Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill  (gelezen 52608 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #60 Gepost op: 16-01-2017, 12:20:26 »
Ik ben wel benieuwd: Wat is de officiële oplossing voor het kipnuggetsprobleem? Vast wel iemand die dat weet hier :)

Is al gepost hier. Er bestaat zelfs een numberphile video van

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #61 Gepost op: 16-01-2017, 12:21:59 »
Ik ben wel benieuwd: Wat is de officiële oplossing voor het kipnuggetsprobleem? Vast wel iemand die dat weet hier :)

is al gezegd volgens mij. 43
klaar voor de strijd

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #62 Gepost op: 16-01-2017, 12:26:12 »
Dat is het antwoord ja, ik bedoel meer hoe je daar op komt.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #63 Gepost op: 16-01-2017, 12:38:08 »
kipnuggetsprobleem

Kip is een vOOGel en die leggen een EYE, net als EENdjes.
;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #64 Gepost op: 16-01-2017, 12:40:15 »
Dat is het antwoord ja, ik bedoel meer hoe je daar op komt.

Met de bakjes van 6 en 9 kan je alle drievouden maken (maar 3 zelf uiteraard niet). Als je getal even is, is het deelbaar door 6 en neem je gewoon een aantal bakjes van 6. Is je getal oneven dan red je het wel door 1 bakje van 9 te nemen. Dus heb ik maximaal 1 bakje van 9 nodig.

Als ik 3 bakjes van 20 heb, had ik even goed 10 bakjes van 6 kunnen nemen. Met andere woorden: Ik heb nooit meer dan 2 bakjes van 20 nodig. Iedere portie die ik kan bestellen is te bestellen als
1) Een aantal porties van 6 en een aantal porties van 9
2) 1 portie van 20 en een aantal porties van 6 en 9.
3) 2 porties van 20 en een aantal porties van 6 en 9.

Stel nu dat het gezochte getal n is.
Je kan er maximaal 2 keer 20 van aftrekken opdat het een 3-voud wordt en opdat het niet besteld zou kunnen worden, moet de overschot 3 zijn. Dus n = 2x20 + 3.


Had Sigrid uiteraard nooit gevonden op een half uur (ik heb het ook moeten opzoeken) en dat is dan uiteraard de mol-actie: Lang blijven wachten bij een opdracht die je nooit gaat kunnen.  

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #65 Gepost op: 16-01-2017, 12:47:46 »

Had Sigrid uiteraard nooit gevonden op een half uur (ik heb het ook moeten opzoeken) en dat is dan uiteraard de mol-actie: Lang blijven wachten bij een opdracht die je nooit gaat kunnen.  

Maar wil je als mol juist niet rondlopen, om zo op meerdere opdrachten invloed uit te oefenen?
Ze had ook het bijna goede briefje van Sanne goed kunnen keuren en door kunnen gaan naar het volgende.
Voor het oplossen van haar opdracht, was het alleen een risico als Diederik daar terecht was gekomen, want de andere kandidaten waren er waarschijnlijk ook niet uitgekomen.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #66 Gepost op: 16-01-2017, 12:49:24 »
Met de bakjes van 6 en 9 kan je alle drievouden maken (maar 3 zelf uiteraard niet). Als je getal even is, is het deelbaar door 6 en neem je gewoon een aantal bakjes van 6. Is je getal oneven dan red je het wel door 1 bakje van 9 te nemen. Dus heb ik maximaal 1 bakje van 9 nodig.

Als ik 3 bakjes van 20 heb, had ik even goed 10 bakjes van 6 kunnen nemen. Met andere woorden: Ik heb nooit meer dan 2 bakjes van 20 nodig. Iedere portie die ik kan bestellen is te bestellen als
1) Een aantal porties van 6 en een aantal porties van 9
2) 1 portie van 20 en een aantal porties van 6 en 9.
3) 2 porties van 20 en een aantal porties van 6 en 9.

Stel nu dat het gezochte getal n is.
Je kan er maximaal 2 keer 20 van aftrekken opdat het een 3-voud wordt en opdat het niet besteld zou kunnen worden, moet de overschot 3 zijn. Dus n = 2x20 + 3.


Had Sigrid uiteraard nooit gevonden op een half uur (ik heb het ook moeten opzoeken) en dat is dan uiteraard de mol-actie: Lang blijven wachten bij een opdracht die je nooit gaat kunnen.  


::bravo::

Ik snap dan alleen nog niet hoe je op die +3 komt.

Maar inderdaad, tenzij je dit vraagstuk kent is dit onmogelijk te doen in een half uur. Arme Sigrid  ::hug::
« Laatst bewerkt op: 16-01-2017, 12:58:18 door Mollenmania »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #67 Gepost op: 16-01-2017, 12:54:59 »
Maar wil je als mol juist niet rondlopen, om zo op meerdere opdrachten invloed uit te oefenen?
Ze had ook het bijna goede briefje van Sanne goed kunnen keuren en door kunnen gaan naar het volgende.
Voor het oplossen van haar opdracht, was het alleen een risico als Diederik daar terecht was gekomen, want de andere kandidaten waren er waarschijnlijk ook niet uitgekomen.

Ik zeg niet dat Sigrid mijn mol is, maar als je weet dat 3 mensen verdwijnen die alleen gelaten worden en je zoekt je een partner waarmee je een onmogelijke opdracht gaat doen dan voer je de overige 6 opdrachten uit met zijn vieren.
Daarbij komt nog eens dat iemand van de waslijn opdracht zeker wordt meegenomen omdat die alleen staat en de regel was dat je de woordenreeks maar 1 keer te zien kreeg. Dus is deze opdracht al meteen verloren.
Ik heb dus nog 4 kandidaten die 5 opdrachten moeten volbrengen in de chaos waarbij mensen hun partner verliezen...

Kortom: Ik sluit niet uit dat Sigrid als Mol gewoon een half uur op de typmachine blijft zitten.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #68 Gepost op: 16-01-2017, 13:18:53 »
Nog een theorietje over de keuze voor Diederik om de vrijstelling te verdienen: Misschien had hij na Vincent de test het slechtst gemaakt en kreeg hij daarom deze kans.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2017, 13:25:39 »


::bravo::

Ik snap dan alleen nog niet hoe je op die +3 komt.

Maar inderdaad, tenzij je dit vraagstuk kent is dit onmogelijk te doen in een half uur. Arme Sigrid  ::hug::

Een andere methode gaat als volgt:
Schrijf op een blaadje alle getallen van 1 t/m 100 op (waarbij 100 dan dient als een ruwe schatting van wat het maximum maximaal zou kunnen zijn).
Streep dan alle getallen die een veelvoud zijn van drie behalve drie door (6,9,12,15,...)
Streep vervolgens alle veelvouden van twintig door (20,40,60,80,100)
Streep vervolgens alle veelvouden van drie plus 20 (exclusief 23) door (26,29,32,35,...)
Streep vervolgens alle veelvouden van drie plus 40 (exclusief 43) door (46,49,52,55,...)

Als het goed is heb je nu alle getallen na 43 doorgestreept en is dus 43 het maximum dat je kunt maken met 6,9 en 20 nuggets. Je moet er maar ff opkomen, maar dan lukt het je binnen 4 minuten om hem op te lossen. Ik kwam hier zelf wel op en ik heb natuurkunde gestudeerd, dus Diederik moet dat ook weten.  :P

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #70 Gepost op: 16-01-2017, 13:29:39 »
Een andere methode gaat als volgt:
Schrijf op een blaadje alle getallen van 1 t/m 100 op (waarbij 100 dan dient als een ruwe schatting van wat het maximum maximaal zou kunnen zijn).
Streep dan alle getallen die een veelvoud zijn van drie behalve drie door (6,9,12,15,...)
Streep vervolgens alle veelvouden van twintig door (20,40,60,80,100)
Streep vervolgens alle veelvouden van drie plus 20 (exclusief 23) door (26,29,32,35,...)
Streep vervolgens alle veelvouden van drie plus 40 (exclusief 43) door (46,49,52,55,...)

Als het goed is heb je nu alle getallen na 43 doorgestreept en is dus 43 het maximum dat je kunt maken met 6,9 en 20 nuggets. Je moet er maar ff opkomen, maar dan lukt het je binnen 4 minuten om hem op te lossen. Ik kwam hier zelf wel op en ik heb natuurkunde gestudeerd, dus Diederik moet dat ook weten.  :P

Die methode is inderdaad makkelijker te begrijpen. Al onderschrijf ik je conclusie: Als je niets hebt met wiskunde of problem solving, dan kan je maar beter voor 500 euro naar een andere kamer gaan.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #71 Gepost op: 16-01-2017, 18:28:42 »
Mijn uitleg:

Elk geheel positief getal hoger dan 40 (2 x 20) is (in ieder geval) te schrijven als 'positief veelvoud van 3' (inclusief 0 x 3) + (n x 20) waarbij n positief of 0 is.

Dit omdat de rest van 40 delen door 3 = 1 en de rest van 20 delen door 3 = 2,

kortom een willekeurige getal x (boven de 40) is óf zelf deelbaar door 3, of anders is in ieder geval óf x - 20 óf x - 40 deelbaar door 3. Om een getal boven de 40 te vormen met kipnuggets kan dat in ieder geval door met de 6'en en 9's het veelvoud van drie te vormen en dat - indien nodig - aan te vullen met een of twee porties van 20. *

Met 6 en 9 kun je elk veelvoud van 3 maken, behalve 3 zelf. Dus met deze porties kun je elk getal boven de 40 op deze manier maken, behalve 40 + 3.


* in ieder geval dus. 80 kipnuggets is natuurlijk makkelijker te vormen als 4 x 20, maar 10 x 6 (60 = veelvoud van drie) + 20 kan ook

NB 2: ik zeg hier ongeveer hetzelfde als Hulpmol, maar dan anders uitgelegd, ook opdat ik het zelf wat beter begreep. Geen idee hoe dat met anderen zit ... :-)
« Laatst bewerkt op: 16-01-2017, 18:43:31 door tumtum »

Offline Floggingmolly

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #72 Gepost op: 16-01-2017, 20:12:17 »
Ik heb het nog nergens gelezen, maar wat mij opviel, was dat er een aantal briefjes aan de waslijn waren, waar drie puntjes stonden boven het woord. Waaronder de woorden 'achterste' en 'titel' (op de vorige pagina kun je dit ook zien in het filmpje van Timood.

Iemand zin om daar nog even naar te kijken/te puzzelen?

Het is in ieder geval wel in lijn met de puntjes bij de tweets... Misschien kunnen we deze woorden daar invullen?

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2017, 20:15:39 »
Ik zag nog deze shots van een opdracht in de Paper Mill. Dit is degene die uiteindelijk niet gedaan is?

Kunnen we nog iets met die cijfers? 004 en 34/78/90 (zie alleen verschil 44 en 12)

Meer L

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2017, 20:40:02 »
Sanne en Sigrid:
De typmachine is een ROYAL. De meeste ROYALS hebben hetzelfde lettertype waarin de l en de 1 hetzelfde zijn.
http://munk.org/typecast/2011/04/24/1964-nomda-blue-book-royal-font-styles/

Er staat een fout in village, een spatie voor de ll. 2 eentjes dus.


Het is Sigrid die Sanne erop wijst.

In de compilatie op de website te zien komt net dít stukje in beeld !

http://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/compilatie-papierfabriek/



Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2017, 20:52:23 »
Sanne en Sigrid:
De typmachine is een ROYAL. De meeste ROYALS hebben hetzelfde lettertype waarin de l en de 1 hetzelfde zijn.

Er staat een fout in village, een spatie voor de ll. 2 eentjes dus.

Leuke ontdekking Molmuis!
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #76 Gepost op: 16-01-2017, 22:41:12 »
De typmachine is een ROYAL.

En 2 van de 3 ontvoerden hadden te maken met 'The King' terwijl de 6 schutters aan attractie "Rock 'n Roll" stonden.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #77 Gepost op: 16-01-2017, 22:43:27 »
En 2 van de 3 ontvoerden hadden te maken met 'The King' terwijl de 6 schutters aan attractie "Rock 'n Roll" stonden.

Mooi, die 'King' - 'Royal' associatie!

Offline littlemindy

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #78 Gepost op: 16-01-2017, 22:43:47 »
Ik zag nog deze shots van een opdracht in de Paper Mill. Dit is degene die uiteindelijk niet gedaan is?

Kunnen we nog iets met die cijfers? 004 en 34/78/90 (zie alleen verschil 44 en 12)


De 4e letter is een D.

34, 78 en 90 zijn tezamen 202 en rechts minus links (480 - 379) is daarvan precies de helft (101).

Kan er qua molhint verder weinig van bakken ::boogie::

Offline Eveline82

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #79 Gepost op: 16-01-2017, 23:14:47 »
King royal...

Op wipkip over Jeroen:

In de periode 1998-2000 maakte Kijk in de Vegte voor de radioprogramma's Jensen in de Ochtend en De Ochtendkroeg een hoorspelserie over de Koninklijke familie. In deze serie vertolkte hij zelf alle stemmen, te weten: Prins Willem-Alexander, Koningin Beatrix, Emily Bremers, Prinses Juliana, Prins Bernhard en de fictieve Baronesse van Vollenhoven tot Sloppenstein.

Heeft dus de stem gedaan van prins Willem Alexander, onze koning