Auteur Topic: [MO] Feedback-topic  (gelezen 20374 keer)

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #80 Gepost op: 19-04-2017, 17:15:07 »
Ik snap de logica van een gelijke verdeling willen heel goed maar als spelleider heb ik zelf ook gemerkt dat geslacht zeker tijdens online spelletjes eigenlijk helemaal geen rol speelt ::jaja::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #81 Gepost op: 19-04-2017, 17:15:41 »
Ja maar MV, dat is precies mijn punt. Waarom moet het precies hetzelfde zijn als de 'echte' widm? Je zit nou eenmaal op een forum en niet in een ver land, dus het is niet hetzelfde. Een van de dingen die daardoor anders zijn is dat het veel minder uitmaakt hoe oud iemand is (er zijn toch geen letterlijk fysieke proeven) of welk geslacht iemand heeft. En als je argument dan is dat dat voor die ene vraag in de teat wat uitmaakt, vind ik het onzin. Als je die ene vraag schrapt kijkt je spel echt niet ineens veel minder op de echte serie ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #82 Gepost op: 19-04-2017, 17:29:30 »
Denk dat je sowieso al niet heel dicht meer bij de echte WIDM zit met het aantal spelers en de twists en items. Bovendien is het exact nabootsen van een WIDM online heel lastig omdat de pot virtueel is e.d.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de ene beter is dan de andere, maar dat ik niet denk dat als je het element van een gelijk aantal mannelijke en vrouwelijke deelnemers laat vallen dat dat het 'minder' WIDM maakt.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #83 Gepost op: 19-04-2017, 17:47:36 »
Je kan die vraag best stellen denk ik. Net als dat dit jaar Business class / Economy class verdeling 3 - 9 was en de mol bij de minderheid zat.
Dat is dan maar voor 1 aflevering though. De man/vrouw vraag zit er elke aflevering in en vorig seizoen kreeg je die vraag dus eigenlijk steeds cadeau. Dan kun je hem net zo goed niet stellen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #84 Gepost op: 19-04-2017, 18:05:35 »
Ach er zat ook een keer een vraag in de test of de mol op de juiste plek stond bij het rondje om het meer.....terwijl iedereen goed stond ;D

Overigens de man-vrouw verdeling was voor mij bij de selectie ook niet overdrevend storend. Als ik een lijstje zou maken van de 14 meest interessante spelers die ik het spel zou willen spelen dan zaten de meeste vrouwen daar ook wel bij. En ik snap Mollenvanger ook dat als je 7 vrouwen hebt die zich aanmelden en vorig seizoen had je er 2 dan ga je sowieso wel iets meer vrouwen selecteren deze editie. Een precieze verdeling is dan niet noodzakelijk. Maarja ik had sowieso wat Nieky voorstelt (en even los van dat ze leuke spelers zijn ;)) geen personen geselecteerd die de afgelopen editie hebben meegedaan en dan had je dus ook een oneven aantal mannen en vrouwen gehad ::jaja::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #85 Gepost op: 19-04-2017, 23:07:58 »
Mijn Feedback:

Er is al veel gezegd over de selectie en het al dan niet laten meedoen van kandidaten die later toch afvallen. Ik kan er over zeggen dat ik het idee van Meezter wel zie werken ::jaja:: Nu was het toch een beetje alsof je een demo van een spel speelt en dan te horen krijgt dat de volledige versie voor jou niet verkrijgbaar is.

Ik ben heel erg te spreken over de Weekopdrachten. In het begin leek het me nog een beetje eng om creatief bezig te gaan, maar toen de opdrachten eenmaal kwamen kreeg ik wel ideeën en heb ik daardoor wat nieuwe programma's leren kennen ::ok::. De muntjes zorgen voor een leuke twist die ik gretig gebruikt heb om te onderhandelen :D. Dit aspect zou ik er zeker in houden, was top!

De reguliere opdrachten:
Laat ik beginnen met opdrachten waar m.i. nog wat aan verbeterd kan worden:
- Rode Vrijstelling opdracht. De rode vrijstelling vond ik leuk, maar omdat niemand wist hoe je hem kreeg gebeurde er niet zoveel, en hij was zo te makkelijk te pakken voor de Mol.

- Mandjesopdracht. Deze opdracht was op zich goed maar ik had liever geweten dat pmen was toegestaan zodat ik wat eerder contacten had kunnen leggen. In zn algemeenheid misschien bij elke opdracht waar nodig bij vermelden of pmen is toegestaan of niet.
Ook had MV gezegd dat je met niemand mocht spreken over je bom, maar Lucy heeft dit wel gedaan dus het mocht kennelijk wel?

- Cel-opdracht. Deze was niet zo spannend omdat iedereen voor de vrijstelling zou gaan. De follow-up was ook niet zo geslaagd omdat er geen voordeel aan zat om miek terug te halen (ZV weegt niet op tegen een kandidaat met veel info terug). Ik zou niet zo goed weten hoe je deze opdracht wel kan laten werken. Misschien helemaal schrappen.

- Groeten uit Kaohsiung: Qua idee een hele leuke opdracht, maar veel cadeaus en daardoor moeilijk te halen. Daarnaast als je al geld verdiende was het te weinig geld voor de moeite die je moet doen.

- Verstoppertje. De opdracht hoe hij oorspronkelijk zou zijn was onhaalbaar voor de verstopper. Misschien kun je opdrachten als deze vooraf testen op haalbaarheid / eerlijkheid. Wel goed op ingesprongen door de regels toe te voegen ::ok::

Dan houd ik 28 opdrachten over die ik goed tot geweldig vond!  ::bravo::

Mijn top 3 is
1. De 9 bochten
2. Ghost busters
3. Finale-tribunaal

Actieopdrachten was ik niet bekend mee dus eerst dacht ik echt huh gaan we echt thee proeven?  ::rofl:: Zeker een leuk onderdeel en goed uitgewerkt door LdH ::ok::

Aankleding (locatie, filmpjes, hints)
Was echt helemaal dik in orde  ::bravo:: Superleuk om bij elke opdracht en executie een specifieke locatie met plaatje te hebben. Alle filmpjes voegden ook zeker iets toe aan het spel. Hints ook dik in orde.
Suggestie voor de test: Ik zou het prettig gevonden hebben om de test in een programma te maken die zelf de tijd meet zoals in de echte WIDM (en executie zoals de filmpjes van Luiaardje). Zo ben je niet afhankelijk van een presentator die online moet zijn als jij de test wil maken en is de tijdmeting wat "correcter". Maar dit is echt een luxe-probleem hoor, alles ging supergoed ::ok::

PM-groepen:
Kijkers-pm is heel leuk, houden zo  ::ok::
Afvallerspm groep heb ik een beetje mijn twijfels over. Mensen die afvallen gaan hun verdachten delen en zo krijgen eerdere afvallers toch inside-information over de Mol waardoor de ontknoping voor hen toch wat minder verrassend is.

Items:
Mij is niet zo opgevallen dat er te veel items waren (misschien omdat ik er bijna geen heb gehad :P). Maar als ik lees dat Dennis 12 (?) jokers heeft gehad is dat wel bizar veel ::rofl::. Misschien alleen de jokers wat terugschroeven en die vervangen voor halve jokers. Halve jokers vond ik een hele mooie vondst! Een soort topito waar je dus onderhandelingen mee krijgt, wat voor spanning zorgt in de groep :) ZV en vrijstellingen heb ik me niet aan gestoord, leuk zelfs!

Wat ik verder nog op wil merken is dat ik de overgang van executie naar nieuwe opdrachten wel erg snel vond. De executies vond ik erg spannend en ik had het prettig gevonden om daarna even niks te hebben. Nu moest ik weer snel door en bedenken hoe ik de opdrachten zou gaan doen, in welk team je wil enz.

Al met al vond ik het gewoon een heel goed georganiseerd online-spel en heb ik van elke seconde genoten. Mijn complimenten!!!  ::respect:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::respect::






« Laatst bewerkt op: 19-04-2017, 23:10:27 door Mollenmania »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #86 Gepost op: 20-04-2017, 11:41:51 »
Dat is dan maar voor 1 aflevering though. De man/vrouw vraag zit er elke aflevering in en vorig seizoen kreeg je die vraag dus eigenlijk steeds cadeau. Dan kun je hem net zo goed niet stellen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het geen gegeven is dat de mol bij de meerderheid zit. Dus ik snap niet hoe je dan een vraag cadeau krijgt? Het is toch niet zo alsof de mol geen vrouw kan zijn ofzo?
De vraag níet stellen zou juist cadeau geven dat de mol bij de mannen zit (if 10-2).

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #87 Gepost op: 20-04-2017, 12:26:36 »
Wat ik bedoel te zeggen is dat het geen gegeven is dat de mol bij de meerderheid zit. Dus ik snap niet hoe je dan een vraag cadeau krijgt? Het is toch niet zo alsof de mol geen vrouw kan zijn ofzo?
De vraag níet stellen zou juist cadeau geven dat de mol bij de mannen zit (if 10-2).
Natuurlijk kan de mol bij de minderheid zitten, maar als de mol elke aflevering bij dezelfde meerderheid of minderheid zit, is het een beetje onzinnig om dat elke keer weer opnieuw te vragen. Bij één aflevering kan het juist nog wel een interessant dilemma opleveren: ga je voor je mol met het risico dat je fout zit, of voor de veilige meerderheid?

Maar stel; Bubbles was er vorig seizoen heel snel uitgegaan en ik was de enige vrouw geweest. Dan heb ik die vraag dus voortaan altijd goed, en de rest niet per se. Daarom moet je die vraag imo niet stellen als de verdeling aan het begin niet ong. 50/50 is.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #88 Gepost op: 20-04-2017, 14:59:53 »
Wel eens met dat het niet uitmaakt of je man of vrouw bent.
Zeker niet, je wilt alleen geen groep met enkel mannen of enkel vrouwen hebben. Je wilt het toch gevarieerd hebben, indien mogelijk. Daarom dat ik het over die kleine toevoegingen had.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #89 Gepost op: 20-04-2017, 19:17:43 »
Natuurlijk kan de mol bij de minderheid zitten, maar als de mol elke aflevering bij dezelfde meerderheid of minderheid zit, is het een beetje onzinnig om dat elke keer weer opnieuw te vragen. Bij één aflevering kan het juist nog wel een interessant dilemma opleveren: ga je voor je mol met het risico dat je fout zit, of voor de veilige meerderheid?

Maar stel; Bubbles was er vorig seizoen heel snel uitgegaan en ik was de enige vrouw geweest. Dan heb ik die vraag dus voortaan altijd goed, en de rest niet per se. Daarom moet je die vraag imo niet stellen als de verdeling aan het begin niet ong. 50/50 is.

Ja heb je gelijk in. Ik snapte alleen niet waarom je zei dat je die vraag vorige editie cadeau kreeg.

Zeker niet, je wilt alleen geen groep met enkel mannen of enkel vrouwen hebben. Je wilt het toch gevarieerd hebben, indien mogelijk. Daarom dat ik het over die kleine toevoegingen had.

Ja iedereen wil het wel gevarieerd hebben denk ik, maar de vraag is of geslacht en leeftijd echt uitmaken voor variatie. Sommige mannen weten meer van zogenaamde vrouwendingen en andersom. Wat Lucy zei dus :P

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #90 Gepost op: 20-04-2017, 19:55:10 »
Ja heb je gelijk in. Ik snapte alleen niet waarom je zei dat je die vraag vorige editie cadeau kreeg.
Omdat denk ik wel vrij snel duidelijk was dat Bubbles en ik de mol niet waren ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #91 Gepost op: 21-04-2017, 00:29:01 »
Omdat denk ik wel vrij snel duidelijk was dat Bubbles en ik de mol niet waren ;D

Aah ok

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #92 Gepost op: 21-04-2017, 07:50:35 »
Omdat denk ik wel vrij snel duidelijk was dat Bubbles en ik de mol niet waren ;D

Bubbles was nooit duidelijk hoor  >:D
klaar voor de strijd

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #93 Gepost op: 21-04-2017, 14:13:25 »
Bubbles was nooit duidelijk hoor  >:D
Ik wist wie de mol was, maar ik als ik deelnemer zou zijn geweest had ik haar nooit helemaal uitgesloten...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #94 Gepost op: 21-04-2017, 14:20:38 »
Ik wist wie de mol was, maar ik als ik deelnemer zou zijn geweest had ik haar nooit helemaal uitgesloten...
Hmm, misschien herinner ik het me dan verkeerd.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #95 Gepost op: 21-04-2017, 14:22:46 »
Hmm, misschien herinner ik het me dan verkeerd.
Ach, deze keer keek ik ervan op hoe snel sommigen van jullie Swifty al verdachten, terwijl met name Wouterv in mijn ogen veel verdachter aan het doen was!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #96 Gepost op: 21-04-2017, 19:25:57 »
Wat flauw dat je dat nou net tegen Starlight zegt :P
Keep calm and eat chocolates!

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #97 Gepost op: 24-04-2017, 10:54:06 »
Ik heb met veel plezier alles teruggelezen, wat zat het super in elkaar! ::bravo::
En als buitenstaander heb ik ook nog even nagedacht over de selectieprocedure voor een eventuele volgende keer en wil ik, als het nog mag, mij aansluiten bij Meezter:

Laat ik eens een suggestie doen.

1. Je maakt een verkorte inschrijflijst waarin je vraagt naar de essentiële dingen; Naam, Geslacht, Leeftijd, waarom ze mee willen doen en of ze de mol willen zijn.
2. Je maakt enkele "selectieopdrachten" waarin elke inschrijver mee mag doen, daardoor krijg je een goed zicht van hoe iemand zich in het spel gedraagt, want het noteren van jouw eigen gedrag is vaak lastiger dan je denkt.
Deze selectieopdrachten worden dan over een week / 2 weken tijd gezet, zodat iedereen de tijd heeft om mee te kunnen doen.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Hierbij is wel de "regel", de eerste selectieopdracht draait om jezelf laten zien, hierbij vallen dus meteen alle inactieven af, vrijwel iedereen die goed meedoet aan deze opdracht gaat door naar opdracht 2.
In opdracht 2 wordt de groepsdynamiek getest en wordt er gekeken naar hoe jij dus functioneert in de groep en kijkt men alvast naar een mogelijke mol. Ook hier kunnen dus inactieven afvallen.
Zo heb je al een wat kleiner groepje over, van deze groep vraag je een volledige informatielijst en een "mollicitatie." Je hebt dan namelijk bijna alle kandidaten al geselecteerd en zoekt dan pas naar een mol, want je zoekt geen mol tussen mogelijke niet-kandidaten.
Zie dit als een soort middenweg tussen de manier waarop het deze serie gedaan is en bij de vorige; meteen rood scherm.
3. Dit moet apart staan van de echte serie, er is geen mol, je doet niet mee aan de mol, je doet mee aan de selectieronde van de mol. Denk aan WIDM Junior's selectieweekend.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
5. Na het selecteren van de kandidaten selecteer je de Mol. Dan kan het spel beginnen.


Een toevoeging die misschien nog goed kan zijn om echt totaal onbevooroordeeld te zijn is om dit concept te combineren met het idee van HDD en dan te doen met anonieme accounts. Dus dat er accounts worden gemaakt door de tussenpersoon en dat die ze verdeeld aan alle aanmeldingen, dan spelen ze een spel op hun anonieme account en vanuit daar kan de organisatie dan kijken hoe iedereen speelt.
Daarna speelt iedereen het echte spel natuurlijk weer gewoon op de normale accounts.  :P

Het is een los idee, dus schiet het gerust af, maar ik moest er vannacht aan denken, dus wilde het toch nog even laten weten ;)

Nogmaals: wat een heerlijk en prachtig mooi gemaakt seizoen! ::bravo::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #98 Gepost op: 24-04-2017, 10:59:38 »
Ik heb er ook al over na zitten denken om deze 2 ideeën te combineren, maar ik wist niet goed hoe. Dit lijkt me een goede optie. ::jaja::

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #99 Gepost op: 24-04-2017, 13:10:19 »
Ziet er inderdaad uit als een goede toevoeging, heb alleen geen idee of dat wel mag, want je hebt dan natuurlijk 2 accounts etc.
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17