Auteur Topic: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen  (gelezen 21158 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #60 Gepost op: 13-02-2014, 17:32:29 »
vervolg..

Toch werden uitzonderingen op de regel gemaakt dat deelnemers Grieks moesten zijn; bijvoorbeeld voor buitenlandse machthebbers. Zoals de Romeinse keizer Nero in het jaar 67 n.Chr. Voor de rest steun ik enigszins op een Romeinse tijdsgenoot, de historicus Suetonius(70 - 130 n.Chr; voorts afgekort tot Sue). Hierbij moet meteen worden opgemerkt dat Sue relatief veel roddel en achterklap bevat voor een historicus - zodat ook hier een vaatje zout moet worden genomen.

Sue meldt dat Nero een vrij grote voorliefde had voor zang, en zich liet trainen door de grootste zanger van de tijd. Hoewel Sue hem beschrijft als hebbende een zwakke en schorre stem, weerhield Nero dat niet om veelvuldig te zingen in Romeinse theaters en wedstrijden. Het was blijkbaar in sommige (Griekse) steden, waar zangwedstrijden werden gehouden, het gebruik om zangprijzen aan Nero te zenden. Nero ontving degenen die deze prijzen brachten graag aan zijn tafel. Schijnbaar smeekten enkele Grieken hem te zingen, waarna ze zijn zang met luid applaus verwelkomden. Hierop meldde Nero dat alleen de Grieken een oor voor muziek hadden, en zijn zang waardig waren - en hij vertrok per direct naar Griekenland voor een zangcompetitie. En dit verzin ik dus niet - lees Sue er zelf maar op na.

Nero wilde daarentegen meteen alle Griekse spelen meepakken, ondanks dat het nog jaren zou duren voordat sommigen zou gebeuren. Dus Nero verordende dat ze nu allemaal hetzelfde jaar moesten plaatsvinden, en voegde voorts een muziekcategorie aan de Olympische Spelen toe hoewel die normaal alleen athletische onderdelen had. Nero nam deze competities uiterst serieus, hoewel hij natuurlijk boven de regels stond. Zo mocht niemand het theater verlaten als hij zong, en meld Sue dat vrouwen tijdens zijn zangoptredens geboorte hebben gegeven, dat mensen van de muur sprongen, of zich dood hielden om voor de 'begrafenis' naar buiten te worden gedragen. Zoals ik al zei, misschien is Sue niet altijd geheel feitelijk.
Natuurlijk won Nero consequent ongeacht zijn performance; waarna hij de beelden van eerste overwinnaars neer liet halen en vernietigen. Daarnaast deed hij bij veel Spelen mee aan paardenrennen. Bij de Olympische spelen reed hij met een span van 10 paarden, waarbij hij uit de wagen viel, en moest opgeven. Desalniettemin kreeg hij de overwinnaarskrans.
Toen alle Spelen waren geweest verliet hij Griekenland; waarbij hij de gehele provincie uitgebreidere rechten gaf tot zelfbestuur; en de scheidsrechters van de Spelen grote sommen geld. Eind goed, al goed - iedereen blij. Behalve vermoedelijk de andere zangers die meededen. En de vrouwen die tijdens zijn zang moesten baren. Die Nero toch, wat een boefje.

Ter Samenvatting: Er waren meerdere soorten Spelen, waaronder de Olympische, die een centraal deel van de Griekse interne klimaat vormden. Sommige Spelen hadden naast atletische onderdelen ook artistieke, zoals zang. De Romeinse keizer Nero uit de eerste eeuw had een grote voorliefde voor zang. Opdat hij allen, als deelnemer, af kon gaan werden ze allemaal verzet naar hetzelfde jaar. Nero bleek uiterst succesvol in zang en paardenrennen, hoewel dat niet geheel door zijn kwaliteiten kwam.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #61 Gepost op: 13-02-2014, 21:42:52 »
selderij krans ::rofl::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #62 Gepost op: 13-02-2014, 22:33:59 »
een multifunctionele krans, kon je later altijd nog soep van koken..
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #63 Gepost op: 13-02-2014, 22:36:47 »
Eigenlijk moet je dan eveneens de laurierkrans proberen te winnen ::ok::



ohja, sidenote: in praktijk beloonden de stadsstaten hun winnaars wel met geschenken (zoals daar zijn: olijfolie, geld, en vermoedelijk hopen vrouwelijke aandacht) - dus uiteindelijk ging het niet alleen om de eer en een soepkrans ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #64 Gepost op: 14-02-2014, 21:10:25 »
Jeej, oude Rome en Griekenland onderwerp!  :D

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #65 Gepost op: 14-02-2014, 21:31:54 »
Heb m'n lijst niet bij de hand, maar volgens mij gaan ze nog wel een aantal maal voorbij komen ::ok::


Hoewel ik idealiter wat andere gebieden/perioden qua geschiedenis meeneem, die zullen onbekender zijn :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #66 Gepost op: 17-02-2014, 20:31:39 »
Zo, heb de rest in 1 feit gepropt ;D Ja, nu is het inderdaad heel lang.




#13

Categorie:
Geschiedenis / Sport
Feit: Artistieke onderdelen van de Olympische werden geschrapt omdat de deelnemers niet amateuristisch genoeg waren

Achtergrond:

Wat - artistieke onderdelen? Zaten die atleten dan te kleien? Jajaja, komen we zo allemaal op. De eerste 2 alinea's zijn overigens optioneel over te slaan ;)
Dit eerste gedeelte heeft betrekking op de aanleiding het en waarom. De volgende post gaat meer over de uitwerking en implicaties.

De traditionele Olympische Spelen, waar we het de vorige keer over hadden, vonden gedurende ongeveer een millennium plaats. Rond het jaar 400 werden ze verboden door Romeins keizer Theodosius I, tijdens zijn poging het Christendom de staatsgodsdienst van het Romeinse Rijk te maken - waarbij de Olympische Spelen als heidens werden bestempeld en zodoende werden verboden.
Vervolgens vonden de spelen een kleine 1500 jaar niet plaats. Kleinschalig werd gedurende de 17de, 18de en 19de eeuw geprobeerd om de Spelen opnieuw op te maken, maar zonder veel succes. Een van de meest kansvolle ondernemingen waren de zogenaamde Zappas Spelen die in Griekenland tussen 1859 en 1875 werden gehouden. Deze konden echter op weinig medewerking rekenen - en in de Griekse politiek zelfs op aanzienlijke tegenstand, onder het mom dat het meten in sport ouderwets was en dat Grieken door de rest zouden worden gezien als primitief. Daarnaast mochten alleen Grieken meedoen(net als bij de oorspronkelijke Spelen) - zodat de internationale aandacht beperkt bleef.

In plaats van in Griekenland, leefden de Moderne Olympische Spelen daarom op in een klein dorpje in Engeland. Much Wenlock in Shropshire (Engeland), in recente jaren explosief gestegen naar maar liefst 4000 inwoners. In de 19de eeuw woonde hier William Penny Brookes - arts, botanicus, en zich bemoeiende met vrijwel alles van de aanleg van de plaatselijke spoorlijn tot educatie. Laten we hem Bill noemen. Bill wilde de eenvoudige arbeidersklasse verheffen, en actieve burgers van ze maken: moreel, fysiek en intellectueel zou verbetering mogelijk zijn als de arbeiders maar de kansen en een stimulering zouden krijgen.
Hiertoe richtte Bill in 1841 de Wenlock Agricultural Reading Society (WARS) op (en een bijbehorende bibliotheek) op zodat bruikbare kennis beschikbaar zou zijn. Daarnaast werder binnen WARS periodiek interesse groepen opgericht - zoals in 1850 een Olympische Groep. Deze was voor sporten buitenshuis, specifiek voor de lagere klassen, waarbij jaarlijks prijzen zouden worden gegeven. Hier rolde de Wenlock Olympian Games uit, de directe voorloper van onze moderne Olympische Spelen - deze worden nog steeds gehouden.

Hoewel de spelen plaatselijk navolging kregen, onder andere tijdelijk op nationaal niveau, brak dit idee van Bill lange tijd niet door. Totdat jaren later, in 1890, de Franse baron Pierre de Coubertin werd uitgenodigd in Much Wenlock - na een briefwisseling over educatie en sport. Wat Bill gedurende decennia niet lukte, lukte Baron Pierre in enkele jaren: in 1896 werden de eerste officieele moderne Olympische Spelen gehouden. Hij voegde hierbij zijn eigen ideeën over de oorspronkelijke spelen aan zijn nieuwe spelen toe. Zo zouden de moderne spelen wederom kunnen worden gebruikt als instrument voor vrede, aangezien de krachtmeting het doel zou zijn - niet het winnen ervan. Voorts meende hij (incorrect) dat bij de oorspronkelijke spelen alle deelnemers amateurs waren. Hierdoor mochten moderne deelnemers hoogstens een vergoeding voor hun tijd tijdens de deelname van de spelen krijgen, niet tijdens hun dagelijks leven. Aangezien Baron Pierre, net als Bill, het fysieke met het mentale wilde verenigen moesten er ook artistieke onderdelen op de spelen komen. Dit werd voor het eerst verwezenlijkt op de Spelen van 1912 in Stockholm, waarbij gouden medailles konden worden verdiend met sportgerelateerde werken in de architectuur, literatuur, muziek, schilderen en beeldhouwen. Deze spelen bekroonde het werk van Baron Pierre; niet alleen waren er nu zowel athletische als artistieke onderdelen: hij won prompt de eerste gouden medaille in de literatuur met zijn gedicht 'Ode to Sport' (geschreven onder een pseudoniem).
En zo ontwikkelde in de beginjaren de Olympische Spelen zich van aanvankelijk een kleinschalig evenement waarin zuiver amateurs streden in fysieke sporten voor de eer (en wellicht een medaille), tot een grootschalig evenement waarin zuiver amateurs streden in fysieke sporten en minder-fysieke kunsten voor de eer (en wellicht een medaille). Allemaal vanuit educatief oogpunt voor de gewone mens.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2014, 20:33:12 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #67 Gepost op: 17-02-2014, 20:31:54 »
..vervolgd


Na verloop van tijd, sinds de spelen van 1928 in Amsterdam, werden er onderverdelingen in de verschillende kunstcategorieën gemaakt. Zo werd Muziek onderverdeeld in zang; 1 instrument; en orkest. Anderzijds werden in de eerste 2 van die categorieën geen prijzen uitgedeeld, en bij orkest slechts Brons. Sowieso bleek de beoordeling bij de artistieke categorieën moeilijk. Zo kon het voor komen dat iemand in hetzelfde jaar bij hetzelfde onderdeel meerdere medailles won - aangezien inzendingen anoniem werden beoordeeld en men er meerdere kon inzenden. Zo pakte Zwitser Alex Diggelmann in 1948 zowel brons als zilver in schilder subcategorie "Toegepaste kunsten en kunstnijverheid" (goud werd niet uitgereikt). Intrigerend genoeg zullen sommigen met het werk van Diggelmann bekend zijn, aangezien hij vervolgens de UEFA Europa League-cup ontworp. Maar dat even terzijde.
Daarnaast bleek het dat bij architectuur de categorieën voor 'architectonisch ontwerp' en 'stedenbouw' door elkaar begonnen te lopen, en bouwsels voor beide in de prijzen konden vallen. Daarnaast was het voor architectuur vaak het handigst als het gebouw daadwerkelijk al was gebouwd, zodat inzendingen al ruim voor de spelen moesten worden bedacht. Zo won het Amsterdams Olympisch Stadion Olympisch goud in de architectuur, bij de spelen van 1928 in Amsterdam..
Andere categorieën hadden weer andere problemen. Ingezonden muziek werd nooit gespeeld, en als bladmuziek beoordeeld. Alleen in Berlijn 1936 werden de muziekstukken voor publiek opgevoerd - en prompt werden er in de categorie 'instrumentaal' geen prijzen uitgereikt.

Hoewel de opzet dus alleszins heerlijk amateuristisch aan deed waren de participanten dat niet. En dat was uiterst problematisch. Ten gevolge van de plannen van Baron Pierre moesten deelnemers amateurs zijn. Hier werd vrij strikt aan gehouden, zo werden sportdocenten (ook die op normale scholen) tot in de jaren '30 gezien als professionals, en mochten dus niet met de Olympische Spelen meedoen. Zelfs de sport waarin men professional zou zijn maakte niet uit. Jim Thorpe won in 1912 de penthathlon en decathlon, maar moest zijn medailles inleveren omdat hij eerder twee seizoenen semi-professioneel honkbal had gespeeld. Dit besluit is overigens in 1983 terug gedraaid, 30 jaar na Thorpe's dood.
Bij de artistieke categorieën liep men hier echter tegen een probleem aan. Een musicus was buiten de Olympische Spelen nog steeds musicus, en ook een architect was in het dagelijks leven geen postbode. Na de spelen van 1948 kwam er zodoende een discussie op in hoeverre de kunsten te behouden waren als Olympische onderdelen. Bij de opvolgende spelen stonden ze niet meer op het programma, in plaats daarvan werd een kunsttentoonstelling gegeven. En zo is het sindsdien gebleven. Sinds de jaren '70 werd het ideaal van amateurisme rustig aan terug getrokken bij sportonderdelen; en in 1988 werd besloten dat alle professionele sporters mee mochten doen (aangenomen dat de federatie van de desbetreffende sport dat toestond).

Ter samenvatting: De moderne Olympische Spelen begonnen als plaatselijk evenement in Engeland, voor ter fysieke en mentale educatie van de normale bevolking. Dit werd bij officieele internationale Olympische Spelen vervolgens ook meegenomen. Zodoende waren deze specifiek gericht op amateurs, en was er uitgebreide kunstonderdelen. Kunstenaars waren echter in het dagelijks leven eveneens kunstenaars, dus professionals in plaats van amateurs - waarna de kunstonderdelen werden opgeheven.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #68 Gepost op: 18-02-2014, 17:09:20 »
Ik denk eerlijk gezegd dat als de Spelen nog steeds artistieke rondes zouden hebben, dat ik dan meer zou kijken  :P

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #69 Gepost op: 18-02-2014, 17:43:23 »
Lijkt me wel aardig als die dan daadwerkelijk ter plekke zouden plaatsvinden.

Dat beeldhouwers van elk land bv.. 8 uur de tijd krijgen om hun beeld te maken; of muzikanten die in x-uur een muzieknummer in elkaar moeten draaien ;)
En dan op de achtergrond camera's en microphones erbij, zodat alles te volgen is zonder dat ze worden gestoord. ;D


Sinds het afschaffen zijn er pogingen geweest om het weer te herintroduceren, maar vooralsnog zonder succes.
Denk dat wordt verwacht dat het publiek het niet interessant genoeg zou vinden, hetgeen tegenwoordig veel zwaarder is dan of de deelnemers amateurs zijn.
Natuurlijk, sowieso met professionele sporters kunnen ook professionele artiesten meedoen.



Ohja, speaking of which. Er zijn ook meerdere andere regionale internationale spelen. En minimaal een ervan, de Jeux de la Francophonie (Spelen van de Franssprekenden), heeft verscheidene artistieke onderdelen.
Weet niet of die worden uitgezonden - volgende is in 2017 :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #70 Gepost op: 19-02-2014, 00:05:33 »
Oh, wat grappig, daar vertelde mijn huisgenoot dit weekend nog over. Hij was toenterijd in Nice op stage, waar het gehouden werd.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #71 Gepost op: 23-02-2014, 21:33:18 »
Vandaag alles veel over luiaards!
En over verhongering, maar dat hangt er wat zijdelings aan op het eind. Natuur is wreed, en dergelijke.

Heh, ik ging net over de max van 2 posts heen - totaal ~10400 characters ::) Ik moet ze echt op scribd gaan gooien ::rofl::





#14

Categorie:
Fauna / Fysiologie
Feit: Luiaards kunnen verhongeren met volle maag

Achtergrond:

Luiaards zijn een stuk fascinerender en vreemder dan je zou denken. Dus deze achtergrond gaat ook grotendeels in het algemeen over luiaards, dan het verhongergedeelte. Sterker nog, het gaat grotendeels over drievingerige luiaards, die interessanter zijn dan hun tweevingerige familieleden.


Beide soorten verschillen zowel fysiek als gedragsmatig, maar het verschil in naam komt doordat de ene twee vingers heeft, en de ander drie. Dat klinkt heel logisch, en alsof biologen heel logisch (maar saai) zijn met naamgevingen. Dat is niet het geval. In het engels heten ze three-toed and two-toed sloth, terwijl beide soorten 3 tenen per voet hebben. Sowieso is die naam misleidend, want effectief hebben luiaards vier armen, in plaats van twee armen en twee benen, inzoverre dat ze hun eigen gewicht niet kunnen dragen. De keren dat ze over de grond voortbewegen trekken ze zichzelf daardoor voort met hun voorarmen - voor een topsnelheid onder de 100 meter per uur. Vanwege deze traagheid worden luiaards nogal eens aangereden als ze een weg oversteken. In de bomen zijn ze sneller, normaal zo'n 150 meter per uur en een topsnelheid die dubbel zo hoog is! Maar ik loop vooruit (hetgeen eenvoudig is wanneer de ander zich onbeholpen vooruit moet trekken).

Luiaards dus (en in het specifiek de drievingerige, maar dat ga ik er niet meer bij zeggen). Luiaards zijn ongeveer 50 centimer, en wegen desalniettemin maar zo'n 6 kilo. Hierdoor kunnen ze eenvoudig op dunne takken en in boomtoppen verblijven, en zich verstoppen tussen trossen lianen voor roofdieren. In praktijk maakt dit het observeren van luiaards uitermate lastig, aangezien ze vaak niet te zien zijn ondanks dat de locatie via een chip exact bekend is.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2014, 21:35:08 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #72 Gepost op: 23-02-2014, 21:33:43 »
..vervolgd..

Het verwonderlijke aan luiaards is hoe extreem verweven ze zijn met de omringende natuur. In tegenstelling tot het gros van de andere dieren vechten luiaards niet zozeer tegen de natuur, maar worden ze er onderdeel van. In tegenstelling tot te vechten tegen de zwaartekracht [door te staan], hangen ze rustig aan takken. Dit is dan ook de reden dat ze staand hun eigen gewicht niet kunnen dragen. Hangen vereist dat de tak naar zich toe wordt getrokken, terwijl staan duwen tegen de grond is. Andere spieren.
Daarnaast geven ze zich volledig over aan de locale miniecologie. Sommige van de voorkomende plant- en diersoorten komen specifiek bij luiaards voor, zodat een enkele luiaard een gehele miniwereld op zich is.

In het bloed hebben luiaards een uitzonderlijk hoog gehalte aan virussen, zonder er klaarblijkelijk hinder aan te ondervinden. Daarnaast huist er in de vacht van luiaards een halve dierentuin. Er komen schimmels voor, teken, en letterlijk honderden torren en insekten. Daarnaast groeien er algen op luiaards, die ze meteen een handige extra schutkleur geven. De haren van de luiaards' vacht hebben speciale groeven die regenwater naar beneden leidt zodat de algen aan voldoende vocht komen. Zelf krijgen luiaards voldoende vocht uit bladeren, aangevuld met dauw.
Nog veel eigenaardiger, is dat elke luiaard honderden [tussen 30 en 120 per stuk gemeten] motten heeft. Deze motten verliezen vrij snel hun vleugels, en bewegen zich kruipend door de vacht van de luiaard voort. Luiaards vertonen zoals veel dieren weliswaar vlooigedrag, maar ook dat is karakteristiek anders. In plaats van doelbewust onrustzaaiers uit zijn vacht plukken, schraapt de luiaard met zijn klauw door zijn vacht. Dit gaat langzaam genoeg dat de klauw wordt vooruitgegaan door een golf aan verplaatsende motten. Sterker nog, de luiaard lijkt uitgebreid te investeren in zijn motten. Wekelijks heeft een luiaard een sanitaire stop, waarbij het in de boom naar beneden klimt, om bij de stam z'n behoefte te doen. Hierbij hebben de motten de tijd om uit de vacht te kruipen, eitjes te leggen in de drollen, en wederom in de vacht te kruipen. Dit is een gevaarlijk moment voor de uiterst trage luiaard, en ongeveer de helft van de sterfgevallen komt doordat ze op dit wekelijkse moment door een roofdier te grazen worden genomen. Daarnaast is deze stressvolle inspanning niet specifiek nodig, aangezien tijdens het regenseizoen luiaards zijn geobserveerd die vanaf takken hun behoefte doen. Het is daarom al vele jaren een raadsel waarom luiaards dit risico lopen. Interessant genoeg is er recent een wetenschappelijk artikel (en vele nieuws artikelen) verschenen om dit fenomeen te verklaren. De theorie is dat luiaards dit inderdaad doen vanwege de motten, waarna deze in de vacht terug keren, en op enige manier voor voedsel zorgen voor algen. Wellicht zouden de luiaards dan hun dieet kunnen aanvullen met algen. Het enige probleem is dat, ondanks duizenden uren aan observatie, luiaards nooit zijn geobserveerd hun algen op te eten. Wellicht zou dit 's nachts gebeuren, wanneer ze in praktijk niet te observeren zijn. Bij een deel van de luiaards zijn daarentegen wel delen van algen in hun maaginhoud gevonden - dus misschien misschien.. Maar dit is dus nog duidelijk onderwerp van onderzoek.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2014, 21:36:01 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #73 Gepost op: 23-02-2014, 21:34:10 »
..en nogmaals..

Ohja, maar dus over het eetgedrag van luiaards. Want zo kwamen we hier aanvankelijk. Drievingerige luiaards eten bladeren. Tweevingere ook fruit, hetgeen een van de redenen is waarom ze minder interessant zijn en we die verder negeren. Luiaards eten desalniettemin niet alle bladeren. Er zijn enkele tientallen soorten bomen waarvan ze de bladeren eten, waarbij jonge luiaards in hun eerste 6 maanden van hun moeder aangeleerd krijgen welke bladeren eetbaar zijn. Dit zijn vaak andere bladeren dan die luiaards in aangrezende territoriums eten. Gegeten bladeren komen in hun maag, die vier aparte compartimenten heeft voor bladeren in verschillende stadia van verbetering - door bacterieën.
Het is nodig om goed te leren welke bladeren eetbaar zijn, doordat veel bladeren een hoop cellulose en toxische bestanddelen bevatten. Dit is niet direct een probleem voor luiaards, maar de vertering is daardoor langzaam. Heel langzaam. Op het niveau "duurt ongeveer 2 weken, maar kijk niet op 1 week meer of minder"-langzaam. Hierdoor worden veelal jonge bladeren gegeten, zolang deze verkrijgbaar zijn. Dit verteringsprocess duurt zo'n tienmaal langer dan bijvoorbeeld koeien, en daarnaast eten luiaards heel langzaam en slapen & rusten luiaards heel veel - zodat ze ook nog eens veel minder binnen krijgen. Hierdoor hebben ze weinig energie, en moet alles ruuuustig gebeuren.
Hier zit echter een probleem aan te komen. Doordat de luiaard zo'n uiterst langzaam metabolisme heeft, produceert het heel weinig energie - terwijl luiaards warmbloedig zijn. Hierom hebben luiaards ook zo'n enorme dikke vacht, eerder passend bij een pooldier, ondanks dat ze in de tropen leven. Desalniettemin krijgen luiaards grote temperatuurschommelingen te verduren. Normaal is hun kerntemperatuur ongeveer 32-35 graden, maar als het zonnig of nacht is kan deze makkelijk 4 graden stijgen of dalen. Luiaards zelf zijn er wel tegen bestand, maar hun verteringsbacterieën niet. Hoe koeler het wordt, hoe langzamer de bacteriën gaan werken. In tegenstelling tot veel dieren kunnen luiaards het niet warmer krijgen door te bibberen. Bibberen is snel gebruik van spieren, en luiaards zijn te langzaam en hebben er sowieso vermoedelijk niet genoeg energie voor. In het regenseizoen (oktober tot december) kunnen luiaards zichzelf daardoor niet altijd warm genoeg houden. Daardoor worden de gegeten bladeren niet snel genoeg verteerd, en sterven de luiaards met een buik vol verterende bladeren. Misschien hadden ze toch iets minder op de omringende natuur moeten vertrouwen.



Luiaards zijn hier niet helemaal alleen in. Koala's lopen eveneens vaak tegen verhongering aan, maar om andere redenen. Koala's kunnen sowieso op veel dezelfde manieren dood gaan als luiaards; roofdieren, aanrijdingen, verhongering.. En intrigerend genoeg bosbranden, waarbij ze naar de boomtoppen vluchten, waar ze verloren zijn. Verhongering is daarentegen een van de hoofdoorzaken, want in tegenstelling tot luiaards groeien de tanden van koala's niet hun leven lang door. Na ongeveer 6 jaar stoppen de tanden met groeien, en worden ze door de eucalyptusbladeren steeds verder afgeveild. Uiteindelijk blijft er van de tanden niets meer over, zodat de bladeren niet meer goed kunnen worden vermalen, heel worden gegeten, waarna er bijna geen voedingsstoffen kunnen worden opgenomen - en ze verhongeren.
Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Tijdens droogte bevatten eucalyptusbladeren minder voedingsstoffen - zodat ze te weinig stikstof binnen krijgen, en verhongeren ondanks een maag vol verterende bladeren.

Verschillende soorten herten lijken het probleem ook te kennen, in sommige extreme gevallen. Vanaf de jaren '60 zijn er herten gedocumenteerd die na een langere periode van sneeuw verhongerden. Dit is opzich niets nieuws, behalve dat op moment van overlijden de sneeuw was weggedooid en de herten waren bijgevoerd. Ze verhongerden zodoende met een gevulde pens [ook wel rumen genoemd, de eerste voormaag van herkauwers]. Vermoedelijk het probleem was dat de bacterieën om het voedsel af te breken te veel waren afgestorven, zodat er niet snel genoeg meer energie kon worden opgenomen.

Dus dat is balen voor die dieren - elk kunnen door externe omstandigheden op het punt komen dat vast staat dat ze verhongeren, zelfs als ze omringd door voedsel zijn.

Ter Samenvatting: Luiaards zijn tof. Ze zijn totaal verweven met hun omgeving, en spelen leefwereld voor allerlei kleinere dieren waaronder vleugelloze motten. Ze zijn uiterst langzaam, wat komt doordat ze weinig eten en extreem langzaam hun voedsel verteren. Hierdoor hebben ze een lange kerntemperatuur, die ze niet kunnen verhogen door te bibberen. Als deze te veel zakt, worden hun verteringsbacteriën minder effectief - zodat ze kunnen verhongeren met een maag vol bladeren. Koala's en herten kunnen, om andere redenen, tegen dezelfde dood aan lopen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #74 Gepost op: 23-02-2014, 22:27:28 »
Superinteressant! Nu zijn het nog meer m'n lievelingsdieren ;D

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #75 Gepost op: 23-02-2014, 22:39:59 »
Luiaards zijn super interessante dieren!!
nog een weetje:
de drievingerige luiaard heeft 9 nekwervels en kunnen daardoor de kop minstens 180 graden draaien.
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #76 Gepost op: 23-02-2014, 22:43:56 »
Yup!

Zeer zeldzaam, andere dieren [bv giraffen en dolfijnen] hebben er standaard 7.
Dacht zelfs dat ze 270 graden konden draaien - en eveneens enorm beweeglijke polsen hadden.

De tweevingerige was, as usual, weereens saaier. Als ik het mij goed herinner konden die hun kop maar 90 graden draaien.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #77 Gepost op: 24-02-2014, 21:10:39 »
Ik wist niet dat dolfijnen polsen hebben ::oink::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #78 Gepost op: 24-02-2014, 21:42:22 »
 ::rofl:: Dat ging eigenlijk over de polsen van luiaards :P

Maar sure, dolfijnen ook. Zulke dingen zitten vaak heel overeenkomstig in elkaar. Dus of het dan om vleugels, armen of flippers gaat is voornamelijk van invloed op welke botten langer/dikker worden voor de specifieke functie. Of ze vergroeien aan elkaar voor stevigheid, maar dan begin je na een tijdje op een helling te komen hoe je iets moet definieren ;)

Spoiler: anatomie dolfijnflipper (klik om te tonen/verbergen)



Kan zijn dat ik in de toekomst nog zoiets wat dieper op in ga - moeten maar kijken.
En anders wordt het misschien terugkerend als het over grote zeezoogdieren gaat ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: HDDs Honderd Duizelingwekkende Dwaalwegen
« Reactie #79 Gepost op: 24-02-2014, 22:57:44 »
Oh cricky.

Ik zie net dat ik de anatomie [specifiek: het hebben van handen] van dolfijnen en dergelijke reeds als mogelijk feitje had genoteerd. Nou, dat is dan weer 1 van de longlist af ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.