Auteur Topic: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's  (gelezen 10140 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Gepost op: 16-03-2016, 11:46:43 »
de plek voor vragen, ervaringen, tips, opmerkingen, nieuwtjes over foto-programma's en foto-apps.
er was eens......

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2016, 11:47:57 »
 ::bravo:: Ik vind dit nu al een leuk topic ::hypocriet::

Edit: Stormpie, welke functies van photoshop gebruik jij allemaal?
« Laatst bewerkt op: 16-03-2016, 11:55:51 door TimvDons »
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2016, 15:52:17 »
veel ;D
van rawconverter tot eigenlijk alles behalve 3D functies.
er was eens......

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2016, 15:59:26 »
 ::rofl:: Schiet jij raw of JPEG?

En welke camera heb jij eigenlijk?
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2016, 16:10:05 »
raw en D5100, 3 lenzen Nikon 18-105mm kitlens, Tamron 16-300mm en een Lensbaby fisheye
verder ND filter, macro voorzetlens. Ik gebruik stand M (eigenlijk altijd) dus stel zelf diafragma en sluitertijd in en gebruik meestal Iso 100

en bij jou zag ik de D5200 en ook nog een Samsung systeemcamera?
er was eens......

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2016, 16:12:48 »
Oew.. ik ga hier meelezen. Ik wil ook eindelijk meer van fotobewerking leren. Ik kom nog niet heel erg veel verder dan de standaard bewerkingen van picasa :P Heb ook wel GIMP maar dat kost zo veel tijd en ik snap het eigenlijk maar half.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2016, 16:15:37 »
de beste manier om Gimp te leren is jezelf dwingen om het te gebruiken en ieder probleem waar je tegenaan loopt te googelen.
er was eens......

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2016, 16:17:22 »
de beste manier om Gimp te leren is jezelf dwingen om het te gebruiken en ieder probleem waar je tegenaan loopt te googelen.

ja, I know.. Was ik ooit wel mee begonnen. Ach, als ik terug kom heb ik vast wel weer genoeg fotos om een beetje mee te experimenteren

Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2016, 16:18:25 »
en alles wat je niet snapt hier ter sprake brengen!
er was eens......

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2016, 16:21:47 »
en alles wat je niet snapt hier ter sprake brengen!

jup, doe ik!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2016, 16:22:17 »
High five. Ik gebruik zelf ook Nikon. Ik heb de Nikon D5200 met een Nikor 18-55 en een Tamron 70-300.

Ik gebruikt zelf vrijwel altijd A of P omdat ik veel werk met bewegende voorwerpen. ISO wisselt bij mij ook vaak ivm met de lichtinval.

Die Samsung is mijn vorige camera. Die gebruikt ik zelden tot nooit meer.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2016, 16:23:52 »
zucht.. Nikon gebruikers :P haha. Canon is toch veeeeeuul beter :P

Nee hoor grapje zo merkvast ben ik ook niet. Heb naast mn canon Spiegelreflex ook een panasonic compact.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2016, 16:26:34 »
het nadeel van een hogere Iso is dat een foto meer ruis krijgt.. Ruis wordt bij Hdr nog eens versterkt, vandaar dat ik bij voorkeur Iso 100 gebruik. En bij minder licht een statief en langere sluitertijden.

ha.. ik heb sinds vandaag naast m'n gewone Nikon een Nikon coolpix voor onderwater :D
er was eens......

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2016, 16:29:29 »
Dat klopt helemaal Stormpie. Het jammer van de meeste vliegtuigen is dat ze bewegen. En met een lage ISO duurt het langer voordat 1 foto gemaakt is. En 99 van de 100 keer is je foto dan bewogen en helaas mislukt. Maar ik probeer altijd in een zo laag mogelijke ISO te schieten. Meestal dus 100, maar als het bewolkt is schiet ik met 200 en soms zelfs 400. En als het donker is/sunset/sunrise 800 of 1600.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #14 Gepost op: 16-03-2016, 16:38:01 »
jep.. klopt helemaal.. keuzes :D
je vliegtuigen zien er absoluut goed uit!

er was eens......

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #15 Gepost op: 16-03-2016, 16:41:58 »
Bedankt voor het compliment. Ik doe mijn best.

Maar jouw foto zien er ook super mooi uit. Het blijft toch mooi wat er allemaal kan met de huidige technologieën.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #16 Gepost op: 17-03-2016, 09:56:58 »
mijn favoriete bezigheid is het maken van Hdr foto's. Hdr, wat zoveel betekent als High Dynamic Range, stelt je in staat om foto's te maken waarbij zowel de lichte als de donkere vlakken goed worden weergegeven. Er is vaak een overdosis aan detail en dat vind ik mooi :)
Je maakt hiervoor 3 (of meer) foto's met exact dezelfde afbeelding alleen met andere sluitertijden. Zo worden bij de langste sluitertijd de donkere delen goed weergegeven, bij de juiste sluitertijd de midden delen en bij de kortste sluitertijd de hele lichte delen. Die 3 foto's (of meer) voeg je samen tot 1 geheel. Daarvoor heb je programma's als bv photomatix. Hiervan zijn free trials te downloaden, maar ook oudere versies zijn gratis op het www te vinden. Het leuke van bv photomatix is dat je zelf je instellingen kunt kiezen om de foto precies dat detail en die sfeer mee te geven die je zelf leuk vindt. Natuurlijk zijn er ook presets die je kunt gebruiken, dan hebben anderen die instellingen al voor je gemaakt.
Hdr leent zich ook heel goed voor extreem kleurgebruik en extreme wolkenpartijen zoals je kan zien bij onderstaande foto. Niet iedere fotograaf is gecharmeerd van Hdr. Sommigen vinden de 'natuurlijke foto' de enige juiste foto en beperken zich tot een minimale bewerking. Zelf vind ik Hdr in het algemeen prachtig! Je kan geen mooie Hdr maken als de basisfoto niet goed is. 

Op diverse camera's en telefoons zit tegenwoordig een automatische Hdr optie, dan maakt de camera zelf de Hdr. Daar hoef je dan niets meer voor te doen!
Op mijn camera kies ik de optie Automatische Bracketing en stel die in op bv 2.0. Vervolgens maak ik 3 opnames waarbij ik de camera op de juiste sluitertijd instel. Vervolgens maak ik 3 opnames waarbij de camera zelf de -2 en +2 stappen in de sluitertijd kiest. Deze instelling heb ik eigenlijk altijd aan staan en heb dus altijd van iedere foto 3 opnames.

(foto van internet)



er was eens......

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #17 Gepost op: 17-03-2016, 10:02:15 »
Hee, wat leuk, de uitleg erbij. Wist echt niet dat je daarvoor 3 foto's moest hebben.
...maar soms even niet :)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #18 Gepost op: 17-03-2016, 10:12:59 »
jup of zelfs meer.. dan neem je steeds tijdstapjes van -1 en +1. Dus bv -2, -1, 0 +1, +2. Er zijn zelfs camera's die dat voor je doen. Het is wel belangrijk dat je hiervoor een vaste hand of nog beter een statief hebt. Al kunnen fotoprogramma's tegenwoordig heel goed uitlijnen.
er was eens......

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: photoshop, lightroom, gimp en andere foto-programma's
« Reactie #19 Gepost op: 24-03-2016, 08:10:41 »
Gisteren even zitten photshopen en zitten lightroomen op onder andere deze foto.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening erover.

« Laatst bewerkt op: 24-03-2016, 08:32:24 door TimvDons »
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela