Auteur Topic: Bepaal het Verhaal  (gelezen 8251 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Bepaal het Verhaal
« Gepost op: 26-12-2015, 17:59:34 »
Goed, Nieuw Topic!

Hier speelde ik de afgelopen paar weken mee, dus het samenvallen met Actief Lidmaatschap en Kerst is zuiver toevallig.

We gaan een verhaal schrijven!
Niet helemaal als bijvoorbeeld 3-word story, want er is 1 schrijver als zodanig [ik in dit geval]
En niet helemaal als de Forumsoap, want het plot wordt grotendeels door de lezers bedacht [jullie!], en is voor mij dus eveneens onbekend omdat het nog niet bestaat.

Hoe werkt het:
Heel globaal: Ik geef een situatie met karakters; jullie bepalen wat de karakters doen; ik schrijf het aan elkaar zodat een nieuwe situatie ontstaat. Herhaal.

Iets gedetailleerder:
Ik heb de volgende dingen ongeveer in mijn hoofd zitten:
- Wat de fysieke setting is; wat waar is, wat er wel/niet is, etc.
- Hoe de karakters in elkaar zitten; wat ze willen bereiken, waar ze bang voor zijn, etc. En dus wat wel en niet logische acties voor je zijn.
- De achtergrond; dus als er een koffielepeltje is gestolen, wie het heeft gedaan, etc.

Waar jullie voor mogen zorgen:
- Het besturen van de karakters; of het nu ergens naartoe lopen is, of zoeken naar je autosleutels, of bij een voorbijganger informeren of er recent vleermuizen zijn verdwenen; het zijn allemaal mogelijke acties.
- Jullie zijn dus potentieel alle karakters, niet alleen een 'hoofdpersoon'.



Voorbeeld:
De situatie is dat je net een afschrikwekkend monster bent tegengekomen in de gang; je rent naar boven terwijl je de zware voetstappen dreigend achter je hoort naderen. Hier stopt de situatie.

Vervolgens kan je reageren. Bijvoorbeeld,
Persoon-1: "Je rent naar je kamer, duikt bibberend onder je bed en doet zo stil mogelijk"
Persoon-2: "Je rent naar je kamer, en zoekt voor een wapen. Serieus, monsters horen niet te bestaan - dat ding gaat dus dood"
Persoon-3: "Monster: Neem rustig je tijd om de familiefoto's in de gang te bekijken"


Wat ik misschien stiekem weet, is dat 'je' superheldhaftig bent; dus dat 'je' misschien actief persoon-1's suggestie verwerpt, en het verhaal gaat verder met persoon-2's suggestie.
Niet alle suggesties worden dus altijd meegenomen, zeker niet als verschillende strijdig met elkaar zijn ;)




Voordat we kunnen beginnen:
- Ik denk de eerste week van januari te beginnen, dus over ruim een week.
- Zijn er nog specifieke settings, thema's, of onderwerpen die je het liefst zou zien?

Ik heb nu een kort scenario gemaakt met als sleutelwoorden: 1944; eiland; vermoedelijk hoofdgenre: mysterieachtig [maar then again, dat hangt totaal af van watvoor plot er wordt gemaakt]
Maarrrr als jullie zeggen van 'man, ik wil eigenlijk gewoon iets met magie; of een schattig verhaal over een otter in New York die z'n familie zoekt; of een avontuur van Cavia Pietje' - dan kan dat ook. Ik heb immers toch nog ruim een week om een ander scenario in elkaar te zetten ;)



Also, als je vragen hebt kan je die natuurlijk altijd stellen.


edit: paar spelfoutjes weggehaald, maar voor de vorm staan er ongetwijfeld nog meerdere in ::hypocriet:: ;D
« Laatst bewerkt op: 26-12-2015, 20:14:15 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #1 Gepost op: 26-12-2015, 18:29:35 »
Leuk ::bravo::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #2 Gepost op: 26-12-2015, 18:32:58 »
Jaa super leuk ::bravo::

Ik vindt in verhalen altijd het leukst om te schrijven voor een slapstick of sarcastische personage ::hypocriet::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #3 Gepost op: 26-12-2015, 19:29:50 »
Klink super tof  ::bravo::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #4 Gepost op: 26-12-2015, 20:16:59 »
 ::hyper:: Ben heel blij dat te horen :)

Ik vindt in verhalen altijd het leukst om te schrijven voor een slapstick of sarcastische personage ::hypocriet::.

Voel je vrij om de karakters in die richting te sturen ;D

En van nature komen er in mijn schrijfsels altijd wel wat sarcastische personages voor ::tandpastasmiley:: Slapstick nog niet zo veel denk ik..
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #5 Gepost op: 26-12-2015, 20:23:45 »
ik niet begrijp er veel van  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #6 Gepost op: 26-12-2015, 20:25:36 »
Awesome ::bravo::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #7 Gepost op: 26-12-2015, 21:56:27 »
Klinkt leuk ::ok::. Is het D&D geïnspireerd of is dat toeval?
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #8 Gepost op: 26-12-2015, 22:22:33 »
Klinkt leuk ::bravo::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #9 Gepost op: 26-12-2015, 23:05:54 »
ik niet begrijp er veel van  ::hypocriet::

Is dat een slimme referentie dat ik ergens m'n zinsconstructie heb vernaggeld? ;D
Maar anders: het is in praktijk heel simpel, en wijst zich vanzelf ::ok::

Besides, dat is het mooie hieraan - je kunt ook pas later actief binnen hoppen wanneer het meer uitgekristlliseerd lijkt ;)

Klinkt leuk ::ok::. Is het D&D geïnspireerd of is dat toeval?

Oeh, je bent d&d-speler?


Uhmmm het antwoord is: Er zijn overeenkomsten, maar ik heb het er niet direct door geínspireerd.

Overeenkomsten:
In principe zijn rpg's (zoals d&d) essentieel vormen van Communal Storytelling.
Dit is eveneens een vorm van communal storytelling,  dus er zullen verschillen zijn [ik heb wat meer controle over karakters; maar minder over bv eventuele tegenstanders]; maar de essentie is hetzelfde: ik maak een grote zandbak met een omgeving, en daarna is er volledige vrijheid om alles te proberen te doen.

Maar anders:
Heb expres even een setting met magie en, you know, middeleeuwsheid, weggelaten.
Bedoel, dat kan ook prima verhalen opleveren - maar denk dat deze gedeelde verhaalvorm is veel rijker is dan een genre-niche ;)

Overigens, waar ik dit wel direct vandaan heb:
Een van mijn meest geliefde webcomics komt voort uit een topic zoals dit. Met het grote verschil dat op dat forum dergelijke dingen werden gemaakt door visuele artiesten - dus alle updates hadden dan unieke illustraties.. Yeah, dat gaat hier niet gebeuren ;D
Maar zat paar weken terug enkele oude webcomics te bekijken, kwam die tegen - en sindsdien borrelt het ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #10 Gepost op: 27-12-2015, 00:09:40 »
Klinkt gaaf! Nog geen suggesties, ben benieuwd wat je bedacht hebt!

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #11 Gepost op: 27-12-2015, 00:13:00 »
Een soort RPG?  ???


Edit: Excuus, ik las niet dat je het hier al over had gehad. ::regenboog::
« Laatst bewerkt op: 27-12-2015, 00:17:09 door Pjotr1992 »

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2015, 10:01:08 »
Oeh, je bent d&d-speler?

Is wel iets wat ik leuk zou kunnen vinden, maar nee ;). Ik volgde het Tabletoptopic en zag dat je daar wel een scenario wilde schrijven. Dus ik dacht dat dat misschien tot dit had geleid. Maar dat was dus niet zo.

Die webcomic klinkt wel erg gaaf ::bravo::. Misschien kan je Dwaas vragen het in Lego om te zetten. ::hypocriet::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #13 Gepost op: 27-12-2015, 11:16:17 »
Maar anders: het is in praktijk heel simpel, en wijst zich vanzelf ::ok::



Dan zie ik het graag verschijnen  ::ok::
...maar soms even niet :)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2015, 11:29:59 »
Klinkt gaaf! Nog geen suggesties, ben benieuwd wat je bedacht hebt!

Oei. Moet niet een hemelbestormend briljant-vernieuwend verhaal verwachten hoor ;D

Wilde vooral iets hebben dat relatief overzichtelijk en kort is; zodat we even kunnen kijken of dit iets is dat bevalt :)

Een soort RPG?  ???


Edit: Excuus, ik las niet dat je het hier al over had gehad. ::regenboog::

Eh, labels.

Vind communal storytelling beter passend - maar sure, zoals eerder, het is van dezelfde familie ;)

Is wel iets wat ik leuk zou kunnen vinden, maar nee ;). Ik volgde het Tabletoptopic en zag dat je daar wel een scenario wilde schrijven. Dus ik dacht dat dat misschien tot dit had geleid. Maar dat was dus niet zo.

Die webcomic klinkt wel erg gaaf ::bravo::. Misschien kan je Dwaas vragen het in Lego om te zetten. ::hypocriet::

Heb daar idd ook nog een kort scenario voor liggen  ;D Maar dat is wel d&d-context ::jaja::


Om even kort off-topic te gaan:
Die webcomic zelf heeft tegenwoordig, naar ik meen, de echt interactieve wortels wat achter zich gelaten.. of ik mis het gewoon, ook goed mogelijk.
In dit geval is het niet enorm erg, omdat de comic heel uitgebreid uitgedacht is - dus het bevat gewono een goed verhaal.

Als je benieuwd zou zijn naar de comic, ik heb in de spoiler een voorbeeldpagina van eind boek-1 gelinkt, waar de titel-name-drop van de comic is: Kill Six Billion Demons. Absoluut (en opzettelijk) geen toegankelijke comic, wel fantastisch mooi.


Dan zie ik het graag verschijnen  ::ok::

 ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #15 Gepost op: 27-12-2015, 12:51:19 »
Wilde vooral iets hebben dat relatief overzichtelijk en kort is; zodat we even kunnen kijken of dit iets is dat bevalt :)

Succes ^^
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #16 Gepost op: 13-08-2016, 10:12:06 »
Ha, jullie dachten natuurlijk dat ik dit was vergeten.
Dat is maar half waar ::tandpastasmiley::

Ik had soms weinig tijd.. En wanneer ik wel tijd had, gunde ik mij die niet voor frivole dingen.. En als ik dat wel deed, nou dán, dan dacht ik er dus niet aan. Ideaal..

But here we are. Ik zit in de trein, dus ik heb tijd. Prachtig.

--

Als kleine reminder:
- De primaire karakters zijn een onbeschreven blad. Dus daar mag je alles van bepalen, acties, gedachten, intenties.. Als er een hoop suggesties zijn, wordt het natuurlijk kiezen, maar in principe is er vrijheid te over.
- de setting is een beschreven blad en staat redelijk vast. Als je wilt dat het gaat regenen voor dramatisch effect, go for it. Als je wilt dat de bliksem in slaat en het dorpje afbrandt; of dat Pietje in een schuur een laserkanon vindt en de wereld overheeest.. Not gonna happen.
- de meer secundaire karakters zitten er tussenin. Ze hebben een achtergrond, dus hangt van de suggestie af of het logisch is.

So let's begin.

--

De motor van het trekvliegtuig bromt op de achtergrond, maar hier binnen is men stil. Je kunt hier wel aan wennen. Het is misschien minder heldhaftig dan met de parachute, maar wel meer.. Meer samen uit samen thuis. Niet dat gezeur met dat je eerst weer je groep moet vinden. Naja, zo lang het vliegtuigje niet breekt natuurlijk. Haha. Ha.
Het hout van het vliegtuig kraakt.
Nee, ze zijn gemaakt om te vliegen. Ze zijn vast goed gemaakt. En daarnaast kan je thuis best zeggen dat je wel met een parachute bent gedropt. Ze weten toch niet beter, want dat was sowieso het plan tot 24 uur geleden. Of 23, of 25, je bent afgelopen nacht officieel per middernacht overgeplaatst. Dus het hangt af hoe laat het nu is. Hoe laat zou het zijn. Voor je gevoel vlieg je al tijden. Dagen, weken.. 8 maanden. Heh. Okay, een paar uur misschien.
Je kunt het natuurlijk je nieuwe sergeant vragen. Immers, hij zit tegenover en weet het vast.
Je kijkt hem nieuwsgierig aan. Hij kijkt nors terug.
Misschien ook niet.. Zijn wenkbrauwen zijn eng. Zijn wenkbrauwen zijn langer dan jij ooit je baard zou kunnen kweken.



JE BENT NU SERGEANT

Die nieuwe kijkt je aan. Wat moet die nu weer. Zo lang hij maar luistert straks. Je schraapt je keel om hem intimiderend toe te spreken. Tijdens het schrapen, bedenk je dat je z'n naam weer bent vergeten.

--

and we are off.
Roept u maar.

Hoe heet de nieuwe. Hoe heet de sergeant. Wat willen jullie verder doen met een van beide (acties, gedachten, etc)

En no worries, oorlog is maar de achtergrondsetting, waarschijnlijk komt er weinig moord en doodslag en dergelijke ongein in voor.
Behalve als jullie ineens beslissen van wel, that is ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #17 Gepost op: 14-08-2016, 11:00:45 »
De nieuwe heet Rupert en de sergeant wil hem toch even vragen om te controleren of hij alle veiligheidsvoorschriften wel goed gevolgd heeft. Zelf kan de sergeant het niet nalaten om even een foto van Patty, zijn geliefde, te bekijken voordat ze uit het vliegtuig springen.
2024: wie is de Mol?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #18 Gepost op: 14-08-2016, 15:06:48 »
-- even tussendoor --

Rupert, uitstekende naam ::ok::

Ik heb ze overigens in een zweefvliegtuig gezet (dat momenteel nog door een ander vliegtuig wordt voort getrokken), dus ze hoeven niet te springen ;) Onze grote vriend Rupert is vanwege omstandigheden net overgeplaatst van een parachute-regiment, en z'n huidige opvatting is dat dat wellicht een goede verandering is. Tot hij herinnert dattie hier niemand kent - Rupert kan wat impulsief van opvatting veranderen.



Ahja, ik update een beetje wanneer het uit komt - dus dat wordt enigszins random. Dus voel tot dat moment steeds vrij om te roepen, en dan probeer ik zoveel mogelijk te gebruiken ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bepaal het Verhaal
« Reactie #19 Gepost op: 14-08-2016, 21:16:17 »
De sergeant heet van z'n achternaam Majoor, en hij is de grapjes over "Sergeant Majoor" echt helemaal zat.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"