Auteur Topic: De maatschappelijke hypocrisie t.o.v uiterlijke schoonheid.  (gelezen 18366 keer)

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De maatschappelijke hypocrisie t.o.v uiterlijke schoonheid.
« Reactie #20 Gepost op: 29-11-2015, 09:38:33 »
Ik zie dit niet zo als een taboe, volgens mij is het redelijk bekend bij de gemiddelde medemens dat uiterlijk een grote rol speelt in het dagelijks leven.

Je zou je verbazen hoeveel mensen dit politiek correct ontkennen. Ik denk dat dit komt doordat mensen nou eenmaal altijd de onbewuste neiging hebben om sociaal wenselijke antwoorden te geven, terwijl we er ons in de praktijk wel degelijk door laten leiden.
 
Schoonheid is overigens subjectief zegt men vaak, ik formuleer het liever als 'schoonheid is tot op zekere hoogte subjectief' iedereen heeft immers een andere smaak, maar tegelijkertijd kan iedereen heus wel zien dat de één knapper is dan de ander. Niemand kan mij wijsmaken dat je een misvormd gezicht kan aanzien voor het knapste gezicht op aarde. Maar goed... het is de schuld van moeder natuur dat de één nou eenmaal bloedmooi is en de ander oerlelijk. Helaas, want dat is niet veranderbaar. Hoe de mens andere mensen behandelt echter... dát is wél veranderbaar.

Ik denk dat uitstraling en zelfverzekerdheid erg bijdragen aan schoonheid. Een knap persoon die een chagrijnige gezichtsuitdrukking heeft minder voordelen van de knapheid dan die een sterke en open persoonlijkheid uitstraalt. Ik lees nog iets over lelijk zijn en gepest worden op school. Weet je dat heel veel supermodellen als kind niet knap werden gevonden, en werden gepest om hun lengte en magere sprieterigheid?

Het is naïef om te denken dat oerlelijke mensen ineens gewild zijn, wanneer ze prachtige karaktereigenschappen hebben. Er bestaan echter bloedmooie mensen die een oppervlakkig, leeg karakter hebben, die toch enorm gewild zijn. Dat is wel tekenend, lijkt me. Er was zelfs een zeer knappe crimineel in Amerika die puur en alleen beroemd (en bewonderd) werd door een 'mugshot'. Wanneer we geïmponeerd raken door zeldzame schoonheid, boeit innerlijk mensen wel degelijk niet, omdat we nou eenmaal volledig in beslag worden genomen door diegene z'n schoonheid.

En dat laatste... nou, ik heb werkelijk nog nóóit een knap persoon gezien die gepest of uitgesloten werd! Knappe mensen zijn per definitie populair en gewild. Hooguit hebben ze wél te maken met jaloezie en afgunst, maar dat weegt in de verre verte niet op tegen alle aanzienlijke voordelen die er bij komen kijken.
« Laatst bewerkt op: 11-07-2019, 13:41:06 door good-riddance »

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Uiterlijke schoonheid mega belangrijk in de (wereldwijde) maatschappij.
« Reactie #21 Gepost op: 21-12-2015, 03:07:21 »
Ik zou een eigenschap als schoonheid eerder vergelijken met intelligentie: ook hierin heb je niets te kiezen gehad en ook deze eigenschap bepaalt op vele gebieden hoe men je behandelt en wat je kunt bereiken in het leven.
Ik vind het niet meer dan logisch dat bijna alle modellen knap zijn, net zoals ik het logisch vind dat bijna alle hoogleraren bovengemiddeld intelligent zijn.

En net zomin als je iemand mag pesten of buitensluiten wegens een minder gelukt uiterlijk, mag je iemand het leven nog moeilijker maken omdat hij of zij een lage intelligentie heeft.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Uiterlijke schoonheid mega belangrijk in de (wereldwijde) maatschappij.
« Reactie #22 Gepost op: 21-12-2015, 22:51:41 »
Vanwege de (naar mijns inziens) aanname dat schoonheid een altijd positieve eigenschap is, even een zijstap:
Schoonheid komt ook met obstakels:
-Verantwoordelijkheid om je goed te gedragen tegen tientallen mensen die achter je aan hobbelen, in alle situaties.
-Mensen die misbruik van jou willen maken of jou willen misbruiken.
-Meer inspanning nodig om in afzondering van anderen te zijn.
-(Persoonlijk vind ik dat) Echte schoonheid komt met geloof in jezelf, blij zijn met wie je bent, en dat is al een hele zware onderneming in zichzelf.

Verder heb ik mij inmiddels gelukkig beseft dat klagen hoe de wereld in elkaar zit niet helpt, dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen wereld en dat heel veel positief verandert als jij de verandering verpersoonlijkt die je wilt zien in de wereld.
Misschien ben ik niet de knapste in de wereld, maar in mijn wereld zit schoonheid van binnen en hehe dan mag ik niet klagen over mijn schoonheid :D! En het is supergaaf als je vanuit je eigen waarden kan leven en erkenning kan geven aan mensen die dat ook doen.
Ananas