Auteur Topic: Rot op naar je eigen land  (gelezen 4814 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Rot op naar je eigen land
« Gepost op: 6-01-2016, 21:05:49 »
Zes jonge mensen ervaren het barre bestaan van vluchtelingen in het realityprogramma Rot Op Naar Je Eigen Land. Onder leiding van Danny Ghosen leggen ze de omgekeerde route af: vanuit het veilige Europa gaan ze op Spartaanse wijze richting het Midden-Oosten. Dat betekent weinig geld, nauwelijks eten en regelmatig slapen in de buitenlucht.

Confronterend
De reis confronteert het zestal met hun eigen opvattingen en met die van elkaar. De eerste ontmoeting is op een symbolische plek, namelijk bij het graf van een verdronken Syrische vluchteling. Zijn noodlottige reis is de basis voor de tocht die de deelnemers zullen maken. Ze beginnen zwemmend en dat is meteen aanleiding tot grote paniek. Het programma is een vervolg op de spraakmakende 4-delige reeks van vorig jaar.

Aandacht voor vluchtelingenprobleem
Toen haalde Rot Op Naar Je Eigen Land bijna een miljoen kijkers per aflevering en was het een van de meest besproken onderwerpen op Twitter. Voorafgaand aan de eerste reeks was er ook al ophef. De PVV stelde er zelfs Kamervragen over. De partij meende dat de EO probeerde om PVV-stemmers op andere gedachten te brengen over het vluchtelingenprobleem. 'Met een jongere cast hopen we net zo veel aandacht te creëren voor de vluchtelingenproblematiek als bij het eerste seizoen', laat producent Tuvalu weten op zappen.blog.nl. 'Er is nog altijd veel onwetendheid, het verhaal van de vluchteling moet verteld blijven worden.'

Straks om 21:15 uur op NPO 3
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #1 Gepost op: 6-01-2016, 21:06:41 »
Vorig jaar vond ik het al indrukwekkend, dit jaar is de vluchtelingenproblematiek alleen maar groter geworden. Ben heel benieuwd naar dit nieuwe seizoen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #2 Gepost op: 6-01-2016, 21:09:34 »
Oooh bedankt voor de tip! Wist niet meer wanneer het kwam. Ik ga kijken ^^
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #3 Gepost op: 6-01-2016, 21:51:52 »
Ze moesten een stukje zwemmen, in zee in oktober. Alleen de twee die sympathie voelen voor de vluchtelingen hebben halen dat stukje, degenen met de grote mond geven het op...
Keep calm and eat chocolates!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #4 Gepost op: 6-01-2016, 22:01:52 »
"Van jou mogen ze gewoon verdrinken?"
'Ja. (...) Nouja ik vind het wel zielig als ze verdrinken hoor.'

En dan na 4 meter in de zee al hyperventileren en opgeven 'ik snap echt niet wat die mensen bezielt. Dan ben je echt gek' ::rofl::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #5 Gepost op: 6-01-2016, 22:04:46 »
En dan nog denken dat het gelukszoekers zijn, totaal niet het besef dat iemand die zoiets doet echt wel uit nog moeilijkere omstandigheden moet komen
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2016, 12:23:13 »
Het zijn harde confrontaties, maar helaas is deze aanpak voor sommige figuren de enige juiste.



Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2016, 17:52:45 »
Het zijn harde confrontaties, maar helaas is deze aanpak voor sommige figuren de enige juiste.



hoe bedoel je ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2016, 18:21:05 »
Ik ben nu aflevering terug aan het kijken.

Waarom zijn ze zo verbaasd dat je zomaar de grens van Frankrijk naar Italië over kan lopen zonder paspoort? Dat is hier met Nederland - België toch ook?

En kan iemand een reden bedenken waarom vluchtelingen zo ondankbaar zouden reageren als ze daar zouden doen na het krijgen van eten en kleren?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2016, 19:07:38 »
Dat van die grens snapte ik ook niet.

Dat van die dankbaarheid, dat vind ik wel een lastige. Je hebt als mens ook nog altijd wel iets als eigenwaarde. Ook al heb je het bar slecht, je hoeft niet altijd maar met alles genoegen te nemen en vreselijk veel te bedanken terwijl je er eigenlijk niet zo blij mee bent. Je wilt toch graag kleding die goed zit en warm genoeg is, maar ook je identiteit toont. Wat je draagt bepaalt ook voor een stuk je identiteit. Als je naakt bent accepteer je alle kleding. Als je wel iets hebt maar niet veel, wordt je al iets kritischer lijkt me. En als je iets dan echt niet mooi vindt, moet je dan toch maar blijven zeggen 'wat geweldig dankjewel'?
Keep calm and eat chocolates!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Rot op naar je eigen land
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2016, 19:52:02 »
Nee dat is waar. Maar als je echt helemaal niks hebt en gratis kleren en eten krijgt. Dan vind ik het raar dat je niet tevreden bent met een effen zwart t-shirt (tenzij het niet past natuurlijk, maar dat weten we niet), of dat je je avondeten niet wilt hebben...

Dat je keuze wilt hebben uit een paar dingen en dan de mooiste wilt kan ik me voorstellen. Maar in het programma kwam het over alsof ze zeer ondankbaar zijn.
En dat vind ik raar want dat kan ik me niet voorstellen dat het echt zo is. Maar een goede verklaring kan ik nog niet bedenken :P
I won't worry my life away. I choose to be happy!