Auteur Topic: Michael -Shame on you Mr Bush- Moore  (gelezen 6579 keer)

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Gepost op: 2-06-2003, 19:29:33 »
Vanaf woensdag a.s. VPRO 19h35 (nederland 3)

De maker van Bowling for Columbine Michael- shame on you Mr Bush- Moore: The awful truth (Hou de adverteerder te vriend-avond.)

Serie satirische programma's met satiricus Michael Moore, die als het linkse geweten van de Verenigde Staten ten strijde trekt tegen corruptie en hypocrisie. Met zijn zeer originele en komische werkwijze weet hij sociale misstanden en controversiële politieke issues aan te kaarten, zoals we hem al eerder zagen doen in de documentaire Roger and me uit 1989 en de door de VPRO in 1998 uitgezonden serie TV Nation. Moore gebruikt straatinterviews en archiefbeelden en organiseert hilarische evenementen om de meest uiteenlopende wantoestanden aan te kaarten. Daarbij neemt hij het op voor zowel de kleine man als voor grote groepen in de samenleving. Zijn belangrijkste wapen is humor, waarmee hij de absurditeit van diverse wetten, besluiten en gedragingen feilloos weet bloot te leggen. Afl.1 : Hou de adverteerder te vriend-avond







« Laatst bewerkt op: 2-06-2003, 19:32:31 door dopey »
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Orientalred

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • OR is back in town...
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #1 Gepost op: 2-06-2003, 19:41:03 »
Ik ga zeker kijken, daar houd ik wel van.  :D







You ever want something, that you know you shouldn't have. The more you know you shouldn't have it, the more you want it.

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #2 Gepost op: 2-06-2003, 20:29:11 »
Ik heb de docu gezien (Bowling for Columbine) en ik moet zeggen dat het me heeft verbaasd hoe makkelijk je in Amerika aan wapens en munitie kunt komen. Moore loopt een bank in, opent een rekening, krijgt een gratis geweer en hij loopt weer weg. Ze hebben 150 geweren ofzo op voorraad liggen, belachelijk toch!!
En in iedere supermarkt verkopen ze wel munitie, voor bijna alle wapens, je hebt heel veel keuze. Moore laat dat echt heel goed zien.
Ook zegt hij erbij dat het aan de Amerikanen ligt dat er zoveel mensen worden doodgeschoten ieder jaar (iets van 16.000 ofzo). In Canada hebben van de 10 miljoen huishoudens 7 miljoen een wapen, geladen en al, en daar vallen 'maar' 68 doden per jaar door moord. Het komt omdat de Amerikanen bang zijn voor elkaar, aldus Moore.

Ook gaat hij met twee jongeren die zijn beschoten (1 zit in een rolstoel voor de rest van z'n leven en de ander loopt met moeite) naar een supermarktconsern, waar de daders de munitie hebben gekocht. Eerst krijgen ze niemand te pakken, maar een paar dagen later heeft Moore alle pers opgetrommeld en beloofd het concern geen munitie meer te verkopen. Echt geweldig, ook hoe die jongeren dan blij zijn en bijna moeten huilen van geluk. Natuurlijk krijgen zij niets terug, maar het is toch een overwinning voor hen.







« Laatst bewerkt op: 2-06-2003, 20:31:00 door Annuh »

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #3 Gepost op: 2-06-2003, 21:08:32 »
Bowling for Columbine is echt de moeite waard, voor hen die hem nog niet gezien hebben.

Ook zijn boeken zijn trouwens







"Only thing to do is jump over the moon"

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2003, 21:26:27 »
I Never Promised You a Ruse Garden -- A Letter from Michael Moore to George W.
Bush

June 26, 2003

Dear Lt. George W. Bush,

I hope you don't mind me referring to you by the only true military rank you
ever achieved, that being the one from your on-again, off-again "days" in the,
um, Texas Air National Guard. Ever since I saw you in that flyboy outfit,
landing on that ship, I assumed you now wanted to be addressed by your military
title, as opposed to the civilian rank imposed on you by your dad's friends.

So, Lieutenant, I was wondering, would you do me a favor?

Could you PLEASE do better than a ROSE BUSH?

I saw the guy on TV yesterday that your boys found, the Iraqi who said he had
"planted" some nuclear plans in his "back yard" in Baghdad -- 12 years ago --
"under a rose bush."

Woo boy. That's a good one. Do you really think we are as dumb as we look? I
know our fascination with "American Idol" and Scott Peterson may make us
Americans look a little light in the head, but when it comes to lying to us to
lead us into war, we really do demand a bit more of an EFFORT and a
FOLLOW-THROUGH.

You see, George, it's not the lying and the doctoring of intelligence that has
me all upset. It's that you've had control of Iraq for over two months now --
and you couldn't even find the time to plant  just a few nukes or vats of nerve
gas and at least make it LOOK like you weren't lying to us.

You see, by not faking some evidence of weapons of mass destruction, it shows
that you thought no one would mind if it turned out you made everything up. A
different kind of president, who believes that the American public would be
outraged if they ever found out the truth, would go to great lengths to cover up
his subterfuge.

Johnson did it with the Gulf of Tonkin. He said our ships were "attacked" by the
North Vietnamese. They weren't, but he knew he had to at least make it LOOK like
it happened. Nixon said he wasn't "a crook," but he knew that wasn't enough, so
he paid hush money to the burglars and somehow had 18 1/2 minutes erased from a
tape in the Oval Office. Why did he do this? Because he knew the American people
would be pissed if they found out the truth.

Your blatant refusal to NOT back up your verbal deception with the kind of fake
evidence we have become used to is a slap in our collective American face. It's
as if you are saying, "These Americans are so damn apathetic and lazy, we won't
have to produce any weapons to back up our claims!" If you had just dug a few
silo holes in the last month outside Tikrit, or spread some anthrax around those
Winnebagos near Basra, or "discovered" some plutonium with that stash of home
movies of Uday Hussein feeding his tigers, then it would have said to us that
you thought we might revolt if you were caught in a lie. It would have shown us
some *respect*. We honestly wouldn't have cared if it later came out that you
planted all the WMD -- sure, we'd be properly peeved, but at least we would have
been proud to know that you knew you HAD to back up your phony claims with the
real deal!

I guess you finally figured that out this week. It started to appear that
millions of us were calling you on your bluff -- those "fictitious reasons for
the fictitious war." So you quickly produced this man and his rose bush and some
12-year old piece of paper and some metal parts. CNN broke in at 5:15pm and
screamed they had the exclusive! "IRAQI NUCLEAR PLANS FOUND!" But a few good
reporters started asking some hard questions -- and, barely 3 hours later, your
own administration was forced to admit the plans were "not the smoking gun”
proving that Iraq had weapons of mass destruction.

Oops.

Never a good idea to rely on a bush, Lieutenant.

Yours,

Michael Moore
www.michaelmoore.com
MMFlint@aol.com

PS. Sorry, I still can't get that padded flyboy suit out of my head. I know, I
need help. But when you landed on that carrier, and that banner read, "MISSION
ACCOMPLISHED," just what mission was that that was accomplished? 'Cause by my
count, more than 50 of our young soldiers have been died since you said the
mission was accomplished. Anarchy still reigns, the Brits are losing kids, too,
and wacko fundamentalists now seem to ready to rule the land. Women are already
being told to cover their face and shut their mouths, store owners who sell
liquor have been executed, and movie theaters showing "immoral" Hollywood movies
have been forced to shut down. And hey, this isn't even west Texas! Maybe you
could get back into that jumpsuit, fly over to Baghdad and land at the former
Saddam International Airport, jump out and give one of those big happy waves --
under a sign that reads, "MISSION IMPOSSIBLE."








"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #5 Gepost op: 9-09-2003, 10:03:01 »
ik heb vorige week pas de film gezien en moet zeggen dat ik er gemengde gevoelens over had....uiteindelijk trekt mr.moore de conclusie dat het geweldadige gedrag van de amerikanen en het aantal doden per jaar (meer dan 11000) alleen te maken heeft met angst. er wordt de amerikanen via de media en overheid dagelijks zoveel angst ingeboezemd dat ze daar van aan het moorden slaan...
volgens hem heeft het dus niets te maken met het feit dat je makkelijk aan wapens kunt komen, of dat de amerikanen sowiezo een geweldadig verleden hebben, want zegt hij dat is in andere landen net zo en daar zijn de moorcijfers toch echt veel lager (canada 28 per jaar). zou dit waar zijn? en zo ja wat is dan het gevolg van 11 september? ik kan me zo voorstellen dat veel amerikanen daar erg angstig van kunnen worden....  :-\

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #6 Gepost op: 9-09-2003, 11:14:29 »
Ik heb de film niet gezien, misschien moet ik die nog eens bekijken (videoband, anyone?)
Maar het wapenprobleem in amerika speelt natuurlijk al van lang voor 11 september 2001. Die angst van de amerikanen komt denk ik voor een deel voort uit de hokjesgeest die daar heerst. Er wordt daar gesproken over african americans, irish americans, italian americans, iedereen heeft een label, leeft in zijn eigen wereldje, afgescheiden van de rest. Dus ontstaan er gangs in buurten van latino's tegen italo's en puerto ricans tegen mexicans en noem het allemaal maar op.

Daarnaast wordt het vrije wapenbezit gepropageerd door assholes zoals Bush met connecties in de wapenindustrie die het wapenbezit goedpraten met het argument van vrijheid voor iedereen.

Het is een complex probleem, maar een basis oorzaak ik de ongelimiteerde vrijheid en het daarbij behorende gebrek aan regelgeving en sociale voorzieningen. America is het toppunt van liberalisme.  Werkloosheidsvoorzieningen zijn er nauwelijks, evenals ziekenfonds enz. De terugtredende overheid in ultimo.
Resultaat: Mensen moeten 3 of 4 baantjes hebben om rond te komen, zijn dus nooit thuis, kinderen groeien op op straat met alle gevolgen van dien.
Werklozen rest alleen nog om op illegale wijze aan geld voor voedsel te komen, en gaan op het dievenpad. ==> weer een noodzaak voor de "gewone" burger om een geweer in huis te "moeten" hebben.
En zo is het kringetje weer rond

Nederlandse politici die naar Amerika kijken voor de oplossing van onze problemen zijn dus flink verkeerd bezig.
we're back :(

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #7 Gepost op: 9-09-2003, 11:32:25 »
de film is te huur in de videotheek idefix.

Nederlandse politici die naar Amerika kijken voor de oplossing van onze problemen zijn dus flink verkeerd bezig.


daar ben ik idd ook bang voor....hoe zal het bij ons zijn over 20 jaar? zijn wij op weg om net zo geweldadig te worden? ik hoop het niet. ik denk dat dat toch ook wel te maken heeft met maatschappelijke en sociale onvrede en idd met de 'hokjesmentalitiet' . maar zoals nu de tendens in nederland is is dus ook niet goed wat mij betreft. het contstant negatief in beeld brengen van bepaalde bevolkingsgroepen schijnt nu zelfs ook in de politiek te kunnen....zo heeft de burgemeester van amsterdam het in een toespraak een keer gehad over "kutmarokkanen" ......dat kan toch niet??

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #8 Gepost op: 12-10-2003, 14:17:51 »
De documentaire is erg goed, vind ik zelf.
Ik denk idd dat het wel met angste ta maken heeft, maar het begrip angst is complexer dan gewoon een beetje bang zijn voor een ander.

Als je tijd hebt zou je het boek Culture of Fear van Glassner eens moeten lezen. Het legt goed uit over wat voor angst we het hebben, en erger nog hoe de angst gevoed wordt door het journaal... elke dag weer!

"What is the number 1 thing women today die off" was een aankondiging van een nieuwszender een week of twee geleden. Je ziet zo'n spotje 6 keer en in het nieuws blijkt het dan niet het verkeer te zijn of iets anders, maar (ok ik heb het resultaat niet afgewacht) iets van de pil ofzo, of calcium tabletten.

De aankondiging "black man, it's a black man, suspect is a black man.... " krijgen wij dat ook niet dagelijks voorgeschoteld.
"en man met getinte huid, man van Noord Afrikaanse afkomst..." Wij worden ook bang gemaakt.. al jaren... het sluipt erin en opeens weet je niet beter meer.

Het is in Nl nog niet zover dat je 4 baantjes moet hebben om rond te komen, maar met een regering als deze zal het niet lang meet duren.

en ik vraag me af op hoeveel gun doden wij komen jaarlijks.... behoorlijk wat vrees ik...
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2003, 11:21:15 »


en ik vraag me af op hoeveel gun doden wij komen jaarlijks.... behoorlijk wat vrees ik...

valt erg mee.....onder de honderd. en 80% zijn afrekeningen in het criminele circuit.

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2003, 18:57:58 »
valt erg mee.....onder de honderd. en 80% zijn afrekeningen in het criminele circuit.
Nou gelukkig, het lijken er veel meer...
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #11 Gepost op: 15-10-2003, 13:26:43 »
gisteravond in doc. story (canvas) andere docu van moore gezien. ging wederom om flint, michigan.

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Michael -Shame on you Mr Bush- Moore
« Reactie #12 Gepost op: 15-10-2003, 18:03:00 »
hij heeft ook een nieuw boek uit vorige week.
"Only thing to do is jump over the moon"