet helemaal goed aansluit krijg je bij het begin van de beweging een schok. Ook moet je zorgen dat je een waterpasje op de camera hebt. Dan kun je de statiefkop waterpas zetten.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #18 Gepost op: 24-04-2011, 22:25:49 »
Maar ik hoef geen draailens om eerlijk te zijn want ik snap niet echt wat daarvan de toegevoegde waarde is. Eigenlijk vind ik het zelfs vervelender en druk ik liever op een knopje.

En een waterpas dingetje zou idd handig zijn maar is ook niet per se nodig want als het scheef is kan je het altijd bij het bewerken nog veranderen. Op het statief zou het wel mooi zijn ja dus bedankt voor de tip! ::ok::
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Videocamera kopen.
« Reactie #19 Gepost op: 24-04-2011, 22:56:52 »
Het maakt niet uit als je iets niet hoeft ;) Als je maar over alle mogelijkheden nadenkt ;).

Succes met het besluiten!