Auteur Topic: [DG] 8. FINALE - Hive  (gelezen 13421 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[DG] 8. FINALE - Hive
« Gepost op: 3-04-2016, 20:56:04 »
Jullie gaan met insecten in Hive.

Iedere speler krijgt 11 pionnen:
1 Koningin Bij
2 Spinnen
2 Kevers
3 Sprinkhanen
3 Mieren

NextGP speelt met geel:


Nys-fan speelt met blauw:


Bedoeling van het spel is om de Koningin van je tegenstander volledig te omsingelen (met je eigen pionnen of een mix van die van jou en je tegenstander. Let dus op: als je zelf de laatste pion rond je eigen koningin zet waarmee ze omsingeld geraakt, heb je jezelf laten verliezen!)
Bvb:


Start van het spel
Het spel start met Nys-fan, die het hoogst in de ranking staat. Hij mag een pion naar keuze uitspelen.
NextGP moet zijn pion aan 1 van de 6 zijden van Nys-fan's pion aanpassen.

Wanneer de Koningin geplaatst is, mag je in je daarop volgende beurten beslissen of je een nieuwe pion plaatst of een reeds gespeelde pion verschuift.

Plaatsen
Als je een nieuwe pion wil plaatsen, mag jouw pion geen enkele pion van je tegenstander raken (behalve dus aan de start als de 1e pionnen van beide spelers geplaatst worden).
Dit is dus goed:


Dit is fout:


Samen bouwen jullie dus één grote "hive". Het is mogelijk om het spel uit te spelen zonder al je pionnen te plaatsen, maar een pion die eenmaal geplaatst is, mag nooit meer verwijderd worden.

Plaatsen van Koningin
Je Koningin MOET in één van je eerste 4 beurten geplaatst worden. Als ze na je 3e beurt nog niet geplaatst is, dan moet je het in je 4e beurt wél doen.
Vanaf het moment dat je je koningin hebt geplaatst, mag je dus beslissen om een pion te verplaatsen ipv een nieuwe neer te leggen.

Verplaatsen
Elke insect verplaatst zich op een andere manier. Ze gaan sowieso in één van de 6 richtingen van de zijkanten van de pionnen.
Om verplaatsingen duidelijk te kunnen posten, heb ik een klein schema'tje gemaakt, zodat je bvb kan posten "Ik verplaatst de Koningin richting 3"


Dit zijn de bewegingen per insect:
Koningin
De Koningin kan slechts één vakje verplaatsen in één van de zes richtingen. En natuurlijk enkel naar een plaats waar nog geen andere pion staat.

Vanuit deze positie kan de Koningin bvb naar 4 mogelijke posities verplaatst worden.

Kever
Een kever kan op dezelfde manier verplaatst worden als de Koningin, maar een kever kan wél bovenop andere pionnen gezet worden. Dat is het enige insect dat bovenop anderen geplaatst kan worden. Daarbij blokkeer je het insect dat eronder zit. Stel: Nys-fan zet zijn kever op de spin van NextGP, dan kan NextGP zijn spin niet meer verplaatsen.
Kevers mogen ook op elkaar gezet worden. Zo is het dus technisch mogelijk dat er vier kevers bovenop een andere pion staan.

Het verandert bovendien ook de kleur van de pion. Bvb in de situatie waarin Nys-fan zijn blauwe kever bovenop NextGP's gele spin zet: dan is die pion van bovenaf gekeken niet meer geel, maar blauw, waardoor NextGP er geen pionnen meer tegen mag zetten (zie regel hierboven "Als je een nieuwe pion wil plaatsen, dan mag jouw pion geen enkele pion van je tegenstander raken.")

Bij het plaatsen mag een kever niet rechtstreeks bovenop een andere pion geplaatst worden.


In dit voorbeeld kan de kever dus 4 kanten op: naar de 2 lege plaatsen of bovenop de spin of de mier.

Sprinkhaan
Een sprinkhaan spring in één rechte lijn over 1 of een reeks pionnen naar de eerstvolgende lege plaats.

In dit voorbeeld kan de sprinkhaan dus 3 verschillende kanten op springen.

Spin
De spin verplaatst zich exact in 3 zetten, niet meer en niet minder. Ze moet in één doorlopende beweging verplaatst worden en mag niet terug gaan op een zet (dus geen backtracking op zichzelf). Ze moet bij elke zet een andere pion aanraken en mag dus niet bvb oversteken naar een ander deel van de hive als ze in één van de 3 zetten tijdelijk geen andere pion raakt.

In dit voorbeeld kan de spin naar 4 verschillende posities verplaatst worden.

Mier
De mier kan naar eender welke positie in de hive verplaatst worden. Daarbij moet echter wel rekening gehouden worden met de algemene restricties (die hierna volgen).

In dit voorbeeld zie je alle verschillende plaatsen waar de mier naartoe kan. Elf opties in totaal dus. De mier is dus zeer wendbaar.



Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #1 Gepost op: 3-04-2016, 20:56:24 »
Algemene restricties
Bij het verplaatsen van pionnen moeten 2 regels in acht gehouden worden:

Er is maar één hive!
Ja mag niet je pion zo verplaatsen dat de hive in tweeën gesplitst wordt.

De mier kan in dit voorbeeld dus niet bij de zwarte kever en witte koningin gezet worden, want dan ontstaan er 2 aparte stukken.

Ook tijdens de verplaatsing mag op geen enkel moment de hive gesplitst worden, zelfs al is het weer één hive wanneer je beurt eindigt.

De Koningin kan dus niet verplaatst worden zoals hierboven, want tijdens de verplaatsing, zou de zwarte sprinkhaan dus tijdelijk losgescheurt worden van de hive, en dat mag niet.


Enkel schuiven!
De pionnen worden enkel geschoven. Als ze ergens niet doorheen kunnen, mogen ze daar dus ook niet naartoe verplaatst worden of uitgehaald worden.

In het 1e voorbeeld kan de zwarte mier dus niet naar binnen, want de doorgang is te nauw.
In het 2e voorbeeld kan de zwarte mier niet naar buiten, want ook hier is de doorgang te nauw.


Als je op een bepaald moment niets meer kan verplaatsen, gaat je beurt terug nar je tegenstander. Je kan pas weer iets verplaatsen wanneer dat mogelijk is.

Het spel eindigt wanneer één van de Koninginnen omsingeld is.
In extreme gevallen kan het zijn dat het verplaatsen van een laatste pion, beide koninginnen tegelijkertijd omsingeld. Dan is het gelijkspel. Of ook als de enige optie die nog over is, is om steeds dezelfde 2 pionnen heen en weer te verplaatsen, is het gelijkspel. Maar dat is zeldzaam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #2 Gepost op: 3-04-2016, 21:00:51 »
Nys-fan mag dus starten door te posten welk pion hij plaatst.
NextGP mag vervolgens laten weten welke hij pion hij waar aansluit (aan zijde 1, 2, 3, 4, 5 of 6).
En dan is Nys-fan dus weer.

Remember: De Koningin moet in één van je eerste 4 beurten geplaatst worden en je mag pas pionnen verplaatsen als de Koningin neergelegd is.


Ik zal af en toe proberen een overzicht te posten, maar probeer het zelf ook zo goed mogelijk bij te houden. ;)

Veel succes!

Wat jullie winnen moet ik nog heel even met Daisy afstemmen.  ::hypocriet::

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #3 Gepost op: 4-04-2016, 00:13:18 »
Een moeilijker spel was er niet zeker?  ::tandpastasmiley::

Laat ik dan maar beginnen met een spin.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2016, 00:16:59 door Nys-Fan »
Lomperik..

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #4 Gepost op: 4-04-2016, 06:27:51 »
Ik plaatst een spinnetje op 4

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #5 Gepost op: 4-04-2016, 11:18:07 »
Een moeilijker spel was er niet zeker?  ::tandpastasmiley::
Sorry, we moesten toch nog een beetje een strategisch duel krijgen.  8)


Overigens is de kogel door de kerk: Jullie strijden voor 3 ranking punten!


En dan ga ik nog iets bespreken met Daisy waardoor deze opdracht hopelijk niet te lang uitgerekt wordt. Ik post het van zodra ik iets weet, maar laat dat je niet tegen houden om verder te gaan. :)

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #6 Gepost op: 4-04-2016, 13:15:29 »
Mier op 2 dan maar.
Het is wel moeilijk om die richting aan te duiden vind ik aangezien jouw tekeningetje met die nummers op anders georiënteerd is dan op alle andere tekeningen (Bvb dat heeft een punt bovenin, en de anderen hebben geen punt bovenin). Als je snapt wat ik bedoel, maar wellicht maakt dit niets uit besef ik nu terwijl ik het aan het typen ben :D
Lomperik..

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #7 Gepost op: 4-04-2016, 13:21:27 »
Koningin op 3


Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #8 Gepost op: 4-04-2016, 14:40:32 »
Koningin op 6 van de spin.

Mooi gemaakt trouwens Next!
Lomperik..

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #9 Gepost op: 4-04-2016, 14:53:38 »
Mier op 2 van mijn koningin.




Als we geen plaatje bijhouden gaat alles helemaal naar de chaos

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #10 Gepost op: 4-04-2016, 15:10:41 »
Spin op 1 van de mier.
Lomperik..

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #11 Gepost op: 4-04-2016, 15:24:03 »
ik verplaats mijn mier naar 6 van Nys' koningin.


Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #12 Gepost op: 4-04-2016, 16:11:49 »
Ik wil nu de bovenste spin van mij verplaatsen, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet uitleggen naar waar die moet :P
Lomperik..

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #13 Gepost op: 4-04-2016, 16:20:37 »
Ik verplaats mijn bovenste spin naar [getal] gezien van de [kleur] [dier]  ;)

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #14 Gepost op: 4-04-2016, 17:07:31 »
Ik verplaats mijn bovenste spin naar 3 gezien van mijn andere blauwe spin.

Thx Next ;)
Lomperik..

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #15 Gepost op: 4-04-2016, 20:56:30 »
Thanks Next, ik wilde net zo'n overzicht komen maken en zie dat jij het al bijgehouden hebt!  ::ok::
Het meest recente overzicht dan:



OPGELET: aangezien dit spel misschien lang gaat duren en we op tijd gedaan willen zijn met het spel, is er een deadline ingesteld voor deze opdracht. Op een bepaalde datum en een bepaald tijdstip stopt dit spel. Welke datum en tijd is geheim, zodat niemand expres daarnaar toe kan werken oid.

Degene wiens Koningin op dat moment het minst omsingeld is, is de winnaar. Bij een gelijkspel, wint niemand 3 rankingpunten.
Maar probeer het dus toch maar zo veel mogelijk uit te spelen :) Jullie zijn alvast goed bezig!  ::ok::

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #16 Gepost op: 5-04-2016, 00:05:55 »
Sprinkhaan op 5 van mijn koningin!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #17 Gepost op: 5-04-2016, 16:36:19 »

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #18 Gepost op: 5-04-2016, 21:04:45 »
Dus als Nys-Fan het nu vertikt om te posten heb ik verloren  ::niet-ok::

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [DG] 8. FINALE - Hive
« Reactie #19 Gepost op: 5-04-2016, 23:44:28 »
Ik wil graag een officieel protest indienen. Nys-Fan heeft bijna 24 uur de tijd gehad om te antwoorden (is online geweest, heeft de Sushi-opdracht gespeeld), maar omdat er een extra regel is toegevoegd in verband met de tijd, vertikt hij het om dit spel verder te spelen. Ik denk niet dat dit de bedoeling moet zijn.

Ik zou op dit moment ook kunnen stoppen met het Sushi-spel, omdat als je deze punten op mijn kaarten bij elkaar optelt, ik nu voor zou staan. Sorry, maar op zo'n manier wil ik geen finale spelen.