Auteur Topic: Feedback topic  (gelezen 9682 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Feedback topic
« Gepost op: 22-12-2016, 15:15:36 »
Zoals ze op mijn opleiding zouden zeggen: "Als werkend professional is het erg belangrijk om feedback te geven en ontvangen. Hier zitten leermomenten in voor de toekomst". Ook na vijf jaar, vier seizoenen, kan ik alleen maar elk jaar proberen een nog beter spel neer te zetten dan het jaar ervoor. Dus ik hoor graag jullie goede en minder goede ervaringen, te denken aan:

1. Algemeen concept
Hoe vonden jullie het concept van het seizoen in het algemeen?

2. Proeven
Een belangrijk aspect zijn natuurlijk de proeven. Het is altijd inschatten naar de mate van uitdaging, is de proef te makkelijk of juist te moeilijk? Originaliteit is natuurlijk belangrijk. En daarnaast variatie. Dit seizoen had ik het idee dat als je het geheel ziet dat het wel gevarieerd was, maar per fase minder. De meeste creatieve opdrachten zaten in het eerste gedeelte van het spel, de puzzels en quizen kwamen vrijwel allemaal later in het spel. Was dit storend of niet? Welke proeven sprongen erbovenuit als favoriet en welke waren minder?

3. Twists
Net als seizoen 3 had dit seizoen minder ingrijpende twists en ging ik dichterbij het origineel zitten dan ooit te voren. De twists op een rijtje:
- Hidden immunity idols
- Even apart noemen: Nep idols
- Populariteitspunten
- Dubbele eilandraad
- Eigen kampen kiezen
- Vroege samensmelting
- Geen herindeling en finale met 2 mensen in plaats van 3
- de FREEZE

4. (Nieuwe) Opzet
- Thema's
- Dichterbij de echte Survivor door bijvoorbeeld een eilandraad met 3 nog te doen
- Ponderosa toevoeging
- Interactieve eilandraden + video eilandraden
- Toevoeging van de veiling
- Meer?

5. Spelleiding
Op-en-aanmerkingen over hoe dit spel geleidt werd :). Ik weet dat sommige mensen het niet eens zijn geweest met het idol debacle. Misschien nog opmerkingen over hoe zo'n situatie in de toekomst voorkomen kan worden?

Alvast bedankt! ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic
« Reactie #1 Gepost op: 22-12-2016, 18:21:27 »
Tof seizoen, ik hoopte op een herverdeling maar de vroege samensmelting maakte veel goed. Idols zijn altijd leuk
en nepidols zeker.

De opdrachten waren leuk, maar een bepaald moment waren er 3 weken na elkaar opdrachten met de jury.
Aangezien dat dit opdrachten zijn waar ik zachtjes gezegd erg slecht in ben, was dit wel frustrerend omdat puzzels en quizzen mij meer liggen.

Eilandraad en ponderosa waren leuk. De veiling heb ik wel een puntje:
je kon perfect 500 euro gokken, verliezen bij de loting en dan je geld behouden. Hierdoor ontstond er weing risico om te bieden.
Als je je geld ook verloor, als je de loting verloor was er meer risico geweest

en een laatste puntje: bij een gelijkstand in de stemmen.
Nu was er gezegd dat er eerst naar andere stemmen ging gekeken worden, als dit gelijk was een herstemming en als dit gelijkbleef, zou er een tiebreker komen.

Het systeem zoals in survivor met rocks ben ik meer voorstander van, want nu was er niet echt een reden om te flippen.

Maar algemeen: top gedaan Dennis

klaar voor de strijd

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic
« Reactie #2 Gepost op: 22-12-2016, 20:39:07 »
1. Het concept: ik hou van het Survivor-concept, als er tenminste zo gespeeld wordt zoals dit jaar. Geen kill the kings, geen grote machtsblokken, ruimte voor fanatieke spelers om verder te komen, niet alleen maar mensen die elkaar al jaren kennen en samenspelen. Ik vond alleen het wegstemmen van een fanatieke speler als Molbelg zo heel in het begin, als er anderen niet echt actief zien. niet leuk, maar dat is dan ook snel afgestraft. Ik snap wel dat men het steeds lastiger vind om deel te nemen aan een complottenspel, dat concept ligt soms nogal gevoelig.

2.De proeven waren goed. Het niveau was prima imo, niet al te makkelijk maar zeker wel te doen. Ik vind jury-opdrachten op zich altijd wat lastiger, het is altijd subjectief en dat kan erg onbevredigend zijn als je wel vreselijk je best hebt gedaan. Maar ik vind wel dat er creatieve opdrachten bij horen, en er dus een jury ingeschakeld wordt. Een jury van 5-7 mensen vind ik wel veel fijner dan maar 1 of 2 mensen die de opdracht beoordelen.
Ik vond het inderdaad jammer dat er niet al eerder wat puzzels en quizzen waren, de verdeling had iets anders gekund.
De foto-opdracht was superleuk, het frozenspel zat erg goed in elkaar en was heel spannend, en Jeopardy liep echt als een trein. Minder leuk vond ik het avatartekenen en winterbells.

3. De twists
- hidden immunity idols: erg leuk principe, maar natuurlijk belachelijk dat ik 36 gokken doe en altijd mis zit, en anderen 2-3x juist zitten binnen vijf gokken :P, heel irritant! ;D
- nep idols: goed bedacht door HIDM. Je kunt het dom noemen dat we er zo ingetrapt zijn, maar met die tekst erbij is het heel logisch dat je erin trapt. Wat mij betreft had die tekst 'gefelicteerd je hebt de idol gevonden etc' niet toegevoegd mogen worden aan de valse idols, je ziet immers of een idol of een lege plek of niets, je ziet niet een tekst.
- populariteitspunten: hebben uiteindelijk niet zoveel toegevoegd, doordat wij in Trudeau ze keurig verdeeld hebben over iedereen (behalve Loenev dan :P) en ze in Laurier er geen hebben gewonnen. De gedachte erachter snap ik wel, maar ik vind het niet zo nodig om binnen een team in de groepsfase onderlinge verschillen te creëren.
- dubbele eilandraad: hele spannende twist! Daarmee maakte je het echt even moeilijk, je moet anders denken, en de deadline voor de tweede was kort dus je bent met beide tegelijk bezig. Het was vooral verrassend, weet niet of het een tweede keer net zo spannend is
- eigen kampen kiezen: was geen verrassing dat dit de prijs was van de eerste proef, en zoals je las waren er verscheidenen die dit niet zo graag wilden winnen, gelukkig zijn er altijd een paar die er wel heil in zien en ervoor gaan. Denk wel dat de krachten niet goed verdeeld waren nu, maar dat ligt niet aan het concept, dat ligt aan Björn :P
- vroege samensmelting: fijne twist, ik vind dit leuker dan een herindeling, de individuele strijd is spannender en minder voorspelbaar, groepsfase korter vond ik prima
- geen herindeling had wel gevolgen voor de overmacht van ex-trudeau na de samensmelting, bij een herindeling heb je wel meer binding onderling, maar ik heb het op zich niet gemist. Finale met 2 vind ik overzichtelijker maar op zich minder leuk, ik hou wel van een strijd tussen 3, is ook minder voorspelbaar denk ik
- de freeze: leuk item, had alleen voor mij wel open mogen zijn op de veiling, niet als vraagteken. Om nog even door te gaan op de veiling: door de boosheid van Lucy op het bieden van Roy ging eigenlijk de spanning er wat uit, binnen trudeau werden we blijkbaar geacht elkaar niet over te bieden, dus kwamen de items bij de eerste die 500 bood. Er hadden van mij veel meer vraagtekens in gemogen, met onzinnige dingen als een kacheltje of zo, gewoon om wat geld weg te spelen bij mensen, en de kansen op goeie geheime items anders te laten uitkomen.

4. Nieuwe opzet: het overkoepelende thema was erg cool (;D), leuk om eens in een heel andere omgeving te zitten, en het is goed doorgevoerd in diverse spellen. De thema's per week zijn vaak terugkerend, en dat is ook niet ergens, natuurlijk moet er ergens sport in zitten (al was dat deze keer ver gezocht), muziek, strategie, puzzelen, etc.
- eilandraad met 3 vind ik persoonlijk niet zo, ik hou wel van het verdienen van een finaleplaats direct door 1 gecombineeerde proef te winnen, en als 2e door een tweede finaleproef te spelen, zoals in ER dus (maar ik kijk nooit survivor)
- ponderosa is erg leuk, dat moet je er absoluut in houden
- de eilandraden waren erg gaaf, superspannend om de filmpjes te kijken, absoluut weer doen mocht er ooit een volgende keer komen
- veiling is op zich leuk, ook leuk om een jurylid als veilingmeester in te schakelen
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic
« Reactie #3 Gepost op: 22-12-2016, 20:40:41 »
5. Spelleiding was top! Het idol-debacle is voor jou echt een shit-moment geweest, maar ik denk dat je het goed hebt opgelost door 2 actieve leden, waaronder 1 jurylid, te vragen hierover te beslissen. Het kan voorkomen worden door te verplichten items in te zetten in dezelfde pm als de stem, denk ik.
Ik vond je over het algemeen soepel, heel erg duidelijk, en je was altijd bereikbaar voor vragen, toelichting, etc. Je hebt er weer ontzettend veel tijd in gestoken, en dat wordt heel erg gewaardeerd.

Het was een top-spel, met een top-cast, dank daarvoor D*N! ::bravo::
Keep calm and eat chocolates!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback topic
« Reactie #4 Gepost op: 23-12-2016, 01:15:16 »
Super bedankt voor jullie bijdrage ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Feedback topic
« Reactie #5 Gepost op: 23-12-2016, 10:40:43 »
- nep idols: goed bedacht door HIDM. Je kunt het dom noemen dat we er zo ingetrapt zijn, maar met die tekst erbij is het heel logisch dat je erin trapt. Wat mij betreft had die tekst 'gefelicteerd je hebt de idol gevonden etc' niet toegevoegd mogen worden aan de valse idols, je ziet immers of een idol of een lege plek of niets, je ziet niet een tekst.

Dit begrijp ik niet. Je ziet toch juist wel een tekst? Als je een idol vindt, krijg je er een briefje bij met die tekst erop. Als je vervolgens een nep idol verstopt, kun je toch dat briefje er weer bij leggen?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic
« Reactie #6 Gepost op: 23-12-2016, 18:03:01 »
ja weet ik veel, ik vind die dingen nooit he :P maar voor mij hoort die tekst echt bij de idol, en ik zag dat dus niet als een apart briefje, maar goed, zoals jij het ziet kan natuurlijk ook ::jaja::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Feedback topic
« Reactie #7 Gepost op: 23-12-2016, 18:08:39 »
1. Algemeen concept
Erg leuk, niks op aan te merken :)

2. Proeven
Meeste proeven waren erg leuk en uiteindelijk waren er wel wat afwisselende proeven. Maar zoals al gezegd is zou ik het proberen wat beter te spreiden. De quizzen en puzzels (die ik persoonlijk het leukste vind) kwamen allemaal aan het einde. Ik kan me voorstellen dat mensen die er vroeg uitliggen dit jammer vonden. Ook geven dit soort proeven mensen die minder tijd hebben of niet meteen met hun hoofd op RN willen meer kans aan het begin van het spel.

En het was fijn dat veel proeven niet mega veel tijd kostten

3. Twists
Idols zijn leuk, echt heel leuk als speler ook. Vorig jaar als presentator vond ik ze ook al leuk
Nep idols, mwah ben daar niet persé voorstander van. Klinkt misschien zuur omdat ik er zelf ingetrapt ben. Het was erg slim bedacht van HIDM, en achteraf wel leuk omdat je toch ergens terug kon vinden hoe ze eruit zagen. Maar ik vind wel dat dat ergens dus terug te vinden moet zijn. Anders blijf je als speler in dubio over idols etc. Kan een bepaald tactisch element er ook juist uithalen. Stel je hebt een echte en je twijfelt hier non-stop over dan is dat misschien bijna geen voordeel.

Populariteitspunten waren wel leuk als extra laag in de proeven. Dubbele eilandraad altijd leuk zoiets
Eigen kampen kiezen vond ik niet heel bijzonder, maar is wel eerlijker dan dat ze vooraf ingedeeld worden. We hadden het nu zelf in de hand.

De vroege samensmelting vond ik echt een heel groot pluspunt. Vaak begint dan pas het echte tactische spel. Dit wil niet zeggen dat de kamp-fase helemaal afgeschaft moet worden, die is ook leuk. Maar zoals nu was prima

Finale met 2 vind ik opzich prima, maar zou dan niet de winnaar van de halve finale de finalist laten kiezen. Maakte in dit geval niet uit, maar zo werk je wel een tactiek in de hand die ervoor zorgt dat floaten en 'zwak zijn in proeven' zelfs in de halve finale nog een voordeel oplevert.

De Freeze vond ik heel leuk. Alleen voor mij persoonlijk jammer dat het met Jeopardy was  ;D

4. (Nieuwe) Opzet
Ponderosa was heel leuk. De veiling vond ik niet veel toevoegen eerlijk gezegd. Zou dat soort prijzen misschien als extraatje doen bij de luxeproef als de idol al weg is ?

5. Spelleiding
Spelleiding was vlekkeloos en niks op aan te merken. Wat mij betreft goed opgelost door AL erbij te halen, dat had ik ook gevonden als het in ons nadeel was. Het leek wel soms alsof de vragen op de eilandraad een beetje sturend waren, maar dat kan ook met paranoia te maken hebben  ;D
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic
« Reactie #8 Gepost op: 23-12-2016, 18:11:11 »
Oh ja, ik heb de proef die ik met afstand het minst leuk vond niet genoemd: de roast. Dat ik dat (samen met Lucy) won zegt echt iets over hoe slecht iedereen daar in was :P Nostalgie is leuk, maar kies dan leuke proeven van vroeger, een roast zonder Catshee en Jann is echt een stuk minder leuk ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Feedback topic
« Reactie #9 Gepost op: 23-12-2016, 18:13:10 »
Ja die was niet zo leuk. Op internet komt dat ook vaak minder leuk/anders over dan bedoeld wordt.

En de slaapproef mag van mij ook wel een jaartje overgeslagen worden.
You'll never walk alone

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic
« Reactie #10 Gepost op: 23-12-2016, 18:47:05 »
Oh ja, ik heb de proef die ik met afstand het minst leuk vond niet genoemd: de roast. Dat ik dat (samen met Lucy) won zegt echt iets over hoe slecht iedereen daar in was :P Nostalgie is leuk, maar kies dan leuke proeven van vroeger, een roast zonder Catshee en Jann is echt een stuk minder leuk ;D

Die haat ik met een passie,
want ik wil niemand kwetsen daarmee
klaar voor de strijd

Offline Lan

  • Forumlid
Re: Feedback topic
« Reactie #11 Gepost op: 23-12-2016, 18:48:17 »
Ik denk dat een roast kan werken, maar ik zou die alleen doen als er swaps zijn geweest / wat verder na de merge, zodat iedereen elkaar kan leren kennen. Je roast mensen op hoe ze zijn/ hun imago, als je een vreemde wil roasten kun je eigenlijk alleen schelden  :P

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback topic
« Reactie #12 Gepost op: 23-12-2016, 18:48:45 »
Nep idols ging ook inderdaad alleen door omdat als je goed had opgelet je wel met 100% zekerheid kon zeggen of een idol echt of nep was ::jaja::.

De roast opdracht had ik inderdaad door dat die niet zo lekker ging ;D

Het is wel grappig dat de eilandraad met 3 nu toch niet zo goed als gedacht wordt ontvangen, omdat ik die veranderd heb aan de hand van het feedback topic van vorig seizoen ;D. Maar dat is zeker een afweging geweest, die bij een mogelijke volgende keer weer gemaakt moet worden ::jaja::.

Maar ook weer veel goede punten ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lan

  • Forumlid
Re: Feedback topic
« Reactie #13 Gepost op: 23-12-2016, 18:52:16 »
Ik vind zelf een F2 bij normale survivor leuker. Ik weet niet hoe het in voorgaande jaren ging, maar bij een F2 blijven mensen vaker tot het einde moves maken.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback topic
« Reactie #14 Gepost op: 23-12-2016, 18:54:58 »
Ik vind zelf een F2 bij normale survivor leuker. Ik weet niet hoe het in voorgaande jaren ging, maar bij een F2 blijven mensen vaker tot het einde moves maken.
In voorgaande seizoenen bleven er 3 tot 5 mensen over bij de halve finale. Er werden dan 2 proeven gespeeld. Degene die de eerste (sociale) proef wint zit gegarandeerd in de finale. Daarna kwam de megaproef die voor nog een finalist zou zorgen. De derde finalist zou dan of de nummer 2 zijn van de laatste proef of iemand van een afvallerseiland.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Feedback topic
« Reactie #15 Gepost op: 23-12-2016, 19:16:55 »
Dat van die moves is idd ook waar. Maar dat kan ook als je tm F4 stemt

Ik zou t gewoon lekkee afwisselen en spannend houden
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic
« Reactie #16 Gepost op: 23-12-2016, 20:23:47 »
Klopt, het is het leukst als je niet weet hoe het vanaf de laatste vier gaat lopen ::jaja::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Feedback topic
« Reactie #17 Gepost op: 24-12-2016, 17:32:07 »
1. Algemeen concept
Zeer goed! Verrassend dat er geen herindeling kwam maar met 11 de samensmelting in was dan weer wél verrassend.

2. Proeven
Proeven vond ik over het algemeen heel leuk, behalve misschien de roast. Het schrijven van het liefdesverhaal was origineel nieuw! Puzzelen mag eventueel wat naar voor maar dat stoorde me niet.

3. Twists
Idols erin houden, voegt een leuk tactisch element toe ::jaja:: dat er plots nepidols in kwamen te zitten, was mooi bedacht door HIDM en moet m.i. ook kunnen zo lang je wel ergens kunt zien hoe de echte eruitzien.

Populariteitspunten leuk! Het was wat minder spannend omdat Trudeau bijna alles won maar op zich ben ik er zeker voor te vinden, mooie extra dimensie. Een dubbele eilandraad is altijd spannend ::jaja:: al kan dit ook nog anders (zoals de dubbele eilandraad uit seizoen 1 of bv dat de kandidaten iemand wegstemmen uit het andere kamp).

Eigen kampen kiezen: zeker oké al hoeft dit geen standaardprocedure te worden. Zelf de kampen indelen is ook een optie maar de kampen via een proef laten bepalen, heeft ook wel wat ::jaja:: Vroege samensmelting maakte het geheel zéér spannend door het grote aantal Survivors.

Finale met 2 of 3 gewoon afwisselend houden. De Freeze was een leuk tactisch wapen en paste goed in het thema van het seizoen. Hij had er misschien iets meer in mogen zitten maar ook niet overdreven natuurlijk: twee of drie keer.

4. (Nieuwe) Opzet
Thema's waren zoals elk seizoen weer erg leuk. Dat dat terugkerende thema's zijn, stoort helemaal niet.

Eilandraad met 3 zeker in orde al blijft het spannend om dit af te wisselen. Ponderosa is goed al kan ik dit moeilijk beoordelen omdat ik er niet lang op gezeten heb. De eilandraden en video's zijn super! Zeker erin houden. Al denk je soms wat Nieky zegt: zijn ze nu wat sturend? Al kan dit ook met paranoïa te maken hebben.

Veiling zeker leuk! Alleen erg gek dat je het geld mag houden, ook als je verliest. Ik heb het je een keer gevraagd en dacht eerst dat het een grap was toen je zei dat je je geld dan terugkrijgt. Zou ik dus veranderen: anders kan iedereen als een gek op alles beginnen bieden en neem je meer risico weg.

5. Spelleiding
Geweldig geleid! ::bravo::

Tsjah, het idol-debacle, moeilijk om te zeggen hoe zoiets in de toekomst opgelost kan/moet worden omdat elke situatie weer anders is. Nu vond ik het goed opgelost door er AL's bij te halen.
2024: wie is de Mol?