Auteur Topic: Vuurwerk  (gelezen 23969 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vuurwerk
« Reactie #20 Gepost op: 31-12-2013, 16:24:23 »
jongens het gaat om een week per jaar. Niet oude mopperaars worden. Laat ze lekker.

Ik ben tegen een vuurwerkverbod en dat er per gemeente een show wordt gegeven.
Ik ben natuurlijk ook tegen de excessen met katten en bushokjes.
Maar het is nou niet zo dat het een gigantisch probleem is.


@Nieky over de 12-1 tijdstip van vuurwerk afsteken. Ik heb ooit eens gehoord dat er een fout in de wet is gemaakt. Daar had 22.00 uur - 02.00 uur moeten staan, maar dat is 10.00 uur - 02.00 uur geworden. Maar of dat een broodje aap verhaal is weet ik niet zeker.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Vuurwerk
« Reactie #21 Gepost op: 31-12-2013, 16:28:43 »
jongens het gaat om een week per jaar. Niet oude mopperaars worden. Laat ze lekker.

Ik ben tegen een vuurwerkverbod en dat er per gemeente een show wordt gegeven.
Ik ben natuurlijk ook tegen de excessen met katten en bushokjes.
Maar het is nou niet zo dat het een gigantisch probleem is.


@Nieky over de 12-1 tijdstip van vuurwerk afsteken. Ik heb ooit eens gehoord dat er een fout in de wet is gemaakt. Daar had 22.00 uur - 02.00 uur moeten staan, maar dat is 10.00 uur - 02.00 uur geworden. Maar of dat een broodje aap verhaal is weet ik niet zeker.

Ik dacht altijd ook dat het van 22:00 tot 02:00 was. Heel irritant dat de wet daarover onduidelijk is
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #22 Gepost op: 31-12-2013, 16:39:54 »
Ik heb ooit eens gehoord dat er een fout in de wet is gemaakt. Daar had 22.00 uur - 02.00 uur moeten staan, maar dat is 10.00 uur - 02.00 uur geworden. Maar of dat een broodje aap verhaal is weet ik niet zeker.

 ::jaja::

Maar daarom schreef ik ook: de goeden moeten lijden onder de kwaden.
Wat je nu ziet zijn groepen kinderen die puur en alleen de straat op gaan om dingen te vernielen. Je moet alles wat maar enigszins kapot kan, naar binnen halen anders vliegt het kapot.

Van een hulpverleningssite zijn dit wat reacties (je kan toch niet zeggen dat dit normaal is he Lukie):
Citaat
Andre (31-12-2013 om 12:58 uur)
Deze morgen werden er in de wijk vredehof rioolputten opgeblazen. Vervolgens liepen ze langs de koudekerkseweg en stond er, nadat ze gepasseerd waren een rolcontainer in brand en vervolgens verdwenen ze in de stad in de Rabobank en ben ik maar naar huis gegaan. Politie gebeld, kwamen niet. Druk???

Citaat
Sonja (31-12-2013 om 13:02 uur)
wie draait er eigenlijk op voor kapotte containers, brievenbussen, afvalbakken etc. Iemand zei tegen mij, al die lui die van te voren vuurwerk afsteken of abnormale dingen uithalen zouden ze op oudejaarsavond tussen 11 en 2uur nieuwjaar vast moeten zetten! Zal de lol er gauw afzijn.

Citaat
Dennis (31-12-2013 om 13:46 uur)
Waarom alles slopen met vuurwerk ?? Teugels aantrekken net als vroeger, alleen 's avond af mogen steken. Wie het ervoor doet oppakken en binnensteken tot na nieuwjaar, ( en geen oliebollen in Torentijd serveren natuurlijk)

Je leest niet anders daar dan containerbranden, buitenbranden etc. Maar het is écht een leuke dag!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Vuurwerk
« Reactie #23 Gepost op: 31-12-2013, 16:42:23 »
Dit lijkt mij een geweldig onderwerp voor huiskamer c.q. stelling vd week-topic ::ok::


+1
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vuurwerk
« Reactie #24 Gepost op: 31-12-2013, 16:45:10 »
ik heb toch ook niet gezegd dat ik dat normaal vind?

Ik word een beetje moe van alles maar verbieden. Dat is geen oplossing.
Al die containerbranden en dergelijke is van alle jaren maar dankzij sociale media horen we er steeds meer over. Ik praat het heus niet goed, maar voor mij is verbieden duidelijk geen oplossing.
Kinderen in groep 8 krijgen allemaal voorlichting van buro Halt (een goede voorlichting) maar kinderen worden oud, gaan dingen uitproberen, het is spannend en het knalt nu eenmaal harder in een put.

gisteren liep ik naar mijn huis. Toen stonden er ook 2 knullen bij de flessenbak. Klaar om er iets in te gooien. Toen ik er wat van zei keken ze me eerst niet begrijpend aan. Toen ik mijn telefoon pakte om een foto te maken, besloten ze toch maar door te fietsen.

Nogmaals het is niet normaal, maar zullen we in dit land alstublieft niet alles gaan verbieden?


edit: moment ik zal het allemaal even verplaatsen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Vuurwerk
« Reactie #25 Gepost op: 31-12-2013, 16:52:32 »
Ik woon blijkbaar in een zeer nette wijk, ik hoor/zie hier amper vuurwerk. Maar ik begrijp de verboddiscussie wel. Ik ben daar ook een voorstander van. Opvoeden werkt blijkbaar niet, want zoals Lukie het al aangaf, het is van alle tijden. Dus ouders kunnen het hun kinderen lastig verbieden omdat ze vaak zelf ook rottigheid uithaalden in hun jeugd.

Bij vuurwerk denk ik vooral aan de bijkomende vandalisme... kapotte containers, angstige huisdieren, letsel bij omstanders, etc. Het zijn vaak de raddraaiers die op tijd kunnen wegrennen, zij weten immers dat ze net wat aangestoken hebben, het zijn de nietsvermoedende voorbijgangers die letsel oplopen.

Dit is anders dan de Zwarte Pieten discussie. Daar ging het om wel of geen discriminatie. Hier gaat het om veiligheid van mens en dier.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #26 Gepost op: 31-12-2013, 16:54:54 »
Lukie, als je iets niet normaal vindt, waarom vind je een verbod dan een brug te ver?

Ik ben voorstander van een verbod op particulier vuurwerk, het maakt meer schade dan dat het geluk opbrengt.
🜃

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vuurwerk
« Reactie #27 Gepost op: 31-12-2013, 16:58:15 »
Omdat we allemaal mensen zijn die zelf kunnen nadenken wat goed is en wat niet goed is.
Ik heb het gewoon niet zo op betutteling (rare zijsprong, maar als ouders willen dat hun kind met een fietshelm fietst mag dat van mij, maar ook dat moet geen verplichting worden, iedereen kiest wat voor hem het beste is). Wil je vuurwerk dan ga je gang maar, maar wel volgens de regels die er zijn en daar moet dan op gehandhaafd worden.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #28 Gepost op: 31-12-2013, 17:01:11 »
En wat als de gemeente mensen die nu heel erg graag vuurwerk af willen steken zou betrekken bij zo"n vuurwerkshow? Kunnen ze toch vuurwerk afsteken,alleen dan wel onder begeleiding van professionals. Een show waar we alleen naar mogen kijken lijkt me voor hele grote vuurwerk fans ook niets,maar dit is misschien een soort tussenoplossing.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vuurwerk
« Reactie #29 Gepost op: 31-12-2013, 17:09:18 »
Ik was altijd tegen een verbod, maar ben onderhand bijna voor :-\\.

Er is hier ook een huis afgebrand omdat er vuurwerk op hun dak ik gekomen. Nou lekker dan, je huis kwijt met oud en nieuw omdat een ander vuurwerk wil afsteken.

Tussen 22.00 en 2.00 vind ik wel een goeie oplossing opzich, maar dan moet er ook beter gecontroleerd worden want nu wordt ook al de hele week vuurwerk afgestoken en ik heb niet het idee dat ook maar iemand hier een boete voor heeft gekregen.

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #30 Gepost op: 31-12-2013, 17:10:20 »
Wil je vuurwerk dan ga je gang maar, maar wel volgens de regels die er zijn en daar moet dan op gehandhaafd worden.
Die handhaving is alleen onmogelijk (gebleken), gezien het grote aantal jongeren wat zich bezig houdt met het afsteken van (zwaar) vuurwerk en het vernielen van zaken. Een verbod lijkt mij dus de enige oplossing, zodat je het probleem aan de voorkant (bij de verkopers) kunt aanpakken.
🜃

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #31 Gepost op: 31-12-2013, 17:11:51 »
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1189


Als ik het geknal de afgelopen 2 weken hoorde en voor alles een boete hadden gegeven hadden ze flink wat winst gemaakt...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vuurwerk
« Reactie #32 Gepost op: 31-12-2013, 17:12:44 »
klopt want als we het in Nederland verbieden, komt het het land niet meer in.
Dat blijkt nu ook wel uit de postpakketten uit Oost Europa en de drukte op de wegen naar België.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #33 Gepost op: 31-12-2013, 17:13:14 »
Ik heb hetzelfde als D*N.

Er is natuurlijk nogal wat veranderd in de wereld de laaste 10/15 jaar. Door de opkomst van internet kun je je vuurwerk tegenwoordig overal vandaan halen. Ook uit Oost-Europa, waar echt levensgevaarlijk is. Er was pas een hele straat ontruimd las ik, omdat ie iemand een kelderbox vol met illegaal spul had liggen. Ik wil niet weten wat er daar gebeurd zou zijn als er iets fout gegaan zou zijn. Wil jij dat in je straat?

En ja, de politie zegt er op te controleren, maar wie heeft er ooit één agent in zijn/haar straat gezien? Ik niet, ook al hebben we geklaagd.

Gewoon allemaal niet, dan is het ook eenvoudiger te handhaven. Geen vuurwerk, prima, wel vuurwerk, mag niet, dus strafbaar voor de wet.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #34 Gepost op: 31-12-2013, 17:22:01 »
Ik woon 400m van mijn zaak, maar toen ik daar net naartoe liep zag ik wel degelijk een politie-auto rijden. Twee jaar geleden is onze buurjongen aangehouden wegens carbidschieten (met verfblik :P ) voor oudjaarsdag (het is hier toegestaan vandaag, op bepaalde aangewezen plekken).

Kom op zeg, het afsteken van vuurwerk was verboden tot 10 uur vanmorgen, een verbod helpt toch niets? Laten we alsjeblieft gewoon onze jeugd leren verstandig met vuurwerk om te gaan.


Kijk eens naar de VS, met hun verbod op alcohol onder de 21 jaar (oh daar wil ik ook nog een topic over openen) en naar het zeer sterk stimuleren van onthouding tot aan het huwelijk, er is daar veel meer drank- en drugsgebruik onder de jeugd dan hier in Nederland, en bovendien zijn er meer tienerzwangerschappen. Oftewel, een verbod werkt averechts.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #35 Gepost op: 31-12-2013, 17:27:28 »
Op bepaalde aangewezen plekken,daar zeg je wat... Is dat niet iets? Gewoon 1 plek per plaats aanwijzen waar vuurwerk afgestoken mag worden. En voor de rest niet. Weten oude mensen dat ze die plek moeten ontwijken,en is het voor het geval dat er iets mis gaat veel beter te overzien.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vuurwerk
« Reactie #36 Gepost op: 31-12-2013, 17:27:47 »
Ik weet zelf ook niet of een verbod werkt. Maar het is de laatste tijd wel duidelijk dat er veel meer overlast is van vuurwerk en dat er naar mijn mening wel iets moet veranderen. Vuurwerk moet wel leuk blijven.

Ik vind het ook erg leuk als iedereen na middernacht op straat staat en dat de lucht gekleurd staat van vuurpijlen. Het gaat denk ik vooral om wat er daarbuiten nog gebeurt. Dus overdag en de week ervoor.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #37 Gepost op: 31-12-2013, 17:31:30 »
Het gaat denk ik vooral om wat er daarbuiten nog gebeurt. Dus overdag en de week ervoor.
Tja, dan is het dus al verboden om vuurwerk af te steken ::vergroot::


Pjotr, goed idee!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vuurwerk
« Reactie #38 Gepost op: 31-12-2013, 17:34:49 »
heel veel intelligente opmerkingen
kijk daarom hou ik van Swifty
Op bepaalde aangewezen plekken,daar zeg je wat... Is dat niet iets? Gewoon 1 plek per plaats aanwijzen waar vuurwerk afgestoken mag worden. En voor de rest niet. Weten oude mensen dat ze die plek moeten ontwijken,en is het voor het geval dat er iets mis gaat veel beter te overzien.

Er zijn al gemeentes die met vuurwerk vrije zones werken (bejaardentehuizen, scholen, ziekenhuizen). Daar zie ik dan meer in. Het is ook wat raar als je nadat je gezellig oud en nieuw hebt gevierd met familie, dat dan oom Piet en Neefje Klaas weggaan omdat ze 3 kilometer verderop vuurwerk willen gaan afschieten.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #39 Gepost op: 31-12-2013, 17:42:27 »
Tsja,het is wat je raar vind. Is ook een kwestie van wennen. Als we dat allemaal al jaren gewend waren had je dat nu niet raar gevonden. Of ze nu 2 straten verder gaan of 3 kilometer verder gaan maakt dan ook weinig uit naar mijn idee.