Poll

De belastingdienst legt je ten onrechte een aanslag op, te betalen binnen 6 weken.

Ik betaal, maar maak wel bezwaar
2 (18.2%)
Ik vraag uitsel aan, maar maak wel bezwaar
7 (63.6%)
Ik betaal niet, aanslag is immers ten onrechte
2 (18.2%)

Totaal aantal stemmen: 11

Auteur Topic: Wat zouden jullie doen?  (gelezen 6624 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Wat zouden jullie doen?
« Gepost op: 13-06-2011, 21:24:09 »
In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik door een fout van de belastingdienst met een schuld kwam te zitten, terwijl ik eigenlijk een nihil-aanslag had moeten ontvangen.

Ik heb reeds contact gehad met de dienst, en ik krijg van meerdere medewerkers verschillende adviezen. Conclusie: ze weten het daar zelf niet, wat het beste is.


Ik had de keuze uit: betalen voor de aangegeven datum, uitstel vragen, beide onder toevoeging van een bezwaarschrift, of niet betalen, en maar afwachten wat ervan komt.


Nou had ik absoluut geen zin in dat laatste, maar aanvankelijk ook niet in dat eerste (betalen, en maar zien wanneer je het terug krijgt), omdat de belastingdienst met nogal wat achterstanden te kampen heeft. Het kan zowel bij uitstel vragen als bij het terugkrijgen van een onterecht ''verschuldigde'' betaling, soms jaren duren voor er uitsluitsel is.

Ik zal zeggen wat ik nu gedaan heb:

onder het motto van ''de aanval is de beste verdediging'' heb ik, in overleg met mensen om me heen, besloten om het geld van de onterechte (en neem maar van mij aan dat die echt onterecht was) opgelegde aanslag te betalen. Geld staat al op de rekening van de belastingdienst.

Ik ben van mening dat je daarmee de belastingdienst min of meer het gras voor de voeten wegmaait, als je dat tegelijk met een bezwaarschrift doet. Dan kunnen ze immers niet zeggen: zie je wel, als je het niet verschuldigd bent, betaal je het toch ook niet? Ik heb in de brief nadrukkelijk gesteld dat de schuld ten onrechte is ontstaan door een fout in hun eigen aangifteprogramma. Ook heb ik aangegeven dat ik de aangifte zonder enige wijziging, zonder toevoeging van het volgens hen ontbrekende deel, aan ze heb toegezonden. Ik had inmiddels al telefonisch de bevestiging van ze gekregen dat met het opnieuw verzenden ook de gegevens over mijn eigen woning correct waren ontvangen.

Hiermee eigen ik me formeel alle rechten toe. Zij hebben nu een schuld op mij, in plaats van andersom, zo is mijn redenering. Ik verkeer nu overigens ook een tijd in onzekerheid, maar als het onredelijk lang duurt, is het naar mijn mening een prettiger idee dat het initiatief nu bij mezelf ligt, in plaats van bij hun. En dan heb ik de recente uitspraak van de Hoge Raad in gedachte, waarbij consumenten, die onevenredig lang op uitsluitsel moeten wachten, recht hebben op schadevergoeding. Of ze nou moeten betalen of niet, het gaat om de onnodige onzekerheid.

Wat zouden jullie hebben gedaan, en waarom?
« Laatst bewerkt op: 14-06-2011, 19:42:56 door Bodejos »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #1 Gepost op: 15-07-2011, 07:00:46 »
Op het randje: de Belastingdienst heeft zich vandaag aan haar afspraak gehouden, en heeft het ten onrechte gevorderde geld inmiddels teruggestort, het staat ook weer op mijn spaarrekening.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #2 Gepost op: 17-07-2011, 16:05:28 »
Op het moment dat je een bezwaarschrift hebt ingediend, hoef je niet te betalen. Je mag dan wachten tot een uitspraak van de belastinginspecteur.
Je had dus nog niets over moeten maken Jos.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #3 Gepost op: 17-07-2011, 20:15:03 »
Ik had ook uitstel tot 16 november. Zonder uitstel had ik het bedrag uiterlijk 16 juli moeten betalen.

Ik weet echter van meerdere mensen dat hen na het verlenen van uitstel het hemd van het lijf werd gevraagd, en dat ze zelfs bescheiden moesten overleggen die totaal niets met de betwiste aanslag te maken hadden. Ik ken mensen die hierdoor al jaren wachten op een uiteindelijke beslissing. Daar had ik geen zin in. Door wel te betalen, ik gaf het al aan, trok ik het initiatief naar mij toe. Bij de Nationale Ombudsman gaf men aan dat dit een positieve invloed heeft gehad op het vervolgtraject.

Inmiddels heeft een medewerker van de Belastingdienst Maastricht toegegeven dat er door mijn handelen meer soortgelijke gevallen aan het licht zijn gekomen, en om die reden worden die aangiftes ook op een aparte manier bekeken.

Niet dat ik die spullen niet meer heb (en wat er eventueel mist,kunnen ze eenvoudig in hun eigen administratie terugvinden), maar ik had hier in dit geval geen zin in.


Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2012, 18:50:35 »
Om even verder te gaan op mijn irritatie in de relaxhoek:
Al jaren hadden we naar tevredenheid een abbonement bij call4care ( mobiele telfoon) we betaalden alleen de werkelijk gemaakte kosten, handig. Vorig jaar werd call4care overgenomen door youfone onder dezelfde voorwaarden. Tot zover geen probleem. Totdat we een brief kregen dat een van de abbonementen overgezet zou worden naar een waarbij je vijf euro per maand ging betalen omdat we met dat nummer bijna niet belden. Ik heb hierop gereageerd dat ik dat niet wilde en het abbo. helemaal stop zette. Nog gevraagd om een bevestiging. Die kreeg ik na enkele weken ook. Nu blijkt er toch geld afgeschreven te zijn, onterecht naar mijn idee. Dus gestorneerd en nu mag ik het viervoudige gaan betalen aan het incassobureau. Morgen maar eens een mail sturen. Bellen wil ik niet; kost  vijftig cent per minuut.
Het andere abbonement ga ik ook opzeggen en meteen de machtiging intrekken.
 Ik word hier zo woest van. Volgens mij mogen ze niet eens eenzijdig wijzigen, daar moeten ze toch nadrukkelijk mijn toestemming voor hebben?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2012, 19:57:23 »
Om even verder te gaan op mijn irritatie in de relaxhoek:
Al jaren hadden we naar tevredenheid een abbonement bij call4care ( mobiele telfoon) we betaalden alleen de werkelijk gemaakte kosten, handig. Vorig jaar werd call4care overgenomen door youfone onder dezelfde voorwaarden. Tot zover geen probleem. Totdat we een brief kregen dat een van de abbonementen overgezet zou worden naar een waarbij je vijf euro per maand ging betalen omdat we met dat nummer bijna niet belden. Ik heb hierop gereageerd dat ik dat niet wilde en het abbo. helemaal stop zette. Nog gevraagd om een bevestiging. Die kreeg ik na enkele weken ook. Nu blijkt er toch geld afgeschreven te zijn, onterecht naar mijn idee. Dus gestorneerd en nu mag ik het viervoudige gaan betalen aan het incassobureau. Morgen maar eens een mail sturen. Bellen wil ik niet; kost  vijftig cent per minuut.
Het andere abbonement ga ik ook opzeggen en meteen de machtiging intrekken.
 Ik word hier zo woest van. Volgens mij mogen ze niet eens eenzijdig wijzigen, daar moeten ze toch nadrukkelijk mijn toestemming voor hebben?

Volgens mij juridisch gezien wel. Mag je iets niet zomaar wijzigen zonder diegene op de hoogte te brengen.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2012, 23:04:04 »
Bij een eenzijdige wijzigingn van regels die in het afgesloten contract staan, mag je kosteloos je abonnement stopzetten.

Ibung, het viervoudige aan het incassobureau betalen, is helemaal van de gekke. Dat mag wettelijk niet eens. Los daarvan: ik zal een openstaande rekening nooit of te nimmer aan een incassobureu betalen.

Kennelijk is het zo, dat ze 15 procent van de hoofdsom in rekening mogen brengen met een minimum van 37.50 (tot een hoofdsom van 250 euro) plus wettelijke rente. In dat extra bedrag moet alles zitten. Ze mogen bijvoorbeeld niet beginnen met ''dossierkosten, buitenrechtelijke kosten, en meer van die fantasiebedragen.

Wanneer ze al 10 euro aanmaningskosten in rekening hebben gebracht, mogen ze daarbovenop dus niet ook nog eens die 37,50 tellen.

Welk bureau is het? Er zijn in Nederland twee zeer beruchte, die alle regels aan hun laars lappen, en dat zijn intrum justitia en de incasso-unie. Weleens dat gebouw van die laatste in Eindhoven gezien? Allemaal gebouwd met gelden van mensen die op een schandalige manier door die aasgieren onder druk zijn gezet.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2012, 01:58:07 »
Tja, het gaat niet eens om wijziging van de regels. Omdat ik volgens youfone te weinig bel krijg ik ongevraagd een ander, duurder abbonement aangesmeerd. Gevalletje ' wie zwijgt stemt toe'. Daarom werd ik boos omdat ze toch nog proberen mijn geld te jatten.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2012, 10:17:36 »
Ik vind het toch een rare zaak hoor....

Ik zou eens op de site van Kassa neuzen. Er schijnen meer mensen problemen te hebben met youfone (en op de site daar probeert Youfone ook te reageren, dus wie weet)

http://kassa.vara.nl/tips/tips-detail/tipdetail/sim-only-youfone/

http://www.bellen.com/BE/forum/onderwerp.aspx?category=43&onderwerp=300&topic=8036&page=6
Bij deze is er ene Sebastiaan met hetzelfde probleem als jij Ibung.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2012, 10:21:47 door Cynneke »
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2012, 12:12:47 »
Dank je voor de link cynneke.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2012, 12:45:06 »
Misschien kan je er nog iets uithalen over wat anderen gedaan hebben ofzo.

Ik hoop het voor je Ibung, want het is altijd zo oneerlijk als je zoiets overkomt!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2012, 15:58:55 »
In mijn geval gaat het niet eens om grote bedragen, moet je je voorstellen wt mensen voelen als het om veel meer geld gaat. Het is inderdaad het geslepen graaigedrag van dat soort bedrijven.
Het geeft ook wel te denken dat je heel snel en moeiteloos  via internet allerlei abbonementen kunt afsluiten, maar iets opzeggen gaat zelden via internet, dan moet je weer brieven gaan schrijven of dure 0900 nummers bellen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #12 Gepost op: 14-01-2012, 17:06:44 »
Al gaat het maar om 5 euro.

Maar ik zag inderdaad ook al flinke bedragen voorbij komen van rekeningen die mensen er hadden.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #13 Gepost op: 16-01-2012, 17:51:54 »
Ik kom nog even terug op die incassobureaus.

Ze hebben geen enkele wettige status. Ze doen alsof ze deurwaarder zijn, maar dat zijn ze niet. Een deurwaarder mag je dagvaarden. Een incassobureau mag dat absoluut niet, en al helemaal niet ''in naam der Koningin''.


Maarrrrrr: ALS je aan ze betaalt, hetgeen ik zelf nooit zou doen, dan mag je volstaan met het betalen van de hoofdsom plus een bedrag van 37,50 plus eventueel btw en wettelijke rente (aangezien je als particulier niet weet wanneer je wel, en wanneer je geen btw erover zal moeten betalen, kun je dit het bete navragen bij een juridisch loket).

Alle andere kosten zijn fantasiekosten. Overigens hangt die 37,50 samen met de hoogte van de hoofdsom. Tussen de 251 en de 500 euro mag er 75 euro bij worden geteld, en dat loopt zo geleidelijk aan op.


Als het betwiste bedrag 5 of 10 euro is, zou ik dus nooit aan een incassobureau betalen, dan zou ik er hoe dan ook met de leverancier uit proberen te komen, waarbij van groot belang is, dat je laat merken dat je weet wat jouw rechten als consument zijn.

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #14 Gepost op: 27-01-2012, 00:57:59 »
En dát BodeJos verbaast me steeds weer dat zo weinig mensen dat weten, je doet n.l geen zaken met een incassobureau,maar met de relatie of (soms ) de incassant, eneco,blokker .hema ,ik noem maar wat.
Het beste is gewoon de crediteur te benaderen en een regeling te treffen , zelfs tegen finale kwijting kan dat.
het justitieel incassobureau kan je niet negeren, doorgaans zijn dat belastingzaaken, ja ik ben ook zelfstandig geweest. dat zijn dan civiele zaken. inmiddels. met vriendelijke groet.  ::ok::
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #15 Gepost op: 4-02-2012, 22:45:29 »
Liefde is niet altijd even gemakkelijk

http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/liefde-1/

Moedig en indrukwekkend stuk...

De vraag van dit topic blijft staan als je dit leest. Een antwoord is niet te geven, er is enkel over na te denken... en te hopen dat je nooit in deze situatie terecht zult komen...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #16 Gepost op: 4-02-2012, 22:48:04 »
keuzes die niet te maken zijn.
Mooi stuk Dwaas  (had achter jouw geen Joop.nl lezer gezocht)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #17 Gepost op: 4-02-2012, 22:55:05 »
(had achter jouw geen Joop.nl lezer gezocht)

Ha ha... ik lees het wel, maar meer om bepaalde onderwerpen vanuit verschillende standpunten bekeken te hebben. En vaak zijn de reacties ook wel enigszins onderbouwd (ik word overigens vaak wel een beetje moe van het vaste volk daar hoor... het zijn wel heel erge links-extremisten ::rofl::)

Dit stuk trof me... menselijk geschreven en de eerlijkheid vind ik moedig...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #18 Gepost op: 4-02-2012, 23:09:22 »
eigenlijk vind ik ,dit soort stukjes zeer naar de mens, [terecht] ,eens terug geworpen of zichzelf ,good to read,no to beat
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat zouden jullie doen?
« Reactie #19 Gepost op: 5-02-2012, 20:00:48 »
Indrukwekkend betoog van deze mevrouw.


De bedoeling van dit topic wordt bij deze ''verbreed'' naar het soort gewetensvraagstukken waar Dwaastoo nu mee is gekomen. Anders blijft het offtopic. Dat is het nu dus niet meer.