Auteur Topic: Het Nederlands Team  (gelezen 7233 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Het Nederlands Team
« Gepost op: 19-01-2014, 22:11:56 »
Bespreek hier de kansen van het Nederlands Team in Sochi!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2014, 20:53:42 »
Hoe ziet het programma van de Spelen in Sotsji eruit?


Nederland begint op 7 februari met de grootste ploeg (41 atleten) ooit aan de Winterspelen. Naast langebaanschaatsers treden er shorttrackers, bobsleeërs en snowboarders aan in Sotsji. Welke data moet u alvast in de agenda zetten?

Donderdag 6 februari
Een dag voor de officiële opening van de Spelen komt de eerste Nederlander al in actie. Snowboardster Cheryl Maas werkt vanaf 07.00 uur 's ochtends (Nederlandse tijd) de kwalificaties op het onderdeel slopestyle af.

Vrijdag 7 februari
Om 17.00 uur Nederlandse tijd begint in Sotsji de openingsceremonie van de 22e Olympische Winterspelen.

Zaterdag 8 februari
Op de eerste officiële wedstrijddag van de Spelen maakt Nederland meteen kans op de eerste medailles. Sven Kramer is de grote favoriet voor het goud op de vijf kilometer. Mocht de Fries onverhoopt falen, dan is streekgenoot Jorrit Bergsma de voornaamste kandidaat voor de titel.

Zondag 9 februari
Ireen Wüst begint aan haar eerste van vijf olympische afstanden. Op de drie kilometer gaat zij van start als favoriet met Martina Sablikova en Claudia Pechstein als belangrijkste uitdagers. Voor snowboardster Maas staat de finale van de slopestyle op het programma. Zij is een outsider voor het eremetaal.

Maandag 10 februari
Op de derde dag van de Spelen begint het olympische shorttracktoernooi. Op de 1500 meter worden meteen de eerste medailles verdeeld. Nederland heeft met Sjinkie Knegt en Niels Kerstholt twee ijzers in het vuur. Op de langebaan staat de 500 meter voor mannen op het programma. Ronald Mulder, Michel Mulder en Jan Smeekens hebben de afgelopen seizoenen aangetoond tot de wereldtop te behoren. Krijgen we de eerste Nederlandse olympische sprintkampioen?

Dinsdag 11 februari
Snowboarders Dimi de Jong en Dolf van der Wal komen in actie op de halfpipe en mikken op een plaats in de finale, maar zijn op voorhand geen medaillekandidaten. De schaatssters werken de 500 meter af. Margot Boer en Laurine van Riessen zijn outsiders achter de grote favoriet Sang-Hwa Lee.

Woensdag 12 februari
De kilometer voor mannen is misschien wel de zwaarst bevochten medaille op de langebaan. Kunnen Stefan Groothuis en Michel Mulder de Amerikaan Shani Davis van zijn derde olympische titel op de kilometer afhouden?

Donderdag 13 februari
Op de 1000 meter voor vrouwen heeft Nederland met Wüst, Lotte van Beek, Marrit Leenstra en Boer maar liefst vier medaillekandidaten. Op basis van het voorseizoen zijn de Amerikaanse vrouwen Heather Richardson en Brittany Bowe echter de belangrijkste gegadigden voor het goud. Bij het shorttrack worden de medailles op de 500 meter voor vrouwen verdeeld met namens Nederland Jorien ter Mors als troef voor eremetaal.

Zaterdag 15 februari
Het koningsnummer van de Spelen staat op het programma, maar vanwege het lage niveau in de afgelopen jaren heeft de 1500 meter enige glans verloren. Mark Tuitert verdedigt zijn titel en zowel Kramer, Koen Verweij als Stefan Groothuis heeft een reëel zicht op het podium. De shorttrackers strijden om de medailles bij de 1500 meter voor vrouwen (met Ter Mors) en de 1000 meter voor mannen (met Knegt, Kerstholt en Freek van der Wart).

Zondag 16 februari
Ireen Wüst hoopt haar gouden olympische medaille op de 1500 meter te prolongeren. Richardson, Leenstra en Van Beek zullen haar proberen te onttronen. Bell Berghuis hoopt na haar vierde plek bij het olympische testevent in 2013 nu wel het podium te bereiken op de snowboardcross.

Maandag 17 februari
In de tweemansbob voor mannen worden de medailles verdeeld, maar vooralsnog heeft Nederland geen slee op de Spelen. Zowel Edwin van Calker als Ivo de Bruin probeert zich nog te plaatsen voor de Spelen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2014, 20:53:47 »

Dinsdag 18 februari
Kramer, Bergsma en Bob de Jong kunnen voor een volledig Nederlands podium op de tien kilometer zorgen. In het shorttrack doet de relayploeg bij de vrouwen eveneens een gooi naar eremetaal. Voor pilote Esmé Kamphuis en remster Judith Vis begint het olympische toernooi met de eerste twee van in totaal vier afdalingen in de vrouwen tweemansbob.

Woensdag 19 februari
Nicolien Sauerbreij verdedigt haar olympische titel op de parallelreuzenslalom en Wüst jaagt op de vijf kilometer wederom op eremetaal. Bobsleesters Kamphuis en Vis werken de laatste twee afdalingen af. De afgelopen seizoenen liet Kamphuis zien dicht tegen het podium aan te zitten.

Vrijdag 21 februari
Bij de ploegenachtervolging staan de eerste wedstrijden op het programma bij de mannen en vrouwen. In het shorttrack worden drie nummers beslist: de 500 meter voor mannen, de 1000 meter voor vrouwen en de relay bij de mannen.

Zaterdag 22 februari
Op de langebaan worden de laatste medailles vergeven. Zowel de Nederlandse mannen als vrouwen gelden als grote favoriet voor het goud op de achtervolging. Sauerbreij betwist haar tweede onderdeel deze Spelen, deze keer op de slalom, een onderdeel waarop ook de pas zeventienjarige Michelle Dekker in actie komt. Voor Van Calker begint het toernooi in de viermansbob.

Zondag 23 februari
Nog één Nederlandse ploeg komt in actie op de dag van de sluitingsceremonie. Voor Van Calker en de viermansbob staan de laatste twee afdalingen op het programma.

Maandag 24 februari
In Assen wordt de thuiskomst van de Nederlandse olympiërs gevierd.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2014, 08:15:00 »
Edwin van Calker mag ook meedoen met de tweemansbob in Sochi.  ::ok::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2014, 17:01:22 »
als hij durft ::niet-ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2014, 17:18:12 »
och, ik zou ook niet durven hoor :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #6 Gepost op: 22-01-2014, 17:19:58 »
jij hebt er ook geen 6 jaar voor getraind.
Toch ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #7 Gepost op: 22-01-2014, 17:21:13 »
Oef, ik zal eens even m'n oude agenda's gaan zoeken. :-\\
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #8 Gepost op: 22-01-2014, 17:25:53 »
staat het niet op die usb?

Maar het is toch raar wat hij in Vancouver deed ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #9 Gepost op: 22-01-2014, 19:17:49 »
Daar stond het niet op ;)

--

Vind ik moeilijk te beoordelen.

Dacht dat hij stuurman was, dus in hoge mate verantwoordelijk voor de veiligheid van de anderen.
Als het dan een zeer beruchtte baan is, dan lijkt het me mogelijk dat het onverantwoord wordt gevonden.

Naja dan kan je of beheerster naar beneden, maar dan win je sowieso niet - en vind iedereen je argumentatie slappe excuses.
Of je kunt statement maken door te weigeren.
Daarbij bewust zijn dat je gaat worden bedolven onder kritiek, en iets wegwerpt waar hij, en zijn teamgenoten, jaren keihard voor hebben getraind. En wat een substantieele barriere kan zijn voor zijn eigen (sport)toekomst.
Bedoel, Bobsleëers verdienen geen miljoenen - dus dan hebben de Spelen ineens een stuk meer waarde.
Denk dat hij knel zat tussen twee opties die hij intens graag had willen vermijden.


Weet niet hoe gevaarlijk die baan was, kan ik niet beoordelen - maar denk dat het een zeer weloverwogen keuze was, en wellicht zelfs de juiste; dus denk dat hij een hoop meer kritiek heeft gekregen dan waar hij recht op had.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2014, 19:25:37 »
Was een zeer gevaarlijke baan. Kwam een Georgische rodelaar om het leven vlak voor de Spelen begonnen. Lees dit anders even. Verstandig besluit, lijkt me.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #11 Gepost op: 27-01-2014, 10:09:39 »
Was een zeer gevaarlijke baan. Kwam een Georgische rodelaar om het leven vlak voor de Spelen begonnen. Lees dit anders even. Verstandig besluit, lijkt me.

 ::jaja:: Was zeker een verstandig besluit.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #12 Gepost op: 19-02-2014, 19:54:51 »
Mwah, zo tegen het einde van deze Spelen kunnen we al een  beetje terugkijken.

De huidige successen van Nederland leggen de lat voor 2018 wel erg hoog. Hier en daar werd wel een medaille  verwacht, maar wie vooraf had gezegd dat ons land met minimaal 22 medailles naar huis zou gaan, werd voor gek verklaard.

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #13 Gepost op: 23-02-2014, 20:15:08 »
16 kilo aan eremetaal...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #14 Gepost op: 23-02-2014, 20:15:56 »
over 4 jaar Sochsi plus 1 ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #15 Gepost op: 23-02-2014, 20:23:34 »
16 kilo aan eremetaal...
nog een geluk dat er zo'n groot gat in die medailles zit, anders was het minimaal 30 kg geweest.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #16 Gepost op: 27-02-2014, 17:06:37 »
Het aantal medailles moet je in perspectief zien ;)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het Nederlands Team
« Reactie #17 Gepost op: 27-02-2014, 17:31:02 »
Op dezelfde fiets krijgt Noorwegen een score van ongeveer 50.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.