Auteur Topic: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen  (gelezen 21154 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #80 Gepost op: 24-02-2014, 23:25:57 »
cricky....
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #81 Gepost op: 3-03-2014, 15:59:51 »
#15

Categorie:
Culinair / Geschiedenis
Feit: Ketchup was oorspronkelijk een vissaus

Achtergrond:

Vissauzen zijn al vrij oud. In Europa hadden de Grieken en Romeinen al versies (bijvoorbeeld 'garum'). Daarnaast worden dergelijke producten al ruim 2000 jaar in China gebruikt. We weten dit doordat voedsel veelvuldig in gedichten uit de tijd te vinden is, waaronder gefermenteerde vis - wat als pasta of saus werd gebruikt.
Het maken hiervan was vrij simpel. Men neme de vis en stopt deze in een aardenwerken pot, samen met ongeveer een kwart aan zout. Dit wordt in de zon gezet voor ongeveer 2 maanden (afhankelijk van seizoen) om vissaus te krijgen. De reden dat dit werkt is dat er bacterieën gaan groeien die melkzuur produceren. Dit melkzuur doodt andere bacterieën die anders de vis zouden hebben laten rotten, en het verlaagt de zuurtegraad waardoor het eindproduct vrij zuur is. Hierop kan vervolgens gist groeien, waardoor het gaat fermenteren - en er uiteindelijk een gladde donkere gefermenteerde saus uit komt.
Deze simpele sauzen werden toen (dus ongeveer 2000 jaar geleden) zeer populair, en allerlei alternatieven met bijvoorbeeld groenten werden gemaakt. Ah!, zeg je nu, en toen hebben een stel Chinezen tomaten laten fermenteren tot een dikke zoetzure rode saus en de wereld was nooit meer hetzelfde. Het antwoord daarop is natuurlijk Nee. Want ze hadden geen tomaten. Het zorgde wel voor andere producten die we nog steeds kennen. Soms werd de gezouten vis in gefermenteerde rijst bewaard ter conservering. Bij het eten werd de rijst weggegooid, en dit werd narezushi. Oftewel, de eerste vorm van sushi. Het woord sushi betekende destijds waarschijnlijk ook zuur(proevend), aangezien sushi vroeger zuur was door het fermentatieproces (herinner dat hierbij melkzuur wordt geproduceerd). Daarnaast werd het populair om soyabonen, in plaats van gist, te laten fermenteren. Deze waren goedkoper, makkelijker te vervoeren, eenvoudig te laten groeien, en de smaak bleek beter te bewerken. Hierdoor nam in het grootste deel van China (behalve de zuid-kust) het gebruik van vissauzen vrijwel geheel af, en werden soyasauzen gebruikt.

Dit gebeurde niet in Zuid-Oost Azië, waar de saus inmiddels ook al lang was ingeburgerd, wellicht door de directere toegang tot vis. Zodoende bleef juist vissaus, en niet soyasaus, de primaire saus in bijvoorbeeld Vietnam en de Phillipijnen.


Nu is er een gebied in Zuidoost-China dat bij de eerste afbeelding nog net in het vissaus ligt, dat tegenwoordig Fujian heet. In die regio komt al honderden jaren een groep voor die de Hokkien heet. Deze Hokkien woonden bij de oceaan en waren fantastische scheepsbouwers en zeelieden. Daardoor waren ze de meest actieve handelaren in Zuid Oost-Azie tot ver in de late Middeleeuwen. Een van de producten die ze verhandelden was vissaus, ook aan de eerste Europese handelsschepen toen die arriveerden. Dit goedje stond bekend als 鲑汁. Het eerste gedeelte (鲑) werd destijds gebruikt voor geconserveerde vis en werd destijds in dat zuidelijke dialect uitgesproken als gué of ; het tweede deel (汁) is nog steeds gebruikt als saus en werd daar destijds uitgesproken als chiap of tchup. Samen: ke-tchup. Dit werd eveneens waarschijnlijk soms gebruikt voor de soyasauzen, hetgeen we natuurlijk inmiddels als ketjap of kecap kennen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #82 Gepost op: 3-03-2014, 16:00:02 »
..vervolgd



Op deze manier kwamen de Europeanen via de plaatselijke bevolking en handelaren voor het eerst met ketchup in aanraking rond de 16e of 17e eeuw. En ze vonden het geweldig. En gingen meteen aan de slag om het recept te veranderen. "Ah, en toen werden tomaten geprobeerd, en leverde dat die lekkere rode dikke zoetzure tomatensaus op!" En het antwoord daarop is natuurlijk nog steeds Nee. Tomaten werden destijds nog vrijwel niet gebruikt - tot ergens halverwege de 18e eeuw. Daarnaast werd in Europa geen soya verbouwd. Gelukkig wist vrijwel niemand, op enkele zeelieden na, hoe ketchup hoorde te smaken - zodat met grote creativiteit verschillende basisingrediënten konden worden gebruikt.
De meest populaire varianten werden lange tijd gemaakt van vis, paddenstoelen of walnoten. Daarnaast waren veel recepten van mening dat de saus overduidelijk kon worden verbeterd door de toevoeging van plat bier.

Ondanks de Amerikaanse Revolutie verspreidde deze culinaire hype zich naar Engelssprekend Amerika. Hier werd in de 19e eeuw uitgebreid verder geëxperimenteerd met ketchup - zoals ketchup op basis van citroen, oesters, mosselen, komkommer en.. Tomaten? Tomaten! Ah, dan eindelijk zo'n goede dikke rode zoetzure saus? Natuurlijk niet. Het leek in de verste verte nog niet op huidige tomantenketchup. Tomatenketchup leek nog het meest op een dunne tomatensaus waar willekeurige kruiden aan werden toegevoegd. Het maken hiervan was een enorm werk, maar het voordeel was dat ketchup lang houdbaar was. Daardoor was tomatensaus nog steeds gefermenteerd, en dus zuur en doordringend van smaak.

Het voordeel van langere houdbaarheid drong ook door in de uitgebreide Amerikaanse tomatenindustrie. Tijdens het oogsten daalde de prijs van tomaten dusdanig dat de plukkers duurder waren dan de tomaten opleverden. Totdat ze tot saus werden verwerkt. Ketchup werd zodoende een uitzonderlijk handig bijproduct van de tomatenindustrie - terwijl de meeste tomaten voor andere dingen werden verwerkt. Voor tomatenketchup werden de kleine, groene, rotte en abnormaal gevormde tomaten in de verwerkingsfabrieken eruit gehaald, en gecombineerd met snijafval (zoals rotte plekken, wormgaten en groene en onrijpe delen) en vrijkomend tomatenvocht. Dit werd in vaten gestopt, waarbij de zware delen naar onder zakten. Het water werd afgetapt, het vat bijgevuld, totdat het vat vol zat - om te fermenteren. Om tomatenketchup te maken werden deze vaten langzaam tot de helft ingekookt, kruiden werden toegevoegd, en ongeveer de helft van het volume aan azijn werd toegevoegd. Voila, tomatenketchup in de 19e eeuw. Jammie.

Het eindproduct hiervan leek, verrassend genoeg, nog niet op de huidige ketchup. Aangezien er geen conserveermiddelen werden toegevoegd begon alles meteen te rotten en te fermenteren. Bij de fermenteerreactie kwam natuurlijk weer melkzuur vrij, zodat het product zuur werd. Om dit tegen te gaan werd wat suiker toegevoegd. Dit is daarentegen alleen maar extra voedsel voor gist, zodat het gistproces werd versterkt en er meer werd gefermenteerd. Daardoor moest veel meer suiker worden toegevoegd, en ook wat meer azijn. Wat je in dat geval krijgt is een hoop zogenaamd invert-suiker, wat zoeter is dan normale suiker. Zodoende moest er naast hopen suiker ook hopen azijn worden toegevoegd. En de ketchup veranderde van een gefermenteerde tomatensaus in een zoetzuresaus - die het bederf aardig maskeerde.
Daarnaast werden hopen kruiden toegevoegd om het bederf te maskeren. Deze zorgde voor een donkere saus, wat nog werd versterkt door productieproblemen - zoals aanbranding. Dit was in de glazen flessen goed te zien, zodat sommige producten met bergen kleurstof in de weer gingen.
Anderen verbeterden gewoon hun beginproducten en productietechnieken.
Later werden conserveermiddelen toegevoegd, zodat eind 19e eeuw de tomatenketchup niet meer hoefde te worden gefermenteerd.

Ter samenvatting: Vissaus bestaat al zo'n 2000 jaar. Dit werd in Zuidoost Azië veelvuldig verhandeld door de Hokkien-Chinezen, die het ketchup noemden. Zo kwamen Europese zeelieden ermee in aanraking, die het mee terug namen, en een ketchuprage in Europa ontketende. Niet tegengehouden door enig traditiebesef werden allerlei verschillende soorten ketchup geprobeerd - de drie voornaamste versies gemaakt van vis, paddenstoelen en walnoten. Uiteindelijk werd tomatenketchup in Amerika bedacht, en gebruikt als restproduct voor tomaten. Om bederf te maskeren werden grote hoeveelheden kruiden, suiker en azijn toegevoegd - wat de huidige tomatenketchup opleverde.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #83 Gepost op: 3-03-2014, 16:49:08 »
En naast de ketchup namen de Europeanen ook joppiesaus mee van de Hokkien ::ok::
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #84 Gepost op: 3-03-2014, 17:53:25 »
 ::rofl::

Dat spreekt voor zich ::jaja::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #85 Gepost op: 3-03-2014, 21:47:02 »
Maar wordt onze ketchup dus gemaakt van rotte tomaten?  :o

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #86 Gepost op: 3-03-2014, 22:01:24 »
ketchup zal nooit meer hetzelfde smaken...
« Laatst bewerkt op: 6-03-2014, 09:43:28 door Stormpie »
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #87 Gepost op: 3-03-2014, 23:10:14 »
Maar wordt onze ketchup dus gemaakt van rotte tomaten?  :o

Tot ongeveer een eeuw geleden zat die kans er zeker in ja.
Inmiddels hebben we daar allerlei voedingswarenautoriteiten voor ;)


Dat bedoelde ik met 'Anderen verbeterden gewoon hun beginproducten' ze kwamen op het ingenieuze idee om normale tomaten als grondstof te gebruiken :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #88 Gepost op: 14-03-2014, 13:46:16 »
Het spijt me oprecht - maar het gaat me niet lukken om van mn voorlopige draft nog een goedlopend verhaal te maken alvorens ik zo op familieweekend moet gaan ::sorry:: Dus het gaat tot maandag moeten wachten [hopende dat ik dan bijtijds thuis ben]

De afgelopen week is al met al wat in het honderd gelopen - inclu mn planning hiervoor :(
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #89 Gepost op: 14-03-2014, 13:50:56 »
Het spijt me oprecht - maar het gaat me niet lukken om van mn voorlopige draft nog een goedlopend verhaal te maken alvorens ik zo op familieweekend moet gaan ::sorry:: Dus het gaat tot maandag moeten wachten [hopende dat ik dan bijtijds thuis ben]

De afgelopen week is al met al wat in het honderd gelopen - inclu mn planning hiervoor :(
Geen probleem ik had ketchup nog gemist door vakantie. Heb weer lekker kunnen lezen. Trouwens...
Daarnaast waren veel recepten van mening dat de saus overduidelijk kon worden verbeterd door de toevoeging van plat bier.

wat wordt daar nu niet beter van?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #90 Gepost op: 20-03-2014, 16:21:31 »
Right, het heeft even geduurd wegens meerdere bronnen van oponthoud, maar we kunnen weer verder.



#16

Categorie:
Economie / Gezondheid / Recht
Feit: Je leven is zowel niets als miljoenen waard.

Achtergrond:

De waarde van je leven hangt helemaal af van wie je het vraagt, in de wetenschap. Buiten de wetenschap is er al helemaal veel variatie, met mensen die claimen dat elk leven van onschatbare waarde is - en boven elke monetaire hoeveelheid staat. Dat is natuurlijk onzin. Als iedereen werkelijk van onschatbare waarde was, dan moesten we stapvoets op snelwegen gaan rijden doordat de kans op ongelukken oneindig veel belangrijker zou zijn dan het comfort, plezier en efficiëntie die worden gehaald uit huidige snelheden. Sowieso zouden uit dat oogpunt alle vliegmethoden worden afgeschaft - en waarschijnlijk ook auto's, want je weet maar nooit wanneer een toevallige opstapeling van fabrieksfouten zorgt voor een ontploffing.

In praktijk is het dus noodzakelijk dat mensenlevens worden gekwantificeerd, opdat kan worden bepaald of risico's aanvaardbaar zijn - en of het verhelpen van deze risico's een goed plan is. Om verder te gaan in de transportsfeer, wanneer is het terecht om een spoorwegovergang te verbeteren via automatische bomen? Zulke vragen worden beantwoord met het Willingness to Pay principe. Stel dat bij een kale overgang per jaar 7 ongelukken plaatsvinden per 100.000 mensen die oversteken. Met automatisch neergaande bomen kan dit worden verminderd naar 3 ongelukken per 100.000 mensen. Vervolgens vragen we een hoop mensen hoeveel geld ze over zouden hebben voor die reductie, zeg dat het gemiddeld 50 euro per persoon is. Dan betalen een theoretische 100.000 mensen samen 5 miljoen euro om 4 levens te verhelpen. Een mensenleven (voluit Value of Statistical Life, ofwel VSOL) is hier dus 5 miljoen / 2 = 1.25 miljoen per mensenleven. In praktijk van verkeersveiligheid worden dergelijke methoden gebruikt. Hierbij wordt momenteel ongeveer een VSOL gevonden van 2.5-3 miljoen euro per mensenleven. Hierbij is ongeveer een half miljoen materieële schade, en ruim 2 miljoen immeterieële schade zoals leed en verloren levensvreugde.

Dit is echter heel algemeen en eenvoudig. Indien in het verkeer mensenlevens worden gered is elk leven evenveel waard, we weten niet hoe lang die persoon anders nog had geleefd. Hier kan veel beter een inschatting van worden gemaakt in de gezondheidszorg. Een kind heeft doorgaans langer te leven dan een bejaarde, waardoor duurdere ingrepen worden geaccepteerd om het leven te redden.
Namens de World Health Organization (WHO) wordt daarom sinds 1990 door veel overheden gewerkt met DALY's: Disability Adjusted Life Years. Dit is een uitdrukking van de ziektelast voor een bevolking, waar vervolgens een prijskaartje aan kan worden gehangen - bijvoorbeeld om te kijken voor welke aandoeningen het vooral nuttig is om te zoeken voor nieuwe behandelmethoden.
Spoiler: hoe DALYs werken (klik om te tonen/verbergen)
Het probleem is echter dat de achtergrond van DALYs weinig transparant en redelijk arbitrair zijn. Elke aandoening heeft een bepaald gewicht, maar de redenen voor de gewichten zijn niet erg sterk onderbouwd. Sterker nog, er wordt een extra gewicht gegeven op basis van leeftijd van de patiënt. Hierbij zijn de levensjaren zo tussen 25-40 het meest waardevol - maar modellen verschillen, en er lijkt weinig bewijs voor. Vervolgens krijgen alle DALYs een prijskaartje van ongeveer 50k [dus: het voorkomen van 1 DALY mag 50.000 euro kosten], maar het waarom voor dit prijskaartje is eveneens.. onduidelijk.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #91 Gepost op: 20-03-2014, 16:21:57 »
..vervolgd..

Daarom wordt in de wetenschap vaak de QALY [Quality Adjusted Life Years] gebruikt. Heel grofweg is het dezelfde meting, behalve dat de handicapsgewichten omgedraaid zijn, zodat 0 de dood is en 1 een gezond leven. Daarnaast zijn gewichten en geaccepteerde prijskaartjes op basis van wat de bevolking acceptabel vind. Deze prijs zit zo rond de 52k euro, maar kan uitermate verschillen. Wanneer de antwoordgever eveneens voordeel heeft, stijgt de acceptabele prijs ongeveer 15% naar 60k euro. Men vindt zichzelf erg belangrijk.
Daarnaast blijken er grote verschillen op basis van het inkomen van de antwoordgeven; rijke mensen vinden veel hogere behandelingskosten per gewonnen jaar acceptabel dan arme mensen. Bij beide daarentegen is de prijs voor een gewonnen levensjaar ongeveer gelijk aan 2 jaarinkomens.
Ook worden de gewichten anders vastgesteld. Bij de Time Trade-Off methode wordt mensen gesteld dat ze hypothetisch bijvoorbeeld nog 10 jaar te leven hebben met een bepaalde aandoening. Daarna wordt de keuze gegeven een minder lange tijd te leven, maar in volledige gezondheid. De verhouding van hoe lang dit is geeft aan hoe zwaar de aandoening wordt ingeschat. Als men liever 10 jaar met de aandoening leeft dan 9 jaar in gezondheid, dan is de aandoening waarschijnlijk niet al te zwaar.
Het valt misschien op dat dit allemaal wordt gevraagd aan normale mensen. Terwijl er genoeg mensen met de aandoening zijn, die toch ook antwoord kunnen geven op hoe zwaar hun aandoening is. Deze mensen zouden toch veel accurater moeten zijn dan gezonde mensen die slechts een beschrijving van de aandoening krijgen. Het is interessant op te merken dat dit desalniettemin opzettelijk niet gebeurd. Hier zijn enkele redenen voor. Ten eerste betaalt de samenleving, dus die mag bepalen hoeveel last iemand ergens van kan hebben. Ten tweede hebben mensen de onhebbelijke eigenschap om vrij flexibel in hun geluk te zijn. Wanneer iemand aanvankelijk z'n levensgeluk bijvoorbeeld een cijfer 7 zou geven, en een aandoening krijgt, daalt dat levensgeluk. Wat vervolgens gebeurd (behalve bij uitzonderlijk traumatische gebeurtenissen) is dat het geluk weer stabilizeert, en in dit geval naar de 7 kruipt. Dit is psychologisch een uiterst interessant fenomeen, maar zorgt er wel voor dat het heel moeilijk is om een vermindering aan levensvreugde door aandoeningen te meten. Want ze zijn vaak niet zo erg ongelukkig.
Zowel de prijs als de specifieke gewichten blijken dus enige variatie te hebben - en de methode ligt zeer recent wat onder vuur. Het is dus wellicht beter om tenslotte nog te kijken naar een tak waar geen objectieve waarheid is.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #92 Gepost op: 20-03-2014, 16:22:27 »
..vervolgd..

In het Nederlands recht zijn er allerlei manieren om in het aansprakelijkheidsrecht schade te verhalen - zodat hier waardes aan moeten worden gegeven. Als ik zometeen in een auto stap en Pietje in de bebouwde kom met 100 km/u van z'n sokken rijd, dan ben ik aansprakelijk. Sowieso ben ik strafbaar vanwege de snelheid, en omdat ik via absentie van een rijbewijs niet mag rijden. Maar daarnaast heeft arme Pietje een gecompliceerde beenbreuk en een hersenschudding. Jammer genoeg was Pietje een voetbaltoptalent die aanstonds vele tonnen ging verdienen bij een grote Europese club, wat er nu nooit meer van gaat komen want hij zal in een rolstoel moeten blijven voor de rest van z'n leven. Pietje sleept mij voor het gerecht, ik ben aansprakelijk, en hij eist inkomensschade vanwege zijn veelbelovende toekomst. Dat gaat me in de papieren lopen.
En dat is de grootste schadepost. Hij kan eveneens claimen voor letselschade, omdat hij nooit meer zal lopen, maar dat gaat in Nederland niet zo heel erg hard. De hoogste veroordeling in deze categorie komt uit 2007 voor eenzijdige verlamming, cognitieve stoornissen en het verlies van een oog - hetgeen uitkwam op een toewijzing van 150k euro. Dit staat in het niet tot de miljoenen die in de Verenigde Staten te claimen zouden zijn geweest. En Pietje heeft het veel beter getroffen, dus voor hem gaat letselschade niet zo oplopen.
Sowieso doen we in Nederland weinig met dergelijke immaterieële schade, ook wel smartengeld geheten. Sterker nog, de hoofdregel is dat alleen de gekwetste zelf een vergoeding toe kan komen. Als ik Pietje omver had gereden, hij op z'n hoofd terecht was gekomen en hij was overleden - dan was er geen sprake geweest van vermogensschade en letselschade. Pietje was ex-Pietje, dus die leed niet meer. De ouders van arme Pietje hadden recht op vergoeding van lijkbezorging, maar daar zou het waarschijnlijk ophouden. Het is namelijk zo dat we in Nederland niet doen aan affectieschade - bijvoorbeeld door pijn en smart voor nabestaanden. In zekere zin is de dode waardeloos bevonden. Dit was overigens anders geweest als Pietje kostwinnaar was, dan konden zijn nabestaanden wel een beroep doen op vermogensschade wegens (toekomstige) inkomstenderving.
Recent is geprobeerd om hier een standaardbedrag van 10.000 euro tegenover te stellen, maar dit is door de Eerste Kamer tegen gehouden. Door rechters worden hier desalniettemin de grenzen opgezocht. Er kan een shockschade worden toegekend wanneer de nabestaande aanwezig was bij het ongeval en nadien geestelijk letsel ondervindt; en claims voor affectieschade kunnen worden toegewezen in geval van een misdrijf. Hierbij wordt echter streng met de omstandigheden omgesprongen - enkel de confrontatie met letsel of de dood is onvoldoende. Daarnaast zijn hier de schadevergoedingen beperkt, en blijven ze zo rond de 10.000 euro steken.
Desalniettemin is dit geen vrijbrief om na de eerste aanrijding alsnog over Pietje heen te rijden, tegen de extra schadevergoedingen. Het wetboek van strafrecht blijft van kracht, en voor je het weet heb je doodslag aan je broek. Het is zodoende verstandiger om Pietje uberhaupt niet van z'n sokken te rijden.

Ter Samenvatting: De waarde van een mensenleven is nogal verschillend. In de verkeersveiligheid wordt gewerkt met een waarde van ongeveer 2.5 miljoen. In de gezondheidszorg zijn er twee verschillende methoden die beide op een waarde van ongeveer 50.000 per gezond jaar uit komen, maar de betrouwbaarheid van deze methoden staat enigszins onder discussie. In het recht is een mensenleven vooral veel waard voor de gekwetste. Zodra deze daarentegen dood is, en geen nabestaanden van de inkomsten afhankelijk was, vervalt de inkomstenderving. De nabestaanden kunnen vaak niet claimen op basis van affectieschade, en krijgen alleen de lijkbezorging vergoed.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #93 Gepost op: 21-03-2014, 22:11:56 »
en zo hangt er aan iets wat onbetaalbaar is toch een prijskaartje
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #94 Gepost op: 22-03-2014, 17:59:02 »
Yup.

Vond het wel opmerkelijk dat we in Nederland niet aan affectieschade oid doen wanneer je bv iemand dood rijdt - but there you have it ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #95 Gepost op: 6-07-2014, 13:00:57 »
We want more ::cheerleader::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #96 Gepost op: 6-07-2014, 13:02:05 »
is het al zolang geleden dat HDD een laatste bijdrage gedaan heeft :o Wat vliegt de tijd
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #97 Gepost op: 6-07-2014, 14:37:51 »
Ohja. Tijd geen tijd gehad. Of genomen. Of geen rust.
Iets in die geest - toch belangrijk om de geest te hebben innit.

Zal binnenkort weereens kijken.
Heh, zat nog middenin een draft - maar die moet ik dan maar weer van vooraf opbouwen ::)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #98 Gepost op: 1-10-2016, 15:58:31 »
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #99 Gepost op: 9-02-2017, 01:34:39 »



dat hebt ge er van



maar ik las graag meee... :D
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?