Auteur Topic: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen  (gelezen 21217 keer)

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #40 Gepost op: 28-01-2014, 16:32:54 »
Vanwege dit soort feitjes vond ik geschiedenis leuk  ::bravo::

Ik ook :).

HDD, heerlijk al deze feitjes!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #41 Gepost op: 28-01-2014, 17:59:00 »
Geen probleem :)


Bij het uitwerken leer ik af en toe ook nog wat ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #42 Gepost op: 28-01-2014, 19:56:35 »
is super interessant om te lezen!!
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #43 Gepost op: 30-01-2014, 17:44:48 »
#9

Categorie:
Natuurkunde
Feit: Deeltjes kunnen sneller dan de snelheid van licht

Achtergrond:

Zonder dat onze grote vriend Einstein zich in z'n graf omdraait.
Dat niets sneller dan het licht kan wordt vaak gepostuleerd, en het is niet zozeer fout maar onvolledig.

Om te beginnen gaat het altijd om het verzenden van informatie. Als ik met een laser naar de linkerzijde van de maan straal, en met een vliegensvlugge polsbeweging straal ik ineens naar de rechterzijde, ben ik waarschijnlijk sneller dan dat licht van dat ene punt naar het andere punt kan gaan. Maar dat ik eerst iets hier iets straal, en dan daar, is niet een eenduidig iets. Er is niet iets dat van links naar rechts gaat, ja, mijn laserlichtbundel, maar dat zijn allemaal aparte deeltjes. Ik kan daarmee geen informatie overzenden. Preciezer is dus al dat je geen informatie sneller kunt zenden dan het licht.
Om nog preciezer te zijn is de lichtsnelheid variabel. Hoho, zeg je nu - nee volgens die gekke natuurkundigen is alles relatief behalve de lichtsnelheid. Dat is niet zo, alles is relatief behalve de lichtsnelheid in een vacuum (c). Die is 300.000 km per seconde. Licht gaat een stuk sneller als het door iets [: een medium] gaat. Bijvoorbeeld door water gaat licht een kwart langzamer (0.75c). Om precies te zijn moeten we dus zeggen: "informatie [hetgeen 1 deeltje kan zijn] kan niet sneller dan de snelheid van licht in een vacuum".

Maar we kunnen dus een medium bedenken waar licht heel langzaam in gaat? Ja, dit heet "slow light" - in recente jaren is het gelukt om de snelheid van licht in zogenaamde halfgeleiders terug te brengen tot loopsnelheid, zelfs tot stilstand. Dus we kunnen allemaal sneller dan de snelheid van licht, zolang we het licht maar een fikse handicap geven.
Geladen deeltjes kunnen het zonder handicap: in mediums kunnen ze sneller gaan dan het licht door die stoffen gaat.



Wat je dan krijgt is bijna hetzelfde als wanneer je de de geluidssnelheid breekt (zie onderstaande spoiler). Wat in dat geval gebeurd is dat er drukgolven worden opgebouwd, maar het object sneller gaat dan de drukgolven - dus die breekt er doorheen. Het laat een golffront in de vorm van een kegel achter van de drukgolven die niet sneller dan de snelheid van het geluid (in dat medium) kunnen. Interessant genoeg gaat het object, puur door deze snelle beweging, geluid maken. Het hoeft niet uit zichzelf geluid te maken - de drukgolven door de snelheid zorgen ervoor.
Precies hetzelfde gebeurd er, maar op een veel kleinere schaal, wanneer kleine geladen deeltjes sneller gaan dan de snelheid van licht in dat medium. Behalve dat het nu licht is in plaats van geluid. Dus wederom kan de uitbreidende kegel van licht het deeltje niet bijhouden; en zorgt het deeltje voor licht zonder dat het uit zichzelf licht uitzend. In de praktijk zien wij dit als blauwig licht, en is dit het meest bekend bij kernreactors. Hier zijn heel veel geladen deeltjes, die onder water (een medium) worden gehouden waarin ze sneller dan de snelheid van licht (in dat medium) kunnen. En dus komt er in kernreactors een blauwig licht vanaf de radioactieve stralen (zie wederom onderstaande spoiler). Dit heet Cherkov straling.
Daarnaast wordt verondersteld dat dit de reden is dat austronauten in de ruimte gemiddeld eens per 3 minuten lichtvlekken of lichtflitsen zien. Ongefilterde kosmische straling gaat door hun oog, sneller dan licht kan gaan in hun oog - en veroorzaakt daar een lichtvlek of lichtflits.

Spoiler: geluids- en lichtbarriere (klik om te tonen/verbergen)

Ter samenvatting: Informatie kan niet sneller dan de snelheid van licht in een vacuum. Licht gaat daarbuiten langzamer (soms zelfs heel langzaam: slow light). Geladen deeltjes kunnen sneller door deze substanties. Dit is het licht-equivament van de geluidsbarriere. Hierbij wordt licht uitgezonden - dit zorgt voor de blauwige gloed in kernreactors, en is vermoedelijk de reden voor lichtflitsen die astronauten ervaren.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #44 Gepost op: 31-01-2014, 12:19:43 »
moet dit wel een paar keer lezen  8)
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #45 Gepost op: 31-01-2014, 14:29:51 »
Iets specifiek dat verdere uitleg behoeft?
Heh, ik zit steeds tegen de max van 5000 tekens aan - dus moet proberen het ongeveer helder te krijgen in beperkte ruimte :P

Opzich zitten er heel veel interessante fenomenen in de natuurkunde - maar sommige zijn gewoon gezien de beperkingen niet uit te leggen :(
Dus die gebruik ik maar niet ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #46 Gepost op: 4-02-2014, 17:38:05 »
10!
Met deze posts zit ik overigens vrij consistent op/rond/net-boven de maximale lengte van 5000 karakters.
Zit te overwegen om de stukjes op scribd te mikken en hier gewoon de feit + nummer + categorie te plaatsen, maar dan een scribd link voor de achtergrond.

Maargoed, moet maar even kijken.




#10

Categorie:
Fauna
Feit: Haaien staan niet helemaal bovenaan de voedselketen, maar worden ook gegeten

Achtergrond:

Niet op de flauwe manier dat in feite de mens vrijwel over het toproofdier (in mooi Engels: apex predator) is. En eveneens niet op de manier dat er honderden verschillende soorten haaien bestaan, waarvan de kleinste maar zo'n 20 centimeter wordt en vast door anderen wordt gegeten.
Er zijn daadwerkelijk andere dieren in de zee die haaien eten van het soorten waarbij normaal mensen snel wegzwemmen.
Als men denkt aan pelsrobben, dan zijn dat knuffelige beesten - die eventueel achterna worden gezeten door haaien
Spoiler:  aaaawwww & oooeeehhh!! (klik om te tonen/verbergen)

Wat enigszins mist in dat beeld is dat mannetjes pelsrobben zo'n 2.5 meter lang kunnen worden, 300kg zwaar - en dat kleinere haaien die toevallig in de buurt zijn op moeten passen. Haaien bevatten uitermate voedzame magen en levers; hetgeen ook de reden is dat onderstaande pelsrob in kort tijdsbestek 5 grote blauw haaien (1.5 meter, 40 kg) doodde en deze delen op at.
Spoiler: uhhhhh (klik om te tonen/verbergen)

Hoewel een anderhalve meter grote haai niet iets is om tegen te komen terwijl je lekker je pootjes aan het baden bent, zullen deze je niet opeten. Maar de grotere soorten zullen toch niet worden gegeten? De citroenhaai (2.5meter, 100kg), de beruchte grote witte haai (5 meter, 900 kilo) - of ach, als we dan toch bezig zijn, die grote vriendelijke reuzen de walvishaaien (10 meter, 9000 kilo). Er is toch vast geen dier die het waagt daar op te jagen?

Orka's wel.

Orka's zijn vrij fascinerende dieren waar een kort stukje met geen mogelijkheid recht aan kan doen. Er zijn verschillende soorten orka's, die vrij specifieke prooidieren hebben. Sommigen eten pinguïns, anderen zeeleeuwen - en enkele in gevangenschap hebben zelfs geleerd over te geven, waar vogels op af komen, waarna ze de vogels eten. En sommigen eten dus haaien. Enige tijd geleden was er een video uit Nieuw-Zeeland waarbij een haai zichzelf bij een strand aan laat spoelen om aan een orka te ontkomen. Daarnaast was er al eerder anecdotisch bewijs hoe orka's diepzee Sluimerhaaien opdoken en deze uit elkaar scheurden om slechts de lever op te eten (de rest is oneetbaar).
Spoiler: vid & anecdote (klik om te tonen/verbergen)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #47 Gepost op: 4-02-2014, 17:38:25 »
..vervolg..

Daar stopt het echter niet bij, ook grote witte haaien gaan er tegenwoordig vandoor wanneer er orca's in de buurt zijn. Bij de Farallon eilanden, net ten westen van California, kwamen jaarlijks tientallen witte haaien bij-een om zich te voeden op zeehonden en zeeleeuwen. Tot ergens in 1997 toen een orka een witte haai verdronk - en de witte haaien spontaan verdwenen. Een van de haaien uitgerust met een zendertje - zodat achteraf te zien was dat die rond de aanval ineens 500 meter dook, en in een stuk naar Hawaii zwom.
Sowieso zijn orka's veel beter uitgerust voor dergelijke gevechten. Haaien hebben vrij kleine snijdende tanden, om grote wonden te veroorzaken zodat de prooi snel dood gaat door bloedverlies. Orka's hebben grotere bottere tanden, en gaan voor kracht. Dit wordt daarentegen niet gebruikt om haaien uit te schakelen. Tijdens de aanval gaat de orka op z'n kop zwemmen, klemt de haai in z'n bek, en draait om. Haaien zijn, zodra ondersteboven, spontaan verlamd (zgn tonische immobiliteit). De orka houd de haai zo op z'n plaats, die verdrinkt doordat haaien stromend water nodig hebben door hun kieuwen om te blijven ademen. Op eenzelfde manier verdrinken orka's roggen en zelfs de enorme walvishaaien.

Orka's zijn daarom uitstekend geschikt om stranden haai-vrij te houden. Witte haaien gaan er vandoor wanneer orka-geroep onder water wordt afgespeeld. Daarnaast is er geen geval bekend waarin orka's in het wild mensen hebben opgegeten. Vermoedelijk komt dit doordat ze zo uitzonderlijk kieskeurig zijn - rob-etende orka's jagen bijvoorbeeld niet op de 'verkeerde' soort rob indien die langs zwemt, of andere potentieele prooidieren.
Zodoende zijn orka's afgericht om in Nieuw-Zeeland en Australië de stranden waar de meeste haaien voor komen veilig te houden. De orka's worden beperkt gevoerd opdat ze in de buurt blijven. Daarnaast worden ze beloond wanneer ze een haai doden, zodat ze worden geconditioneerd dit te blijven doen. Doordat orka's in zeeën over de gehele wereld voorkomen (op de Baltische Zee, en delen van de Noordzee na) begint deze ecologische manier in grote gebieden navolging te vinden. Daarnaast wordt onderzocht of orka's kan worden aangeleerd om kleine bootjes in de buurt van Somalië om te varen.

Ter samenvatting: Pelsrobben worden niet alleen door haaien gegeten, maar eten ze ook. Orka's zijn helemaal moordmachines, hoewel ze vaak alleen levers (en soms magen) van de gevangen haaien eten. De draaien de haai op z'n kop, waarna deze verlamt en stikt. Hierdoor jagen ze zelfs witte haaien de stuipen op het lijf; maar mensen vinden ze wel lief.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #48 Gepost op: 4-02-2014, 17:55:38 »
 ::bravo:: Weer wat geleerd.

Dit heb ik nooit geweten over de Romeinse Keizertijd.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #49 Gepost op: 4-02-2014, 18:13:29 »
Free Willy ::bravo::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #50 Gepost op: 4-02-2014, 19:54:39 »
Wat een leuk feitje!  :D

Maar heeft de orka ook natuurlijke vijanden? Of staat die wel boven aan de voedselketen?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #51 Gepost op: 4-02-2014, 22:41:14 »
Zo ver ik kon vinden staan ze bovenaan.

Het is mogelijk dat er in enkele gevallen cannibalisme optreed - maar dat is op basis van maaginhoud, waarbij het kan zijn dat het slachtoffer reeds dood was (bv door walvisvaarders).
Daarnaast is er een beperkt gevaar voor jonge orca's, door de grote haaiensoorten.

Maar in praktijk zijn er geen andere zeedieren die volwassen orca's eten. Denk dat daar 2 grote oorzaken voor zijn.

1. Ze zijn enorm.
Orka's zijn slechts iets groter (gemiddeld misschien een meter) dan een grote witte haai, maar ze zijn totaal anders gebouwd (zie spoiler).
Haaien zijn gestroomlijnde vissen, vrij licht gebouwd.
Orka's aan de andere kant zijn dolfijnen, en dus zoogdieren. Dus die hebben onhandige dingen als longen, en zijn warmbloedig. Dus ze hebben een omringende vetlaag van een kleine 10cm dik. Orka's zijn dus meer gewichtsklasse zwaargewicht.
Hoewel ze dus qua lengte weinig verschillen, zijn orka's zo'n vijfmaal zwaarder. Die worden niet zo snel aangevallen.

Spoiler: anatomie orka en haai (klik om te tonen/verbergen)

2. Ze zwemmen doorgaans in groepen van 2-12 orka's.
Andere roofdieren die theoretisch 1 op 1 een kans maken tegen een orka, zijn alleen. En maken geen schijn van kans tegen een groep.
Zelfs wanneer er meerdere haaien aanwezig zijn (zoals bij de Farallon eilanden) vormen ze geen samenhangende groep.
Dat doen orka's wel, en ze zijn extreem intelligent - dus die kunnen goed als een groep opereren.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2014, 22:43:19 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #52 Gepost op: 5-02-2014, 00:58:03 »
Ik lees dit nu pas ::oink:: Mooi topic HDD. Ik ben fan. ;D Heb nog niet al je dwaalwegen gelezen, maar wie bewaart, die heeft nog wat, zal ik maar zeggen. Doet me een beetje denken aan mijn wetenschappelijke scheurkalender, die in de w.c. hangt, maar dan leuker. ::ok::

Trouwens, is dit topic niet meer wat voor "De huiskamer"? Lekker met de open haard aan en een goed glas wijn? Tis eigenlijk Relaxhoek onwaardig m.i.
Geniet nooit met mate...

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #53 Gepost op: 5-02-2014, 01:07:25 »
Ik vind orka's zo schattig ::love::, ook al zijn het moordmachines  ;D.

Leuk feitje, erg interessant ::jaja:: Hadden ze hier een hoorcollege over gehouden dan was ik gewoon serieus geïnteresseerd geweest
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #54 Gepost op: 5-02-2014, 07:38:20 »
Zo ver ik kon vinden staan ze bovenaan.

...

Leuk antwoord!  ::ok:: :D Ga het bijna jammer vinden dat ik geen biologie heb  ::hypocriet::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #55 Gepost op: 5-02-2014, 09:45:59 »
Merci allen :)

Trouwens, is dit topic niet meer wat voor "De huiskamer"? Lekker met de open haard aan en een goed glas wijn? Tis eigenlijk Relaxhoek onwaardig m.i.

Ohhh dat had ik niet eens overwogen..

Hmm ja wellicht. Ik weet niet, ik kom alleen in de huiskamer voor de dromen- en overlijdingstopics - dus het zat niet echt voor in mijn gedachten :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #56 Gepost op: 8-02-2014, 17:52:36 »
Heb even wat weinig tijd - maar deze kan wel tussendoor :)

#11

Categorie:
Huis-tuin-en-keuken
Feit: Ciabatta is een heel modern brood

Achtergrond:

Ik ging er eigenlijk vanuit dat iedereen bekend is het met Italiaanse platbrood Ciabatta? Anders mist dit feitje elk doel ;D
Vrij langwerpig, zeer luchtig, plat brood? Wacht, elk feitje is meteen beter wanneer je er een plaatje van wikipedia voor steelt.
Spoiler: Een ciabatta (klik om te tonen/verbergen)

Ciabatta wordt weleens geacht onlosmakelijk met Italië verbonden te zijn.
Met pizza's, met pasta's, met rijtjes tomaat, mozerella en basilicum, met olijfolie, ondergaande zonnen, wijnen, mooie vrouwen, mooie uit elkaar vallende auto's, met schitterende uit elkaar vallende Romeinse tempels.. enfin, een hoop vergankelijke schoonheid en een hoop geschiedenis.
Maar al die positieve delen van Italië ten spijt, de Fransen hadden iets dat de Italianen niet hadden.
Stokbrood.
Natuurlijk, de Italianen hadden bijvoorbeeld foccacia's - een directe overlevering van de Romeinen die het brood in midden van de oven bakten (wortel van foccacia is focus). Desalniettemin werd een groot deel van het brood dat in Italië voor sandwiches werd gebruikt geïmporteerd als stokbroden uit Frankrijk, waarna het in Italië werd afgebakken.
Dit werd met lede ogen door Italiaanse bakkers aangezien, totdat Arnaldo Cavallari na lang testen een nieuw brood ontwiep, de ciabatta. Het jaar was 1982.
Spoiler: Onze grote vriend Cavallari (klik om te tonen/verbergen)
Het brood won snel aan populariteit, en verspreidde zich de wereld over. Je zou kunnen zeggen 'de rest is geschiedenis', zolang je een beperkte visie hebt op het begrip geschiedenis.

Vernieuwend aan het brood is de hoge mate van vloeibaarheid; voor het bakken bestaat het brood meer uit een beslag dan een deeg. Normaal zijn brooddegen vrij vast, zodat je bijvoorbeeld bolvormige broden kunt krijgen. Als je dat met een ciabatta probeert te doen vloeit het weg.
In vroeger tijden was dit niet mogelijk geweest. Het fenomeen van de bakkerij is weliswaar al duizenden jaren oud (zo waren ze er al bij de oude Egyptenaren); de functie is door de jaren veranderd. In de middeleeuwen was het in Europa gewoon dat de bakkerij als publieke oven dienden. Huisvrouwen konden 's ochtends deeg aanleveren, waarna ze het 's middags gebakken op konden halen. Hiervoor is het dus niet handig om een klotsend deeg te hebben.
Deze methode van brood bakken was echter aanleiding tot veelvuldige oplichting door bakkers toen deze ook zelf brood gingen produceren en verkopen. Van het aangeleverde deeg werden stukken afgehaald, waarna de bakker dit zelf kon gebruiken om brood te maken. Hiervoor werd bijvoorbeeld gebruik gemaakt van geheime luiken in de oven waarbij een leerling of jonge jongen de oven in kon om delen van het deeg te stelen.
Om te voorkomen dat ze als oplichters werden gezien kwam het bij bakkers in zwang om een extra brood mee te geven - dit is ook de reden dat een zogenaamd bakkers dozijn bestaat uit 13 in plaats van 12.
De bevolking nam zelf ook maatregelen, en neigde ernaar om de grootte van het aangeleverde beslag af te meten aan het eigen schoeisel. De bijnaam voor zulke aangeleverde broden werd zodoende genoemd naar slippers / sloffen / pantoffels: ciabatta. Door deeg aan te leveren van bijvoorbeeld 1 slof breed en 2 lang, werd het zeer moeilijk om deeg te stelen door bakkers. Daarnaast had iedereen z'n eigen maat brood, zodat minder vaak onenigheid bestond van wie een brood was.
Doordat in later eeuwen brood minder vaak werd aangeleverd verdween deze gewoonte uit het dagelijks leven - maar het woord ciabatta bleef bestaan als alternatieve naam voor hele broden. Toen Cavallari poogde om zijn nieuwe brood een nationaal symbool te maken nam hij daardoor de naam ciabatta over.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #57 Gepost op: 8-02-2014, 22:57:08 »
Ciabatta zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn  :(
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #58 Gepost op: 12-02-2014, 14:30:11 »
Zo, de Olympische Spelen.

Ik heb eigenlijk wat te veel feitjes in die categorie ;D Dus ik zit nog even wat te dubben hoe ik ze ga verdelen.
Misschien een serie kortere; misschien een paar langere.
In elk geval komt de eerste vandaag of morgen.


Maar tussendoor als zoethoudertje iets dat ik verder niet kon gebruiken:
Olympisch gouden medailles bestaan voor het veruit grootste gedeelte uit zilver. In het geval van de winterspelen momenteel: een gouden medaille is 525 gram zilver en 6 gram goud (dus ongeveer 1%).
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #59 Gepost op: 13-02-2014, 17:32:09 »
Olympische Spelen dus - tijd voor wat bijpassende dingen.
Laten we beginnen bij het begin.


#12

Categorie:
Geschiedenis / Sport
Feit: Keizer Nero heeft meerdere Olympiades gewonnen, als zanger

Achtergrond:

Olympiades, niet Olympische Spelen. In het Oude Griekenland werden 4 verschillende spelen gehouden, die samen de Olympiades vormden. De oudste hiervan waren de Olympische Spelen. Deze werden gehouden ter ere van oppergod Zeus, en waren een mengeling van religieuze en sportieve activiteiten. De directe aanleiding is onbekend; het kwam voor dat bij begrafenissen hardloopwedstrijden met prijzen werden gehouden. Daarnaast vermeld Pausanias dat de eerste Olympische Spelen werden gehouden door vrouwen. Deze hadden een hardloopwedstrijd om priesteres voor de godin Hera te worden. Later kwam hier een hardloopwedstrijd voor jonge mannen bij om metgezel van deze priesteres te worden. Daarentegen wordt deze verklaring opgetekend door Pausanias in de 2de eeuw n.Chr. - dus bijna een millenium na dato; betrouwbaarheid kan zodoende een moeizaam punt zijn.
De eerste (algemeen geaccepteerde) Olympische Spelen werden gehouden in 776 v.Chr en bestonden uit een enkele hardloopwedstrijd tussen twee uiteinden van een stadion, zo'n 200 meter. Later werd dit uitgebreid met andere onderdelen, zoals langere loopafstanden; hardlopen met gedeeltelijke wapenuitrusting aan; worstelen; boxen; en een pantatlon (destijds: 200m hardlopen, worstelen, verspringen, discus werpen en speerwerpen).

We weten het jaartal van deze eerste spelen vrij goed, doordat de vierjarige cycli van verschillende Spelen uiterst nauwkeurig bij werden gehouden. Sterker nog, ze werden in het oude Griekenland gebruikt als overkoepelende (dus: stads-onafhankelijke) jaartelling om andere gebeurtenissen zoals oorlogen aan te structureren. De andere spelen van de cyclus vonden op andere plekken plaats, in andere jaartallen, en waren andere kransen te verdienen. De Olympische spelen namen plaats in het eerste jaar (olijfkrans), en de Pythische Spelen in elk derde jaar (laurierkrans). De Nemeïsche spelen (selderij-krans) en Istmische Spelen (dennenkrans) waren waarschijnlijk elke twee jaar, in jaar 2 en 4; hoewel er ook aanwijzingen zijn dat ze niet in hetzelfde jaar konden plaatsvinden.
Deze spelen waren centraal in het Griekse interne politieke klimaat. Ze vormden bruggen tussen de stadsstaten. Tijdens de Spelen werden oorlogen opgeschort door een algeheel geldende wapenstilstand - zodat deelnemers vrij en onbevreesd konden reizen.

Spelen verschilden onderling waar de nadruk op lag. Zo hadden de Nemeïsche en Istmische spelen bijvoorbeeld paardenrenwedstrijden over verschillende afstanden; en hadden de Istmische en Pythische spelen artisitieke categoriën. Bij de Istmische Spelen was daarbij vermoedelijk zelfs toegestaan aan vrouwen om mee te doen. Dit was voor het grootste gedeelte van de Spelen verboden; alleen in de latere eeuwen werden er speciale categoriën toegevoegd, waarschijnlijk onder Romeinse druk. Sterker nog, getrouwde vrouwen waren verboden de Spelen te zien - op straffe van een klif af te worden gegooid. Deelnemers aan de Spelen waren namelijk naakt. Ook hierbij waren enige uitzonderingen; ongetrouwde jonge meisjes mochten waarschijnlijk wel toeschouwen; en in Sparta mochten vrouwen niet alleen toekijken maar ook deelnemen.
Bij de Pytische Spelen waren er verschillende artistieke categoriën; deze bestonden reeds voor de athletische onderdelen. Zo waren er onderdelen in muziek, zang, dans, acteren, en schilderen.
Iedereen mocht meedoen met de spelen, zolang men -als gezegd- maar man was. En vrij. En Grieks. En rijk genoeg om te voorzien huisvesting, reiskosten, algemeen levensonderhoud, training, uitrusting en dergelijke. Men mocht niet op goed geluk meedoen, in tegenstelling: bij de Olympische Spelen moesten deelnemers vooraf bij het beeld van Zeus zweren minimaal 10 maanden te hebben getraind.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.