Auteur Topic: Handicap, beperking en validisme  (gelezen 3011 keer)

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #40 Gepost op: 6-10-2022, 15:48:44 »
Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid – daarom gaan we het eens wat uitgebreider hebben over toegankelijkheid. In zekere zin kun je zeggen dat toegankelijkheid het omgekeerde is van validisme. Het feit dat de maatschappij vaak op allerlei niveaus ontoegankelijk is voor gehandicapte mensen, komt voort uit twee dingen: het bewust buitensluiten van gehandicapte mensen en, veel vaker, het vergeten dat gehandicapte mensen überhaupt bestaan. Het eerste is duidelijk validisme, maar ook het tweede is een vorm van validisme, zoals hopelijk duidelijk is geworden in mijn vorige post.

Toegankelijkheid gaat in de breedste zin over het toegankelijk en inclusief maken van de samenleving voor iedereen. Het gaat om het verwijderen van de drempels die ervoor zorgen dat gehandicapte mensen niet volwaardig mee kunnen doen aan de maatschappij. Vaak zijn hiervoor accommodaties of aanpassingen nodig. Accommodaties zijn dus geen voordelen, privileges of een speciale behandeling. Ze zijn vaak noodzakelijk om dingen te kunnen doen die voor niet-gehandicapte mensen alledaagse zaken zijn waar ze niet eens over na hoeven te denken, zoals naar school gaan, kunnen werken of naar de winkel kunnen.

Helaas is toegankelijkheid in deze wereld niet vanzelfsprekend. De maatschappij is ontworpen voor niet-gehandicapte of gezonde mensen, waardoor gehandicapte mensen worden uitgesloten tenzij er achteraf allerlei aanpassingen worden gedaan. Hierdoor zijn accommodaties vaak duur, worden ze als lastig gezien, en vaak moet iemand met een beperking hier zelf om vragen en daarbij eerst bewijzen of ze hier wel recht op hebben. Bovendien zijn we vaak ook nog afhankelijk van de goodwill van anderen of we überhaupt wel accommodaties krijgen, omdat toegankelijkheid wettelijk slecht is geregeld. Daarnaast betekenen accommodaties in veel gevallen nog steeds niet dat iemand volwaardig mee kan doen in de samenleving. In het OV moet je bijvoorbeeld altijd van te voren je reis boeken als je een rolstoel gebruikt en de rolstoelingang van gebouwen zit vaak bij de achterdeur.

Dit zou allemaal heel anders kunnen, als we de samenleving vanaf het begin af aan toegankelijk zouden maken. Als je toegankelijkheid inbouwt in regelgeving en ontwerpen van bijvoorbeeld huizen en producten, kan iedereen vanaf het begin af aan meedoen én is dat vaak stukken goedkoper dan dingen achteraf te moeten aanpassen. Daarnaast profiteert iedereen daarvan: niet-gehandicapt zijn is slechts een tijdelijke staat. Uiteindelijk krijgt bijna iedereen op zijn minst te maken met de beperkingen van ouderdom. En alles wat je toegankelijk maakt voor rolstoelgebruikers, is bijvoorbeeld ook beter toegankelijk voor mensen met kinderwagens. Van een inclusieve en toegankelijke samenleving profiteert uiteindelijk iedereen. Een van de manieren om dit te bereiken is universeel ontwerp.

Maar wat houdt toegankelijkheid in de praktijk allemaal in? Vaak denken mensen bij toegankelijkheid vooral aan liften en opritjes voor rolstoelen. Maar het is veel meer dan dat.

Je kunt bijvoorbeeld fysieke toegankelijkheid verbeteren door genoeg bankjes te plaatsen in publieke ruimtes, brede deuren en paden te hebben in openbare gebouwen, genoeg openbare én rolstoeltoegankelijke toiletten ter beschikking te stellen, stoplichten te laten tikken, te zorgen dat stoepen recht liggen en niet geblokkeerd worden (bijvoorbeeld door vuilnisbakken of deelscooters), toegankelijke vluchtroutes, pinautomaten die ook door blinde mensen en rolstoelgebruikers gebruikt kunnen worden, (nieuwbouw)huizen aan bepaalde toegankelijkheidseisen te laten voldoen, etc.

Daarnaast is ook digitale toegankelijkheid en toegankelijkheid van media heel belangrijk. Hier kun je denken aan ondertiteling, audiodescriptie, doventolken, lettertypes groter kunnen zetten, teksten kunnen laten voorlezen, spraakinvoer, voldoende contrast op websites tussen het lettertype en de achtergrond, beschrijvende tekst (alt tekst) bij afbeeldingen online, bedrijven die niet alleen telefonisch bereikbaar zijn maar ook per mail of chat, etc.

Ook sociale toegankelijkheid is van groot belang, en dit jaar vraagt de Week voor de Toegankelijkheid hier speciale aandacht voor. Dit gaat vooral om hoe goed gehandicapte mensen sociaal mee kunnen doen en hoe er met hen wordt omgegaan. Hierbij kun je denken aan laagdrempelige en begrijpelijke communicatie (bijv. overheidscommunicatie), of dat er vanaf het begin af aan rekening mee wordt gehouden dat er ook gehandicapte mensen op (bijvoorbeeld) een werkplek, winkel of evenement kunnen komen. Dit kan zich uiten in betere fysieke en digitale toegankelijkheid, maar ook door goede communicatie over de toegankelijkheid, en accommodaties voor mensen die ze nodig hebben (bijvoorbeeld prikkelvrije ruimtes of flexibele werkuren).

En om een heel actueel voorbeeld te geven: in de huidige pandemie zijn bijvoorbeeld mondkapjes ook een toegankelijkheidsissue. Voor veel mensen zijn openbare binnenruimtes en evenementen ontoegankelijk op het moment dat niemand een mondkapje draagt. Alleen zelf een mondkapje dragen is in veel situaties niet veilig genoeg. Zonder effectieve maatregelen tegen covid is een gebouw of evenement momenteel niet toegankelijk.

Ten slotte is het belangrijk om te onthouden dat de samenleving alleen toegankelijk is als mensen met een beperking ook zo veel mogelijk zelfstandig én volwaardig mee kunnen doen. Een drempel over getild moeten worden is niet zelfstandig. Door de achterdeur of met de goederenlift moeten is niet volwaardig. Altijd minsten 24 uur van te voren een treinreis moeten boeken en dan maar afwachten of de reisassistentie er wel gaat zijn, is niet zelfstandig én niet volwaardig. Daarom is het zo belangrijk om de samenleving volledig inclusief en toegankelijk te maken, en zowel letterlijke als figuurlijke drempels te verwijderen. Alleen dan hebben mensen met een beperking echt gelijke rechten.

Leestips
Ieder(in) over toegankelijkheid
Zonder strijd geen toegankelijkheid
What is Universal Design?
De Twitter-Hashtags #JeKomtErNietIn, #OhNeeOV en #WeekVanDeToegankelijkheid.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #41 Gepost op: 22-11-2022, 22:40:15 »
Ik moest hieraan denken toen ik dit bericht las van tweede kamerlid Lisa Westerveld over een nota met voorstellen om Nederland echt inclusief te maken.

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #42 Gepost op: 22-11-2022, 23:10:34 »
Tof! Ben heel benieuwd naar het voorstel! Sowieso zet Lisa Westerveld zich wel vaker in voor dit soort dingen, en is ze ook één van de weinigen die zich regelmatig uitspreekt voor een beter covidbeleid ::bravo::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #43 Gepost op: 23-11-2022, 19:57:52 »
Mooi stuk over toegankelijkheid Starlight. Binnen gezondheidscentra (Shifty ontwerpt en verbouwt ze, ik werk er in) zijn we er redelijk aan gewend om het toegankelijk te maken voor mensen die minder goed ter been zijn. Ruimte genoeg voor bijv scootmobielen en rolstoelen, liften naar de verdiepingen, etc. We letten erop dat looppaden niet geblokkeerd worden, dat stoelen armleuningen hebben zodat je makkelijker kunt opstaan, deuren gaan automatisch open. We spreken slechtzienden duidelijk aan zodat ze weten waar de balie of spreekkamer is.
We communiceren ook steeds gemakkelijker met anderstaligen (wat weer een andere doelgroep is natuurlijk, maar ook zij lopen tegen problemen aan) dankzij Translate. Maar communicatie met doven is lastiger. Zeker nu we sinds covid achter schermen staan te praten. En ook delen we van alles op papier uit, wat voor analfabeten weer lastig is. Dat is een onzichtbare groep, mensen geven het uit schaamte vaak niet aan, maar hebben wel extra aandacht en uitleg nodig.
Ik vind het best ingewikkeld om inclusief te zijn. Het vraagt veel maatwerk, en het is juist in de gezondheidszorg enorm belangrijk. Er is nog heel veel extra nodig voor de maatschappij toegankelijk is voor iedereen.
Keep calm and eat chocolates!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #44 Gepost op: 24-02-2023, 15:16:45 »
Ik wilde onderstaand filmpje eigenlijk voor een later onderwerp bewaren, maar ik vrees dat het nog wel even gaat duren voor ik weer energie en tijd heb om hieraan te werken. Dus in het licht van het OMT-advies van gisteren wil ik hem toch nu al delen: Why Don't We Care About Disabled People?

"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline AbrahamMyers

  • Forumlid
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #45 Gepost op: 14-04-2023, 09:21:24 »
Ik speel al een tijdje met het idee om een topic te beginnen over handicaps, beperkingen en validisme (ook naar aanleiding van diverse discussies in het covidtopic). Mijn plan was om het deze maand te openen, omdat juli Disability Pride Month is – dus op de valreep is het hier dan nog!

In dit topic wil ik de komende tijd verschillende onderwerpen behandelen rondom handicaps en beperkingen, zoals definities, identiteit, toegankelijkheid, validisme en discriminatie, eugenetica, handicap in de media, geschiedenis en ja, ook covid. Hierbij zal ik ook steeds zoveel mogelijk bronnen in de vorm van leestips en kijktips delen. Om zelf ook mijn informatie helder te kunnen opschrijven en presenteren zal ik vooral gebruikmaken van het boek Demystifying Disability van Emily Ladau, wat dan ook meteen de eerste leestip is.

Veel van de onderwerpen in dit topic gaan over de geleefde ervaringen van gehandicapte mensen en de consensus binnen disability communities. Daarbij wil ik graag van tevoren twee disclaimers maken:

1. De disability community is geen homogene groep. Gehandicapte mensen hebben verschillende diagnoses, ervaringen, gedachten en meningen. Er zijn altijd mensen met een andere mening dan de consensus en mensen met andere ervaringen dan gemiddeld. Ook veranderen meningen soms in de loop van de tijd, en zeggen bijvoorbeeld oudere bronnen andere dingen dan de activisten van vandaag. Ook ikzelf weet uiteraard niet alles, maar ik zal zo goed mogelijk mijn best doen om naar mijn beste kennis dingen uit te leggen.

2. Hoewel reacties uiteraard welkom zijn (graag, anders voelt het ook zo alsof ik in de lucht zit te posten), hoop ik dat iedereen zich realiseert dat geleefde ervaringen en een consensus binnen een minderheidsgroep geen dingen zijn waar je het niet mee eens kunt zijn of een debat over kunt voeren. Dit topic is wat mij betreft dan ook niet bedoeld als discussietopic, maar vooral als topic om van te leren en respectvol in gesprek te kunnen gaan.
Wat een mooi initiatief! Het is belangrijk om aandacht te besteden aan handicaps en beperkingen en de ervaringen van gehandicapte mensen. Ik ben blij dat je disclaimers hebt gegeven over de diversiteit binnen de disability community en het belang van respectvolle communicatie. Ik denk dat dit een waardevol en leerzaam topic kan zijn voor velen. Ik kijk uit naar de verschillende onderwerpen die je gaat behandelen en de bronnen die je gaat delen. Veel succes!
« Laatst bewerkt op: 14-04-2023, 16:34:45 door D*N, Reden: Spam weg »

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #46 Gepost op: 14-04-2023, 16:28:21 »
Die spambots worden wel steeds beter zeg :o Lijkt bijna een normale reactie hierboven, maar toch mooi een spamlink in het citaat gestopt ::rofl::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #47 Gepost op: 14-04-2023, 16:35:14 »
Maar echt, ik vind het zo'n mooie reactie dat ik alleen even de link weghaal en er een blok op zet hoor ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #48 Gepost op: 15-04-2023, 22:04:32 »
ChatGTP, of hoe heet dat......

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #49 Gepost op: 14-07-2023, 16:21:40 »
Pauline en Amber na 7 jaar VN-verdrag Handicap: “We moeten nog steeds vechten voor een goed leven”

“Het gaat kortgezegd over mensenrechten. Maar het komt niet bij mensen op dat wij dezelfde basisbehoeften, wensen en dromen hebben. Het gaat over bestaanszekerheid. En wij hebben die zekerheid niet. Iedereen heeft de mond vol over diversiteit en inclusie, alleen handicap bungelt dan nog steeds onderaan.”
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"