Auteur Topic: Vuurwerk  (gelezen 23959 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #40 Gepost op: 31-12-2013, 17:44:24 »
Precies Pjotr. 't is Maar wat je gewend bent. Wij zijn opgegroeid met vuurwerk. In Amerika en Australië niet.

Bepaalde gebieden verbieden is natuurlijk prima, maar het lost het probleem niet op voor de anderen.

Tja, dan is het dus al verboden om vuurwerk af te steken ::vergroot::

Maar mensen hebben het in die periode al wel in hun bezit. En we weten wat er dan gebeurt. A leuk even een rotje hier en pijltje daar. En als er eenmaal eentje begint dan gaat iedereen mee en dan kom het grof geschut ook ingezet (wat vaker al eerder in huis is omdat hoe vroeger men bestelt, hoe slechter de controle er op is - ik heb het dan over het illegale spul).

Natuurlijk zal je bij een verbod altijd mensen hebben die het aan hun laars lappen. Net als er altijd mensen zullen blijven zijn die met alcohol achter het stuur kruipen of 220 km/h over de A2 scheuren. Maar ik denk dat probleem al een heel stuk minder wordt als de gewone man het niet meer zelf af mag steken. Valt natuurlijk ook wel op, het rookt en het maakt lawaai...

Nog even in het algemeen: natuurlijk zit er een stukje zelf verantwoording in, maar de wereld heeft een behoorlijke mentaliteitsverandering ondergaan de laatste 10 jaar. Je krijgt tegenwoordig al een knal voor je harses als je tegen iemand zegt dat ie geen sigaret op de grond moet gooien. Tsja heeft de jeugd dan een goed voorbeeld van de volwassenen? Lijkt me niet.
« Laatst bewerkt op: 31-12-2013, 17:46:04 door Daisy »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vuurwerk
« Reactie #41 Gepost op: 31-12-2013, 17:48:47 »
Klaas is 8 jaar en staat daar met zijn kinderpakket, normaal gewoon net op straat voor het huis.
Nee sorry kan me er niks bij voorstellen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #42 Gepost op: 31-12-2013, 18:05:37 »
[knip]maar de wereld heeft een behoorlijke mentaliteitsverandering ondergaan de laatste 10 jaar. Je krijgt tegenwoordig al een knal voor je harses als je tegen iemand zegt dat ie geen sigaret op de grond moet gooien. Tsja heeft de jeugd dan een goed voorbeeld van de volwassenen? Lijkt me niet.
“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”


Herkenbaar ?
Deze uitspraak is van de filosoof Socrates, en inmiddels een goede 2600 jaar oud. Maar ook daarvoor trokken ouderen vermoedelijk al hun wenkbrauwen op over het puberende brein. En over nog eens 2600 jaar zullen ze dat zeker nog doen.

Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/samenleving/ouderen-jeugd-tegenwoordig.195972
Keep calm and eat chocolates!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #43 Gepost op: 31-12-2013, 18:20:34 »
Feit blijft dat er al diverse onderzoeken zijn geweest naar het puberbrein....
Laatst ook gelezen dat het puberbrein niet normaal denkt en als ik even op internet zoek, vind ik o.a.:

Citaat
Pubers zijn andere wezens dan kinderen of volwassenen
De groeispurt vindt voornamelijk plaats in het deel van de hersenen dat direct achter het voorhoofd ligt. Deze is bij mensen het verst geëvolueerd. Hiermee leren we de consequenties van onze acties te zien. Een puber kan niet altijd overzien dat je op de rem moet gaan staan als je op het punt staat je moeder oud en lelijk te noemen. Dit deel van de hersenen zorgt ervoor dat we vooruit kunnen plannen en onze impulsen te onderdrukken en bij onze pubers is dit nog volop in ontwikkeling.

Bij meisjes heeft dit hersengedeelte de meeste verbindingen op 11-jarige leeftijd en bij jongens op hun twaalfde. Pas als de verbindingen weer teruggesnoeid zijn, leren pubers ineens met abstracte begrippen te werken en complexer te denken.

Citaat
Graag risico's nemen
Dopamine laat zich in de puberteit ook gelden. Hier wordt je alerter en actiever van en zorgt ervoor dat je meer risico's gaat nemen. Vandaar die onzalige plannen van skateboards, winkelwagentjes, kliko's of andere risico's die voor handen zijn. Maar dat risico zoek is van evolutionair belang. Om op eigen benen de wereld te verkennen is het nodig om risico's te nemen. Hierbij hoort vaak ook roken, drinken en drugs. Uiteindelijk zijn we allemaal jong geweest en was het vroeger een relatief veilige manier van uitleven. Tegenwoordig gaan pubers al gestrest naar school en gaan zich daarnaast te buiten aan alcohol en drugs. Misschien is de druk van school te hoog, net als de noodzaak van prestatie in de huidige maatschappij.

Ze kunnen misschien beter Jackass-achtige dingen doen, dan dat ze veel gaan drinken of drugs gaan gebruiken. Het puberbrein is heel erg kwetsbaar en deze is bezig zich te bouwen. Ook verslaving ligt hierdoor op de loer als een puber het als normaal gaat beschouwen.

Wat doe je als ouder met deze wetenschap
Blijf als ouder dus alert. Vang signalen op en houdt in je achterhoofd wat uiteindelijk de reden van het gedrag van je kind is. Er is geen echt opzet in het spel. Het is groei en ontwikkeling van de hersenen die een hoop veroorzaken in het gedrag van je kind. Je kan jezelf ook anders opstellen tegenover je kind, als je weet dat het onderhouden van het brein veel energie kost, hoewel het maar 2,5 % van het totale lichaamsgewicht uitmaakt, het slurpt wel 20 % van de energie op. Op den duur lost alles zich vanzelf wel weer op, maar het vergt wel enig geduld. En natuurlijk hoef je niet alles zomaar klakkeloos goed te vinden. Er zijn ook wel grenzen, maar die leg jij en niet je kind.

Oftewel: als je dus pubers met zoiets als vuurwerk en dan vooral met zwaar (illegaal) vuurwerk laat, waar ze in onze huidige maatschappij makkelijk aan kunnen komen, kun je toch ook verwachten dat het niet goed gaat. Ik wil niet zeggen dat het met alle pubers zo is, maar een groot deel van wat je op straat ziet, is niet redelijk bezig   ::hypocriet::
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #44 Gepost op: 31-12-2013, 18:23:13 »
Klaas is 8 jaar en staat daar met zijn kinderpakket, normaal gewoon net op straat voor het huis.
Nee sorry kan me er niks bij voorstellen.

Als Klaas toevallig bij dat ziekenhuis of dat bejaardenhuis in de buurt woont moet dat ook. Dus ik zie niet in waarom andere kinderen dat niet kunnen. Gewoon laten meenemen door vader,grote broer.

De eerste jaren zal er wat gezeur zijn om zo"n regel,maar na een jaar of 6 weet niemand beter meer en raak je daar vanzelf aan gewend.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Vuurwerk
« Reactie #45 Gepost op: 31-12-2013, 19:37:13 »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vuurwerk
« Reactie #46 Gepost op: 31-12-2013, 20:05:22 »
Als het inderdaad om 1 of enkele dagen per jaar zou gaan, had ik er geen problemen mee. Maar aangezien vlak over de grens vuurwerk al vanaf september te koop is, voorheen was dat zelfs het hele jaar, wordt het hier ook vanaf eind september afgestoken.

Het heeft totaal geen nut meer om het door te geven aan de politie, je moet zelf je hele hebben en houden aan de politie doorgeven, anonieme tips nemen ze namelijk niet in behandeling. Waarom geef je dan nog iets door, als de politie zegt dat ze andere prioriteiten hebben, en dus niet op alle plekken tegelijk kunnen zijn.

Dit lokt alleen maar meer overlast in de hand. Jammergenoeg is vorige maand iemand uit mijn wijk overleden, die WEL iets kon bereiken bij de politie. Dankzij zijn bemoeienissen was het relatief rustig, de laatste jaren.

Offline Vanessaa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #47 Gepost op: 1-01-2014, 03:05:37 »
Deze puber is niet ruig of dom met vuurwerk  ;)

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #48 Gepost op: 1-01-2014, 11:30:56 »
Gelukkig maar ;)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vuurwerk
« Reactie #49 Gepost op: 1-01-2014, 22:31:09 »
veilig vuurwerk bestaat niet..
er was eens......

Offline Bladwijzer

  • Forumlid
Re: Vuurwerk
« Reactie #50 Gepost op: 2-01-2014, 15:25:15 »
sterretjes zijn relatief veilig hoor.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vuurwerk
« Reactie #51 Gepost op: 2-01-2014, 15:32:15 »
Zolang je ze maar niet in je oog steekt ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vuurwerk
« Reactie #52 Gepost op: 2-01-2014, 15:38:46 »
ook sterretjes kunnen heel veel narigheid veroorzaken
er was eens......

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Vuurwerk
« Reactie #53 Gepost op: 29-12-2017, 22:19:57 »
Even de herleefde vuurwerkdiscussie naar het juiste topic verplaatsen.

Maar dat zijn allemaal ‘voordelen’ van als er geen vuurwerk meer zou zijn. Maar dat gebeurt niet als er een verbod komt, dan krijg je toch juist veel meer gevaarlijk(er) illegaal vuurwerk?
Als er op gehandhaafd wordt en vuurwerk behandeld wordt als (verboden) explosieven, word je streng gestraft en is het snel voorbij met die irritant harde knallen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Vuurwerk
« Reactie #54 Gepost op: 29-12-2017, 22:21:52 »
Veel belangrijker is als het in Europees verband gebeurd. Nu wordt veel illegaal vuurwerk in België gekocht. Als er een vuurwerkverbod in de hele EU komt, dan wordt het een stuk lastiger om illegaal aan vuurwerk te komen.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #55 Gepost op: 29-12-2017, 22:42:20 »
Even de herleefde vuurwerkdiscussie naar het juiste topic verplaatsen.
Als er op gehandhaafd wordt en vuurwerk behandeld wordt als (verboden) explosieven, word je streng gestraft en is het snel voorbij met die irritant harde knallen.

Ik ben niet voor een vuurwerkverbod. Ook vind ik de overlast hier in mijn buurt heel erg meevallen. Jongeren die bewust vuurwerk naar iemand gooien of er andere rottigheid mee uithalen, mogen wel stevig aangepakt worden, maar wat mij betreft mogen ze gewoon lekker onschuldig knallen de komende dagen. Daarna is het weer over.

Ik vind het juist een groot deel van de charme van Oudjaar dat je buiten met vrienden/familie enzovoorts vuurwerk kunt bewonderen en daarvoor niet naar een speciale vuurwerkshow hoeft te gaan.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vuurwerk
« Reactie #56 Gepost op: 30-12-2017, 12:21:29 »
Ik ben niet voor een vuurwerkverbod. Ook vind ik de overlast hier in mijn buurt heel erg meevallen. Jongeren die bewust vuurwerk naar iemand gooien of er andere rottigheid mee uithalen, mogen wel stevig aangepakt worden, maar wat mij betreft mogen ze gewoon lekker onschuldig knallen de komende dagen. Daarna is het weer over.
Deze dagen is nog tot daaraan toe (al zou men het moeten beperken tot de 31ste), maar hier hoor je gewoon het hele jaar door vuurwerk. Ik schrik regelmatig wakker van weer eens een ongenadig harde knal om half 12 in de avond. Of een complete vuurwerkshow midden in de zomer. En nee, het is niet 'slechts' 1 persoon, want je hoort het van verschillende kanten. En ook van andere mensen die je zo wel eens spreekt.
Tegenwoordig is het zelfs zo dat je op Oud en Nieuw zelf minder vuurwerk ziet/hoort dan de Oudjaarsdag zelf en de dagen ervoor. En degenen die het om 12 uur afsteken letten veelal ook nauwelijks op de anderen. In Den Haag ging ik ieder jaar een rondje maken langs vrienden en kennissen in de buurt, en heb ik me nooit onveilig gevoeld; men wachtte gewoon met vuurwerk afsteken tot je voorbij was. Hier hoef je dat echt niet te proberen, want ze gooien gewoon door en wachten niet tot je voorbij bent...

Wat dat aangaat ben ik ook al jaren voor een vuurwerkverbod voor de gewone man. Aan een show heb je veel meer.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #57 Gepost op: 30-12-2017, 14:18:02 »
Ik ben tegen het verbod. Mijn argumenten zijn eigenlijk allemaal al benoemd :P

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Vuurwerk
« Reactie #58 Gepost op: 30-12-2017, 16:46:02 »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #59 Gepost op: 30-12-2017, 18:36:42 »
Heb ik net genoemd in een ander topic, blijkbaar zitten we toch weer in 2 topics over vuurwerk te praten...
Keep calm and eat chocolates!