Auteur Topic: De wereld verbeteren  (gelezen 5101 keer)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
De wereld verbeteren
« Gepost op: 21-04-2013, 16:00:06 »
Tsja, hoe doe je dat?
...óf niet!

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2013, 16:05:00 »
Bedoel je de wereld wel verbeteren óf niet  :P?

In beide gevallen zou ik zeggen: Begin bij jezelf! Je kunt van de rest wel hopen, verlangen, eisen dat zij veranderen, maar of ze dat doen bepalen ze zelf. Geef zelf het goede voorbeeld, de mensen die zien wat dat inhoudt en oplevert kunnen dan van jou leren ::)

*Dat brengt mijzelf dus gelijk op de vraag: Wat versta jij onder een betere wereld? Hoe zou deze eruit zien volgens jou?
« Laatst bewerkt op: 21-04-2013, 16:06:39 door Go_ahead »
Ananas

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2013, 17:20:53 »
En vooral ook, begin bij jezelf. Je kunt nog zo boordevol goede ideeën zitten; als je er niets mee doet, verandert er ook niets (of zoals singer/songwriter Frank Hamilton mij geleerd heeft: "Take action, for your intentions will not go down in history.").

Verder geloof ik wel in de macht van de massa: als veel mensen iets willen of juist niet meer willen én daar ook naar handelen, is het mogelijk bedrijven/de overheid te dwingen zich aan te passen. Een voorbeeld is Buckler, het biermerk wat door toedoen van Youp van 't Hek over de kop is gegaan. Mensen besloten massaal dat product niet meer te kopen, het bedrijf ging failliet.

Een ander voorbeeld: in Frankrijk is een actiegroep bezig etenswaren te labellen met informatie over de hoeveelheid CO2 die vrij is gekomen bij de productie en het vervoer ervan. Als mensen er dan voor kiezen hun ecologische voetstap te verkleinen, dwing je bedrijven daarmee om hun productieproces duurzamer te maken of afzetmarkten dichter bij huis te zoeken.

Wat er volgens mij voor nodig is om mensen zover te krijgen: ten eerste bewustwording, ten tweede de juiste tools (in dit geval de labels). Dus maak mensen bewust en bied ze het gereedschap om hun gedrag te veranderen. Als je genoeg mensen weet te raken, kun je wat bereiken. :)

[/laptekst]
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2013, 10:26:07 »
Vandaag doet een stinkend extreem groepje extreem rechts tuig van zich spreken.

Hoe iemand ook mag denken over hetgeen gebeurd is op de IBN CHaldoun-school, dat stinkend volkje van identitair verzet probeert gewoon een graantje mee te pikken van de media-aandacht rondom de school.

De naam duikt ineens op, ik had er (gelukkig) nooit eerder van gehoord.


Bruinhemden moet naar het Italie van Mussolini.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2013, 14:08:31 »
Vandaag doet een stinkend extreem groepje extreem rechts tuig van zich spreken.

Hoe iemand ook mag denken over hetgeen gebeurd is op de IBN CHaldoun-school, dat stinkend volkje van identitair verzet probeert gewoon een graantje mee te pikken van de media-aandacht rondom de school.

De naam duikt ineens op, ik had er (gelukkig) nooit eerder van gehoord.


Bruinhemden moet naar het Italie van Mussolini.

Hoe is dit een antwoord op de vraag van de topic-starter?

OT: begin bij jezelf en doe het. Complimentje en een vriendelijk woord, doen soms al wonderen voor de kleine werelden om je heen in de vorm van je collega's, vrienden en familie... maar ook onbekenden. En inderdaad, niet morgen beginnen maar nu... ben je al bezig?
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2013, 15:53:39 »
Ik beschouw de topictitel als algemene ''insteek''.

Vandaar.

Als je de wereld wil verbeteren, moet je het niet doen op de manier waarop die ''actievoerders'' dat vanmorgen deden.


Het tweede, jouw opmerking, daar ben ik het van harte mee eens. Ik doe dat ook regelmatig, en het helpt echt. Mensen kijken je soms verbluft aan, als ze je net een belediging naar je hoofd hebben geslingerd, en ze krijgen een vriendelijk woord terug. Mijn ervaring is dat dat vaak beter helpt dan tegen die belediging in gaan.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 19-06-2013, 15:26:06 »
OT: begin bij jezelf en doe het. Complimentje en een vriendelijk woord, doen soms al wonderen voor de kleine werelden om je heen in de vorm van je collega's, vrienden en familie... maar ook onbekenden. En inderdaad, niet morgen beginnen maar nu... ben je al bezig?
Ik denk volgens mij te groot. Ik wil wel iets groots aanpakken maar ik kom niet echt met een plan of zo.
Op klein gebied ben ik wel bezig: ik ben lekker vegetarisch aan het wezen, vind boodschappen met de auto onzin en probeer nooit onaardig te doen :o
...óf niet!

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 1-08-2013, 01:41:54 »
Goed idee Pac, goede ideeën dienen gekoesterd te worden  ::hug::  , maar huggend de wereld rond is natuurlijk in theorie te doen en strandt in de harde praktijk, ii geval , elke dag weer opnieuw eraan denken (ik denk aan mijn medemensen, )  heb de meesten ook lief , en bewaak wel een grens voor de rest. Respct . is m.i. wel een sleutelwoord...  empatische groet  ::zwaai:: :D ::tandpastasmiley::
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Gwendolen

  • Forumlid
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 29-09-2013, 01:26:56 »
Gewoon een beetje aardig doen tegen de mensen om je heen is al een hele goede stap. Je familie, collega's, vrienden, maar ook andere mensen. Geef eens een complimentje aan een onbekende over een leuke jas ofzo, vinden ze vaak heel leuk!
Groet de buschauffeur en wees vriendelijk en beleefd tegen de cassiere en de conducteur. Als je bij de kassa aan de beurt bent, of als de conducteur komt, haal dan je oordopjes uit je oren en als je aan het bellen bent, hang op of onderbreek je telefoongesprek.

En het is altijd leuk om aan het eind van de treinreis de hele coupé een fijne avond of prettig weekend te wensen. De helft kijkt je aan alsof je net onder een steen vandaan komt, maar de andere helft is vaak blij verrast.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 29-09-2013, 01:36:00 »
Nouja die conducteurs kunnen me soms wel de boom in, vooral vandaag :P. Ik ben echt wel 7 keer gecontroleerd! Gewoon meerdere keren in dezelfde trein enz. Ik bedacht me laatst dat ik vaak 'bedankt' zeg. Maar waarom eigenlijk bedankt? Dat ze me geen boete geven? Dus dat had ik besloten maar niet meer te doen.

Maar met uitzondering van conducteurs gaat het verder laatste weken goed hoor :). Gisteren een mevrouw geholpen met kinderwagen de trein in en uit komen. Oh en het cultuurfonds gesteund :D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 29-09-2013, 10:05:04 »
Wij gingen in de zomervakantie een dagje naar het Archeon met zijn drieën en kregen slechts 1x controle. Op de terugweg, toen we bijna thuis waren.

We gingen 2 weken later naar Amsterdam met zijn tweetjes en kregen totaal geen controle :P Toch al met al 6 uur treinen.....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 29-09-2013, 10:27:00 »
Gister op de heenweg (tussen utrecht en almere muziekwijk = 1 trein) ben ik twee keer gecontroleerd. Of nou, de tweede keer keek hij me aan, oh jou heb ik al gehad en toen liep hij verder :P.
Ik zeg trouwens altijd bedacht als ik mijn pasje weer terugkrijg. Omdat ik hem weer terug krijg. :P.

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2013, 15:46:13 »
Wanneer krijgt fair trade nu eens zo een prijs .  de nobelprijs , die gaat nl. (serieus naar de nobelprijs  ?   ook serieus-de eerlijke handel lost m.i. op lange termijn veel vluchtelingenproblemen echt eens op, en je moet altijd érgens beginnen veronachtzaam het “kleine niet c trialk 68. – 2013 al 45 jaar optimost
 tikfouten staan er opzettelijk
c
<>c.
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2013, 23:48:32 »
De wereld verbeteren voor wie? De mensheid of elk organisme? De mensen die nu leven of ons nageslacht? Ouderen of jongeren? Het rijke westen of de arme meerderheid? Gelovigen (welke stroming) of vrijdenkers? De wereld is slechts het terrein waarop iedereen uiteindelijk vecht voor zijn eigen belang, zelfs als je denkt te strijden voor onzelfzuchtigheid en menslievendheid maak je keuzes die ten koste gaan van de belangen van anderen. Een leven vol dienstbaarheid aan alles en iedereen is onmogelijk. Streven naar gebalanceerdheid is al moeilijk genoeg voor de meeste mensen, wereldverbeteraars zijn een zeldzaamheid. Met het als maar doorgroeien van de populatie wordt het steeds moeilijker om invloed uit te oefenen op wereldniveau, er zijn teveel mensen en daardoor teveel wensen. Enkel jezelf verbeteren zal op wereldniveau natuurlijk niks uitmaken, zelfs als iedereen zichzelf poogt te verbeteren is het nog maar de vraag of de wereld als geheel daardoor beter af is (nogmaals: verbeteren voor wie?). Als je er toch naar wilt streven dan zal je alles op moeten opgeven en tegelijkertijd nooit moeten opgeven, dan kun je er heel misschien voor zorgen dat de balans tijdelijk positief verschuift. Dat klinkt erg pessimistisch maar wellicht houden positiviteit en nagativiteit zich op wereldniveau net zo zeer in evenwicht als in ons eigen leven. Ze bestaan bij de gratie van elkaar.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 17-10-2013, 23:53:29 »
Het bovenstaande betreft natuurlijk de grootse verschuivingen, van een compliment of mooi gebaar wordt niemand slechter (maar het zal ook niet snel een vergaande invloed op iemands leven hebben).
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: De wereld verbeteren
« Reactie #15 Gepost op: 19-10-2013, 02:33:40 »
Goed doordacht Goyatlay , inderdaad een eenheidsworst is imho ook nooit een logische bedoeling, er wordt  altijd wel iemand getroffen, ook door positivisme, ook de regel leeft bij de gratie van de uitzondering, kan die veranderen? Peace.
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?