Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122272 keer)

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #260 Gepost op: 26-02-2017, 19:04:14 »
Is geen kwestie van mogen, maar meer een tip om het zo leuk en gezellig mogelijk te maken voor iedereen hier ;).

En dat in het topic waar iedereen mag klagen en miepen en chagrijnen :D
Prima hoor, ik hoopte alleen dat WIDM kijkers überhaupt afweten van Vier, maar teveel vergelijking is inderdaad irritant.   

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #261 Gepost op: 26-02-2017, 19:05:12 »
vanaf nu worden provocerende, negatieve berichten die de sfeer verpesten verwijderd.
er was eens......

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #262 Gepost op: 26-02-2017, 19:12:26 »
Waarom is het eigen,ijk erg dat je kunt voorspellen wie het rode scherm krijgt? Dat zie je 5 minuten daarna toch wel. 't Maakt mij dan echt niet uit dat ik al iets kan vermoeden. Die spanning bij de executie vind ik toch overtrokken, doedat liever zoals seizoen 1 het deed. Geen knalharde muziek, maar gewoon: naam, enter, schermpje, volgende. Scheelt zo weer een paar minuten die je weer kunt vullen met het spel Wie is de mol.

Zoals die gesprekjes over al die bondjes. Die vind ik heerlijk om te zien.


Maar in de kritiek over de simpliciteit van de opdrachten kan ik me wèl vinden. Het allergrootste probleem vind ik nog altijd, op volgorde:
1. Onhaalbare opdrachten (portofoonketting, alfabetfietsen)
2. Opdrachten waarmee geen geld verdiend kan worden (joker zoeken op de trail, veiling (!), stokstaartjes bij fort Rock)
3. Opdrachten waar kijkers niks mee kunnen door te weinig info (schietopdracht op de trail).
Op die manier zijn er van de 25 opdrachten nu al 6 (een kwart dus) waar de kijker nog in geen 100 jaar een mol kan ontmaskeren. Ik bedoel, het spel heet toch "wie is de mol"?

Over de spanning, ik vind het leuk om te horen hoe de kandidaten over anderen denken, of op welke manier ze de test invullen (spreiden/vol op 1), maar informatie van wie iemands hoofdmol is vind ik niet nodig. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Vind je volgorde interessant en ik denk er persoonlijk anders over.
1) Blijft een inschatting, ik kan dat de productie moeilijk kwalijk nemen, ga er vanuit dat ze hun best doen dit te testen maar natuurlijk kunnen ze dingen verkeerd inschatten. Op een bepaalde manier vind ik te moeilijke opdrachten interessant voor de mol, aangezien ik als mol ENORM fanatiek zou doen in de wetenschap dat de opdracht toch onmogelijk is.
2) Eens, heb er zelf ook een hekel aan, maar zolang het niet te veel opdrachten zijn zie ik het niet als een dermate groot probleem. De mol NIET kunnen vinden met een opdracht vind ik minder erg als de mol HEEL MAKKELIJK te kunnen vinden op basis van 1 opdracht.
3) Dit is een interessant punt, en is in lijn denk ik met opdrachten die meer worden gemaakt voor de mooie beelden dan voor de gelaagdheid.

Nogmaals wat jij omschrijft is dat bepaalde opdrachten totaal niks zeggen over de mol, wat ik met je eens ben. Wat ik zie als een groter probleem is de enkele opdrachten waarbij je de mol juist heel makkelijk kan zien. Dit heeft te maken met de individualistische opdrachten, waarin eigenlijk iedereen geld verdient behalve Thomas. Als elke kandidaat iets individualistisch moet doen, dan is er geen stimulans om GEEN geld te verdienen, wat interesseert het jou immers of de mensen thuis jou als kandidaat verdenken. Ik ben voorstander van het principe dat Wie is de Mol draait om samenwerken, je moet dus afhankelijk van elkaar zijn in spellen. Hierdoor is het lastiger te zien wie nou daadwerkelijk de boel om zeep helpt omdat je dingen samen moet doen (in dit soort opdrachten is er ook meer een stimulans om te stoken als kandidaat om verdacht te raken). De duinenopdracht vond ik één van de beste opdrachten om die reden. Nu zijn opdrachten te simpel, waardoor molacties voor de hand liggen (eerst heel snel rondje rijden op paard, om vervolgens te laat binnen te komen).

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #263 Gepost op: 26-02-2017, 20:41:22 »
Zoals die gesprekjes over al die bondjes. Die vind ik heerlijk om te zien.

Yup, denk dat de kandidaat-interacties buiten de opdrachten om een stuk beter zijn dan bijvoorbeeld vorig jaar.
Stuk minder biechten; maar juist sommige bondjesgesprekken (zoals bv Jochem en Sanne deze aflevering) die heel interessant waren.

Citaat
Wat ik zie als een groter probleem is de enkele opdrachten waarbij je de mol juist heel makkelijk kan zien. Dit heeft te maken met de individualistische opdrachten, waarin eigenlijk iedereen geld verdient behalve Thomas.

Mja, maar je hebt hier natuurlijk wel een hele groep mensen die dit al jaren doen, en die alle afleveringen minitieus uitpluizen. Dan ga je nooit meer volledig onder de radar blijven - terwijl nog steeds een heel goed deel van de normale casual kijkers hem niet verdenkt.
Misschien had Thomas iets anders moeten aanpakken, kan, hij is ook maar een mens die voor het eerst de mol speelt. Maar dat maakt individualistische opdrachten niet meteen slecht. Het maakt uit wat je stijl is als mol, en in hoeverre lukt wat je van plan bent.

Besides, voorgaande jaren was de kritiek geloof ik juist dat alle opdrachten alleen maar grote groepsopdrachten waren. Een variatie van groeps/groepjes/individueel en allesofniets/geldstapjes lijkt me juist het beste.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline kiyoaki

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #264 Gepost op: 26-02-2017, 20:49:29 »
Seizoen 1 vond ik van allemaal nog het leukst, leuke kandidaten (nog geen bekende Nederlanders), onverdachte mol, leuke winnares, mooie locatie en opdrachten en alles was nog nieuw.

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #265 Gepost op: 26-02-2017, 21:28:13 »
Misschien als jullie dit niet in elk bericht zetten dan komt het iets minder irritant over ;). Ik vind zelf ook de mol op Vier geweldig, en natuurlijk zijn de lovende reacties dik verdiend. Maar ga dan alstjeblieft naar het daarvoor bestemde forumdeel, want in dit deel verpest het alleen maar de sfeer en beginnen mensen het als irritant te ervaren. Dat is slecht voor beide seizoenen ::niet-ok::.

Bedankt voor die reactie, iemand mocht het zeggen. Ik snap dat er vergeleken wordt, maar ik word stiekem een beetje moe van al die Mol Vier berichtjes. Ik voel me bijna verplicht om het als enthousiaste molloot te gaan kijken. En dat ga ik waarschijnlijk wel doen, maar al die berichtjes zorgen er voor dat het blijf uitstellen  :-X

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #266 Gepost op: 26-02-2017, 22:04:57 »
Voor mij was de portofoonketting toch wel één van de beste opdrachten van dit seizoen hoor ::jaja::. Vond het juist erg grappig dat ze een hele tijd deden over het uitvogelen dat maar één iemand hun kon horen. Daarnaast hebben ze toen nog wel redelijk wat geld verdiend dus zo onhaalbaar was hij nou ook weer niet ::ohno::. Opdracht zat goed in elkaar, zat een goeie twist in, dus niets op aan te merken!

Ik herleefde in aflevering 7 juist seizoen 2011 en vond het daarmee de minste aflevering/minst originele aflevering van dit seizoen:

Hotelkameropdracht (2011) meets portofoonketting (2017)
Vuurtorenopdracht (2011) meets luchtballonnen en cabrio (2017)

Hierbij opmerkende dat beide opdrachten in 2011 gelaagder waren.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #267 Gepost op: 26-02-2017, 23:00:43 »
Het is ook best moeilijk om nog aan nieuwe opdrachten te komen na zoveel seizoenen. Ik zou de productie van wie is de mol juist mee willen geven dat het helemaal niet erg is om goeie opdrachten uit het verleden nog een keer te doen, mogelijk in een ander jasje. Veel andere programma's doen dit ook en het werkt prima, zeker niet storend (Survivor, Expeditie Robinson bijv. de eetproef, Big Brother US). Een dropping opdracht aan het begin vind ik altijd erg leuk, mag er wat mij betreft elk jaar in zitten. De koffertjesproef uit 2005 zou ik ook nog wel eens een keer willen zien, en zo zijn er meer opdrachten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #268 Gepost op: 27-02-2017, 06:14:17 »
Met veel bombarie is aangekondigd dat dit seizoen anders zou zijn en de eerste twee afleveringen leek dat ook echt zo. Vind het jammer dat het daarna richting simpele opdrachten is gegaan en vooral de opdrachten waar absoluut niets uit te halen is. Zoals de schietopdracht op de Oregon Trail. Anders dan een hint op het opdrachtkaartje (maar dan moet niet Thomas maar Diederik de mol blijken te zijn) kunnen we niet zien hier. Wel leuk dat de biechten wat minder zijn en we meer van de bondjes mee krijgen, al komt dat soms wat gescript over (logisch, je staat het expliciet voor een camera te doen)


Het is ook best moeilijk om nog aan nieuwe opdrachten te komen na zoveel seizoenen. Ik zou de productie van wie is de mol juist mee willen geven dat het helemaal niet erg is om goeie opdrachten uit het verleden nog een keer te doen, mogelijk in een ander jasje. Veel andere programma's doen dit ook en het werkt prima, zeker niet storend (Survivor, Expeditie Robinson bijv. de eetproef, Big Brother US). Een dropping opdracht aan het begin vind ik altijd erg leuk, mag er wat mij betreft elk jaar in zitten. De koffertjesproef uit 2005 zou ik ook nog wel eens een keer willen zien, en zo zijn er meer opdrachten.

Ja daar sluit ik me graag bij aan. Liever wat herhaling in de opdrachten maar wel spannend en mogelijk wat uit te halen aan molacties dan nieuwe opdrachten waar we als kijker niets aan hebben. Het is leuk om te zien dat mensen het leuk hebben maar daarvoor kijken we Wie is de Mol niet (in hoofdzaak).

Offline San-ne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • altijd een bijzonder figuur
Re:
« Reactie #269 Gepost op: 27-02-2017, 21:49:48 »
ik mis toch wel echt die zwarte vrijstelling hoor... weet niet helemaal waarom maar t idee dat hij er niet eens is vind ik al vreemd
 
beetje random qua discussie die jullie hier hebben maar dat is mijn kritische noot, al maakt t niet zo heel erg uit of hij er nou wel of niet is, maar t zou t spel wellicht spannend houden als ze zouden weten dat je vrijstellingen geblokt kunnen worden
zo fanatiek molloot, dat we alles (ja echt alles) koppelen aan WIDM

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re:
« Reactie #270 Gepost op: 27-02-2017, 22:03:57 »
ik mis toch wel echt die zwarte vrijstelling hoor... weet niet helemaal waarom maar t idee dat hij er niet eens is vind ik al vreemd.

Hij was er wel, maar niemand zag hem. (Tenzij Sanne hem toch stiekem heeft gepakt en al die tijd heeft bewaard. En dat ze hem dan afgelopen aflevering heeft ingezet zodat Jochem zijn finalevrijstelling kwijt is. Leuke plot-twist, maar dat zal wel niet gebeurt zijn)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline peterterh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #271 Gepost op: 27-02-2017, 22:23:06 »
Mis de zwarte vrijstelling helemaal niet. Laat het aantal te verdienen jokers en vrijstellingen a.u.b. zo laag mogelijk, en kom zeker niet aan met iets dat alles weer ongedaan maakt. Snap niet dat dit element het spel nou zoveel interessanter maakt, in mijn ogen is dat namelijk helemaal niet het geval.

Dit seizoen heb ik wel het idee dat er minder jokers en vrijstellingen zijn verdiend, zeker jokers.

Na nu 8 afleveringen te hebben gezien durf ik nu wel te zeggen dat ik dit seizoen leuker vind dan het vorige, maar dat ik het niveau van de opdrachten (op aflevering 2 na) erg teleurstellend vind. Waar zijn de psychologische spelletjes gebleven, ik heb er weinig gezien. Je kunt denken dat ze voor het grote publiek voor de actie zijn gegaan, maar die actie valt dan wel tegen. Ik hoop echt dat ze volgend jaar in Italië  8)  weer een iets andere opbouw van het programma hebben.

En Thomas vind ik een erg leuke mol (ervan uitgaande dat hij het is  ::vergroot:: )

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #272 Gepost op: 27-02-2017, 23:31:08 »
ik mis toch wel echt die zwarte vrijstelling hoor... weet niet helemaal waarom maar t idee dat hij er niet eens is vind ik al vreemd

Er was wel een zwarte vrijstelling, op de kermis, maar die hebben de kandidaten gemist.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #273 Gepost op: 28-02-2017, 00:10:37 »
Er was wel een zwarte vrijstelling, op de kermis, maar die hebben de kandidaten gemist.
En wel super fijn dat ze die er niet nog in geforceerd hebben ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re:
« Reactie #274 Gepost op: 28-02-2017, 00:14:10 »
Hij was er wel, maar niemand zag hem. (Tenzij Sanne hem toch stiekem heeft gepakt en al die tijd heeft bewaard. En dat ze hem dan afgelopen aflevering heeft ingezet zodat Jochem zijn finalevrijstelling kwijt is. Leuke plot-twist, maar dat zal wel niet gebeurt zijn)

Dan verwacht ik eerder dat Thomas hem heeft gepakt. En dat ze het daarom niet door Art hebben laten vertellen die aflevering, zodat Thomas hem alsnog kan inzetten om Diederik te redden.
Zal een 'leuke' verrassing zijn voor Jochem als Art tijdens de executie ineens de zwarte tevoorschijn haalt en Jochem doodleuk terug naar de laptop stuurt om alsnog zijn test te maken.

 ;D
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Zeeuwse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Spannend spel!
Re:
« Reactie #275 Gepost op: 28-02-2017, 01:07:36 »
Dan verwacht ik eerder dat Thomas hem heeft gepakt. En dat ze het daarom niet door Art hebben laten vertellen die aflevering, zodat Thomas hem alsnog kan inzetten om Diederik te redden.
Zal een 'leuke' verrassing zijn voor Jochem als Art tijdens de executie ineens de zwarte tevoorschijn haalt en Jochem doodleuk terug naar de laptop stuurt om alsnog zijn test te maken.

 ;D


Denk dat het net iets te laat is, er was dan tijdens de biecht ongetwijfeld iets over gezegd, door Thomas.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:
« Reactie #276 Gepost op: 28-02-2017, 02:18:36 »
Dan verwacht ik eerder dat Thomas hem heeft gepakt. En dat ze het daarom niet door Art hebben laten vertellen die aflevering, zodat Thomas hem alsnog kan inzetten om Diederik te redden.
Zal een 'leuke' verrassing zijn voor Jochem als Art tijdens de executie ineens de zwarte tevoorschijn haalt en Jochem doodleuk terug naar de laptop stuurt om alsnog zijn test te maken.

 ;D


 :D Vandaar de uitgestelde executie.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #277 Gepost op: 28-02-2017, 14:37:19 »
Dat zou een stunt van jewelste zijn. En dan Jochem naar huis.  ::zwaai::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline AstridM

  • Forumlid
Re:
« Reactie #278 Gepost op: 28-02-2017, 17:03:09 »
ik mis toch wel echt die zwarte vrijstelling hoor... weet niet helemaal waarom maar t idee dat hij er niet eens is vind ik al vreemd

Toen de zwarte vrijstelling werd ingevoerd vond ik het al niks, dus ik mis 'm nu helemaal niet. De finalevrijstelling mag van mij trouwens ook wel weg, als je nu nog niet weet wie de mol is verdien je ook geen finaleplaats. Af en toe een vrijstelling in het spel en af en toe een paar jokers vind ik prima, maar er niet zo mee strooien zoals ze de laatste jaren deden, dat hebben ze nu goed gedaan.

Iets anders is de uitleg van de spellen, die is veel te summier. Nu was er wel vaak een biecht van Diederik tussendoor die veel verklaarde, maar waarom doet Art dat niet? Het kijkt zoveel leuker als je weet wat de bedoeling is en dan ziet hoe de kandidaten er een puinhoop van maken. Nu had ik vaak het idee dat het de kijkers 'onmogelijk' gemaakt moest worden om de mol te betrappen.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #279 Gepost op: 28-02-2017, 17:40:00 »
Iets anders is de uitleg van de spellen, die is veel te summier. Nu was er wel vaak een biecht van Diederik tussendoor die veel verklaarde, maar waarom doet Art dat niet? Het kijkt zoveel leuker als je weet wat de bedoeling is en dan ziet hoe de kandidaten er een puinhoop van maken. Nu had ik vaak het idee dat het de kijkers 'onmogelijk' gemaakt moest worden om de mol te betrappen.

Benieuwd hoe anderen dat ervaren, qua speluitleg.

Voorgaande jaren vond ik het tamelijk veel uitleg, zeker als er vervolgens een biecht kwam met dezelfde uitleg nogmaals. Dus dat vond ik wel een verbetering - de enige keren dat ik een opdracht niet snapte, was wanneer ik niet oplette  ;D


Of bedoel je wanneer de kandidaten onvolledige informatie krijgen (bv dat de porto's bij de persoonlijke vragen maar naar 1 persoon gaan ipv naar iedereen) - en dat het.. onwenselijk is wanneer kandidaten stuntelen hoe opdracht het beste benaderd moet worden?



--



Maar ik moet zeggen dat ik niet heel goed ben in dit topic ;D
Heb namelijk maar 1 echt probleem ermee gehad (de veiling opdracht), en verder heel veel verbeteringen.
Dus ik heb weinig te klagen ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.